FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2010-10-07 Meddelad i Stockholm Mål nr 36655-10 Enhet 14 Sida 1 (15) G4S Security Services (Sverige) AB, 556095-6772 Ombud: Advokat Susanne Wiklund Rosengrens Advokatbyrå i Göteborg AB Box 2523 403 17 Göteborg MOTPART Rikspolisstyrelsen Box 12256 102 26 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU 2010 -10- 0 8 �Dlll;;;.:"________j = _ L.:::::0�0$' ___:.,:AJ:,:;_;fh:;:,.l, f...,' _I DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning enligt LOU. DokJd 56708 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockho lm@dom.se Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm E-post: Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36655-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND, YRKANDE M.M. Rikspolisstyrelsen (R.PS) genomför för Polismyndigheten i Västra Göta­ lands räkning en upphandling benämnd Arrestantbevakning PMY Västra Götaland PVS-253-2510/10. Enligt tilldelningsbeslut avsänt den 16 juli 2010 har Polismyndigheten i Västra Götaland beslutat tilldela upphand­ lingskontrakt för avtalsornrådena 01. Alingsås, 02. Borås, 05. Trollhättan och 06. Uddevalla till Secure Security Gothenburg HB (Secure). G4S Security Services (Sverige) AB (G4S) ansöker om överprövning en­ ligt. LOU och yrkar att upphandlingen avseende polisdistrikten 01 (Aling­ sås), 02 (Borås), 05 (Trollhättan) och 06 (Uddevalla) ska rättas, genom att ny utvärdering ska ske varvid Secures anbud såsom icke kvalificerat anbud inte ska utvärderas. Till stöd för sin talan anför G4S bl.a. följande. RPS har felaktigt kvalificerat Secure till utvärdering av anbudens pris trots att de inte uppfyllt ställda kvalificeringslaav vare sig som anbudsgivare eller beträffande tjänstens utförande. RPS borde rätteligen ha diskvalifice­ rat Secures anbud från den slutliga utvärderingen av lägst pris. RPS har vid prövningen av Secures anbud i steg 1, kvalificeringen av an­ budsgivaren och steg 2, kvalificering avseende tjänsten, godkänt och kvali-• ficerat Secures anbud trots att det inte uppfyllt uppställda krav enligt bland annat punkterna 6.4, 6.5, 6.6 och 6.7. RPS borde rätteligen ha diskvalifice­ rat Secures anbud från vidare utvärdering. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Ekonomisk ställning DOM Sida 3 36655-10 Secure har i sitt anbud inte lämnat några uppgifter till styrkande av sin ekonomiska ställning på så sätt att de kan anses ha visat att de har en sådan ekonomisk ställning att de har kapacitet att upprätthålla ett långsiktigt avtal med RPS. Enligt förfrågningsunderlaget ska bedömningen av detta ske med utgångspunkt från anbudsgivarens riskldass, som inte får vara lägre än 3 enligt UC AB:s rislddassystem. Secure är ett handelsbolag och som så­ dant publiceras inte offentligt några räkenskapsuppgifter såsom för aktie­ bolag. Kreditbedörnningsföretag grundar till stor del sin riskldassbedöm­ ning på offentligt registrerade räkenskapshandlingar. Beträffande UC AB:s rislddasbedömning framgår av utdrag från deras hemsida att deras risk­ ldassning beträffande företag skiljer sig åt på så sätt mellan handelsbolag och aktiebolag, att den beträffande handelsbolag inte baserar sig på några av bolaget redovisade uppgifter om ekonomisk ställning, utan på allmänna uppgifter, uppgifter om betalningsanrnärkningar samt uppgifter om han­ delsbolagsmännen. UC:s riskklassning beträffande handelsbolag bygger alltså inte på några reella ekonomiska uppgifter om handelsbolagets verk­ samhet. För att kunna bedöma ett handelsbolags ekonomiska ställning kan således inte enbart UC:s riskklass läggas till grund för bedömningen. Secu­ re har inte till sitt anbud bifogat någon annan dokumentation som angivits, till styrkande av sin ekonomiska ställning. Secure har bifogat en skrivelse från en redovisningskonsult varav framgår att "allt sköts till belåtenhet". Slaivelsen innehåller inga som helst ekonomiska uppgifier om Secure och visar inte att Secure har sådan ekonomisk ställning satt bolaget kan upp­ rätthålla ett långsiktigt avtal. Teknisk kapacitet - tidigare uppdragsgivareför efterfrågade tjänster Secure har beträffande redovisning av sina tre viktigaste uppdragsgivare som man utfört efterfrågade �jänster för under de tre senaste åren angivit Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36655-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen följande: a) BYA, Bevakningsbranschens ideella förening b) Guldgruvan i Göteborg HB, vilket enligt tillgänglig registerinformation driver restaurangen Boheme på Frölunda Torg, Västra Frölunda c) Iranska Riksförbundet i Sveriges Göteborgsdistrikt De uppdrag som Secure redovisat är av sådan karaktär att de inte kan anses jämförbara eller likvärdiga