FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Enhet 14 SÖKANDE AKKA AB, 556431-3269 Björkvägen 10 671 30 Arvika Ombud: Fredrik Tamm Doublecheck S:t Eriksgatan 121 B 113 43 Stockholm MOTPART Arbetsförmedlingen Juridiska avdelningen 113 99 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling DOMSLUT DOM Mål nr 21976-12 Sida 1 (29) 2013-04-29 Stockholm KONKURRENSVERKET 2013 -05- 0 2 KSnr . Aktbll Avd Dnr Förvaltningsrätten bifaller delvis ansökan genom att förordna att upp­ handlingen ska rättas genom att Arbetsförmedlingen gör en ny anbuds­ utvärdering på anbudsorten Arvika. Förvaltningsrätten avvisar AKKA AB:s yrkande att förvaltningsrätten ska förordna att den nya utvärderingen ska utföras av en ny handläggare. Förvaltningsrätten avslår ansökan i övrigt. Dok.Id 330585 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 förvaltningsrattenistockho lm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Tegeluddsvägen 1 08-561 680 00 Telefon E-post: -·�ll aeI��m_________ _ --c- - --- -- ------ männa av 'n gen M ed-c-delad.,-i,---- - -- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND· DOM Sida 2 21976-12 Arbetsförmedlingen genomför en upphandling av utbildning inför start av näringsverksamhet, dnr Af2012/151799. Förfrågningsunderlaget sändes ut den 6 juli 2012, med sista anbudsdatum angivet till den 10 augusti 2012. I förfrågningsunderlaget (punkterna 1.5.1 och 1.5.2) angavs bl.a. att varje kvalificerad anbudsgivare, på vart och ett av de tre kriterierna 1. "Dolm­ mentation", 2. "Genomförande av tjänsten" och 3. "Anpassning av utbild­ ningen''; kommer att få en poäng där betyg5 ger 100, 4 ger 80, 3 ger 60, 2 ger 40, 1 ger 20 och O ger 0. Sedan viktas poängsatserna till 30 procent vardera för dokumentation och genomförande och 40 procent för anpass­ ning. Bedömningsresultatet förs över på varje offererad upphandling, dvs. på varje upphandlingsort där leverantören lämnat anbud. I brev till Arbetsförmedlingen den 12 juli 2012 anförde det blivande ombu­ det för anbudsgivarna AKKA AB (Akka) bl.a. följande. Tre delkriterier ligger till grund för utvärdering med ett av Arbetsförmedlingen fastställt pris. Utvärderingsmodellen innebär att bedömningen som ges för varje del­ kriterium överförs till varje aktuell ort eller delanbud. Detta innebär i denna s.k. kvalitetsupphandling att om ett nationellt stort. utbildnings­ företag får full poäng, vilket inte är osannolikt med tanke på de krav som ställs och som inte är lokalt anpassade på något sätt, överförs denna poäng att gälla för samtliga delanbud/huvudorter. Det medför att en mindre leve­ rantör, som inte har kapacitet att lämna anbud på hela landet utan bara på en eller några huvudorter och som tilldelas full poäng, får sätta sin tillit till lotten. - Omfattningen av denna arbetsmarknadspolitiska åtgärd är för viktig för att avgöras av lotten. Referenskraven refererar tydligt till liknande uppdrag under den senaste treårsperioden, vilka det inte finns särskilt många möjligheter att erhålla förutom om man vunnit en upp­ handling av Arbetsförmedlingen. Därmed minskas antalet potentiella leverantörer för varje upphandling som görs, om dessa upphandlingar är Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21976-12 konstruerade så att det finns risk för att endast en leverantör kan vinna avtal för varje aktuell huvudort. Arbetsförmedlingen stimulerar därmed en monopol- eller oligopolliknande situation eller att slumpen avgör. Ersätt- ningsnivån om 30 000 la/månad kan ingen framgångsrik företagare be- driva verksamhet på. Upphandlingen kan därmed stimulera de större före- tag som redan är etablerade på marknaden och som kan fylla luckor i be- fintlig personals scheman för att täcka alternativkostnad. Nuvarande upp- handling bör stoppas och förfrågningsunderlaget göras om så att det upp- nås en bra konkurrens bland de många leverantörer som skulle kunna lägga anbud och vinna ett avtal. Antingen bör priset läggas till som utvärderings- laiterium eller också bör varje delupphandling utvärderas var för sig med en större möjlighet för utvärderande part att jämföra olika anbudsgivare utifrån varje enskild huvudort. I senare korrespondens med Arbetsförmedlingen, sedan det annonserats att vi_ssa anbudsgivare eventuellt kommer att kallas till presentationsmöten i Stockholm, invände Akka att detta visar att utvärderingsmodellen inte är tillräckligt väl genomtänkt från början för att kunna skilja anbudsgivarna från varandra, samt att kostnaden för ett sådant möte kommer att kunna uppgå till hela vinsten för en kurs. Arbetsförmedlingen svarade att vid den muntliga presentationen av anbudet är det denna presentation som betyg­ sätts och att presentationer gäller endast om det inte går att särskilja anbuden åt i utvärderingen. Den 1 oktober 2012 meddelade Arbetsförmedlingen tilldelningsbeslut om­ fattande 54 orter. I detta tilldelades AcadeMediaEductusAB (AcadeMedia) kontrakt på 18 orter, Miroi i-leaming AB (Miroi) på 9 orter, Personal­ strategerna i Sverige AB (Personalstrategerna) på 24 orter, Kristinehamns nyföretagarcentrum (Kristinehamns NFC) på en ort samt ingen på två orter (Kiruna och Trelleborg) där kvalificerat anbud saknas. I utvärde:fings­ protok