FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-06-15 Meddelad i Stockholm Ekologigruppen Ekoplan AB, 556342-2285 Åsögatan 121 116 24 Stockholm MOTPART �=J Huddinge kommun 141 85 Huddinge SAKEN upphandling- LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om ingripande enligt LOU. /\vd I 1 Mål nr 6889-12 Enhet 12 �::=_,s�--t;:=-, b,1" _ Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig Dok.Id 233594 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefax FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6889-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Huddinge kommun (kommunen) genomför en upphandling av ramavtal för tekniska konsulter, dnr 2011-034. Upphandlingen genomförs genom ett öppet förfarande enligt 4 kap. LOU. I tilldelningsbeslut som meddelats anbudsgivarna den 26 mars 2012 tillkännagavs det att kommunen beslutat att anta annat anbud än anbudet från Ekologigruppen AB. Ekologigruppen AB (Ekologigruppen) ansöker hos förvaltningsrätten om överprövning enligt LOU av upphandlingen avseende delområdena 5 och 6 och yrkar i första hand att upphandlingen ska rättas på så vis att utvärder­ ingen ska göras om med beaktande av Ekologigruppens anbud. I andra hand yrkar Ekologigruppen att upphandlingen ska göras om vad avser delområdena 5 och 6. Till stöd för sin talan anför Ekologigruppen bl.a. följande. I förfrågningsunderlaget anges att tre referensobjekt per anbuds­ område från liknande, avslutade uppdrag från de tre senaste åren ska bifogas. I tilldelningsbeslutet utesluts Ekologigruppen med motiveringen att omfattningen av Ekologigruppens referenser på båda delområdena 5 och 6 bara bedöms uppfylla en liten del av arbetsuppgifterna enligt handling 07.5 Delområden. Ekologigruppen har lämnat in tre referens­ objekt för vartdera anbudsområdet som uppfyller kraven i förfrågnings­ underlaget Vid kontakt med kommunen hävdas att Ekologigruppen bara har referenser från en liten del av arbetsuppgifterna, bl.a. två skötselplaner. Dessa är emellertid mycket olika till sin karaktär med stor bäring på kommunal verksamhet, varför Ekologigruppen har valt att ta med dem. Kommunen menar också att de inte har referenser för att rita detaljplaner. De tre referensobjekten uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget eftersom inget anges om hur referenserna ska fördelas inom anbudsområdena. Kommunen har lagt till kriterier i anbudsutvärderingen som inte anges i förfrågningsunderlaget. Kommunen bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Bedömningen av relevansen av de åberopade referensobjekten har gjorts av 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6889-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen en utvärderingsgrupp bestående av företrädare för kommunens verksam­ heter. Det är inte möjligt att i ett krav på teknisk kapacitet detaljerat redogöra för vilka arbetsuppgifter som inte anses vara relevanta. En kravspecifikation ska beskriva vad den upphandlande myndigheten vill ha, inte vad den inte vill ha. Det är kommunens bestämda uppfattning att det finns ett utrymme för beställaren att bedöma om åberopade referensobjekt är relevanta eller inte (se Kammarrätten i Sundsvall, mål nr. 3147-09). Kravet är nödvändigt för att säkerställa syftet med upphandlingen, som avser resursförstärkning på områden där kommunen inte har egna resurser. Kommunen har tolkat kravet likvärdigt för alla anbudsgivare. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. I 16 kap. 5 § LOU i tillämplig lydelse anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Förvaltningsrättens bedömning En överprövning enligt LOU innebär en kontroll av om upphandlande myndighet följt de principer för offentlig upphandling som framgår av 1 kap. 9 § LOU samt övriga bestämmelser i LOU. Som huvudregel har den sökande part som gör gällande att en upphandling inte har genomförts i enlighet med bestämmelserna i LOU bevisbördan för att så är fallet. De krav som den upphandlande myndigheten ställer i förfrågningsunder­ laget kan uttryckas i s.k. skall-krav vilka är ovillkorliga för att anbudet ska 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6889-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen kunna komma i fråga för antagande. Ett anbud som: inte uppfyller samtliga ställda skall-krav får inte antas och den upphandlande myndigheten får inte ändra eller bortse ifrån i förfrågningsunderlaget uppställda skall-krav på ett sätt som strider mot principerna om likabehandling och transparens i 1 kap. 9 § LOU., Ekologigruppen gör gällande att kommunen har agerat i strid med