FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ SÖKANDE DOM 2013-01-21 Meddelad i Umeå Mål nr 1632-12 E Kansli 3 Sida 1 (12) Feelgood företagshälsa AB, 556185-6385 Slöjdgatan 2 903 25 Umeå Ombud: Christian Skanderby Feelgood företagshälsa AB Slöjdgatan 2 903 25 Umeå MOTPART Länsstyrelsen i Västerbottens län 901 86 Umeå SAKEN ----�-----� Ogiltighetstalan enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Länsstyrelsens avvisningsyrkande. Förvaltningsrätten avslår Feelgood företagshälsa AB:s ansökan. • [''.:' ••� f ••- ,, •-,• -ao7• Dok.Id 27645 Postadress Box 193 901 05 Umeå Besöksadress Nygatan 45 (Tingshuset) Telefon Telefax 090-17 74 00 090-13 75 88 E-post: forvaltningsratteniumea@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1632-12 E I UMEÅ BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet har genomfört en ramavtals­ upphandling inom ramavtalsområde Företagshälsovård. Ramavtal har tecknats med sammanlagt 24 leverantörer. Med stöd av tecknade ramavtal kan offentlig förvaltning göra avrop utan att behöva genomföra en egen upphandling. Länsstyrelsen i Västerbottens län (Länsstyrelsen) har den 16 maj 2012 tecknat leveransavtal om företagshälsovård med AB Previa (Previa). Feelgood företagshälsa AB (Feelgood) ansöker om överprövning av giltig­ heten av avtalet mellan Länsstyrelsen och Previa. Länsstyrelsens inställning är i första hand att ansökan ska avvisas och i andra hand att den ska avslås. UTREDNINGEN I ramavtalsupphandlingens vägledning anges bl.a. följande. 6 Avropiförfarande Avrop ska ske enligt förnyad konkurrensutsättning. En förnyad konkur­ rensutsättning innebär att avrop ska föregås av en skriftlig avropsförfrågan som skickas till de leverantörer som är i stånd att leverera. Avropande myndighet kan välja att skicka sin avropsförfrågan till: 1. Avropande myndighet har verksamhet påflera orter Om beställarens verksamhet finns på flera orter skickas avropsförfrågan till samtliga leverantörer som är i stånd att leverera efterfrågade företagshälso- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1632-12 E I UMEÅ vårdstjänster till beställarens samtliga orter under förutsättning att leveran­ törerna antagits på dessa orter. Beställaren kan även välja att genomföra ett avrop för varje enskild ort. 2. Endast en (1) leverantör finns på beställarens ort. Alternativ A För det fallet att det endast finns en (1) leverantör på den ort beställaren har sin verksamhet har beställaren, för att öka konkurrensen, rätt att skicka avropsförfrågan till antagna leverantörer på orter tillgängliga inom ett av­ stånd motsvarande max en (1) timmes resväg enkel resa med kommunala färdmedel. Samtliga av de tillfrågade leverantörerna ingår då i en förnyad konkurrensutsättning. Alternativ B I de fall att beställaren anser att det är mer ekonomiskt fördelaktigt att end­ ast vända sig till den enda leverantören på beställarens ort skickas avrops­ förfrågan till denne. Om beställaren väljer att skicka avropsförfrågan till den ende leverantören på orten förbehåller sig beställaren rätten att för­ handla med denne om villkoren i avropet. Vid avrop kan fem olika kriterier användas som bör- eller ska-krav. Man kan välja ett eller flera kriterier vid avrop. Kriterierna med bör-krav viktas i % från O till 100 %, varje bör-krav måste även poängbedömas från O till 10 poäng. Kriterier - Tillgänglighet - Statistik - Genomförande av uppdrag - Åtgärdsförslag - Pris I ramavtalet antagna leverantörer För orter aktuella i förevarande mål har följande leverantörer antagits; Lycksele - Previa Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1632-12 E I UMEÅ Skellefteå - Feelgood, Manpower HälsoPartner AB, Previa, PersonalPartner i Sverige AB Storuman - Previa Umeå - Feelgood, Previa, PersonalPartner i Sverige AB, Manpower HälsoPartner AB, Sensia Företagshälsovård AB Vilhelmina - Previa Parternas anföranden Feelgood anför bl.a. följande. Det finns ett antal punkter som behöver utredas beträffande avtalet mellan Länsstyrelsen och Previa. Länsstyrelsen har inte genomfört ett annonserat upphandlingsförfarande trots att avtalet rätteligen skulle ha upphandlats. För avtalsår 2012-01-01-2014-01-01 har Statens inköpscentral vid Kam­ markollegiet upprättat ett ramavtal. Enligt Kammarkollegiets egen be­ slaivning av avtalet gäller följande: "Förnyad konkurrensutsättning. Av­ ropsrutinen för detta ramavtal är en förnyad konkurrensutsättning. Detta innebär att du ska fråga alla leverantörer inom aktuellt område." I detta fall har Länsstyrelsen valt att inte göra en förnyad konkurrensutsätt­ ning. Utan kontakt med godkända leverantörer på de två största orterna Umeå och Skellefteå har Länsstyrelsen valt att rikta sig enbart till en leve­ rantör. Då cirka 90 % av Länsstyrelsens personal är placerad i Umeå eller Skellefteå är Feelgoods bedömning att konkurrensen blir snedvriden och begränsad då man väljer en aktör baserad på leveranskapacitet i Vilhel­ mina, Lycksele och Storuman. Det är vidare oproportionerligt att styra en upphandling enbart beroende på hanteringen av företagshälsovård för de cirka 20 anställda i inlandet i relation till att ha en kvalificerad och kvalita­ tiv företagshälsovård för de 220 anställda i Umeå och Skellefteå. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1632-12 E I UMEÅ Någon information om fern huvudorter fanns inte med i Kammarkollegiets underlag som berör cirka tolv orter i Västerbotten. Länsstyrelsen har såle­ des efter egen tolkning valt ut huvudorter som skiljer sig frän Kammarkol­ legiets totala antal orter i Västerbotten. Eftersom förutsättningarna för leve­ rans har förändrats jämfört med Kammarkollegiets ursprungliga underlag borde en förnyad konkurrensutsättning ske. Feelgood ifrågasätter inte vald leverantör utan att beslut har fattats baserat på information som endast varit tillgänglig för Länsstyrelsen och be.fintlig leverantör. Länsstyrelsen anser att man enligt punkt 2 alternativ B med endast en aktör på beställarens ort har rätt att förhandla med den aktören om villkoren i avropet. Den principen skulle kunna vara tillämpbar på enskild ort med endast en leverantör men inte tillämpbar på Umeå som har minst tre god­ kända aktörer. Feelgood har fått helt andra synpunkter från Kammarkollegiet än de Läns­ styrelsen angett. Det framgår inte vilket material som Kammarkollegiet fått ta del av för att kunna uttala sig. Den information Feelgood fått är att grun­ den i avtalet är en förnyad konkurrensutsättning. Ytterligare ett skall-krav från Länsstyrelsen har varit att få en sammanhål­ len statistik på genomförda insatser i länet. Sista dag för inlämning av avropssvar var den 15 maj 2012. Då Länsstyrel­ sen inte med dokumentation, diarieföring och ankomststämpel visat att Previas avropssvar inkommit i tid senast den 15 maj 2012 och att det inne­ hållsmässigt lever upp till skall-kraven bör avtalet ogiltigförklaras. De av Länsstyrelsen åberopade dokumenten tjänsteanteckning och mail styrker Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1632-12 E' I UMEÅ inte på något sätt att Previas anbud inkommit i tid. Tjänsteanteckningen är utformad på ett sådant sätt att dokumentet kan ha skapats när som helst i tid och inte med säkerhet i omedelbar anslutning till upphandlingen. En upphandlingsprocess ska kännetecknas av förutsebarhet och öppenhet. I det här fallet har dock Länsstyrelsen ändrat på förutsättningarna från ram­ avtalet vad gäller leveransorter lokalt men samtidigt hänvisat tillbaka