F…RVALTNINGSR€TTEN I KARLSTAD S…KANDE DOM 2015-06-04 Meddelad i Karlstad MŒl nr 5030-14 58 - - 66-15 239 - - 241-15 Frontlinereklam AB, 556575-1509 Box 1150 701 11 …rebro MOTPARTER 1. …rebro kommun, Upphandlingsenheten Box 30070 701 35 …rebro 2. Askersunds kommun 3. Degerfors kommun 4. Hallsbergs kommun 5. HŠllefors kommun 6. Kumla kommun 7. LaxŒ kommun 8. Lekebergs kommun 9. Ljusnarsbergs kommun 10. Bergslagens kommunalteknik 11. Arboga kommun 12. Kungsšrs kommun 13. Kšpings kommun SAKEN Offentlig upphandling ___________________ AVG…RANDE FšrvaltningsrŠtten avslŒr Frontlinereklam AB:s ansškan om šverpršvning. ___________________ Dok.Id 130372 Postadress Besšksadress Box 568 RŒdhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.forvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid mŒndag Ð fredag 08:00-16:00 1 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM I KARLSTAD BAKGRUND 5030-14 58 - - 66-15 239 - - 241-15 …rebro kommun har tillsammans med ett antal kommuner och Bergslagens kommunalteknik (hŠrefter Kommunerna) genomfšrt en upphandling avseende ramavtal fšr leverans av arbetsklŠder fšr kšk, vŒrd, stŠd och labb, Ks 881/2014. …rebro kommun har handlagt upphandlingen. Enligt tilldel- ningsbeslut meddelade den 28 november 2014 har Kommunerna beslutat att anta anbudet frŒn Almedahls AlingsŒs AB (Almedahls). PARTERNAS TALAN Frontlinereklam AB (Frontlinereklam) ansšker om šverpršvning och yrkar att upphandlingen gšrs om och anfšr bland annat fšljande. Kommunernas utvŠrdering fšljer inte de i fšrfrŒgningsunderlaget uppsatta skall-kraven. Kommunerna har valt att inte ta in nŒgra anbudsprover frŒn nŒgon av anbudsgivarna. Genom att inte fullt ut granska de produkter som offererats fšljer inte kommunerna de angivna kriterierna i fšrfrŒgningsunderlaget. I punkt 1.20 stŒr att lŠsa fšljande: ÓVaruprover kan komma att begŠras fšr de produkter som inte redan Šr vŠl kŠnda av de upphandlande myndig- heternas grupp av sakkunnigaÓ. Efter att ha granskat de anbud som gick vidare till utvŠrdering, Almedahls respektive Invite EuropŽ AB, bedšmer Frontlinereklam som sakkunniga i branschen att de offererade produkterna inte Šr vŠl kŠnda i branschen. Vidare vet Frontlinereklam med sŠkerhet att flera av de offererade produkterna inte uppfyller stŠllda krav dŒ Frontline- reklam i sitt anbudsarbete Šven arbetat med samma produkter frŒn samma leverantšrer men valt bort dessa dŒ de inte uppfyllde stŠllda krav. De tvŒ anbudsgivare som gŒtt vidare uppfyller inte heller stŠllda krav pŒ miljš- mŠrkning (Fairtrade). Hade kommunerna begŠrt in varuprover hade de insett att vinnande anbudsgivarens prover inte uppfyller stŠllda krav. I ett fšrtydligande i ÓfrŒgor och svarÓ anger kommunerna att ett sortiment ur anbudsgivarens standardsortiment ska offereras. Vid en granskning av det 2 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5030-14 I KARLSTAD 58 - - 66-15 239 - - 241-15 vinnande anbudet kan det konstateras att flertalet av de offererade produk- terna inte Šr frŒn Almedahls standardsortiment. Vidare har Frontlinereklam haft mailkontakt med kommunerna, som avslutade kontakten med fšljande: ÓAlmedahls har i sitt anbud angett att de har mšjlighet att utforma sortimen- tet efter vŒrat šnskemŒl dŒ de har tillverkning i egen regiÓ. Detta svar stŠller sig Frontlinereklam mycket frŒgande till dŒ det strider mot kommunernas riktlinjer fšr vilken typ av produkter man efterfrŒgar, respektive ÓfrŒgor och svarÓ dŠr kommunerna Šr tydliga med att de inte efterfrŒgar att nŒgot sorti- ment ska tas fram efter deras šnskemŒl. I punkt 3.14 i fšrfrŒgningsunderla- get anges ÓLeverans ska ske inom fem (5) arbetsdagar fšr avtalsprodukterÓ. Vid granskning av de produkter som Almedahls har offererat i sitt anbud har Frontlinereklam noterat att flertalet positioner ej Šr produkter som Šr ordina- rie och lagervara, vilket innebŠr att leveranstiden kommer att vara lŠngre Šn fem dagar. Kommunerna har gjort ett antal felaktiga bedšmningar och pŒ grund av dessa har Frontlinereklams anbud inte gŒtt vidare. Vidare har