LÄNSRÄTTEN I ÖSTERGÖTLANDS LÄN Christine Lagström SÖKANDE DOM Mål nr 330-08 E Rotel 1 Sida 1 (5) iooB -�1rn2- 2 vJ Meddelad i Linköping AMW-Utbildningskonsult HB, 916614-2415 c/o Anders Wächter Reimersholsgatan 49 Lgh 0189 117 40 Stockholm MOTPART Kriminalvården 601 80 Norrköping SAKEN fMKimi;ä,S;;;;,;;;i Överprövning enligt lagen (1992:1528) om offentlig upphandling (LOU) Kriminalvården har genomfört en upphandling avseende externa konsulter för handledning av medarbetare inom kriminalvården. Kriminalvården har den 18 januari 2008 lämnat besked angående utvärdering och meddelat be­ slut om med vilken leverantör avtal skall tecknas, varvid annan anbudsgiva­ re än AMW-Utbildningskonsult HB (AMW) valts. AMW ansöker om överprövning och får anses yrka att upphandlingen inte får avslutas innan rättelse sker. Kriminalvården bestrider bifall till AMW:s yrkande. Länsrätten har den 25 januari 2008 genom interimistiskt beslut bestämt att upphandlingen inte får avslutas innan länsrätten beslutar annat i målet. SKÄLENFÖR LÄNSRÄTTENSAVGÖRANDE Av 1 kap. 4 § LOU framgår att upphandling skall göras med utnyttjande av de konkurrensmöjligheter som finns och även i övrigt genomföras affärs- - 2008 -02- 2 5 Avd Dnr Doss /ltl:fbll Dok.Id 55366 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-25 10 00 013-2.5 11 40 E-post: lansratteniostergotland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN �@ijij =@�= 2 @ mässigt. Anbudsgivare, anbudssökande och anbud skall behandlas utan ovidkommande hänsyn. Av 7 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 4 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först se­ dan rättelse gjorts. AMW anför bl.a. följande till stöd för sin talan. Bolagets anbud diskvalifi­ cerades p.g.a. att två av Anders Wächters referenser enligt Kriminalvårdens upphandlingsenhet inte uppfyller krav på liknande innehåll. De senaste åren har han deltagit i ett tjugotal upphandlingar och han har aldrig diskvalifice­ rats p.g.a. referenser. Krav som vanligtvis ställs på referenser är att dessa är från tidigare handledningsuppdrag inom liknande områden. Referenserna som underkändes var en grupp på en BUP-mottagning samt en grupp utbil­ dare inom KRUT (Kriminalvårdens utbildningsgrupp). I kravspecifikatio­ nen anges följande mål med handledningen. Resultaten från handledningen skall från medarbetarnas sida märkas i att de: är tryggare i arbetet med kli­ enter, har större förståelse för egna och andras reaktioner, växer i sin yrkes­ roll, ser sin roll på ett realistiskt sätt och accepterar denna, får ökad förmåga till realistiska förväntningar, vågar uttrycka känslor och tankar i arbetsgrup­ pen. Dessa mål stämmer väl överens med den handledning som de två dis­ kvalificerade grupperna fått. Anders Wächter uppfyller väl Kriminalvårdens krav på handledare. Han är godkänd på alla skall-krav och referenserna som handledare är goda. Dessutom har han fyra års erfarenhet av att handleda två grupper inom frivården, samma personalkategori som upphandlingen gäller. Kriminalvården anför i huvudsak följande. I förfrågningsunderlagets avsnitt 5.8 angavs som krav på konsulternas erfarenhet att en konsult som skall Sida 2 330-08 E LÄNSRÄTTEN I 2 tn DOM Sida 3 330-08 E ÖSTERGÖTLANDS LÄN �00� ,�@tt= genomföra personalhandledning under de senaste två åren skall ha genom­ fört minst fem liknande handledningsuppdrag. Med liknande handlednings­ uppdrag avses enligt förfrågningsunderlaget att handledningen skall ha haft ett innehåll liknande det efterfrågade och varit riktat till personalgrupper som arbetet med klienter/patienter inom människovårdande organisationer som exempelvis hälso- och sjukvården, socialtjänsten, SIS, kriminalvården och polisen. Vissa anbudsgivare angav inte sina referenser på ett sådant sätt att det framgick om erfarenhetskravet var uppfyllt. Kriminalvården gav dessa anbudsgivare möjlighet att förtydliga sitt anbud. I en skrivelse till AMW den 23 november 2007 redogjorde Kriminalvården för på vilka punkter anbudet ansågs vara otydligt. I fråga om referenser gällde det bl.a. vilken typ av handledning som hade genomförts och vad syftet med hand­ ledningen var. Vidare angav Kriminalvården uttryckligen att om begrepp som ärendehandledning m.fl. användes, skulle anbudsgivaren även definie­ ra vad som avsågs med sådan handledning eftersom definitionen tycks vari­ era. I AMW:s anbud har gällande referens