LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen KLAGANDE DOM 2010-02-02 Meddelad i Stockholm Mål nr 26377-09 Enhet 15 Sida 1 (7) Stockholm Entreprenad AB, 556569-4386 Ombud: Fredrik Kjerrström PEAB Sverige AB Box 808 169 28 Solna MOTPART Lidingö stad Stadshuset 181 82 Lidingö f::r�1J 2Gi0 -0: 3 Ombud: Advokat Siv Ann Andermyr Advokatfirman Andermyr Gustafsson Linden HB Box 3152 103 63 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Länsrätten bifaller ansökan och förordnar att Lidingö stads upphandling av Vinterväghållning (delentreprenad 2) med diarienummer TN/2009:265 ska göras om. Länsrättens interimistiska beslut av den 22 december 2009 upphör därmed att gälla. Dok.Id 493774 Postadress Besöksadress Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: lansrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen DOM Sida 2 26377-09 BAKGRUND Lidingö stad (staden) har genomfört en upphandling av Gatu- och park­ skötsel (delentreprenad 1) och Vinterväghållning (delentreprenad 2), dnr TN/2009:265. Upphandlingen har genomförts genom ett öppet förfarande. I tilldelningsbeslut meddelat den 15 december 2009 beslöt staden att be­ träffande delentreprenad 2 - Vinterväghållning anta anbud från annat bolag än Stockholm Entreprenad AB (Seab). Seab har ansökt om överprövning och yrkat att länsrätten beslutar interi­ rnistiskt att upphandlingen avseende delentreprenad 2 inte får avslutas in­ nan rätten förordnar annat i målet. Länsrätten har i beslut den 22 december 2009 förordnat att upphandlingen avseende delentreprenad 2 tills vidare inte f'ar avslutas. YRKANDEN M.M. Seab yrkar att upphandlingen ska göras om och anför som grund för sin ansökan i huvudsak följande. Staden har med ändring av och i strid med förutsättningarna i förfrågningsunderlaget gett vinnande anbudsgivare, Svevia AB (Svevia), andra förutsättningar än övriga anbudsgivare. Age­ randet står i strid med både 1 kap. 9 § LOU och de grundläggande EG­ rättsliga principerna om likabehandling och transparens samt huvudprinci­ pen att anbud som inte uppfyller obligatoriska krav inte ska beaktas vid utvärderingen. Svevias anbud uppfyller inte skall-kravet beträffande refe­ renser för angiven projektledare varför anbudet rätteligen skulle ha förkas­ tats och således inte tagits upp till prövning. Enligt Seabs uppfattning är den enda möjliga tolkningen av förfrågningsunderlagets skall-krav beträf­ fande referenser att lämnade referensuppgifter ska gälla projekt där angi­ ven projektledare haft ansvaret för projektet. Att det i handling 9 till för­ frågningsunderlaget anges att referenten kan komma att kontaktas av sta­ den ifall anbudsgivaren klarar kvalificeringsfasen och går vidare till utvär- Sida 3 LÄNSRÄTTEN I DOM 26377-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen deringsfasen ändrar inte detta faktum. Vidare saknar det betydelse att sta­ den har angett att anbudsgivare som inte följer anvisningarna kan tilldelas noll poäng i kriteriet eller kan uteslutas från deltagande i upphandlingen. Av Svevias anbud framgår att ansvarig platschef/arbetsledare är Margareta Lund och hennes ev är bifogat. Svevia har endast angett en referensupp­ gift för Margareta Lund. Att Svevia har lfunnat referenser för andra perso­ ner inom Svevia saknar betydelse med hänsyn till stadens ovillkorliga krav. Av förfrågningsunderlaget framgår att såväl projektledaren som refe­ rensuppgifterna är väsentliga och betydelsefulla. Beträffande referensupp­ gifterna framgår det även av tilldelningsbeslutet. Enligt tilldelningsbeslutet var Seabs anbud det näst mest ekonomiskt fördelaktiga anbudet. Seab har på grund av stadens felaktiga ageranden lidit skada. I vart fall har risk för skada förelegat. Enligt upphandlingsföreskrifterna är anbudstidens utgång den 22 oktober 2009. Vidare framgår att frågor måste ställas senast sex dagar före sista anbudsdagen för att svaren ska hinna delges samtliga pre­ sumtiva anbudsgivare. Av frågor och svar framgår att staden beaktat en fråga som inkom samma dag som anbudstidens utgång. Stadens svar har lfunnats samma dag och har med största sannolikhet inte kommit samtliga presumtiva anbudsgivare tillhanda. Vidare har staden fått tre frågor angå­ ende referenser och projektledare den 16 oktober 2009. Av det publika svaret framgår att staden har underlåtit att besvara fråga 2. I vart fall har svaren inte lämnats till samtliga presumtiva anbudsgivare eftersom Seab inte har fått ta del av svaren på aktuella frågor. Upphandlingen brister även här i transparens och eventuellt likabehandling. Staden har medgett att länsrätten förordnar att upphandlingen ska göras om och i yttrande anfört bl.a. följande. Det vitsordas att det i förfrågnings­ underlaget och i upphandlingsföreskrifterna anges att ev skall bifogas för föreslagen projektledare. I föreskrifterna anges att fyra stycken referens­ uppgifter enligt handling 9 skall bifogas till anbudet. Vidare anges att refe­ renser kommer att tas på företaget avseende projekt där angiven projektle- Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 26377-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen dare haft ansvar för projekiet. Något skall-krav som uttalar att anbudsgiva­ ren ska lämna fyra stycken referensuppgifter där angiven projektledare varit ansvarig för projekten har dock inte ställts i upphandlingen. Inte hel­ ler