FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I VÄXJÖ 2010-06-07 Meddelad i Föredraganden: Elin Andersen Växjö SÖKANDE ldermark och Lagerwall Reklam AB, 556798-2581 Hängpilsgatan 5 426 77 Västra Frölunda MOTPART Ljungby kommun 341 83 Ljungby SAKEN Mål nr 2434-10 2010 -06- 0 9 1 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökningen. Förvaltningsrätten förordnar att det interimistiska beslutet den 20 maj 2010 upphör att gälla. Dok.Id 6239 Postadress Box42 351 03 Växjö Besöksadress Kungsgatan 8 Telefon Telefax 0470-868 00 0470-869 50 E-post: forvaltningsrattenivaxjo@dom"se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:.30 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2434-10 I VÄXJÖ YRKANDEN M.M. Ljungby kommun genomför en upphandling avseende att ta fram en varu­ märkesplattform för Bolmenområdet - destinationsutveckling, referensnr. 10/1. Den 10 maj 2010 beslutade kommunen att anta det anbud som läm­ nats av Tendensor AB. Idermark och Lagerwall Reklam AB (Idermark) ansöker om överprövning av kommunens beslut och får anses yrka att utvärderingen ska göras om. Det uppger i huvudsak följande. I tilldelningsbeslutet framgår att deras anbud inte ansågs uppfylla skall-kravet i förfrågningsunderlaget; punkt 3.1.5. avseende referensuppdrag. De anser att de definitivt lever upp till samtliga krav i förfrågningsunderlaget och att de har visat detta. Kommunen bestrider bifall till Idermarks talan och anför bl.a. följande. De har gjort en noggrann prövning av hur Idermark uppfyller skall-kravet av­ seende referensuppdrng. Skall-kravet ini1cbär att leverantör fömtsätts ha erfarenhet och kompetens av branschen. Leverantören ska i sitt anbud re­ dovisa referenslista på likvärdiga uppdrag som leverantören genomfört eller är pågående. De fann vid utvärderingen av ldermarks anbud att de referenser som hänvisats till inte uppfyller skall-kravet. Den aktuella upp­ handlingen avser arbete med att ta fram en varumärkesplattform för Bol­ menområdet - destinationsutveckling, vilket innefattar kommunerna Ljungby, Hylte, Värnamo och Gislaved vad gäller besöksnäring. Av för­ frågningsunderlaget punkt 3.1.5 referenser, framgår följande. Anbudsgiva­ ren ska ha kännedom om verksamheten och de lagar och förordningar som reglerar densamma. Anbudsgivaren ska således ha erfarenhet av liknande uppdrag. Verksarnhetserfarenhet kan vara en eller flera ledande/styrande person/ -ers tidigare erfarenhet hos annan konsult. Bevis på detta kan vara referenser från liknande uppdrag och förteckning över uppdrag som ge­ nomförts eller är pågående. Den upphandlande myndigheten förbehåller sig också rätten att inhämta egna referenser. I punkt 4.1.1 beskrivs bl.a. att 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2434-10 I VÄXJÖ det i planen ska ingå undersökningar som klargör attityder, kännedom och föreställningar om Bolmenområdet samt besöksströmmar och trender. Ut­ vecklingsprocess med besöksnäring och offentliga aktörer gällande varu­ märket Bolmen. Utarbeta varumärket Bolmen och dess positionering. Gra­ fisk profil och logotype. Idennark har i sitt anbud lämnat uppgifter om re­ ferensuppdrag från Swedac och Partille kommun. Vid utvärderingen gjorde kommunen bedömningen att inget av dessa uppdrag omfattar undersök­ ningar som klargör attityder, kännedom och föreställningar samt besöks­ strömmar och trender, utvecklingsprocess med besöksnäring och offentliga aktörer gällande varumärket samt utarbetning av varumärket och dess posi­ tionering på det sätt som finns med i referensuppdragen. Mot bakgrund därav anser Ljungby kommun att Idermarks anbud inte visar att företaget genomfört likvärdiga uppdrag och det uppfyller därför inte efterfrågat skall-laav. Utvärderingen är således korrekt genomförd. Sökandens begä­ ran om överprövning ska därlör avslås. Förvaltnings.rätten har genom beslut den 20 m�j 2010 förordnat att den påbörjade upphandlingen inte får avslutas i avvaktan på att något annat beslutas. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår bl.a. följande. Om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grnndläggande principerna i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2434-10 I VÄXJÖ Av Kommunens förfrågningsunderlag, anbudsutvärderingen, framgår att då de formella kraven är kontrollerade sker en prövning av om samtliga skallkrav är uppfyllda. Bland de anbud som uppfyller samtliga skallkrav sker en utvärdering där det för kommunen mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet kommer att antas. Bolaget har i sin ansökan om överprövning hävdat att de uppfyller skall­ kravet i förfrågningsunderlaget; punkt 3.1.5. avseende referensuppdrag. Kommunen har invänt att de av Idermark redovisade uppdragen med refe­ renser inte visar att företaget genomfört likvärdiga uppdrag tidigare varför Idermark inte uppfyller efterfrågat skall-krav. Förvaltningsrätten finner att - även om förfrågningsunderlaget är något otydligt utformat - kan det inte anses vara så oklart att de principer som bär upp LOU och gemenskapsrät­ ten trätts för när. Utvärdering måste vidare anses ha skett objektivt och i enlighet med förfrågningsunderlaget. Efter en sammantagen bedömning finner förvaltningsrätten att det inte föreligger skäl att frångå kommunens bedömning. Idermark kan alltså inte anses ha uppfyllt det av kommunen uppställda skall-kravet och det saknas grund för ingripande enligt LOU. Idermarks ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, bilaga (DV 3109/ld) 4 SVERIGES OMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillståncl meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. 000 ??i8 Q www.domstol.se