FÖRVAbTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 Ann-Louice Jonsson SÖKANDE DOM 2014-04-07 Meddelad i Falun Mål nr 5627-B Sida1 (5) Structor Dalarna AB, 556654-8 698 Dalagatan8 784 33 Borlänge Ombud: AdvokatMadeleine Sifvert Advokatfirman NOVA AB Box 55996 102 16 Stockholm MOTPART Mora kommun 79280 Mora SAKEN 20!4-04-08j;:•·-� Dnr KSnr Ansökan om överprövning enligt lag (2007 : 1091 ) om offentlig upphand­ ling, LOD FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Structor Dalarna AB:s ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET Avd Aktbil Dok.Id 104888 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 56271- 3 Enhet2 IFALUN BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Mora kommun genomför en upphandling av ett ramavtal avseende "Tek­ niska konsulter för projektering" ( diarienummer2013/16). Upphandlingen, som är uppdelad i sex konsultkategorier ( del1 - del 6) genomförs som ett öppetförfarandeenligtlag(20071: 091)omoffentligupphandling,LOU. Tilldelningsbeslut meddelades den9 december2013 varvid tre leverantörer per del antogs och rangordnades i respektive del utifrån utvärderingsgrun­ den lägst pris. YRKANDEN M.M. Structor Dalarna AB ( i det följande bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Bolaget anför till stöd för sin ansökan i korthet att förfrågningsunderlaget och utvärderingsmodellen är otydligt utformade vad beträffar angivande av timpris, vilket medför att anbuden inte bedöms i verklig konkurrens med varandra, att resultatet av utvärderingsmodellen blir missvisande samt att det avsedda syftet med utvärderingsgrunden lägsta pris inte uppnås. Bristerna har inverkat på bo­ lagets möjligheter att lämna ett konkurrenskraftigt anbud och Mora kom­ muns förfarande har således medfört skada för bolaget. Mora kommun bestrider bifall till ansökan. SKÄLENFÖR AVGÖRANDET Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad bolaget anfört är visat att Mora kommun har brutit mot någon av de grundläggande prin­ ciperna eller någon annan bestämmelse i LOU och att detta medfört att bo­ laget lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläg­ gande principerna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5627-1 3 I FALUN Enhet 2 upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt er­ kännande och proportionalitet (1 kap.9 § LOU). Av förfrågningsunderlaget framgår att av de anbud som uppfyller krav på leverantören och samtliga ställda skallkrav kommer det anbud att antas som är det anbud med det lägsta anbudspriset (AUB.52). I förfrågningsun­ derlaget anges vidare att anbudspriset är det pris som erhålls efter att samt­ liga a-priser är ifyllda i prismatrisen under rubriken Avtalsvillkor (AUB.521). För uppdraget gäller ABK09 , de administrativa föreskrifterna ska dock alltid gälla före ABK09 (AUC.1 ) . Under rubriken "Särskild er­ s ä t t n i n g " ( A U C .6 15 ) a n g e s p l . a . fö l j a n d e . K o s t n a d e r e n l i g t A B K 0 9 § 5 a - f samt restid skall ingå i arvodet om inget annat framgår av avropet. Notera att kostnader för dator, datortid, plottning och dylikt skall ingå i timarvo­ det, liksom telefaxkostnader, porto och kopiering för eget bruk. Ersättning för rese- och traktamentskostnader ingår inte i timpriset. I förfrågningsun­ derlaget (Avtalsvillkor, punkten2.1.5 Pris) anges bl.a. följande. Timpris skall anges i enlighet med prismatriser nedan där angivna timmar är fiktiva och används enbart i utvärderingssyfte. I timpriset skall ingå samtliga med uppdragets genomförande förenade kostnader inklusive resor till och från Beställaren. Bolaget gör gällande att det föreligger en motstridighet mellan villkoren i förfrågningsunderlaget gällande hur timpris ska anges (AUC.615 och· punkten 2 .1.5) och menar att förfrågningsunderlaget är otydligt i dessa