till det avtalet som ett avrop. Avsaknad av inbjudan till förnyad konkurrensut­ sättning, avsaknad av diarieföring, avsaknad av att skicka fullständig dokumentation har helt satt öppenhet och förutsebarhet ur spel. Länsstyrelsen anför bl.a. följande. Länsstyrelsens avrop från Previa har skett mot bakgrund av det statliga ramavtalet för företagshälsovårdstjänster som började gälla från 2012-01- 01, dm 96-38-2011. Ramavtalet har upphandlats via Kammarkolle­ giet/Statens inköpscentral enligt reglerna i LOD, Avropet har skett enligt de regler som finns i ramavtalet. Någon ytterligare annonsering är inte nödvändig enligt dessa regler. Länsstyrelsen har följt de under avsnitt 8.1. 9 i förfrågningsunderlaget an­ givna avropsrutinerna (se bilaga 1 till domen). Avrop har gjorts i enlighet med alternativet "Beställaren har verksamhet på flera orter". Länsstyrelsen har verksamhet i Umeå (huvuddelen), Skellefteå (djmiillsyn, kommunikat­ ionsfrågor, fältchef), Lycksele (samordnings01i, tillgängligt för naturbeva­ kare), Storuman (fältpersonal) och Vilhelmina (fältpersonal, alkoholfrå­ gor). Endast en leverantör, Previa, kunde erbjuda tjänster på samtliga dessa 01ier. Avropsförfrågan skickades därför till den leverantören. Feelgood har inte varit antagen som leverantör på samtliga dessa 01ier och det framgår med all tydlighet av förfrågningsunderlaget att det inte varit Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1632-12 E I UMEÅ möjligt att lägga till ytterligare orter under ramavtalets giltighetstid. Det har i förfrågningsunderlaget särskilt framhållits att leverantörer ska ange samtliga orter där de kan leverera eftersom många myndigheter har verk­ samhet på flera orter och det är ett känt önskemål att myndigheterna vill ha en sammanhållen företagshälsovård. Feelgood har haft samma möjligheter som andra leverantörer att erbjuda sina tjänster på samtliga orter i länet där Länsstyrelsen har lokalkontor. Det är svårt att se varför en tillämpning av ramavtalet skulle strida mot proportionalitetsprincipen i denna del. Feelgood har fört ett omfattande resonemang kring Länsstyrelsens val av huvudorter. Det har varit en viktig utgångspunkt i ramavtalsupphandlingen att myndigheterna ska kunna välja en och samma leverantör på samtliga 01ier där myndigheten har sin verksamhet. Bedömningen av huvudorter har dikterats av Länsstyrelsens behov. Länsstyrelsen har en mångfacetterad verksamhet och har medarbetare som i huvudsak är verksamma på andra platser i länet än i Umeå. Genom Länsstyrelsens tillsynsuppgifter finns dessutom anledning för medarbetarna atti•tjärtsten resa runt i länet. Beträf­ fande ett fåtal medarbetare har också överenskommelser träffats som med­ ger arbete från hemmet under ett antal dagar per vecka. På vissa orter i länet finns fysiska resurser i form av kontorsutrymmen och/eller förråd och utrustning. För att bl.a. med rimlig säkerhet åstadkomma att medarbetarna ute i länet ska ha tillgång till företagshälsovård har fem huvudorter identi­ fierats. Umeå och Skellefteå är självklara orter, Lycksele ligger centralt i länet och kan lätt nås från flera platser, Vilhelmina och Storuman är orter där bl.a. medarbetare verksamma i fjällen kan samlas. Inte enbart nume­ rären av anställda inom respektive orts upptagningsområde är avgörande. De fältarbetare som har sin huvudsakliga syselsättning i inlandet har en verksamhet med betydligt större yrkesrisker än den kontorspersonal som finns i Umeå. Fördelen med en sammanhållen företagshälsovård ligger inte enbart i en samlad statistik. Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1632-12 E IUMEÅ Länsstyrelsen har i efterhand också fått bekräftat av Kammarkollegiet att det valda tillvägagårigssättet vid avropet är korrekt. Samtalet dokumente­ rades i bifogad minnesanteckning. Feelgoods inställning kan inte förstås på annat sätt än att Länsstyrelsen borde ha gjort en andra konkurrensutsättning och därvid frågat även leve­ rantörer som i ramavtalsupphandlingen inte antagits som leverantör på flera av de orter där myndigheten önskar leverans. Enligt Länsstyrelsens mening blir det då en helt ny upphandling och ramavtalet skulle komma att helt förlora sin betydelse vid Länsstyrelsens anskaffning av tjänsten. Feelgood har vidare ifrågasatt om Previas svar på avropsunderlaget in­ kommit i rätt tid och levt upp till skall-kraven. Avropsförfrågan är ett elektroniskt dokument som först fylls i av den avro­ pande myndigheten och därefter kompletteras av leverantören. Previas svar inkom via mail den 11 maj 2012 och den 16 maj daterades avtalet med Previa. Samtliga av Länsstyrelsen skall-krav var uppfyllda. Mail 2012-05- 11, tjänsteanteckning samma dag samt ifylld avropsblankett bifogas. Enligt förfrågningsunderlagets anvisningar om avropsförfarandet ska be­ sked om tilldelning meddelas samtliga leverantörer som deltagit i den för­ nyade konkurrensutsättningen. Då endast en leverantör har kunnat uppfylla Länsstyrelsens krav på en sammanhållen företagshälsovård har inte någon förnyad konkurrensutsättning skett och någon dokumentation på avropet har inte behövt skickas ut till andra leverantörer. I förfrågningsunderlaget preciseras vilka utvärderingskriterier som kan. komma i fråga i avropsförfrågan (se bilaga 2 till domen). Utformningen av statistik är ett sådant område. Av underlaget framgår också att kraven kan utformas antingen som skall-krav eller som utvärderingskriterier. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UMEÅ DOM Sida 9 1632-12 E Länsstyrelsen har valt att ange den statistik som önskas som ett skall-krav. Detta sammanfaller med och är ett av skälen till att Länsstyrelsen valt att ha en leverantör för samtliga orter. Utformningen av statistikkravet är inte någon avvikelse i förhållande till ramavtalets förutsättningar. Även tillgänglighet kan användas som bör- eller skall-krav. Länsstyrelsen har valt att bl.a. ha tillgänglighet som skall-krav eftersom myndigheten har lokalkontor på de angivna orterna och endast vill ha en företagshälsovård för hela myndigheten. Leverantören ska därmed finnas och vara i stånd att leverera på huvudorterna Umeå, Skellefteå, Lycksele, Storuman och Vil­ helmina. Feelgood har valt att erbjuda sina tjänster på endast två av de orter där Länsstyrelsen har sin verksamhet. Mot bakgrund av Länsstyrelsens priori­ tering av en sammanhållen företagshälsovård har myndigheten därmed inte varit skyldig att ge Feelgood tillfälle att svara på en avropsförfrågan. Feel­ good.har därmed inte kunnat lida någon skada och talan bör därför i första hand avvisas. Vad gäller sakfrågan följer inte av ramavtalet eller andra regler något laav på en ytterligare annonsering eller en andra konkurrensutsättning. Länssty­ relsens avrop har skett enligt de förutsättningar som ramavtalet stipulerar. De kompletterande villkor som Länsstyrelsen ställt har preciserats i ramav­ talets förfrågningsunderlag. Feelgoods talan bör därför ogillas. