Dok.Id 111178 Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-73270 00 031-7117859 E-post: lansrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09 :00- 15:00 LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning I DOM Mål nr 8317-07 E Rotel 12 Sida I (9) SÖKANDE Vägverket Produktion, Trafikteknik, 202100-0639 Exportgatan 81 A 422 46 Hisings Backa 2008-0'l-15 Meddelad i Göteborg Ombud: Advokaten Mattias Wittgren och jur.kand. David Björne Kilpatrick Stockton Advokat KB Box 5421 114 84 Stockholm fKooKuRRENsveAm/ MOTPART . Göteborgs stad Trafikkontoret Box 2403 403 16 Göteborg SAKEN Avd Dnr Doss 2008 -01- 1 6 Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU) Göteborgs stad Trafikkontoret (Trafikkontoret) har genomfört en upphand­ ling avseende "Drift och underhåll av trafiksignaler" (område A, dnr 2084/07). Upphandlingen har genomförts som en öppen upphandling enligt 5 kap. LOU. Av tilldelningsbeslutet den 7 november 2007 framgår att Swarco Sverige AB (Swarco) vann upphandlingen. Det anges i beslutet att ett upphandlingsmöte hållits med Swarco den 31 oktober 2007 där Swarco bLa. beskrev bemanningssituation och lokalisering. I underlag för upphand­ lingsbeslut anges bLa. att Swaco erhöll 84,6 poäng och att Vägverket Pro­ duktion, Trafiktelmik (Vägverket) erhöll 80,8 poäng. Länsrätten har den 21 november 2007 beslutat att upphandlingen inte får avslutas innan länsrätten slutligen prövar upphandlingen eller beslutar något annat. Vägverket yrkar i första hand att utvärderingen skall göras om. I andra hand yrkar Vägverket att hela upphandlingen skall göras om. Vägverket anför i huvudsak följande. Utvärderingen framstår som ogenomtänkt och präglad av en önskan att Swarcos anbud skall få tillräckligt med kvalitetspoäng för att kommunen skall kunna åtnjuta det mycket låga pris som Swarco har lämnat. Swarco har fått betydligt lägre kvalitetspoäng än de övriga anbuds- Aklbll Sida 2 LÄNSRÄTTEN DOM 8317-07 I GÖTEBORG Avdelning 1 givarna och kommunen har genom sin hantering felaktigt tillsett att det låga priset precis räckte för att uppväga kvalitetsbristerna. Swarco har tilldelats för hög poäng avseende punkten 2.1 i utvärderingen om tidigare erfarenhet av liknande arbeten. Vägverket har tilldelats för låg poäng avseende punk­ ten 2.2 i utvärdeiingen om teknisk yrkeskompetens m.m. Utan de angivna felaktigheterna hade utvärderingen resulterat i att Vägverket hade antagits som leverantör med 82,8 poäng mot 80,6 poäng för Swarco. Enligt AFB.52 punkten 2.1 i de administrativa föreslaiftema bedöms tidigare erfarenhet av liknande arbeten vilket innebär arbete med akuta uppdrag i stadsmiljö med mer än 250 000 invånare. Swarco som med sin organisation i Sverige be­ driver drift- och underhållsverksamhet av trafiksignaler har erhållit 4 poäng motsvarande omfattande erfarenhet, fler än fem arbeten de senaste två åren. Av Swarcos anbud framgår dock inte att den erfarenhet som anges avser lilmande arbeten. De ca. 10 kontralct som anges på s. 3 i produktplanen av­ ser enligt Vägverket inte uppdrag av den omfattningen som anges i AFB.52 utan huvudsaldigen mindre omfattande uppdrag på orter med mindre än 250 000 invånare. Swarco borde rätteligen inte ha erhållit några poäng på denna punkt. I avsnitt 6 i Swarcos anbud redovisar Swarco ett antal refe­ rensobjekt från nordiska och andra europeiska länder. Vägverket vill för ordningens skull klargöra att samtliga referensobjekt från och med