LOU genom att utesluta Ekologigruppens anbud trots att detta uppfyller kravet på tre referenser per anbudsområde. Ekologigruppen gör gällande att genom att förkasta Ekologigruppens anbud på grund av att referenserna inte omfattat en tillräckligt stor del av uppdragen har kommunen tillämpat krav som inte framgår av förfrågningsunderlaget. Den aktuella upphandlingen syftar enligt vad som anges i förfrågnings­ underlaget till att kommunen ska sluta ramavtal med ett antal konsulter på några olika anbudsområden. Kommunen ska sedan vid behov avropa konsulttjänster för utförande av specifika uppdrag inom ramen för delområdena. Avseende delområde fem, landskapsarkitektur, anges i förfrågnings­ underlaget bl.a. att följande arbetsuppgifter kan bli aktuella helt eller delvis: Inventeringar/analyser inom områden som står inför förändringar Förslag till skötselplaner för natur och parkområden Förslag till dimensionering och utformning av dagvattenanläggningar Förslag till behandling av mark och vegetation i planärenden och andra projekt Upprättande av miljökonsekvensbeskrivningar eller delar därav Upprättande av planhandlingar i övrigt där grön- eller landskapsfrågor har stor betydelse 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6889-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Utformning och detaljprojektering av offentliga rum och miljöer, t.ex. gång- och cykelvägar, torg, parkering, lekplatser, belysning, stråk, gatumiljöer, cirkulationsplatser Upprättande av parkplaner och gestaltningsprogram Och andra liknande arbetsinsatser Avseende delområde sex, fysisk planering och arkitektur, anges i för­ frågningsunderlaget bl.a. att följande arbetsuppgifter kan bli aktuella helt eller delvis: Inventering och analys av områden som står inför förändringar Delta i utvärdering av förslag, utgöra diskussionspartner, "bollplank" Förslag till utformning, ideskisser, programskisser och illustrationer av projekt Förslag till startpromemorior Förslag till program- eller planhandlingar eller delar därav enligt anvisningar från Boverket och Huddinge kommun Delta i miljöbedömningar av program och planer samt i förekommande fall upprätta miljökonsekvensbeskrivningar eller delar därav Medverka i förekommande fall vid framtagandet av särskilda gestaltningsprogram Förslag till plankarta och bestämmelser Förslag till samrådsredogörelser och granskningsutlåtanden Projektadministration Delta i projektmöten, samrådsmöten och ev. nämnd- eller styrelseföredragningar Dokumentation av planprocessen Av de handlingar som har lämnats in i målet framgår att av de tre referens­ uppdrag som Ekologigruppen lämnade avseende delområde fem avsåg ett 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6889-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen referensuppdrag en skötselplan för en nationalpark och ett referensuppdrag frågor om grönstrukturen på regional nivå. Dessa uppdrag bedömde kommunen avsåg uppgifter som inte var aktuella inom kommunen. Av de tre referensuppdrag som Ekologigruppen lämnade avseende delområde sex avsåg ett referensuppdrag frågor om grönstrukturen på regional nivå. Detta uppdrag bedömde kommunen avsåg uppgifter som inte var aktuella inom kommunen. Två av referenserna avsåg upprättande av miljökonsekvens­ beskrivningar för översiktsplaner. Dessa uppdrag bedömde kommunen som omfattande ett allt för litet antal av de uppgifter som angetts aktuella inom delområdet. I förfrågningsunderlaget anges att referensuppgifter för tre liknande slut­ förda uppdrag ska bifogas till anbudet och att med liknande avses även kontraktssumman. Med liknande måste mot bakgrund av syftet med upphandlingen och beskrivningen av innehållet i varje delområde förstås att referensuppdraget ska likna upphandlingsföremålet som helhet, inklusive kontraktssumman. Förvaltningsrätten gör mot bakgrund av vad som har angetts om de inlämnade referensuppdragen bedömningen att Ekologigruppen inte har visat att dessa var liknande upphandlingsföremålet som helhet. Förvaltningsrätten finner därför att kommunen har haft fog för att förk�sta ekologigruppens anbud på så sätt som skett. Det saknas därmed skäl för ingripande enligt LOU och ansökan ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/la LOU) Anna Stenberg Förvaltningsrättsfiskal Föredragande har varit Elin Rosen. 6 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den kla ndes namn, personnummer, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut: I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/1A LOU ga yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten,