.... ._,_...--- .. . ----- ··· .--------------· . . H00 0- ---- •-,H • - • • - • - -• - - - - - • - • • 0 • • • • - - • - • FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE Opoint AB, 556937-0637 Ringvägen 100 104 62 Stockholm MOTPART DOM 2014-09-29 Meddelad i Stockholm Mål nr 19920-14 Sida 1 (4) Dok.Id 529569 Postadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 :!I måndag - fredag ;I Il Sveriges Riksbank, 202100-2684 103 37 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Opoint AB:s ansökan om överprövning. KONKURRENSVERKET Avd Dnr KSnr Aktbil 2014 -09- 3 0 Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid 08:00-16:30 -•-----. -------r··.•1 -------·•••·•-••_••...'.'. ! .·:• - -• •_ :.: -·- ·:_____•_:•·•_1 J•"'•·•• ·---·-••-•------•..I ..-------·- ···· -- --•••-••-•-..-.•1••.-i,-,",_.,.•- ••••. •• I ··::: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Sveriges Riksbank (Riksbanken) upphandlar tjänst för mediebevakning för Riksbanken, dnr2014-391-STA. Två anbud lämnades in. Riksbanken har i tilldelningsbeslut den 18 augusti2014 meddelat att avtal ska tecknas med annan anbudsgivare än Opoint AB. Opoint AB (Opoint eller bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att anbudskvali:ficeringen ska göras om och bolagets anbud tas med efter komplettering från bolaget. Detta for att fler aktörer än en (1 ) ska kunna konkurrera med lämpligaste anbud genom att gå vidare för utvärdering. Riksbanken bestrider ansökan. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Opoint anför som skäl för sin ansökan. Endast en aktör har kvalificerat sig vilket inneburit att den för konkurrensen så viktiga utvärderingen och jämförelsen av kvalitet och pris inte kunnat göras. Opoint har lidit eller kommer att lida skada genom att Riksbanken på felaktiga grunder tilldelat Retriever AB kontraktet. Opoint kan anses delvis ha uppfyllt förfrågnings­ underlagets krav i 3.5 genom att bolaget angav att kravet var uppfyllt. Bolaget vill understryka att efterfrågad bilaga fanns vid tillfället för anbudsinlämning;varbekräftad·somtillgänglig-ochkankompletteras anbud i skrivande stund. Det faktum att Opoint inte fått chans att komplettera sitt anbud med en bilaga, och därmed inte tagit sig vidare till utvärdering, har resulterat i total avsaknad av utvärdering av anbud och får oproportionerliga konsekvenser för konkurrensen på marknaden. Skadan är orimlig i förhållande till misstaget. Det borde varit uppenbart att det var ett misstag att inte bilägga redovisning av den egna kvalitetssäkringen. Sida2 19920-14 ••-------------• ·-• •. - • • • • . • T .·.- -·-----·-· ...---· ·- ·-···. - - · ____·__·:1 ...-_.-.--··--·-- ---- - , -__------ --. _----- ·-·_---_·--·-·--1 . _ · -_-_-_ __. - - --- FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Riksbanken hade kunnat avbryta upphandlingen av bristande konkurrens­ skäl i ett mycket tidigt skede istället för att låta upphandlingen pågå ytterligare två månader efter inlämning. Riksbanken anför följande. Anbudet från Opoint AB uppfyllde inte kvalificeringskravet i punkt 3.5 eftersom det inte till anbudet bifogats intyg om. certifiering eller en redovisning av den egna kvalitetssäkringen av verksamheten. Anbudet gick inte vidare till utvärdering och Riksbanken har således inte rätt att utvärdera det. Någon komplettering kan inte medges utan risk for särbehandling. Riksbanken delar Opoints uppfattning att huvudsyftet med LOU är att främja konkurrensen. Myndigheter får ibland ett och ibland flera anbud i en upphandling och alla anbud kvalificerar sig inte alltid. Lagstiftningen och likabehandlingsprincipen ger inte utrymme :för myndigheten att frångå de uppställda kvalifikations­ kraven även om det i ett enskilt fall skulle kunna gynna konkurrensen. Riksbanken har genomfört upphandlingen på ett transparent sätt där leverantörerna har behandlats lika. Grund för ingripande enligt LOU saknas. Förvaltningsrätten kan besluta att en upphandling ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts om det vid prövningen av ansökan kan bedömas att den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någ