uttalas att samtliga fyra uppgivna referenser kommer att kontaktas. Det anges inte heller att referenser kommer att tas på företaget uteslutande i de fall där projektledaren haft ansvar för projektet. Däremot anges att referen­ ser kommer att tas där projekiledaren haft ansvar för projekiet. Enligt sta­ dens uppfattning har Svevia följt anvisningarna och uppfyllt där uppställda skall-krav genom att inge CV för projektledaren samt genom att inge fyra referensuppgifter för anbudsgivaren enligt handling 9. Angiven projektle­ dare har haft ansvar för ett av projekten. Svevia har vidare erbjudit lägst pris och fått mycket goda referenser vid tidigare liknande uppdrag varför staden tilldelat Svevia uppdraget. Rent formellt strider inte förfarandet mot uppställda krav. I upphandlingsföreskrifterna anges att anbud som inte föl­ jer anvisningarna kan tilldelas noll poäng i kriteriet. Vidare anges att om anbudsgivare inte uppfyller uppställda krav eller som i väsentligt hänseen­ de låter bli att lämna begärda upplysningar, lämnar felaktiga uppgifter eller inte lämnar uppgifter enligt anvisningar kan uteslutas från deltagande i upphandlingen. Staden har inte utfäst sig att ovillkorligen utesluta anbuds­ givare eller ge noll poäng för kriterium i situationer då anbud brister i for­ mellt hänseende. Staden förbehåller sig rätt att pröva om bristen i fråga är relevant i sammanhanget. Staden inser att skrivningarna under punkten 3. 1 "Värderingsgrunder" i förfrågningsunderlaget kan tolkas på det sätt som Seab uppger, vilket kan ha föranlett andra anbudsgivare att avstå från att inge anbud varför staden medger att upphandlingen ska göras om. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enlig 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 5 LÄNSRÄTTEN I DOM 26377-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen Av 16 kap. 1 § LOU framgår bl.a. att en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän förvaltningsdomstol ansöka om åtgärder enligt nämnda paragraf. Av 16 kap. 2 § LOU framgår bl.a. att om den upphandlande enheten har brutit mot 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Utredning i målet I förfrågningsunderlagets administrativa föreskrifter punkten AFD.34 "Projekteringsledning, arbetsledning och anställda" anges bl.a. följande. Anbudsgivaren ska bifoga CV för föreslagen projektledare i anbudet. Med projektledare avses den person i högst rang (arbetsledare/platschef eller motsvarande) hos anbudsgivaren som Lidingö stad kommer att ha löpande kontakt med. Vid byte av projektledare tas referenser på den föreslagna samt beställaren ska godkänna denna innan bytet. I förfrågningsunderlaget punkten 2.8 "Bifoga till anbudet" anges bl.a. föl­ jande. Bifoga till anbudet: • terna per delentreprenad. Se vidare under rubriken Värderingsgrunder. Referenser: Fyra stycken referensuppgifter som är intygade av referen­ I förfrågningsunderlaget punkten 3. 1 "Värderingsgrunder vid prövning av anbud" anges bl.a. följande. Anbuden kommer att värderas utifrån pris och ställda kvalitetskriterier. Kriterierna redovisas efter angelägenhetsgrad och gäller båda delentreprenaderna. Kriterier Maxpoäng Pris 60 Referenser 40 Referenser: Inkomna handlingar till grund för beräkning LÄNSRÄTTEN I STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen Delentreprenad 1 Delentreprenad 2 Sida 6 DOM 26377-09 Handling 8 (4 st) Handling 9 (4 st) Referenser kommer att tas på företaget avseende projekt där angiven pro­ jektledare haft ansvar för projektet. Med projektledare avses den person i högst rang (arbetsledare/platschef eller motsvarande) hos anbudsgivaren som Lidingö stad kommer att ha löpande kontakt med. Denna person är med på bygg- och veckomöten samt har normalt hand om inkomna beställningar. Projektledaren skall ha haft motsvarande befattning i minst fem projekt hos anbudsgivaren. NOTERA! Anbudsgivare ska lämna uppgifter enligt anvisningar. Anbud som ej följer anvisningar kan tilldelas noll poäng i kriteriet. Anbudsgivare som inte uppfyller uppställda krav eller som i väsentligt hänseende låter bli att lämna begärda upplysningar, lämnar felaktiga uppgifter eller inte läm­ nar uppgifter enligt anvisningar kan uteslutas från deltagande i upphand­ ling. Länsrättens bedömning Seab har yrkat att upphandlingen avseende delentreprenad 2 - Vinterväg­ hållning ska göras om och har som grund för sin talan anfört att den enda möjliga tolkningen av förfrågningsunderlagets skall-krav beträffande refe­ renser är att samtliga fyra referensuppgifter ska gälla projekt där angiven projektledare haft ansvaret för projektet. Staden har medgett att upphand­ lingen görs om och uppgett att staden inser att förfrågningsunderlaget kan tolkas på det sätt som Seab uppger, vilket kan ha föranlett andra anbudsgi­ vare att avstå från att inge anbud. Det finns således förutsättningar för att bifalla Seabs yrkande om att upphandlingen av Vinterväghållning (delent­ reprenad 2) ska göras om. Sida 7 LÄNSRÄTTEN I DOM 26377-09 STOCKHOLMS LÄN Allmänna avdelningen Vid denna utgång i målet saknar länsrätten skäl att pröva övriga åberopade grunder för ansökan om överprövning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (Dv 3109/la) Kurt Björk Rådman Föredragande har varit Ulrika Alvinger. .- SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsr. ättens beslut skall skriva till I