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol överpröva 1. en upphandling, och Sida 10 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1632-12 E I UMEÅ 2. giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndig­ het och en leverantör. (16 kap. 4 § LOU) Överprövning av en upphandling får inte ske efter det att avtal har slutits mellan den upphandlande myndigheten och en leverantör. (16 kap. 6 § andra stycket LOU) Rätten ska besluta att ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantör är ogiltigt, om avtalet har slutits 1. utan föregående annonsering enligt 7 kap. 1 eller 2 §, 13 kap. 2 eller 5 §, 14 kap. 5 §, eller 15 kap. 4, eller 2. enligt ett förfarande i 5 kap. 7 § utan att de villkor har följts som framgår av den paragrafen eller av det ramavtal som ligger till grund för det nya anbudsförfarandet och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan kommaattlidaskada. (16kap.13§förstastycketpunkterna1och2 LOU). DOMSKÄL Länsstyreslen har gjort gällande att Feelgoods ansökan ska avvisas ef­ tersom Feelgood inte hör till den krets av leverantörer som har lidit eller kan komma att lida skada. - Av 16 kap. 4 § LOU framgår att efter ansökan av en leverantör "som anser sig ha" lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol överpröva exempelvis giltigheten av ett avtal. Enligt förvaltningsrättens mening utgör inte de av länsstyrelsen åbe­ ropade omständigheterna, dvs. att leveratören måste ha lidit eller kan komma att lida skada, en formell rättslig förutsättning för att en ansökan ska kunna tas upp till prövning i domstolen. Länsstyrelsens avvisningsyr­ kande ska därför avslås. Förvaltningsrätten konstaterar härefter följande. Sida 11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1632-12 E I UMEÅ Länsstyrelsen har tecknat avtal om företagshälsovård med Previa. Eftersom avtal tecknats kan överprövning av upphandlingen inte ske. Däremot kan avtalets giltighet överprövas, vilket också är den prövning som är aktuell i detta mål. Under vissa i 16 kap. LOU angivna förutsättningar kan ett avtal förklaras ogiltigt. Någon annan prövning än gentemot dessa bestämmelser kan inte göras i förevarande mål. Frågan är därför om Länsstyrelsen vid avropet avvikit från ramavtalets förutsättningar på ett sådant sätt att det blivit en ny upphandling som rätteligen borde ha annonserats (16 kap. 13 § första stycket punkten 1 LOU) eller om omständigheterna faller in under 16 kap. 13 § första stycket punkten 2 LOU. Statens inköpscentral har tecknat ramavtal med ett antal leverantörer. Uti­ från dessa avtal kan statliga myndigheter göra avrop som enligt underlaget för ramavtalsupphandlingen ska ske genom förnyad konkurrensutsättning. Avropsförfrågan ska skickas till samtliga leverantörer som är i stånd att leverera efterfrågade tjänster under förutsättning att leverantörerna antagits på orten/orterna ifråga. Länsstyrelsen har skickat avropsförfrågan endast till Previa och således inte genomfört någon förnyad konkurrensutsättning. Länsstyrelsen menar att Previa är den ende leverantör som antagits på samtliga verksamhetsorter i Västerbotten och har också argumenterat kring varför dessa 01ier anses som huvud01ier. Förvaltningsrätten finner inte an­ ledning att ifrågasätta varför just dessa orter bedömts vara huvudorter och kan också konstatera att Previa är den ende ramavtalsleverantör som anta­ gits på samtliga dessa orter. När det endast finns en antagen leverantör ges i underlaget för ramavtalsupphandlingen olika handlingsmöjligheter. Ett möjligt alternativ är att skicka avropsförfrågan till den antagne leverantö� ren. Mot bakgrund av det ovan anförda finner förvaltningsrätten att Läns­ styrelsen inte kan anses ha agerat i strid mot de i ramavtalsupphandlingen Sida 12 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1632-12 E I UMEÅ angivna förutsättningarna genom att endast vända sig till Previa. Förvalt­ ningsrätten noterar vidare att det i ramavtalsupphandlingens förfrågnings­ underlag ges möjlighet att vid avropet använda i underlaget angivna krite­ rier som skall-krav eller utvärderingskriterier (se bilaga 2 till domen). Med hänsyn bl.a. härtill och då det måste anses klarlagt att Previas anbud in­ kommit till Länsstyrelsen inom föreskriven