FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I LINKÖPING 2013-09-10 Mål nr 3623-13 KONKURRENSVERKET 2013-09- 1 1 I. S i d a 1 (4 ) Enhet 2 Meddelad i Linköping SÖKANDE TecnoVISION S.p.A ViaArchimede18 20090 Buccinasco, Milano Italien Ombud: Christer Norrvall Svansjögatan 2 9 217 66 Malmö MOTPART Katrineholms kommun 641 80 Katrineholm SAKEN Avd Dnr KSnr Aktbit ( ( Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att Katrineholms kom­ muns upphandling avseende digitala informationsskyltar2013 (dnr KS/2012 :5 82 -052) ska göras om. Dok.Id 128599 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 013-25 11 00 E-post: ( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 DOM BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Katrineholms kommun (kommunen) genomför en upphandling av digitala informationsskyltar2013, dnr KS/2012:58?-052 (upphandlingen). Upp­ handlingen genomförs med ett förenklat förfarande enligt LOU. Av tilldel­ ningsbeslutet meddelat den 6 maj 2013 framgår bl.a. att fem anbud hade kommit in under anbudstiden och att fyra anbud inte kvalificerades till ut­ värderingsfasen. Vidare framgår att kommunen avser att teckna avtal med LEDtec Intemational AB (LEDtec). TecnoVISION S.p.A (bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen rättas på visst sätt. Kommunen anser att förvaltningsrätten ska avslå bolagets ansökan. LEDtec, som har getts tillfälle att yttra sig, menar att ansökan bör avslås. VAD PARTERNA OCH LEDTEC HAR ANFÖRT Bolaget Kommunens anbudsutvärdering står i stricl med likabehandlingsprincipen och kraven på ett öppet och objektivt upphandlingsförfarande. Bolagets anbud förkastades på grund av att ett intyg om CE-märkning saknades. Det finns inte stöd för att det krävs tre intyg vad avser CE-märkning för in­ formationsskyltar. I verkligheten fanns intyget med och har tagits emot av kommunen. Vid kontakt med kommunen framkom att det var intyget om RoHS som saknades. I förfrågningsunderlaget anges endast att "tillverk­ ning ska ske i enlighet med RoHS". Det nämns inte ett ord om att ett fy­ siskt intyg ska bifogas. Kravet på intyg har därtill lagts till så sent som tre dagar innan anbudstidens utgång. Det är omöjligt att få fram ett trovärdigt intyg på så kort tid. Bolaget åberopar vidare att anbudet från LEDtec bris­ ter i flera avseenden. Sida 2 3623-13 ( Bolaget har inte lämnat in alla relevanta handlingar. I "Frågor och svar" framgår att produkten ska vara CE-märkt och att intyg på CE-märkning och EU-försäkran ska bifogas till anbudet. Bolaget har inte kommit in med ett godkänt RoHS-intyg och har av denna anledning inte uppfyllt kraven. Bolaget har därför uteslutits från kvalificeringsfasen och har inte utvärde­ rats. Vad avser den andra grunden för överprövning, dvs. att vinnande an­ bud inte uppfyller redovisning av skall-kraven, har kommunen förståelse för bolagets argumentation. Av kravspecifikationen framgår att samtliga skall-krav måste vara uppfyllda och redovisade. Avsikten med denna text har varit en annan än vad bolaget har uppfattat. Vinnande anbud uppfyller ställda krav och relevant lagstiftning. LEDtec Det finns ingenting som hindrar kommunen att, om de så önskar, kontrol­ lera och begära in redovisning för någon punkt avseende skall-kraven, ef­ tersom LEDtec uppfyller samtliga skall-krav. Detta är helt i enlighet med 15 kap. 12 § LOU. Alla övriga intyg ska lämnas till den upphandlande myndigheten efter eventuell vunnen upphandling. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Kommunen ställer i sin kravspecifikation, p.2.11 i bilaga2, krav på att tillverkning skall ske i enlighet med RoHS. Sista dag för att lämna anbud varden15mars2013.Den12 mars2013,somsvarpåfråga(nr5)omden skyltmodell som offereras måste vara EMC-testad och godkänd, uppgav kommunen: "Produkten skall vara CE-märkt. Till anbudet skall intyg på CE-märkning samt EG-försäkran bifogas". Bolaget, så också övriga tre uteslutna anbudsgivare, har bedömts inte uppfylla kravet på att bifoga in­ tyg på CE-märkning, närmare bestämt RoHS. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING Enhet 2 Kommunen DOM Sida 3 3623 -13 (__ ( Enligt förvaltningsrätten kan det i förfrågningsunderlaget angivna skall­ kravet om att "tillverkning ska ske i enlighet med RoHS" inte anses inne­ fatta- ett krav om att anbudsgivaren måste bifoga särskilda intyg om detta. Det kravet har lagts till så sent som tre dagar före anbudstidens utgång. Kravet kan således inte anses vara så självklart för potentiella anbudsgivare att det inte behövde framgå av förfrågningsunderlaget. Det är fråga om tillägg av skallkrav vilket är en sådan väsentlig förändring som vanligtvis inte, och inte heller i detta fall, kan godtas som komplettering eller förtyd­ ligande. Underlåtenheten att ange detta i förfrågningsunderlaget får därför anses strida mot principerna om öppenhet och likabehandling (jfr bl.a. Kammarrättens i Jönköping domar den 8 december 2010 i mål nr 2235-10, den14 juni2012 i mål4342-4357-11 och den20 juni2012 i mål437- DOM Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN 3623-13 I LINKÖPING Enhet 2 44 6-12). Uppgifterna i målet får anses vara tillräckliga för att bedöma att bolaget till följd av kommunens agerande i vart fall kan komma att lida skada. Det finns därmed skäl för ingripande enligt 16 kap. 6 § LOU. Felet avser förfrågningsunderlaget. Upphandlingen ska därför göras om. Efter denna bedömning finns det inte skäl att även ta ställning till de övriga grunder som bolaget åberopat i sin ansökan. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD LOU). �....--=-�·�.. _. Föredragande har varit Andrea Ritzer. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. -.­ 0\ 5;;::; www.domstol.se 3.