med den upphandlade tjänsten. Då uppgift om omfattning inte redovisats eller i övrigt kan utläsas - utöver att det torde röra sig om begränsade uppdrag - kan man inte heller därav utläsa något om Secures tekniska kapacitet att fullgöra uppdraget att sköta arrestbevak­ ningen för fyra stora arrester m.m. Teknisk kapacitet - personal 1 Secures personallista, som fogats till anbudet har inte angivits i vilket eller vilka polisdistrikt som angiven person ska arbeta i, trots att detta ut­ tryckts vara ett önskemål från RPS. Denna uppgift skulle annars kunna lämna viss -ledning vid bedömningen av teknisk kapacitet beträffande per­ sonal. Secure har angivit 15 personer som ska kunna utföra arbetet i fyra stora avtalsorrrråden som geografiskt fördelar sig med relativt stor sprid­ ning. Vid en sökning via www.eniro.se på av Secure angiven personal kan konstateras att flertalet är bosatta i Västra Förlunda eller Göteborg och nå­ gon i Stockholm. Därutöver är det värt att notera att Secure redan innan avtal ens är tecknat nu tvingas söka personal för uppdragen utförande i samtliga fyra avtalsområden. Secures personal har redovisats med så brist­ fälliga uppgifter om t.ex. stationering och arbetsområde samt med ett så­ dant fåtal personer att det vid en samlad bedömning inte kan antas att kra­ vet är uppfyllt. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36655-10 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Teknisk kapacitet klädsel Länsstyrelsen bedömer inför sitt beslut om godkännande/auktorisation som bevakningsföretag noggrant sökandens uppgivna uniformsutformning att användas vid utförande av uppdrag enligt tillståndet. Vid uppdrags utfö­ rande med stöd av tillståndet/auktorisationen ska godkänd klädsel/uniform användas. Secure har i sitt anbud angivit att man för uppdragets utförande ska använ­ da uniform bestående av grå kostym eller mörkgrå byxor med tillhörande grå skjorta och svart slips. Av Secures bifogade fotografier av den uni­ formsldädsel som ska användas framgår att Secure ska använda väktaruni­ form bestående av grå väktarbyxa, grå sl\jorta och svart slips. Av kopia av Secures beslut om auktorisation framgår att deras tillstånd omfattar att an­ vända uniform för väktare bestående av mörkgrå kostym, vit sl\jorta, svart slips, grå jacka samt grå basker, samt för ordningsvakt: lämplig civil ldäd­ sel. Secure har inte tillstånd att bedriva bevakningsverksamhet i den uni­ form/klädsel som man angivit i anbudet och kan således inte utföra upp­ draget i enlighet med vad som offererats, då erforderliga tillstånd saknas. Teknisk kapacitet - övrigt Av Secures anbud i övrigt framgår inga reella faktauppgifter om bolaget eller dess verksamhet, eller hur denna faktiskt organiserats. I anbudet finns inga uppgifter, utöver redovisade uppdragsgivare, som visar att Secure har någon igångvarande verksamhet e11er erfarenhet av betydelse för uppdra­ gets utförande. Man kan ur anbudet varken utläsa eller bedöma Secures faktiska tekniska kapacitet. Den hemsida som Secure anger är inte aktiv. Bolaget har inte redovisat några uppgifter om fast verksamhetsadress eller Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 36655-10 "· Allmänna avdelningen lokaler och det finns inte heller några officiella uppgifter registrerade om detta såvitt kunnat utrönas, Ansvarig person benämner sig "VD", vilket är en funktion som följer av akiiebolagslagen för aktiebolag. Bolaget har inte fasta telefon- eller faxnummer. Inte heller Secures "företagspresentation" innehåller några reella faktauppgifter om företaget eller verksamheten utan endast "programförklaringar" och visioner o.s.v. Man kan enligt G4S upp­ fattning inte heller av dessa uppgifter utläsa att Secure har teknisk kapaci­ tet att utföra tjänsten. Tillgänglighet I havet på tillgänglighet, punl<:ten 8.1, ligger att anbudsgivaren ska ha ka­ pacitet att tillhandahålla personal på avtalade orter och tidsperioder, samt ta emot ytterligare avrop dygnet runt alla årets dagar via telefon, ha rikstäckande jour årets alla dagar samt inställa sig inom en (1) timme från mottaget avrop. Secure har i sitt anbud inte lämnat några konlaeta faktauppgifter som visar att man har sådan kapacitet såvitt avser verksamhetsorter, verksam.hetslo-• kaler, personal- och fordonsresurser etc. Med hänsyn till att det inte heller av anbudet i övrigt framgår om man över huvud taget har någon verksam­ hetsadress och att bolaget i sitt tillstånd från länsstyrelsen inte har några fordon godkända för verksamheten, kan det inte anses vara visat att Secure har styrkt att man har tillräcklig tillgänglighet för uppdragets utförande eller kommer att ha det. RPS bestrider bifall till ansökan och yttrar sig enligt följande. I STOCI