delar och står i strid med likabehandlings- och transparensprincipen i LOU. Bolaget menar att anbudsgivama inte har uppfattat skrivningen i punkten 2 .1 .5 i förfrågningsunderlaget på det sätt kommunen avsett, dvs. att såväl restid som reskostnader skulle ingå i offererade timpriser. Enligt bolaget har de anbudsgivare som lämnat låga timpriser gjort detta med utgångs­ punkt i att timpriset kommer att tillämpas även beträffande den tid som läggs ned på "restid" till och från uppdraget, vilket vinner stöd i dels be- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 DOM Sida4 5627-13 stämmelserna i ABK09 kap.6 § 5, dels ett förtydligande från Byggandets Kontraktskommite om vad som inräknas i restidsersättning. Kostnader för resa enligt ABK09 omfattar inte själva restiden, utan de faktiska kostna­ derna för fordonet eller dylikt. Detta innebär att antagna ramavtalsleveran­ törer kommer att kunna begära ersättning motsvarande offererat timpris för den tid (restid) som åtgår i samband med resor till och från beställaren. Otydligheten medför vidare att det avsedda syftet med utvärderingsgrun­ den lägsta pris inte uppnås eftersom Mora kommun i praktiken kommer att betala mer för samma arbete till en anbudsgivare med ett lägre offererat timpris där restid tillkommer. De oklara formuleringarna i förfrågningsun­ derlaget, villkoren för pris och sammansättningen av priskorgen har även öppnat upp för strategisk anbudsgivning. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att LOU inte närmare ger be­ sked om hur ett förfrågningsunderlag ska vara utformat eller hur en utvär­ deringsmodell ska vara konstruerad utöver vad som kan sägas komma till uttryck i de allmänt hållna bestämmelserna om krav på likabehandling, förutsebarhet och transparens. Högsta förvaltningsdomstolen har bl.a. utta­ lat att ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndig­ heten tillmäter betydelse vid upphandlingen och att en utvärderingsmodell ska vara så utformad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, men att de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utformade f'ar godtas under för-utsättning att de principer som bär uppLOUochgemenskapsrätteninteträdsförnär(seRÅ2002 ref.50). Förvaltningsrätten anser att det av förfrågningsunderlaget (AUC.615) till­ räckligt klart och tydligt kan utläsas att Mora kommun har valt att göra en avvikelse i förhållande till vad som föreskrivs om särskild ersättning i standardavtalet ABK09 kap. 6 § 5. Förvaltningsrätten gör bedömningen att Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5627-13 I FALUN Enhet2 anbudsgivare utifrån hur förfrågningsunderlaget är utformat i de aktuella delarna, borde ha förstått att även kostnader för restid ska inkluderas i tim­ priset. Såvitt framkommit har inte heller någon av de övriga tolv anbudsgi­ vama tolkat förfrågningsunderlaget på annat sätt än vad som var avsett från kommunens sida. Vad bolaget anfört i målet visar inte att likabehandlings­ principen överträtts i något hänseende eller att Mora kommun på annat sätt vid utvärderingen av anbuden har frångått vad som anges i förfrågningsun­ derlaget. Syftet med LOU och de bakomliggande upphandlingsdirektiven är inte i första hand att de upphandlande myndigheterna ska göra bra affä­ rer vid köp av varor och tjänster, utan lagstiftarens avsikt har istället främst varit att förhindra att offentliga medel används på ett otillbörligt sätt, t.ex. för att diskriminera eller gynna vissa leverantörer eller skapa handelshin­ der. Förvaltningsrätten anser sammanfattningsvis inte att vad bolaget fört fram visar att det finns skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan om över­ prövning ska därför lämnas utan bifall. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga ( DV 3109/1 C LOU). Mona Aldestam tfrådman