kommunerna varit otydliga i fšrfrŒgningsunderlaget vilket betagit Front- linereklams mšjlighet att utforma sitt anbud pŒ ett annat sŠtt. Kommunerna motsŠtter sig bifall till Frontlinereklams ansškan och anfšr bland annat fšljande. FšrfrŒgningsunderlaget har utarbetats av en arbets- grupp bestŒende av upphandlare, miljšsamordnare och sakkunniga inom de upphandlande myndigheternas verksamheter. Dessa har Šven deltagit i utvŠrderingen och gjort bedšmningen utifrŒn sin kompetens och erfaren- het. Kommunerna har under utvŠrderingen stŠllt frŒgor till de anbudsgivare vars anbud det funnits frŒgetecken kring och utgŒtt frŒn deras svar. Sak- kunniggruppen har inte vid utvŠrderingstillfŠllena haft tillgŒng till anbuds- priser och har fšrutsŠttningslšst gŒtt igenom varje enskilt anbud. Av fšr- frŒgningsunderlaget framgŒr att 90 procent av samtliga positioner i artikel- specifikationen mŒste vara godkŠnda fšr att utvŠrderas. Av de sex anbud som inkom klarade endast tvŒ anbudsgivare denna grŠns, Invite EuropŽ AB (Invite) och Almedahls AlingsŒs AB (Almedahls). Almedahls anbud var 3 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5030-14 I KARLSTAD 58 - - 66-15 239 - - 241-15 lŠgre och tilldelades dŠrfšr kontraktet. Enligt fšrfrŒgningsunderlagets punkt 1.20 ÓVaruprover kan komma att begŠrasÓ har kommunerna haft mšjlighet att ta in varuprover pŒ okŠnda produkter. Beskrivningar och bilder har varit tillrŠckliga sŒ sakkunniggruppen har kunnat bilda sig en uppfattning om produkterna. Kommunerna kan bara utgŒ ifrŒn att det som anbudsgivare offererar och lovordar stŠmmer om inte motstridiga uppgifter framkommer. Vinnande anbud har sedan det faktiska behovet att leva upp till. Almedahls och Invite uppfyller kravet pŒ fairtrademŠrkning fšr posi- tionerna 17, 20, 21, 22 och 30. De tvŒ godkŠnda anbudsgivarna uppfyllde stŠllda krav samt hade 90 procent godkŠnda produkter. I fšrfrŒgningsun- derlaget har krav stŠllts pŒ leverans inom fem dagar. Vinnande leverantšr har accepterat kravet och kommunerna fšrvŠntar sig att leverans sker enligt stŠllda krav. Mod bakgrund av detta anser kommunerna att utvŠrderingen Šr genomfšrd i enlighet med 1 kap. 9 € LOU och att upphandlingen skett i enlighet med gŠllande rŠtt. Frontlinereklam tillŠgger bland annat fšljande. Flertal av de produkter som vinnande anbudsgivare offererat Šr inte vŠl kŠnda i branschen. Kommunerna hŠvdar att inskickade beskrivningar och bilder har varit tillrŠckligt fšr sak- kunniga att bilda sig en uppfattning om produkterna. Detta strider mot fšr- frŒgningsunderlaget dŠr det tydligt stŒr att lŠsa: ÓVaruprover kan komma att begŠras in fšr de produkter som inte redan Šr vŠl kŠnda av de upphandlande myndigheternas grupp av sakkunnigaÓ. ÓVŠl kŠndaÓ och Óbilda sig en upp- fattningÓ Šr inte samma sak. Kommunerna har i mailsvar angett fšljande: ÓAlmedahls har i sitt anbud angett att de har mšjlighet att utforma sortimen- tet efter vŒrat šnskemŒl dŒ de har tillverkning i egen regiÓ. Frontlinereklam stŠller sig frŒgande till hur kommunernas grupp av sakkunniga kan anse att ett sortiment som ska tas fram efter šnskemŒl redan Šr vŠl kŠnt av gruppen sakkunniga. Kommunerna bšr vid en sŒ omfattande upphandling begŠra in varuprover fšr att sŠkerstŠlla att anbudsgivarna lever upp till stŠllda krav och inte enbart fšrlita sig pŒ en produktbild samt kort textbeskrivning. Att 4 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5030-14 I KARLSTAD 58 - - 66-15 239 - - 241-15 kommunerna efterfrŒgar ett kundunikt sortiment framkommer inte av fšr- frŒgningsunderlaget. Hade Frontlinereklam beretts samma mšjlighet att ta fram ett sortiment utifrŒn kommunens behov hade Šven deras anbud klarat 90-procentgrŠnsen. Vid granskning av de anbud som gŒtt vidare fšr utvŠrde- ring kan konstateras att ett flertal produkter inte uppfyller stŠllda skall-krav. Frontlinereklam har infšr anbudslŠmningen varit i kontakt med ett flertal av de leverantšrer som Šven vinnande anbudgivare har anvŠnt sig av i sitt an- bud och ifrŒgasŠtter dŠrfšr bŒde storlekar, leveranstider samt produktkrav