FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr I UPPSALA 2020-02-07 538-20 E Meddelad i Uppsala SÖKANDE Professional Management Arne & Barbro Svensson AB, 556534-1186 Illervägen 27 187 35 Täby MOTPART Skinnskattebergs kommun Ombud: Johan Wilking c/o Ecenea Väst AB Stampgatan 2 441 39 Alingsås SAKEN Överprövning enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Sida 1 (5) Förvaltningsrätten avslår ansökan. H�NSVERKET.;1 I Enhet i ,l' Dm ;:snr :: Dok.Id 307743 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Smedsgränd 22 Telefon Telefax Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 20-02-07 : Aklbil 018-431 63 00 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se www.förvaltningsratteniuppsala.domstol.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2020-02-07 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Skinnskattebergs kommun (kommunen) genomför upphandling avseende konsulter inom verksamhets-, ledar- och medarbetarskapsutveckling, dnr KSN 2019-1041-009. I tilldelningsbeslut den 13 januari 2020 har anbud från Gaia Leadership AB (Gaia) antagits. Professional Management Arne & Barbro Svensson AB (bolaget) yrkar att upphandlingen rättas genom att anbudsutvärderingen görs om. Till stöd för sin talan anför bolaget bland annat följande. Vinnande anbud har i anbudsformuläret som sitt organisationsnummer uppgett 556568-8061 och inte det korrekta 556588-8061. Organisationsnumret 556568-8061 existerar inte och det är därmed oklart vilken juridisk person som är anbudsgivare och därmed också oklart vilken juridisk person som är avtalspart. Anbudet ska därför diskvalificeras. Efter att bolaget påtalat felet för kommunens upphandlingskonsult har denne svarat att kommunen inte avser att fatta nytt tilldelningsbeslut eftersom kommunen "tolkat" organisationsnumret som 556588-8061 i stället för det organisationsnummer som anges i anbudet och det är detta som kontrollerats. Har myndigheten ställt upp ett obligatoriskt krav, måste kravet dock i princip upprätthållas genom hela upphandlingen. Detta gäller särskilt efter anbudstidens utgång. Enligt rättspraxis är möjligheten att förtydliga ett anbud restriktiv när det gäller uppgifter som inte finns med i anbudet. En upphandlande myndighet :far dock tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har lämnats in av leverantören (4 kap. 9 § LOU). I den aktuella upphandlingen har detta emellertid inte skett, utan den upphandlande myndigheten har tolkat att en annan juridisk person, dvs. ett annat organisationsnummer än det som uppgivits i anbudet, har lämnat anbudet. Sida 2 538-20 Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 538-20 I UPPSALA 2020-02-07 Eftersom bolaget är placerat på andra plats enligt anbudsutvärderingen skulle bolaget rätteligen ha erhållit avtalet om anbudet som lämnats av det icke existerande organisationsnumret hade diskvalificerats. Kommunen bestrider bifall till ansökan och yrkar för sin del att den för­ längda avtalsspärren ska upphävas. Kommunen anför huvudsakligen föl­ jande. Bolagets talan saknar grund varför det finns skäl att upphäva den för­ längda avtalsspärren. Gaia har fyllt i anbudsformuläret i enlighet med ställda krav och Gaias organisationsnummer framgår under punkt 6.4 i formuläret. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Upphandlingar' ska vidare genomföras i enlighet med principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (4 kap. I § LOV). Om den upphandlande myndigheten har' brutit mot dessa grundläggande principer eller någon annan bestämmelse i LOV och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eIIer att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (20 kap. 6 § LOV). I 4 kap. 9 § LOV anges att en upphandlande myndighet får tillåta eller begära att en leverantör rättar en felskrivning, felräkning eller något annat fel i en handling som har getts in av leverantören. Myndigheten får också tillåta eller begära att en leverantör förtydligar eIIer kompletterar en sådan handling. I andra stycket samma lagrum anges att en åtgärd enligt första stycket ska vara förenlig med principerna om likabehandling och öppenhet. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA DOM 2020-02-07 Sida 4 538-20 Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att det i det anbudsformulär som bolaget gett in till förvaltningsrätten tydligt anges organisationsnumret 556568-8061. Det får därmed anses klarlagt i målet att Gaia har angett ett felaktigt organisationsnummer i anbudsformuläret. Såvitt framgår av utredningen har kommunen inte begärt rättelse eller förtydligande från Gaia. Enligt förvaltningsrätten mening skulle dock ett sådant förfarande ha varit tillåtet då det får anses vara fråga om ett uppenbart förbiseende och rättelse hade kunnat ske utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. En ändring eller ett förtydligande från Gaias sida hade därvid inte heller lämnat något utrymme för företaget att ändra sitt anbud. Enligt förvaltningsrättens mening kan inte heller vad som får förstås vara kommunens egna efterforskning av det kor­ rekta organisationsnumret anses utgöra en otillåten komplettering av anbudet. Bolaget har inte närmare redogjort för på hur den angivna bristen skulle ha kunnat påverka upphandlingen på ett sätt som exempelvis snedvrider konkurrensen. Förvaltningsrätten finner att avvikelsen måste anses vara närmast irrelevant och oväsentlig. Vid denna bedömning beaktar förvaltningsrätten att avvikelsen inte är av sådan art att det kan antas ge Gaia en konkurrensfördel gentemot övriga leverantörer och att bristen på likabehandling därför far anses vara försumbar. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att kommunen inte agerat i strid mot någon av de grundläggande principerna när man valt att utvärdera anbudet från Gaia. Det saknas därför skäl för ingripande med stöd av LOU och ansökan ska således avslås. Eftersom målet avgörs slutligt föranleder kommunens yrkande om upphävande av den förlängda avtalsspärren ingen åtgärd. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 538-20 I UPPSALA 2020-02-07 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (FR-05) Kristina Jaros Åberg rådman Målett har beretts av föredragande juristen Nicklas Rydgren. iI!lt SVERIGES DOMSTOIAR Hur man överklagar Den som inte är nöjd med förvaltningsrättens beslut kan överklaga. Här framgår hur det går till. Överklaga skriftligt inom 3 veckor Tidenräknasoftastfråndendagsomnifick del av beslutet. I vissa fall räknas tiden i stället från beslutets datum. Det gäller om beslutet avkunnades vid en muntlig förhandling, eller om rätten vid förhandlingen gav besked om datum för beslutet. För myndigheten räknas tiden alltid från beslutets datum. Observera att överklagandet måste ha kommit in till domstolen när tiden går ut. Bilaga 1 Vilken dag går tiden ut? Sista dagen för överklagande är samma veckodag som tiden börjar räknas. Om ni exempelvis fick del av beslutet måndagen den 2 mars går tiden ut måndagen den 23 mars. Om sista dagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårs­ afton, räcker det att överklagandet kommer in nästa vardag. Tänk på detta i mål om överprövning av upphandling I vissa fall kan myndigheten ingå avtal efter 10 dagar från det att domstolen avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut, och i vissa fall får myndigheten ingå avtal omedelbart. Efter att avtal har slutits får kammarrätten inte överpröva upphandlingen. Detta gäller alltså även om tiden för överklagande fortfarande gäller. FR-05 Närmare regler finns i den lag som gäller för målet, se rutan längst ner på nästa sida för hänvisningar. Gör så här 1. Skrivförvaltningsrättensnamnoch målnummer. 2. Förklara varför ni tycker att beslutet ska ändras. Tala om vilken ändring ni vill ha och varför ni tycker att kammarrätten ska ta upp ert överklagande (läs mer om prövningstillstånd längre ner). 3. Tala om vilka bevis ni vill hänvisa till. Förklara vad ni vill visa med varje bevis. Skicka med skriftliga bevis som inte redan finns i målet. 4. Lämna namn och personnummer eller organisationsnummer. Lämna aktuella och fullständiga uppgifter om var domstolen kan nå er: postadresser, e-postadresser och telefonnummer. Om ni har ett ombud, lämna också ombudets kontaktuppgifter. 5. Skicka eller lämna in överklagandet till förvaltningsrätten - adressen finns i beslutet. Vad händer sedan? Förvaltningsrätten kontrollerar att överklagan­ det kommit in i rätt tid. Har det kommit in för sent avvisar domstolen överklagandet. Det innebär att beslutet gäller. Om överklagandet kommit in i tid, skickar förvaltningsrätten överklagandet och alla handlingar i målet vidare till kammarrätten. Sida 1 av 2 www. domstol. se Har ni tidigare fått brev genom förenklad delgivning kan även kammarrätten skicka brev på detta sätt. Prövningstillstånd i kammarrätten När överklagandet kommer in till kammar­ rätten tar domstolen först ställning till om målet ska tas upp till prövning. Kammarrätten ger prövningstillstånd i fyra olika fall. • Domstolen bedömer att det finns anledning att tvivla på att förvaltnings­ rätten dömt rätt. • Domstolen anser att det inte går att bedöma om förvaltningsrätten dömt rätt utan att ta upp målet. • Domstolen behöver ta upp målet för att ge andra domstolar vägledning i rätts­ tillämpningen. • Domstolen bedömer att det finns synnerliga skäl att ta upp målet av någon annan anledning. Om ni inte får prövningstillstånd gäller det överklagade beslutet. Därför är det viktigt att i överklagandet ta med allt ni vill föra fram. Vill ni veta mer? Ta kontakt med förvaltningsrätten om ni har frågor. Adress och telefonnummer finns på första sidan i beslutet. Mer information finns på W\V\v.domstol.se. ,--------------------------------·------------- För fullständig information, se: • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorerna, 20 kap. • lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet, 16 kap. • lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, 16 kap. • lag (2016:1145) om offentlig upphandling, 20 kap. • lag (2016:1146) om upphandling inom försörjningssektorn, 20 kap. Sida 2 av 2 www .domstol.se