FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 15 SÖKANDE DOM 2013-05-15 Meddelad i Stockholm Mål m 4339-13 Sida 1 (5) TaxiGotlandAB,556334-6963 Box 2020 6 21 26 Visby MOTPART Region Gotland 6 21 81 Visby SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling KONKURRENSVERKET 2013-05- 1 6 Avd Dnr KSnr Aktbll FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 352409 Postadress Besöksadress 115 76 Stockhohn Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockhohn@dom.se E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4339-13 Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Region Gotland genomför genom Samres AB (Saimes) en upphandling avseende transp01törer för färdtjänst och sjukresor samt andra person- och godstransporter för Region Gotland, dnr GO TP 2013 . Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarai1de enligt lagen (2007:1091 ) om offentlig upphandling, LOU. Av tilldelningsbeslut daterat den 12 februari 2013 framgår att Tuwa Specialtransp01t Svealand AB (Tuwa) och Taxi Gotland AB (Taxi Gotland) tilldelas kontrakt i upphandlingen. Taxi Gotland y rkar att upphandlingen rättas på så sätt att Tuwa inte accepteras som uförai·e på Gotland. Till stöd för ansökan anförs bl.a. följande. Det kan finnas misstanke om jäv eftersom Samres och Tuwa har ett nära samarbete på fle1talet orter. Tuwa har kommit in med sex anbud och åte1tagit fyra av dessa. Tuwa har även lagt anbud på specialfordon och där är prisskillnaden mindre än två öre. Det finns därför misstanke om jäv. Det för Region Gotland mest kostnadseffektiva alternativet är gasbilar. Region Gotland har i dagsläget en kostnad för gas som inte utnyttjas. Antagande av anbud där gas skulle användas skulle vara fördelaktigare för Region Gotland. Tuwa har på vissa av orterna inte utfört sitt uppdrag till fullo och har därför belagts med ett stort antal viten. Tuwa har inte kvalificerat sig för att lämna anbud vid något tillfälle. Det finns mycket stor risk för att uppdraget på Gotland inte kommer att utföras enligt den kravspecifikation som är gällande. Region Gotland bestrider yrkandena och anser att ansökan i första hand ska avvisas och i andra hand avslås. Till stöd för sin inställning anför Region Gotland bl.a. följande. Upphandlingen omfattas inte av LOU och kan därför inte överprövas enligt denna lag. I tilldelningsbeslut den 12 maj 2010 efter en genomförd offentlig upphandling, dnr3 74-02, antogs Samres för uppdraget att vara beställningscentral för färdtjänst, sjukresor I STOCKHOLM Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4339-13 I STOCKHOLM Alhnänna avdelningen m.m. inklusive att upphandla och administrera transportörer. Som en kontraktsenlig följd av upphandlingen har Samres i sin tur anskaffat underentreprenörer/transportörer. Det är denna anskaffning som begälis överprövad. Samres anskaffning ligger utanför tillämpningsområdet för LOU. Konlrn1Tensintresset är redan tillgodosett genom den avslutade upphandlingen. Det spelar ingen roll att Samres de facto tillämpat ett fö1farande som överensstämmer med LOU för denna anskaffning. Slrnlle rätten ändå finna att upphandlingen omfattas av LOU, framhålls att Region Gotland har behandlat leverantörerna på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt och genomfört upphandlingen på ett öppet sätt. Vid upphandlingen har principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttagits. Region Gotland har inte heller brutit mot någon bestämmelse i LOU. Sökanden har inte lidit någon skada. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Region Gotland har invänt att LOU inte är tillämplig på den aktuella upphandlingen och att ansökan därför ska avvisas. I förfrågningsunderlaget till upphandlingen av beställningscentral, dm 3 74-02, framgår av punkten 5 .8.2 i kravspecifikationen bl.a. att leverantören [Samres] ska genomföra upphandling av underleverantörer/transportörer om beställaren [Region Gotland] så beslutar, att underlag till sådan upphandling ska godkännas av beställaren, att beslut om antal fordon, typ av fordon och avtalens längd ska beslutas av beställaren samt att leverantören även ska vara behjälplig vid andra upphandlingar som beställaren kan komma att behöva göra inom ramen för verksamheten. Förfrågningsunderlaget utgör del av kontrakts­ handlingarna mellan Region Gotland och Samres. Av förfrågnings­ underlaget till den aktuella upphandlingen framgår att upphandlingen genomförs på uppdrag av Region Gotland och att den genomförs genom ett öppet förfarande enligt LOU. Mot denna bakgrund finner förvaltnings­ rätten att LOU är tillämplig på den aktuella upphandlingen. Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4339-13 De gmndläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), propmiionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grund av vad sökanden har anfört i målet fim1s anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap.6 § LOU. Det ankommer inte på förvaltningsrätten att genomföra en ny utvärdering eller i övrigt pröva lämpligheten av den upphandlande myndighetens beslut. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att denna lidit, eller kan komma att lida, skada på grund av att den upphandlande myndigheten brutit mot LOU. Taxi Gotland har bl.a. anfört att det finns misstankar om jäv, att det vore mer kostnadseffektivt med ett alternativ med biogasbilar och att det finns brister och oklarheter gällande Tuwa. Förvaltningsrätten finner dock att det inte framgår av Taxi Gotlands ansökan att upphandlingen har genomförts i strid med reglerna i LOU eller de för upphandling gmndläggande principerna. Förutsättningar för ingripande från domstolens sida föreligger därmed inte på grund av vad Taxi Gotland har anfört. Ansökan ska därmed avslås. Förvaltningsrätten upplyser om att rätten denna dag har meddelat dom i mål m4088-13,4201-13 och4202-13 gällande samma upphandling. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida5 4339-13 HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Infonnation om hur man överldagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). Rådman Maitin Nyman har föredragit målet. �ilLJIR MA� ÖVIERKlAGAR = l?IRÖVN�NGST�llSTÅND Den som vill öve.tklaga föi-valtningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätte11. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, rnidsomtnarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen ko:tntuer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i katnmarrätten fordras att prövn:ingsti.llstånd meddelas. Katnn1arrätten lä:tnnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning föreko:tntuer till äncb?ng i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av ö verklagandet till kamtnar:tätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska i:nn.ehålla 1. den kl des namn, personnummer, 2. 3. 4. 5. 6. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begära:i;t om prövningstillstån� den ändring av föi-valtningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. agan Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål arunäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjäuster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till fötvaltniugsrätten. DV3109/1ALOU yrke, postadress och telefonnu.tn1J?.er. Dessutom ska adress och telefonnUtnnJ.er till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller aclressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,