LÄNSRÄTTEN I KRONOBERGS LÄN SÖKANDE Mål nr 1476-08E Rotel 3 Sida1 (5) Thimsfors VVS & Oljeservice AB, 556489-1231 Ljungbyvägen 11 285 40 Markaryd MOTPART Markaryds kommun Box 74 285 22 Markaryd Ombud: Maria Andersson Markaryds kommun, Kommunledningskontoret Box 74 285 22 Markaryd SAKEN �� 2009 -03- 2 5 DOM 2009-03-24 Meddelad i Växjö Överprövning av upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling (LOU) Markaryds kommun (kommunen) har genomfört en förenklad upphandling avseende ramavtal för löpande entreprenader inom olika fackområden. Kommunen beslutade den 15 december 2008, beträffande fackområde 5, Värme och sanitet, att anta det anbud som lämnats av Palmquist VVS AB. Länsrätten har den 23 december 2008 förordnat att upphandlingen inte får avslutas i avvaktan på att länsrätten beslutar om något annat. Thimsfors VVS & Oljeservice AB ( bolaget) yrkar att rättelse ska ske ge­ nom att anbudsutvärderingen görs om och bolaget därvid erhåller betyget 3 för Kvalitetssystem. Bolaget anför i huvudsak följande. Vid en tidigare upphandling av kommunen i mars 2006 fick bolaget betyget 3 för utvärde­ ringskriteriet Kvalite och Miljö, att jämföras med att bolaget vid nu aktuell upphandling erhöll betyget 1 för utvärderingskriteriet Kvalitetssystem. Trots förbättringar sedan förra upphandlingen har betyget således sänkts. Bolagets anbud har med stor sannolikhet bedömts utifrån ett ofullständigt Dok.Id 36263 Postadress Box42 351 03 Växöj Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 50 E-post: lansrattenikronoberg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 1476-08 KRONOBERGS LÄN underlag under punkten Kvalitetssystem. Bolaget har ett kvalitetssystem som följer principerna i kvalitetsstandarden ISO 9001 :2000. Kvalitetssy­ stemet utarbetades år 2000 i samråd med ett konsultföretag. Några av de grundläggande principerna är att kundens krav och förväntningar styr ut­ vecklingen av produkter och service, att man hela tiden eftersträvar att för­ bättra kvaliten och servicen, att man har kvalitetsmål som uppdateras varje verksamhetsår och handlingsplaner som visar hur målen ska genomföras i praktiken och att man regelbundet mäter flera nyckeltal för kvalitetsarbetet. Bolaget skaffade auktorisering för installationer enligt "Säker Vatten" re­ dan i september 2006, då branschreglerna blev klara. Detta var ett led i utvecklingen av deras kvalitetssystem. "Säker Vatten" är en kvalitetssäk­ ring av VYS-installationer och de flesta försäkringsbolag kräver att instal­ lationer utförs enligt principerna för "Säker Vatten" av auktoriserade före­ tag. Bolaget tog för givet att kommunen ställde motsvarande krav på upp­ handlade entreprenörer. Bolaget har till sin ansökan om överprövning bifo­ gat intyg på auktorisering mot "Säker Vatten", utbildningsintyg och instal­ lationsblanketter som visar att installationen uppfyller kraven. Auktorise­ ringen innebar en kompetensutveckling för flera personer på företaget. Kommunen har inte redovisat något skäl till sänkning av betyg från tidiga­ re upphandlingar. Samtliga underlag som kommunen begärt in fanns med i den ursprungliga anbudshandlingen. Den information som bifogas begäran om överprövning är endast ett förtydligande av tidigare lämnade uppgifter. Kvalitetssystem och egenkontroll redovisades i dokumentet Kvalitetsplan, bilaga 1 i anbudshandlingen. Provtryckning med separat protokoll står som punkt 5 i protokollet för egenkontroll av anläggningar. Beskrivningen av kvalitetssäkringen fokuserar på rutiner och arbetssätt som påverkar kvali­ ten på (jänsten till kommunen i praktiken. Auktorisering för installationer enligt "Säker Vatten" redovisades i bilaga 4 till anbudshandlingen och i denna redovisades även den kostnadsfria jouren och löpande kompetensut­ vecklingen av personalen. Bolaget har under de senaste tolv åren utfört YVS-installationer åt kommunen. Samtliga installationer har hållit utlova- LÄNSRÄTTEN I KRONOBERGS LÄN DOM Sida 3 1476-08 de leveransplaner och ingen installation har reklamerats. De ansvariga tjänstemännen hade därmed haft tillgång till tydliga bevis för att bolagets kvalitetssystem fungerar även i praktiken. Det är felaktigt att bolaget skulle ha lämnat nya eller kompletterande uppgifter om kvalitetssäkringen i