rubriken "Övriga system" avser andra typer av projekt än de som efterfrågas i för­ frågningsunderlaget. Även det först åberopade referensobjektet - Vägver­ ket Region Stockholm - avser en annan typ av projekt nämligen ett trafik­ system i Södra Länken. Enligt Vägverket är det inte styrkt att Swarco fak­ tiskt har tillgång till den erfarenhet som åberopas. Swarco har i anbudet uppgett att projektet skall bemannas med egna personalresurser som finns tillgängliga i Göteborg. Det finns inget i anbudet som visar hur kompetens och erfarenhet garanterat skall tillföras Swarco från andra bolag i Swarco­ koncemen. Swarcos nyckelpersoner synes alla vara svenskar som såvitt framgår salmar erfarenhet från Swarcobolag i andra länder. Vägverkets ent­ reprenad inom tre områden i Göteborg startade den 1 april 2005 och inte Sida 3 LÄNSRÄTTEN DOM 8317-07 Avdelning 1 I GÖTEBORG den 1 april 2006. Dessförinnan har Vägverket uppdraget i ett område sedan den 1 januari 1999. Vägverket vidhåller att det inte framgår av Swarcos anbud att Swarco har sådan erfarenhet av tidigare motsvarande projekt som krävs för att få poäng enligt AFB.52 punkten 2.1 i de administrativa före­ skrifterna. I punkten 2.2 poängsätts teknisk yrkeskompetens och kunskap i övriga bestänunelser. Totalt kan 12 poäng erhållas. Punkten 2.2. är uppde­ lad på 8 delmoment som vardera kan ge 1 eller 2 poäng. Vägverket har er­ hållit 10 poäng. Av utvärderingsprotokollet framgår att Vägverket på de 6 delmomenten under rubriken specialistkompetens fått 8 poäng av 10 möjli­ ga. Det framgår dock inte hur de olika delmomenten under den rubriken har poängsatts. Detta gör det omöjligt att bedöma i vilket avseende Vägverkets anbud har ansetts bristfälligt. Vägverket gör gällande att Vägverkets anbud klart uppfyller samtliga delmoment under rubriken specialistkompetens på ett sätt som borde ha gett full poäng. Vägverket har till sitt anbud bifogat bilagan "Redogörelse utbildning och kunskap programmering av styrappa­ rater inom företaget samt vilka programmeringsverlctyg man har tillgång till". I bilagan redogörs för den kompetens som efterfrågas i punkten 2.2. Vägverket har i särklass mest erfarenhet och kompetens inom det aktuella mmådet i Sverige och det är därför svårt att föreställa sig vilka ytterligare kompetenskrav som skulle kunna ställas för full poäng. Vägverket har se­ dan 2001 medverkat i uppbyggnaden av UTOPINSPOT-systemet i Göte­ borg och har programmerat samtliga signalanläggningar som skall samver­ ka med respektive SPOT-enhet. Styrapparatema som samverkar med SPOT är av typen ITC-1/2 där Vägverket har mycket goda kunskaper. Tillsam­ mans med Traficon och MOVEA har Vägverket programmerat SPOT­ databasen i Göteborg. Vägverket är delaktigt i arbetet med den senaste SPOT-versionen. Vägverket har mycket god kännedom om SPOT/UTOPIA-systemet och dess ingående delar. Vägverket har därtill fått Trafikkontorets förtroende att införa samtliga driftsatta UTOPINSPOT­ anläggningar i Göteborg och har idag drift och underhåll av dessa anlägg­ ningar. Vägverkets anbud uppfyller klart förfrågningsunderlagets lcrav på Sida 4 LÄNSRÄTTEN DOM 8317-07 Avdelning 1 I GÖTEBORG den aktuella punkten och är i vart fall jämbördigt med Swarcos anbud. Vägverket borde också har fått full poäng avseende programmering och verktyg för TTS Nordic Vision 1000. I början av 2007 installerades den första styrapparaten i en av Vägverkets driftfunktioner mot Vägverket regi­ on Väst. Vägverket har för Trafikkontoret, Region Mitt samt Kungälv-Ale drift och underhåll av TTS Nordic Vision 1000 och Vägverkets driftingen­ jörer är väl förtrogna med PLC-programmering som TTS bygger på. Ut­ bildning har genomförts både avseende hårdvara och mjukvara i Göteborg och i Odense hos leverantören av TTS Nordic Vision 1000. Av tilldelnings­ beslutet framgår att Trafikkontoret den 10 oktober 2007 höll ett upphand­ lingsmöte med Swarco där Swarco bl.a. fick beskriva bemanningssituatio­ nen och lokalisering. Vägverket har inte fått tillfälle att närmare presentera och precisera sitt anbud på detta sätt. Att endast Swarco har fått tillfälle att presentera och precisera sitt vid ett möte utgör en klar risk för otillbörligt gynnande av Swarco. Trafikkontoret anser att Vägverkets ansökan skall avslås och anför bl.a. följande. Entreprenaden avser drift och underhåll av Göteborg Stads trafik­ signalanläggningar. Anbuden har utvärderats i enlighet med Administrativa Föreskrifter AFB.52. Där framgår att pris har utvärderats med 70 procent och övriga parametrar med 30 procent. Kriterier som bedöms är pris, kom­ petens och kvalitet. Maximal poäng är 100. Under punkten 2.1 tidigare erfa­ renhet av liknande arbeten framgår att bedömningen sker utifrån arbete med akuta uppdrag i stadsmiljö med fler än 250 000 invånare avseende drift och underhåll av trafiksignaler med tillhörande anordningar. Stadsmiljö har en­ bart definierats utifrån antal invånare. Det innebär att erfarenhet från ut­ ländska städer tillgodorälmas om de faller under definitionen. Att som Väg­ verket framhålla att erfarenheten rälmas utifrån drift- och underhållsverk­ samhet inom trafiksignaler i Sverige i stadsmiljö med mer än 250 000 invå­ nare strider mot LOU och de gemenskapsrättsliga principerna. Swarco har idag ett tiotal kontrakt inom drift och underhåll på trafiksignaler och inom Swarco Norden finns ett antal mycket viktiga serviceåtaganden som Oslo, Sida 5 LÄNSRÄTTEN DOM 8317-07 Avdelning 1 I GÖTEBORG Köpenhamn och Århus. Under punh.1:en 6 på s. 16 i Swarcos anbud, bilaga 2, framgår att Swarco har den erfarenhet som krävs för att erhålla 4 poäng och frågan är om Swaco inte skulle ha fått 8 poäng, dvs. bedömts ha mycket stor erfarenhet. Såvitt Trafikkontoret kan bedöma har Swarco erfarenhet som i vart fall är jämförbar med Vägverkets. I punkten 2.2 teknisk yrkes­ kompetens, kunskap i övriga bestämmelser bedöms teoretisk utbildning, kunskap i TRI, specialistkompetens, trafiktekniska kunskaper, RTV­ kunskaper, projektering av trafiksignaler, mycket goda kunskaper om UTOPIA/SPOT-systemet, programmeringskunskaper om verktyg för ITC 1 och 2, ELC 2 och 3 samt TTS Nordic-Vision 1000. Av de ingivna anbuden bedöms den tekniska yrkeskompetensen vara likvärdig. Swarco bedöms ha mycket goda kunskaper om trafikteknisk och UTOPWSPOT-systemet, varför Swarco har erhållit 2 poäng för detta. Vägverket bedöms inte ha fullt lika hög kompetens just i denna del. Vägverket har därför fått 1 poäng. Dessutom bedöms inte Vägverket ha lika god kunskap avseende program­ mering och verktyg för TTS Nordic Vision 1000 som tex. ES Traffic har. Även om Vägverket har genomgått utbildning för detta, betald av Trafik­ kontoret, bedömer Trafikkontoret att dess kunskap inte motiverar två po­ äng. Vägverket har inte lång praktisk erfarenhet, därför fick Vägverket 2 poäng i denna del. Enligt Trafikkontoret har de tre anbudsgivarna likvärdig kompetens varf