LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN SÖKANDE MOTPART Landstinget Västmanland 721 51 Västerås SAKEN DOM 2009-10-12 Meddelad i Västerås Mål m- 1684-09 E Rotel 4 Sida 1 (5) fK�ii��- ........:�.......��iiÄ�i 2aag �rn- 1 3 Onr Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU YRKANDEN M.M. -1ar hos länsrätten begärt överprövning av de gestaltningsupp­ drag som konstenheten vid Landstinget i Västmanland lagt ut i byggpro­ jekten "Nya vårdbyggnaden Västerås" och yrkat att landstinget ska göra om upphandlingen. Till stöd för ansökan anförs i huvudsak följande. Landstinget Västmanland har beslutat att beställa ett verk till en ljusgård till en kostnad om en och en halv miljon kronor. Tre konstnärer har fått presentera skisser. Konstenheten har valt att endast tillfråga en konstnär genom handplockning istället för att upphandla i enlighet med LOU. En­ heten har inte gått ut med en öppen förfrågan via annons eller hemsida och bjudit in olika aktörer att inkomma med anbud. Budgeten för den fasta konsten i utsmyckningsprojektet är två miljoner kronor. Kommunen ska enligt uppgifter från Konkw1·ensverket upphandla enligt ett förenklat förfa­ rande alternativt ett urvalsförfarande. Tillvägagångssättet strider mot kon­ kurrenslagstiftningen och LOU. Landstinget Västmarlland (landstinget) bestrider bifall till ansökan om överprövning och anför följande. Styrgmppen för projektet Nya vårdbygg­ naden Västerås beslutade den 10 januari 2006 att avsätta två och en halv miljoner kronor för konstnärlig utsmyclming. En miljon kronor avsattes till Dok.Id 43942 Postadress Box 1001 721 26 Västerås Bcsöksadress Sigurdsgatan 22 Telefon Telefax 021-19 56 00 021-13 20 25 E-post: lansrattenivastmanland@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:30-12:00 13:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I VÄSTMANLANDS LÄN DOM 2009-10-12 Sida 2 1684-09 utsmyckningen av ljusgården. Utsmyclmingen processas fram på följande sätt. Projektledaren utser i samarbete med landstingets konstansvariga lämpliga platser för konstutsmyclming. De konstansvariga tar fram ett antal förslag på konstnärer och stämmer av det med en arbetsgrupp bestående av projektledaren, förvaltaren, arkitekten, representanter för verksamheten och den konstansvarige. Ansvariga för byggfirma, el och utemiljö ingår också i arbetsgruppen. Arbetsgruppen har avseende den nya vårdbyggnaden inbju­ dit tre konstnärer att komma in med skissförslag. Dessa förslag har sedan tävlat om den framtida utsmyckningen. Arbetsgruppen har utifrån skis­ serna tagit fram ett förslag som förmedlats till investeringsgruppen och därefter till landstingsstyrelsen. Ett flertal konstnärer har sålunda tillfrågats om utförandet av konstnärlig utsmyclming vid Centrallasarettet i Västerås. Förslaget till val av konstnär har tagits fram av en särskilt sakkunnig ar­ betsgrupp och godkänns av landstingsstyrelsen i samråd med de sakkun­ niga och investeringsgruppen. Mot bakgrund härav anser landstinget att undantagsbestämmelserna från annonseringsskyldighet i LOU av konst­ närliga skäl är tillämpliga på det aktuella köpet av konstnärlig utsmyck­ ning. Införskaffandet av konstnärlig utsmyclming har gjorts i enlighet med LOU. DOMSKÄL I 2 kap. 13 § LOU anges att med offentlig upphandling avses de åtgärder som vidtas av en upphandlande myndighet i syfte att tilldela ett kontrakt eller ingå ett ramavtal avseende varor, tjänster eller byggentreprenader. Enligt 2 kap. 19 § LOU avses med upphandlande myndighet statliga och kommunala myndigheter. Vid tillämpning av demia lag ska med myndighet jämställas 1. beslutande församlingar i kommuner och landsting, och 2. offentligt styrda organ som avses i 12 §, samt 3. sammanslutningar av en eller flera myndigheter enligt första stycket eller församlingar enligt 1 eller sammanslutningar av ett eller flera organ enligt 2. LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2009-10-12 Enligt 15 kap. 5 § 3 LOU får en upphandlande myndighet utan föregående aimonsering begära anbud genom att skicka en skrivelse till endast en leve­ rantör om det som ska upphandlas av tekniska eller konstnärliga skäl eller på grnnd av ensamrätt kan levereras av endast en viss leverantör. Av 16 kap. 1 § första stycket LOU framgår att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en frainställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. I 16 kap. 2 § LOU anges att om den upphandlande myndigheten har brn­ tit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan