FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Sida 1 (3) KONKURRENSVERKET 2015 -09- 2 4 • Avd I HÄRNÖSAND 2015-09-23 Meddelad i Härnösand· Mål nr 2647-15 E Dok.Id 97264 Postadress Box 314 871 27 Härnösand Besöksadress Backgränd 9 Telefon 0611-46 06 00 E-post: Telefax 0611-51 18 20 Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 SÖKANDE Svevia AB, 556768-9848 Box 4018 171 04 Solna Dnr KSnr Aktbil Ombud: Advokaten Kristian Pedersen och juristen Emma Jarkell c/o Advokatfirman Kahn Pedersen Box 16119 103 23 Stockholm MOTPART Örnsköldsviks kommun 891 88 Örnsköldsvik SAKEN Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och beslutar att upphandling­ en dnr 15-027 F ska göras om. forvaltningsrattenihamosand@dom.se www.forvaltningsrattenihamosand.domstol.se Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2647-15 I HÄRNÖSAND BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Örnsköldsviks kommun (kommunen) genomför upphandling av brounderhåll (dnr 15-027 F). Upphandling sker genom förenklat förfarande med lägsta pris som ut­ värderingsgrund. Vidare avser kommunen att teckna ramavtal gällande totalentre­ prenad. Efter utvärdering tilldelade kommunen NCC Construction Sverige Aktiebo­ lag (NCC) kontraktet. Totalt fyra anbudsgivare lämnade anbud varav Svevia AB (Svevia) placerade sig som nummer två för tilldelning. Svevia ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska göras om. Svevia anför bl.a. följande. Av kommunens yttrande i målet framgår att kommunen anser att det finns allvarliga brister i förfrågningsunderlaget i upphandlingen, vilka är av den arten att det finns risk för att anbudsgivare lider skada och att upphandlingen därför ska göras om. Svevia instämmer i vad kommunen anför i denna del och konstaterar att det således förefaller vara ostridigt att upphandlingen ska göras om. Mot denna bakgrund från­ faller således Svevia sitt tidigare yrkande om rättelse samt de grunder som anförts som stöd för detta och gör inte längre gällande att NCC:s anbud inte uppfyller kra­ ven i upphandlingen. Kommunen anser att upphandlingen ska göras om. Kommunen anför bl.a. föl­ jande. I ska-kravsbilagan finns både en otydlighet och ett orimligt krav som gör att NCC riskerar att lida skada om Svevias talan om rättelse på grund av brister i NCC:s an­ bud skulle vinna framgång. Kravet i punkten2.2i ska-kravsbilagan medför risk för misstolkning. Ordet "eventuellt" gör att kravet kan misstolkas. Det är också otydligt om när uppgiften ska redovisas. Kravet "Uppgift om hur stor del av uppdraget som eventuellt kommer att utföras av underentreprenör" är otydligt. Ska uppgift lämnas in vid anbudsinlämningen eller uppvisas på anmodan alternativt redovisas på upp­ startsmötet? Det är dessutom oproportionerligt och orimligt att uppge hur stor del Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2647-15 I HÄRNÖSAND av uppdraget som kommer att utföras av underentreprenörer i ett ramavtal vid in­ lämnandet av anbudet. Val av underentreprenör och omfattning av dennes uppdrag kan inte göras före beställning. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Aktuella bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphand­ lingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakt­ tas.(1 kap. 9 §LOU) Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att le­ verantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts(16 kap. 6 § första stycketLOU). Förvaltningsrättens bedömning Parterna är överens om att upphandlingen ska göras om. Förvaltningsrätten in­ stämmer i kommunens bedömning att förfrågningsunderlaget i vissa delar är så otydligt att det strider mot upphandlingslagstiftningen. Eftersom felet uppkommit i upphandlingens konkurrensuppsökande skede finns det grund för att göra om upp­ handlingen. Upphandlingen ska därför göras om. N�Ö/RKL�il ga(DV3109/ICLOU). �mark rådman Målet har föredragits av föredraganden Benjamin Älmedal. 000 Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. .... 3. 0N det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler u 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla www.domstol.se