sam­ band med begäran om överprövning av upphandlingen. En korrekt, objek­ tiv bedömning av bolagets inlämnade anbud hade lett till att man hade fått behålla betyget 3 för Kvalitetssystemet och därmed vunnit upphandlingen. Kommunen motsätter sig bifall till ansökan och yrkar att länsrätten beslutar att upphandlingen slutförs i enlighet med tilldelningsbeslutet. Kommunen anför följande. Bolaget har i sitt anbud redovisat att det arbetar efter ett kvalitetsledningssystem, vilket motsvarar betyget 1 enligt förfrågningsun­ derlaget. Först efter anbudstidens utgång, i samband med överprövning av tilldelningsbeslutet har bolaget redovisat att det arbetar efter ett välutbyggt kvalitetssystem vilket skulle ha motsvarat betyget 3. Dessa uppgifter kan dock inte beaktas i efterhand av den upphandlande myndigheten. DOMSKÄL Av 1 kap 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap 1 § LOU får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Enligt 16 kap 2 § LOU ska länsrätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 1476-08 KRONOBERGS LÄN kan komma att lida skada, besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av Markaryds kommuns administrativa föreskrifter "Ramavtal för löpande entreprenader" framgår att det är fråga om en förenklad upphandling av ramavtal. Kontraktsperioden avser 2009 med möjlighet till förlängning 2010. Det anbud som kan komma att antas är det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt med hänsyn till de viktade värderingsgrundema pris (65 procent), kvalitetssystem (10 procent), miljöledningssystem/miljöpolicy (10 procent) och referenser (15 procent). Vid bedömningen av värderings­ grunden Kvalitetssystem beaktas företagets kvalitetssystem, om företaget är certifierat, hur systemet tillämpas och det praktiska arbetet. För utvärde­ ringen används en betygsskala enligt följande: Betyg 5 Betyg 3 Betyg 1 Betyg O Företaget är certifierat Företaget har och arbetar efter ett väl utbyggt kvalitetssystem Företaget har och arbetar efter ett kvalitetssystem Företaget saknar kvalitetssystem Länsrätten gör följande bedömning. Regeringsrätten har i rättsfallet RÅ 2002 ref50 uttalat att de skiftande för­ hållanden som förekommer i det ekonomiska livet kan göra att även för­ frågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utforma­ de får godtas under förutsättning att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrätten inte träds för när. Av domen följer också att kraven för att anse ett upphandlingsförfarande strida mot dessa principer numera mås­ te ställas relativt högt. En upphandlande enhet bör således ges ett visst utrymme vid bedömningen och utvärderingen av anbuden under förutsättning att detta sker på objekti­ va grunder inom ramen för förfrågningsunderlaget. I det här fallet har LÄNSRÄTTEN I KRONOBERGS LÄN DOM Sida 5 1476-08 kommunen gjort bedömningen att bolaget i sitt anbud redovisat att man arbetar efter ett kvalitetsledningssystem som enligt förfrågningsunderlaget motsvarar betyget 1. Att bolaget i samband med en av kommunens tidigare upphandlingar erhållit betyget 3 vid bedömningen av viss utvärderings­ grund utgör inte i sig skäl för att bolaget ska erhålla motsvarande betyg avseende utvärderingsgrunden Kvalitetssystem vid den nu aktuella upp­ handlingen. Bolaget har inte heller i övrigt visat att kommunen vid sin ut­ värdering av det underlag som anbudsgivama lämnat in vid anbudstidens utgång tagit ovidkommande hänsyn eller att förfarandet i något annat hän­ seende strider mot de krav som uppställs i LOU. Bolagets ansökan ska så­ ledes avslås. Till följd härav ska länsrättens beslut den 23 december 2008 inte längre gälla. DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan. Länsrätten förordnar att det interimistiska beslutet av den 23 december 2008 upphör att gälla. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D) SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga E Den som vill överklaga l.änsrättens beslut skall skriva till kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till 1.änsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla l. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det vik.tigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. a uCJ ::, -0 r-- 0 0N www.domstol.se