FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING kansli Nyköping Handläggare: Madeleine Åkerlund SÖKANDE DOM 2010-03-03 Meddelad i Nyköping Målm 77-10 Enhet 2 Sida 1 (5) Swedish Radio Supply i Wem1land AB, 556351-5914 Box 208 6.51 06 Karlstad Ombud: Hellström Advokatbyrå KB Advokat A1ma Femqvist Svensson Box 7305 103 90 Stockholm MOTPART Upphandlingsenheten i Strängnäs kommun 645 80 Strängnäs SAKEN � 2am -03- o 4 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan på så sätt att Strängnäs kommuns till­ delningsbeslut i upphandlingen "Avropsförfrågan II - Rakelterminaler" upphävs och förordnar att upphandlingen ska göras om. Förvaltningsrätten förordnar att det intermistiska beslutet från den 17 feb­ ruari 2010 inte längre ska bestå. Dokld 761 Postadress Box 194 611 25 Nyköping Telefon 015.5-200490 forva1tningsra ttenilinkoping@dom.se Besöksadress Folkunga vägen 4 0155-200450 Telefax Expeditionstid mån dag - fredag 09:00-12:00 13:00-15:00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 2 77-10 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Strängnäs kommuns upphandlingsenhet (kommunen) beslutade genom tilldelningsbeslut den 8 februari 2010 att Celab Communications AB (Ce­ lab) skulle tilldelas upphandlingen "Avropsförfrågan Il - Rakelterminaler". Swedish Radio Supply i Wermland AB (SRS) ansöker i en till förvalt­ ningsrätten den 17 februari 2010 inkommen framställning om överpröv­ ning enligt LOU att samt yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upp­ handlingen inte får avslutas i avvaktan på förvaltningsrättens avgörande samt yrkar att förvaltningsrätten vid sin slutliga prövning i första hand för­ ordnar att kommunen ska vidta sådan rättelse att anbudet från SRS antas och att anbudet från Celab förkastas. I andra hand yrkar SRS att förhand­ lingen ska göras om. Till stöd för yrkandena anförs bl.a. följande. I upp­ handlingen har uppställts ett skallkrav om minst 10 watts uteffekt för for­ donstenninal. Celabs offererade produkt har en uteffekt om 5 watt. Då det­ ta inte uppfyller skallkraven borde Celab ha erhållit noll poäng vid utvär­ deringen av anbuden. Kommunen har brutit mot de gemenskapsrättsliga principerna om transparens och likabehandling, och därmed mot 1 kap. 9 § LOU, genom att anta Celabs anbud trots att de1ma anbudsgivare inte upp­ fyllde samtliga i upphandlingen ställda skallkrav. Till följd av detta har SRS lidit skada. Förvaltningsrätten beslutade den 17 februari 2010, med stöd av 16 kap. 2 § andra stycket LOU, att Strängnäs kommuns upphandling "Avropsförfrågan Il - Rakelterminaler" inte får avslutas innan något annat har beslutats. K.ommunen har i yttrande inkommet den 18 februari 2010 anfö1i bl.a. föl­ jande. Det i förfrågningsunderlaget angivna skallkravet avseende "minst 10 watts uteffekt" är otydligt formulerat och har föranlett att anbudsgivare har kunnat uppfatta detta på ett icke avsett sätt. Detta har medfört att princi- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 3 77-10 perna om likabehandling och transparens oavsiktligt kan ha åsidosatts. Att enbaii ändra tilldelningsbeslutet vore inte konekt då det ställda kravet kan ha missuppfattats och föranlett vissa tillfrågade leverantörer att avstå från att lämna anbud på denna del av förfrågan. Kommunen yrkar dänned att förvaltningsrätten bifaller SRS:s begäran om att upphandlingen ska göras om. SRS har i yttrande den 24 februari 2010 anfö1i bl.a. följande. SRS:s upp­ fattning är att bristen i upphandlingen inte kan anses ha påverkar upphand­ lingens konkurrenssökande skede utan istället den senare delen av förfa­ randet då prövningen av leverantör och anbud ska göras varför det är till­ räckligt att utvärderingsfasen av upphandlingen rättas. SRS har emellertid beslutat att acceptera kommunens yrkande att upphandlingen ska göras om och vidhåller således inte sitt förstahands yrkande. DOMSKÄL Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke"'diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Av förarbetena till lagen (prop. 2006/07:128 s. 156) framgår bl.a. föUande. Principerna för upphandlingsförfarandet ska iakttas i alla faser av upphand­ lingsförfarandet. Detta innebär t.ex. att en anbudsförfrågan inte får utarbe- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING DOM Sida 4 77-10 tas så, att när föremålet för upphandlingen fastställs, det försätter anbuds­ givarna i en ojämlik ställning. Vid bedömningen av anbudsgivarna och anbuden förutsätter kravet på jämlikhet att de uppställda kraven gäller samtliga anbudsgivare på samma sätt. Av kommunens avropsförfrågan den 17 december 2009 framgår bl.a. föl­ jande. Avropet avser Rakelutmstning i enlighet med MSB:s (myndigheten för samhällsskydd och beredskap) ramavtal KD-20000-1. Av bilaga 3 till ramavtal KD-20000-1 anges som kravspecifikation under punkten D.l.2.3. att fordonsstationens uteffekt bör vara minst 10 watt. Av kommunens förfrågningsunderlag anges det bl.a. att fordonsterminalen skall ha minst 10 watts uteffekt. Förvaltningsrätten gör föUande bedömning. Det anses följa av den s.k. likabehandlingsprincipen att den upphandlande myndigheten normalt inte får frångå ett uppställt skallkrav samt att ett an­ bud som inte uppfyller samtliga skallkrav inte får antas. I förevarande mål har kommunens förfrågningsunderlag angett att kravet avseende en utef­ fekt om 10 watt för fordonsterminalen utgör ett skallkrav. Samtidigt har kommunen i sin avropsförfrågan angett att avropet görs i enlighet med MSB:s ramavtal. Detta ramavtal anger att kravet om 10 watts uteffekt för fordonsstationen utgör ett börkrav. Så vitt förvaltningsrätten kan se måste begreppen fordonsstation och fordonstenninal avse samma sak. I förvalt­ ningsrättens mening innehåller förfrågningsunderlaget således motstridiga uppgifter angående vilken typ av krav som avses. Kommunen har medgett att upphandlingen görs om då kravet avseende "minst 10 watts uteffekt" är otydligt formulerat och kan ha föranlett anbudsgivare att uppfatta detta på ett icke avsett sätt samt att detta kan ha medfört att principerna om likabe­ handling och transparens åsidosatts. Det finns således förutsättningar för Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 77-10 I LINKÖPING att bifalla SRS:s yrkande om att upphandlingen ska göras om. Förvalt­ ningsrätten finner mot bakgrund av det anförda att kommunens tilldel­ ningsbeslut ska upphävas och förordnar att upphandlingen görs om. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR� PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skr. iva till K.amniarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fötvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett övetklagande ska kunna tas upp i kam.manätten fordras att prövningstillstånd meddelas. K.ammanätten lämnar prövningstil.l­ stånd 0111. det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. r-- 0D C--1 0 Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. 2. .l 4. 5. den klagandes namn, personnum.m.er, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnu1111ner till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens nanm, målnumm.er samt dagen för beslutet, de skäl som. klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, den ändring av fö1valtningsrättens beslut som klaganden vill fa till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka 1ned varje särskilt bevis. 05 Skrivelsen ska vara underteck11ad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitat ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.dornstol.se