LÄNSRÄTTENI DOM Sida 1(4) �;, 2009-04-08 Meddelad i Uppsala Mål nr 402-09 E UPPSALA LÄN .fE 'fl"MMll'l'filtiCY SÖKANDE Desitin Pharma AB, 556543-1995 Box 2064 431 02 Mölndal 2009 -04- 0 9 -;; Ombud: A1m KTistensson och Kamelia Arshi Collector Finance & Law AB Box 11914 404 39 Göteborg MOTPART Landstinget i Uppsala län, Upphancllingsenheten Box 602 751 25 Uppsala Ombud: Mats Holmberg adress som ovan ÖVERPRÖVAD UPPHANDLING Landstingets i Uppsala län upphandling avseende rekvisitionsläkemedel och läkemedelsnära produkter med ATC-kod M03AX01, diarienr UPPI-I 2008-0052 SAKEN Överprövning enligt lagen(2007:1091) om offentlig upphandling, LOU LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten förordnar att rättelse ska ske beträffande Landstingets i Uppsala län upphandling avseende rekvisitionsläkemedel och läkemedelsnära pro­ dukter med ATC-kod M03AX01, UPPI-I 2008-0052, på det sättet att utvär­ deringen ska göras om. DokJd 44022 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: lansratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-16:25 Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet elen 2 mars 2009. LÄNSRÄTTENI UPPSALA LÄN DOM 2009-04-08 Sida 2 402-09 E BAKGRUND OCH YRKANDEN Landstinget Dalarna, Landstinget Gävleborg, Landstinget i Uppsala län (landstinget) och Landstinget Västmanland har genomfört en upphandling avseende rekvisitionsläkemedel och läkemedelsnära produkter med ATC­ kod M03AX01, diariem UPPH 2008-0052. Upphandlingen har genomförts som en öppen upphandling enligt LOU. Anbud inkom från bland andra Desitin Pharma AB (bolaget) och Ipsen AB (Ipsen). Landstinget har beslu­ tat att Ipsens anbud ska tilldelas avtal beträffande ATC-kod M03AX0L Bolaget ansöker om överprövning av landstingets upphandling och yrkar i första hand att länsrätten ska besluta att upphandlingen ska rättas på det sättet att det av bolaget ingivna anbudet ska tilldelas 0,8 poäng avseende Farmaceutisk ändamålsenlighet och 2,95 poäng avseende Pris, eller totalt 3,75 poäng, medan det av Ipsen ingivna anbudet ska ges 0,2 poäng avseen­ de Farmaceutisk ändamålsenlighet och 3,20 poäng avseende Pris, eller to­ talt 3,4 poäng. I andra hand yrkar bolaget att bolaget erhåller fler poäng än Ipsen. För det fall att länsrätten finner att rättelse inte kan ske yrkas i stället att upphandlingen görs om, så att den är förenlig med LOU och de gemen­ skapsrättsliga principerna. Bolaget anför som grund för sin talan bland annat följande. Landstinget har vid sin utvärdering brutit mot principerna om ickediskriminering och lika­ behandling, prop01iionalitetsprincipen samt mot principen om transparens. Landstinget har vid sin utvärdering inte följt det syfte det angett med defi­ nitionen av Farmaceutisk ändamålsenlighet. En rättvisande utvärdering, som är förenlig med syftet såsom det angetts i upphandlingen, ska jämföra den faktiska risk för utveckling av resistens som patienten utsätts för med medicineringen av de olika offererade läkemedlen. En sådan jämförelse kan inte göras utan att beakta hur stor dos av respektive läkemedel patien­ ten får i sig. Landstinget har inte gjort en sådan rättvisande jämförelse ef­ tersom landstinget inte beaktat att det vi1mande anbudet kräver tre gånger LÄNSRÄTTENI DOM UPPSALA LÄN 2009-04-08 så stor dos för att ge effekt som det av bolaget offererade läkemedlet. Lika­ så ska en rättvisande utvärdering av priset ta hänsyn till den mängd läke­ medel som faktiskt åtgår med beaktande av att de olika offererade läke­ medlen doseras olika. Den prisjämförelse landstinget gjort är felaktig och saknar vetenskapliga belägg. Landstinget har tagit ovidkommande hänsyn när man inte i utvärderingen av offererade läkemedels kvalitet och pris beaktat den vetenskapligt belagda skillnaden i olika mängder läkemedel som åtgår vid en korrekt medicinering. Genom poängsättningen har lands­ tinget på ett negativt sätt särbehandlat bolaget i förhållande till övriga an~ budsgivare. Bolagets anbud skulle rätteligen ha tilldelats 0,8 poäng avse­ ende Farmaceutisk ändamålsenlighet och 2,95 poäng avseende Pris, eller totalt 3,75 poäng, medan det av Ipsen ingivna anbudet rätteligen skulle ha tilldelats 0,2 poäng avseende Farmaceutisk ändamålsenlighet och 3,20 po­ äng avseende Pris, eller totalt 3,4 poäng. Landstinget medger bolagets yrkande på så sätt att rättelse sker genom att en ny utvärdering genomförs beträffande inkomna anbud för ATC-kod M03AX01. Länsrätten har genom interimistiskt beslut den 2 mars 2009 förordnat att landstingets upphandling av rekvisitionsläkemedel och läkemedelsnära produkter med ATC-kod M03AX01, inte får avslutas ilman länsrätten har beslutat något annat. SKÄL Aktuella bestämmelser I 16 kap. 1 § första stycket LOU stadgas att en leverantör som anser att han lidit skada eller kan komma att lida skada enligt 16 kap. 2 § i en framställ­ ning till allmän förvaltningsdomstol får ansöka om åtgärder enligt sist­ nämnda paragraf. Enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU ska rätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i deima lag och detta har medfört att leverantö- Sida 3 402-09 E LÄNSRÄTTEN I UPPSALA LÄN DOM 2009-04-08 Sida 4 402-09 E ren lidit eller kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska gö­ ras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Länsrättens bedömning Landstinget har medgett att upphandlingen i nu aktuell del ska rättas på det sättet att utvärderingen ska göras om. Det ankommer inte på förvaltnings­ domstol att precisera att rättelse ska ske genom att anbudsgivare tilldelas viss poäng vid utvärderingen. Länsrätten fömer mot bakgrund av detta att bolagets talan därför ska bifallas i enlighet med landstingets medgivande. HUR MAN Ö';'ERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lA) ();f!lj}Ju Per-Erik Nister t.f. lagman EE