m två "ärende och processhand­ ledning" angivits som beskrivning av handledningsuppdraget. I AMW:s förtydligande anges som beskrivning av handledningsuppdraget "Ärende, metod och processhandledning. Relationen mellan klienten och behandla­ ren. Familjeterapimetoder, fördjupa arbetet med klienter utifrån en systema­ tisk referensram". Av förtydligandet framgår således inte om handledning­ en haft ett innehåll liknande det Kriminalvården efterfrågar eller till vilken personalkategori handledningen riktat sig. Kriminalvården har därför inte kunnat fastställa om det har utgjort ett liknande handledningsuppdrag och referensen har inte godtagits. Av anbudet framgår vidare att referens m tre avser handledning av personalutbildare (lärare) på Kriminalvårdens utbild­ ningsenhet i Stockholm. Handledningen har således inte riktat sig till en personalgrupp som arbetar med klienter utan till en personalgrupp som ut­ bildar personal som arbetar med klienter. Handledningen vid KRUT har därför inte utgjort ett liknande handledningsuppdrag och har inte godtagits. LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTER GÖTLANDS LÄN l009 �ij2= 2 0 Mot denna bakgrund står det klart att AMW inte uppfyller Kriminalvårdens krav i fråga om konsultens erfarenhet. Av förfrågningsunderlaget framgår bl.a. följande. De konsulter som skall utföra handledningen av Kriminalvårdens medarbetare skall var för sig un­ der de senaste två (2) åren, beräknats från sista dag att lämna in anbud, ge­ nomfört minst fem (5) stycken liknande handledningsuppdrag. Med liknan­ de handledningsuppdrag avses att uppdragen skall ha haft ett liknande inne­ håll som beskrivits ovan och varit riktade till personalgrupper som arbetat med klienter/patienter inom mfu.miskovårdande verksamhet som hälso- och sjukvården, social�jänsten, Statens institutionsstyrelse, kriminalvården, po­ lisen m.m. - Under rubriken "Handledningens innehåll och form" anges att handledningen skall vara processinriktad och stödja medarbetarna i mötet med klienterna, vara adekvat i förhållande till målen och resultatet med uppdraget samt i första hand bedrivas i grupp. Som uppdragets mål anges att medarbetarna skall ges en ökad fönnåga att agera professionellt i sin yrkesroll i mötet med klienten. Resultatet från handledningen skall från medarbetarnas sida märkas i att de är tryggare i arbetet med klienter, har större förståelse för egna och andras reaktioner, växer i sin yrkesroll, ser sin roll på ett realistiskt sätt och accepterar denna, får ökad förmåga till realis­ tiska förväntningar, vågar uttrycka känslor och tankar i arbetsgruppen. Länsrätten görföljande bedömning. I förfrågningsunderlaget anges tydligt vilka krav som ställs på anbudsgivar­ nas erfarenhet samt hur dessa skall verifieras. Efter AMW:s förtydligande angående erfarenhetskravet har bl.a. framkommit att Anders Wächter, del­ ägare i AMW, har handlett personalutbildare vid Kriminalvårdens utbild­ ningsenhet. Denna handledning har otvivelaktigt inte ett innehåll liknande den som Kriminalvården nu efterfrågar. Vad som vidare angavs om refe­ rens från BUP och beskrivning av handledningsuppdraget, kan inte anses ha Sida 4 330-08 E LÄNSRÄTTEN I DOM ÖSTERGÖTLANDS LÄN �IOij ""®2., 2 t] tydliggjort att detta uppdrag har ett innehåll liknande det som efterfrågas i aktuell upphandling. Mot denna bakgrund uppfyller inte AMW erfarenhetskravet. Vad bolaget anför, föranleder ingen annan bedömning. Kriminalvården har dänned haft fog för att förkasta anbudet redan under kvalificeringsfasen. Det är därför inte visat att Kriminalvårdens förfarande strider mot kravet på affärsmäs­ sighet som uppställs i LOU. AMW:s talan kan således inte vinna bifall. LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten avslår ansökan om överprövning. Det interimistiska beslutet meddelat den 25 januari 2008 upphör att gälla. Sida 5 330-08 E MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109 ID) �J/4✓ Owe Homed HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga läns.rättens beslut skall skriva till K.ammar.rätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil.­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill läns.rätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast 2. det beslut som överklagas med uppgift om läns.rättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. Bilaga 9t;0N www.domstol.se 1. görs till kammarrätten,