tid, har enligt förvaltningsrät­ tens mening inte framkommit annat än att Länsstyrelsen genomfört avropet på ett korrekt sätt och i enlighet med de i ramavtalsupphandlingen angivna förutsättningarna. På grund av det anförda, och då inte heller vad som i övrigt anförts av Fe­ elgood medför att det finns grund för att förklara avtalet ogiltigt, ska ansö­ kan avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 3 (DV 3109/1C LOU) Målet har föredragits av Christina Röckner. ·. , ,, '' absol�t sekr�te�s vilket innebär attfnnehållefi dem-ska vara hemligt tillde-ss atneslut fattats om tilldelning av leveransavtal. D;I, I \\ tillkommit. 7. Avropssvaren ska vara skriftliga och vara beställaren tillhanda senast det datum som beställaren uppgett i sin avropsförfrågan. Underleverantör till leverantören får inte ta emot avropsförfrågan eller avge avropssvar. Efter att öppnande skett omfattas avropssvaren av - 8. När den i avropsförfrågan angivna svarstiden för avropssvar löpt ut utvärderar beställaren avropssvaren. Leveransavtalet ska tilldelas den leverantör som lämnat det för beställaren bästa avropssvaret på grundval av de kriterier som angetts i avropsförfrågan. Beslut om vilken leverantör som ska tilldelas leveransavtalet ska av beställaren skriftligen meddelas till samtliga leverantörer som deltagit i den förnyade konkurrensutsättningen. Beslutet ska innehålla en redovisning av skälen till beslutet. 9. Vid avrop från ramavtal genom förnyad konkurrensutsättning börjar ingen avtalsspärr löpa efter att beslut om vilken leverantör som ska tilldelas leveransavtalet har fattats. Beställaren kan emellertid välja att frivilligt iaktta en avtalsspärr för att på så sätt undvika att ett ingånget leveransavtal ska kunna ogiltigförklaras. Detta görs genom att beställaren skickar ut en underrättelse om beslutet till samtliga leverantörer som lämnat anbud och däri anger att en avtalsspärr ska löpa under tio (10) dagar (om underrättelsen skickats med ett elektroniskt medel) alternativt femton (15) dagar (om underrättelsen skickats på annat sätt än med elektroniskt medel). Under den tid avtalsspärren löper får beställaren inte teckna leveransavtal. Avtalsspärrens längd måste alltid anges i underrättelsen om beslutet. Efter att tidsfristen löpt ut har beställaren möjlighet att teckna ett leveransavtal med den leverantör som tilldelats leveransavtalet. 10. För det fall beställaren häver ett leveransavtal och hävningen beror på leverantören har beställaren rätt att exkludera den leverantör vars leveransavtal hävts, från att lämna avropssvar i det nya avropet som syftar till att ersätta det upphävda leveransavtalet. Hävning av ett leveransavtal får endast ske i enlighet med hävningsklausulen i leveransavtalet. 8.1.8. Avropsstöd Statens inköpscentral kommer att ta fram avropsstöd i form av vägledningar och avropsblanketter. Dessa dokument kommer att finnas tillgängliga i samband med att avrop kan ske från ramavtalet. Om en beställare väljer att göra sin avropsförfrågan med hjälp av en av Statens inköpscentral tillhandahållen blankett och beställaren i samband med avropsförfrågan begär att svar ska ske via en av Statens inköpscentral tillhandahållen matchande svarsblankett ska leverantören använda en sådan svarsblankett. Leverantören ska stödja Statens inköpscentrals ambition att, ur ett avroparperspektiv, löpande under avtalsperioden förbättra avropsrutinerna. Samtliga leverantörer som är antagna som ramavtalsleverantörer ingår i ett och samma avtalsområde. Information om vilka leverantörer som är antagna och på vilka orter respektive leverantör har verksamhet kommer att finnas på www.avropa.se. Nedan beskrivs kortfattat hur en beställare kan gå tillväga för att göra ett avrop. Beställaren