FÖRVALTNINGSRÄTTEN I MALMÖ Avdelning 1 SÖKANDE Mediq Sverige AB, 556252-2317 Box 10302 434 24 Kungsbacka Ombud: advokaten Roger Wier Advokatfirman Morris AB Norra Hamngatan 18 411 06 Göteborg MOTPART Region Skåne 291 89 Kristianstad SAKEN Sida 1 (15) DOM Mål nr 12987-14 2015 -{)2- 1 7 2015 -02- 1 7 Meddelad i Malmö Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Mediq Sverige AB:s ansökan om ingripande en­ ligt LOU. Avd onr 1 KSnr Aktb\l Dok.Id 242221 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 KONKURRENSVERKET l Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12987-1 4 I MALMÖ Avdelning I BAKGRUND Region Skåne genomför en upphandling av produkter för särbehandling, dnr 1400317. Upphandlingen genomförs som öppet rorfarande enligt LOU. Enligt tilldelningsbeslut har OneMed Sverige AB (OneMed) tilldelats kon­ traktet. Mediq Sverige AB (Mediq) placerade sig på andra plats. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Mediq ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphand­ lingen ska göras om. Som grund för sin talan anför Mediq bl.a. foljande. Tilldelningsgrunden är det ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn till pris och kvalitet. Utvärderingen av kvalitet har regionen delat upp i två underkriterier; sortimentsutveckling och beslutsstöd. Sortimentsutveckling I punkt 1.2.14 anges vad regionen ser som viktigt i upphandlingen gällande Sortimentsutveckling och vad som ska utvärderas. Av upphandlingsrappor­ ten framgår att regionen har funnit ett betydande mervärde i att OneMed har lämnat referenser avseende tidigare samarbete med kunder. Regionen har dock inte efterfrågat några referenser och har inte heller angett att posi­ tiva referenser anses utgöra ett mervärde. Trots detta har regionen betygsatt OneMeds anbud på så vis att de positiva referenserna avseende tidigare samarbete har fått avgörande betydelse i utvärderingen. Beslutsstöd I punkt 1.2.15 anges vad regionen ser som viktigt i upphandlingen gällande Beslutsstöd och vad som ska utvärderas. Av upphandlingsrapporten fram­ går att regionen har lagt stor vikt vid bedömningen av respektive anbuds- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12987-14 I MALMÖ Avdelning 1 givares offererade IT-stöd. Regionen anser, vad gäller Mediqs offererade beslutsstöd, att beskrivningen av IT-stödet inte är tillräckligt konkret och väl underbyggt för att motivera en högre bedömning. Regionen har sett ett betydande värde av att OneMed har offererat ett webbaserat IT-stöd och har motsatsvis bedömt det som negativt i utvärderingen att Mediq inte har offererat ett webbaserat IT-stöd. Det sistnämnda är felaktigt eftersom Mediq har offererat ett webbaserat IT-stöd. I förfrågningsunderlaget anges enbart att anbudet ska innehålla en beskrivning av hur anbudsgivaren avser att arbeta med beslutsstöd. Det framgår inte att anbudsgivama ska erbjuda ett IT-stöd eller att det anses utgöra mervärde. Av den exemplifiering av mervärden som anges i punkt 1.2.15 framgår inte att ett IT-baserat besluts­ stöd skulle vara eftersökt. Trots detta har regionen låtit bedömningen av respektive anbudsgivares IT-stöd få en direkt avgörande betydelse i utvär­ deringen. Regionens beskrivning av sina behov är ytterst bristfällig och det går inte att utläsa att IT-stöd kommer att ges en avgörande betydelse i ut­ värderingen. Det har således inte varit möjligt för en anbudsgivare att ut­ forma en tillräckligt konkret beskrivning med hänsyn till de mervärden som regionen lagt en avgörande vikt vid. Av upphandlingsrapporten framgår även att regionen anser, vad gäller Mediqs offererade rådgivning, att angivna resurser inte bedöms svara mot regionens behov. Mediq har inte i sitt anbud angivit antalet resurser som kommer att krävas för att fullgöra åtagandet. Det framgår inte av förfråg­ ningsunderlaget att anbudsgivama ska ange antal resurser för rådgivning eller att antalet resurser kan utgöra ett mervärde. Det anges att en beskriv­ ning ska ges av hur man avser att arbeta med information, rådgivning och utbildning för verksamheterna. Mediq har lämnat en utförlig beskrivning av hur man avser att arbeta med dessa frågor. Det är därför mycket märk­ ligt att regionen bedömer denna faktor i utvärderingen och anser att de re­ surser som Mediq har angivit inte svarar mot regionens behov. Förfråg­ ningsunderlaget innehåller inte heller någon beskrivning av hur stort eller Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 12987-14 I MALMÖ Avdelning 1 omfattande regionens behov är. Den beskrivning som ges är ytterst bristfäl­ lig. Regionen har endast efterfrågat en beskrivning av hur man avser att arbeta med rådgivning och inte att antal resurser ska anges. Trots detta har man låtit antalet resurser få en avgörande betydelse i bedömningen. Av upphandlingsrapporten framgår även att regionen har funnit ett bety­ dande mervärde i att OneMed har lämnat referenser avseende tidigare ut­ bildningsinsatser. Regionen har dock inte efterfrågat referenser eller angett att positiva referenser utgör ett mervärde. Trots detta har regionen betyg­ satt OneMeds anbud på så vis att de positiva referenserna avseende tidigare utbildningsinsatser har fått avgörande betydelse i utvärderingen. Det kan konstateras att de faktorer som regionen har angett som avgörande för att Mediq inte ska erhålla ett högre betyg är faktorer som regionen inte har förutskickat kommer att bedömas. För det fall Mediq hade erhållit ett högre betyg i denna kategori hade Mediq erhållit tilldelningen. Förfrågningsunderlaget Mediq har beaktat de omständigheter och krav som har uppställts i förfråg­ ningsunderlaget och har offererat ett anbud som överensstämmer med de krav, önskemål och beskrivningar som angetts. För att anbudsgivama ska ges samma förutsättningar för anbudsgivning måste förfrågningsunderlaget vara klart och tydligt och innehålla samtliga krav på det som upphandlas. Samtliga villkor och bestämmelser ska vara formulerade på ett klart och entydigt sätt. Detta gäller särskilt utvärderingskriterier. Dessa måste vara formulerade på ett sådant sätt att anbudsgivama kan förstå vad den upp­ handlande myndigheten tillmäter betydelse och vad som ska utvärderas. Anbudsgivaren ska beskriva sitt arbete med de två kvalitetsområdena. Dessa beskrivningar har sedan utvärderats i enlighet med vad som angivits i förfrågningsunderlaget. De beskrivningar som finns i förfrågningsun- Sida 5 FÖRVAL TNINGSRÄTTEN DOM 12987- 14 IMALMÖ Avdelning 1