be­ stämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av handlingarna i målet framgår att landstinget har ai1ordnat en tävling för att välja ut en konstnär som ska utsmycka ljusgården i den nya vårdbygg­ naden på Centrallasarettet i Västerås. Tävlingen har föregåtts av att en spe­ ciellt sammansatt ai·betsgrupp inbjudit tre konstnärer att lämna skissför­ slag. Utifrån skissförslagen har arbetsgruppen sedermera föreslagit en konstnär för lai1dstingsstyrelsen som i samråd med en investeringsgrupp hm· att fatta det slutliga beslutet om vilken konstnär som ska få uppdraget. Länsrätten gör föUande bedömning. En upphandlande myndighet ska öppna sin anskaffning för den konkurrens som fim1s. Anskaffningen förutsätts ske med tillämpning av något av de i lagen angivna förfarai1dena, vilka im1ebär olika grad av öppenhet, avvägd i förhållande till vad upphandlingen avser. Den största öppenheten uppnås genom det förfarande som ilmebär att den upphandlande myndigheten ge­ nom en annons berättar om upphandlingen och tai· emot ai1bud från vaije leverantör som anser sig kunna leverera. Från dessa förfai·anden films un­ dantagsbestärnn1elser. Sida 3 1684-09 LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2009-10-12 Av 15 kap. 5 § 3 LOU framgår att en upphandlande myndighet kan in­ skränka sig till att begära anbud genom att skriftligen kontakta endast en leverantör, om bl.a. konstnärliga skäl eller ensamrätt gör att bara denna leverantör kan leverera det som myndigheten vill köpa. I praxis har uttalats att det är den upphandlande enheten som har att visa att förntsättningama för undantaget föreligger. Regeringsrätten har i två nyligen avgjorda mål diskuterat undantagsbe­ stämmelsens tillämplighet vid förfarandet av upphandling av konst. I RÅ 2008 ref. 79 framhöll Regeringsrätten att det råder speciella förhållanden för upphandling av konstnärliga tjänster. Därefter uttalade Regeringsrätten att kommunen genom att hänvisa till anskaffningens särskilda karaktär, till att det slutliga beslutet föregåtts av bedömningar av en större krets av konstnärer och att urvalet gjorts av en särskilt tillsatt sakkunnig kommitte, visat att undantagsbestämmelsen tillämpats med den urskillning som förut­ sätts i LOU och i enlighet med de gemenskapsrättsliga principer som upp­ handlingsreglerna bygger på varför upphandlingen gjorts i enlighet med reglerna i LOU. I Regeringsrättens dom meddelad den 18 september 2009 (mål 8272-08) fann domstolen att undantagsbestämmelsen inte var til­ lämplig med hänvisning till att den upphandlande enheten lämnat en tunn och allmän beskrivning av uppdraget och inte angett några omständigheter laing det tänkta konstverket som skulle kum1a göra undantagsregeln til­ lämplig. Landstinget har gett in en beskrivning av den urvalsprocess som föregått valet av konstnär. Av beskrivningen framgår att en särskilt sammansatt arbetsgrupp inbjudit tre konstnärer att lämna skissförslag och att arbets­ gruppen därefter presenterat en konstnär för landstingsstyrelsen och inve­ steringsgruppen som fattar det slutliga beslutet om val av konstnär. Utöver dessa uppgifter finns ingen information om på vilket sätt, eller vilka övriga omständigheter som gör undantagsbestämmelsen tillämpbar i förevarande Sida 4 1684-09 LÄNSRÄTTEN I DOM VÄSTMANLANDS LÄN 2009-10-12 mål. Med hänsyn härtill fömer länsrätten att landstinget inte visat att un­ dantagsbestämmelsen i 15 kap. 5 § 3 LOU är tillämplig i målet och att landstinget brutit mot reglerna i LOU genom att underlåta att annonsera ut uppdraget. Överklagandet ska därför bifallas och upphandlingen göras om. DOMSLUT Länsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen ska göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la) •.· <:J 4 )' Kristina Jaros Åberg �) rådman JO Sida 5 1684-09 @tff!iit1(}!tfn 1fPt1,r SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockhohn. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för öve.rklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen ko1nmer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kanunarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes na1ru1, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till ka1runarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, .5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in. fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nuinmer. Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR= PRÖVN�NGSTILLSTÅND 0ro 0N www.domstol.se