har verksamhet på en (1) ort En beställare som har verksamhet på en (1) ort skickar avropsförfrågan till den eller de leverantörer som antagits som leverantörer på den ort där beställaren har sin verksamhet Utskrivet: 2011-06-22 16:21 Sida 4 av 5 Refnr.: 760037 '�;:H9t+Et���!l�JkT!ll��tåvrå'�1' och som är i stånd att leverera efterfrågade företagshälsovårdstjänser. Beställaren har verksamhet på flera orter Om en beställares verksamhet finns på flera orter skickas avropsförfrågan till samtliga leverantörer som är i stånd att leverera efterfrågade företagshälsovårdstjänser till beställarens samtliga orter under förutsättning att leverantörerna antagits på dessa orter. Beställaren kan även välja att genomföra ett avrop för varje enskild ort i enlighet med stycket ovan. Endast en (1) leverantör finns på beställarens ort Alternativ A För det fallet att det endast finns en (1) leverantör på den ort beställaren har sin verksamhet har beställaren, för att öka konkurrensen, rätt att skicka avropsförfrågan till antagna leverantörer på orter tillgängliga inom ett avstånd motsvarande max en (1) timmes resväg (enkel resa) med kommunala färdmedel. Samtliga av de tillfrågade leverantörerna ingår då i den förnyade konkurrensutsättningen. Alternativ B I de fall att beställaren anser att det är mer ekonomiskt fördelaktigt att endast vända sig till den enda leverantören på beställarens ort skickas avropsförfrågan till denne. Om beställaren väljer att skicka avropsförfrågan till den enda leverantören på orten förbehåller sig beställaren rätten att förhandla med denne om villkoren i avropet. Utskrivet: 2011-06-22 16:21 Sida 5 av 5 Refnr.: 760037 Beställaren ska i avropsförfrågan ange de nödvändiga förutsättningar som krävs för att leverantörerna ska kunna lämna pris. De priser som leverantörerna har lämnat i den ursprungliga upphandlingen utgör takpris för samtliga avrop under hela avtalsperioden, vilket innebär att leverantörerna i samband med avrop får lämna ett lägre pris, men aldrig ett högre. Avropssvaren utvärderas av beställaren på ett sätt som tillgodoser reglerna i LOU. i�.1.5. TUldelningsgrtirid (ekonomiskt n,est fördelaktiga) Vid tilldelning av leveransavtal efter en förnyad konkurrensutsättning ska de anbud antas som är ekonomiskt mest fördelaktiga. Ett eller flera av de kriterier som anges i punkt 8.1.6 viktas i samband med att avrop genomförs. Beställaren avgör vilket eller vilka kriterier som ska användas. '.;�ii{§KiJlv�r[ltHH�Y�ri(�li�'r't Om det är nödvändigt får villkoren som angetts i ramavtalet preciseras och kompletteras. Det är då fråga om att komplettera eller förfina villkoren i ramavtalet för att fånga upp särskilda omständigheter för att kunna fullgöra ett enskilt kontrakt. Däremot ska de krav och utvärderingskriterier som kommer att ligga till grund för tilldelning av leveransavtalet anges. Beställaren ska ange ett eller flera utvärderingskriterier. Det är utvärderingskriterierna som avgör vilket avropssvar som är det ekonomiskt mest fördelaktiga. I avropsförfrågan ska beställaren specificera den inbördes vikten mellan utvärderingskriterierna. Vikten uttrycks t.ex i procent (%) och fastställs utifrån beställarens behov. Utvärderingskriterier kan viktas 0-100 % (0 % innebär att utvärderingskriteriet inte utvärderas). Minst ett (1) utvärderingskriterie ska användas i avropsförfrågan. Om två (2) eller flera utvärderingskriterier anges ska Beställaren ange en inbördes vikt mellan utvärderingskriterierna (en procentuell vikt), t.ex: Tillgänglighet 25 %, statistik 25 % och pris 50 %. Om utvärderingskriteriet ska få ett stort utslag vid utvärderingen krävs det att kriterievikten sätts till en hög procentsats. Om exempelvis endast utvärderingskriteriet pris används i avropet ska detta viktas 100 %. En sådan viktning innebär att leverantören som angett lägst pris ska tilldelas leveransavtalet. Observera att summan av kriterievikten för de utvalda utvärderingskriterierna alltid måste vara 100 %. Nedan anges de utvärderingskriterier som kan användas vid avrop. Angivna kriterier kan dels utformas som ska-krav eller utvärderingskriterier. Nedan angivna kriterier är inte uttömmande, beställaren kommer att precisera i avropsförfrågan. 1. Tillgänglighet - Närhet till allmänna kommunikationsmedel - Placering, adress för mottagning - Vara placerad inom ett geografiskt avstånd som gör det möjligt att nå företagshälsovården med allmänna transportmedel inom en viss tid 2. Statistik - Lättförståeliga rapporter - Detaljinformation - Återrapportering 3. Genomförande av uppdrag \, Utskrivet: 2011-06-22 16:21 Sida 2 av 5 . Refnr.: 760037 - Kvalitet och kompetens - Samarbete och flexibilitet - Referenser - Beskriva det aktuella uppdragets utförande 4. Åtgärdsförslag - Beskrivning på vilket sätt företagshälsovårdens insatser kan minska korttidssjukfrånvaron. - Beskrivning på vilket sätt arbetsanpassning och rehabiliterande åtgärder kan utformas för att nå uppsatta mål. - Beskrivning på vilket sätt främjande och förebyggande åtgärder kan utformas för att nå uppsatta mål. - Beskrivning på vilket sätt psykosociala insatser kan utformas för att nå uppsatta mål. - Beskrivning på vilket sätt åtgärder kan genomföras vid en organisationsförändring. 5. Pris - Totalpris - Pris för enstaka tjänster 8.1.7. Avropsförfrågan En avropsförfrågan kan avse antingen en specifik beställning, eller utgöra en samlad förfrågan avseende beställarens behov av tjänster för en längre tidsperiod (leveransavtal). Om avropet avser en längre period ska avtalsperioden framgå av avropsförfrågan. Vid avrop ska ett skriftligt leverensavtal upprättas mellan beställaren och leverantören, enligt Ramavta!sbi!aga 4 - Leveransavtal. För avropsförfrågan gäller följande: 1. Avropsförfrågan ska ställas till samtliga leverantörer som är i stånd att genomföra leveransavtalet. 2. Beställaren ska ange de krav och utvärderingskriterier som kommer att ligga till grund för tilldelning av leveransavtalet. De krav och utvärderingskriterier som kan användas är de som har angivits i detta förfrågningsunderlag. Beställaren avgör vilka av dessa krav och kriterier som är relevanta för det specifika avropstillfället. 3. Beställaren ska ange en skälig tidsfrist för att lämna avropssvar. Denna tidsfrist ska fastställas med hänsyn till avropsföremålets komplexitet samt den tid som behövs för att lämna avropssvar. En leverantör som vid avropstillfället inte avser att besvara avropsförfrågan är skyldig att meddela beställaren om detta. 4. Om leverantören upplever att det finns otydligheter i avropsförfrågan rekommenderas denne att skriftligen ställa frågor till beställaren kring detta. Beställaren ska skriftligen tillhandahålla svar på frågor som kan antas vara av intresse för avlämnandet av avropssvar till samtliga leverantörer som omfattas av avropet. Svar på frågor ska tillhandahållas inom skälig tid och senast så lång tid innan sista dag för avropssvar att leverantörerna har rimlig tid att beakta svaret i sitt avropssvar. 5. Vid Avropsförfrågan nyttjas Ramavtalsbi!aga 3 - Avropsblankett. 6. Beställaren äger rätt att inom två (2) arbetsdagar från avsändandet återta en avropsförfrågan som ej har besvarat� av någon leverantör. För det fall ett återtagande sker efter det att någon leverantör svarat på förfrågan måste omständigheter som inte var · kända vid tidpunkten för förfrågan och som beställaren inte har kunnat kontrollera, ha Utskrivet: 2011-06-22 16:21 Sida 3 av 5 Refnr.: 760037