fšr ett flertal av de produkter som Almedahls har fŒtt godkŠnt fšr. DŒ kom- munerna krŠver en leverantid pŒ fem arbetsdagar sŒg Frontlinereklam det inte mšjligt att nyttja dessa leverantšrer, vilket skulle inneburit en betydligt lŠngre leveranstid i vissa fall upp till tre mŒnader. Frontlinereklam har fšljt de riktlinjer som kommunerna har fšrtydligat i ÓfrŒgor och svarÓ, d.v.s. offe- rerat produkter ur bolagets standardsortiment som ocksŒ kan uppfylla kravet om leveranstid. Frontlinereklam har bland annat bifogat en fšrteckning i vilken Frontline- reklam nŠrmare anger vilka av Almedahls och Invites offererade positioner man inte anser uppfyller stŠllda skall-krav och pŒ vilket sŠtt. Frontline- reklam har hŠrvid hŠnvisat till anbudsgivarnas produktkataloger m.m. Kommunerna tillŠgger bland annat fšljande. Sakkunniggruppen har utifrŒn texter och bilder kunnat bilda sig en uppfattning om produkterna. PŒpekas bšr ocksŒ att informationen om att Almedahls har egen tillverkning finns i Almedahls anbud (punkt 1.14). Almedahls har dŠr svarat ÓEn stor del av vŒrt sortiment tillverkas i egen regi i egna fabriker. VŠv fšr sšmnad lager- hŒlls hos sšmnadsfabrikenÓ. Information om storlekar finns i ett dokument som bifogats anbudet med texten ÓStšrre och mindre storlekar Šn angivet i anbudet gŒr att fŒ efter behovÓ. Kommunerna har vid utvŠrderingen av samtliga anbudsgivare inte funnit anledning att ifrŒgasŠtta den information som bifogats. Informationen har bifogats via olika kataloger, produktblad 5 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5030-14 I KARLSTAD 58 - - 66-15 239 - - 241-15 eller genom egna kataloger med endast det sortiment som efterfrŒgats av kommunerna. Granskningen av anbuden har skett pŒ saklig och objektiv grund, utan ŒsidosŠttande av kraven i LOU. SK€L F…R AVG…RANDET Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundlŠggande princi- perna i 1 kap. 9 € lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller nŒgon annan bestŠmmelse i denna lag, och detta har medfšrt att en leveran- tšr lidit eller kan komma att lida skada, ska rŠtten enligt 16 kap. 6 € LOU besluta att upphandlingen ska gšras om eller att den fŒr avslutas fšrst sedan rŠttelse gjorts. Enligt nŠmnda bestŠmmelse i 1 kap. 9 € LOU ska upphandlande myndig- heter behandla leverantšrer pŒ ett likvŠrdigt och icke-diskriminerande sŠtt samt genomfšra upphandlingar pŒ ett šppet sŠtt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om šmsesidigt erkŠnnande och proportionalitet iakttas. FšrvaltningsrŠttens bedšmning Upphandlingen gŠller arbetsklŠder fšr kšk, vŒrd, stŠd och labb. I fšrfrŒg- ningsunderlaget anges under punkt 1.20 (Varuprover) bland annat att varuprover kan komma att begŠras in fšr de produkter som inte redan Šr vŠl kŠnda av de upphandlande myndigheternas grupp av sakkunniga. NŒgon skyldighet enligt fšrfrŒgningsunderlaget fšr kommunerna att begŠra in varuprover finns sŒledes inte vare sig produkterna Šr vŠl kŠnda fšr kommunerna eller inte. Kommunerna har bedšmt att varuprover inte be- hšvs dŒ švrig information varit tillrŠckligt tydlig fšr att kunna gšra en be- dšmning. FšrvaltningsrŠtten finner vidare att fšrfrŒgningsunderlaget Šr tillrŠckligt tydligt fšr att en anbudsgivare ska kunna lŠmna ett konkurrens- kraftigt anbud. 6 F…RVALTNINGSR€TTEN DOM 5030-14 I KARLSTAD 58 - - 66-15 239 - - 241-15 Frontlinereklam har vidare anfšrt att vissa av de offererade produkterna frŒn de tvŒ anbudsgivare som kvalificerat sig fšr utvŠrdering inte uppfyller stŠllda skall-krav med avseende pŒ olika egenskaper. Almedahls har i sitt anbud uppgett bland annat att en stor del av sortimentet tillverkas i egen regi och att stšrre och mindre storlekar Šn vad som angetts i anbudet gŒr att fŒ efter behov. Oavsett om det av artikelspecifikationer eller produkt- kataloger inte gŒr att utlŠsa att de i mŒlet aktuella positionerna uppfylls vad gŠller samtliga egenskaper och storlekar fŒr Almedahls genom de komplet- terande uppgifterna anses ha uppfyllt de krav som stŠllts. NŠr det gŠller fairtrademŠrkning synes Frontlinereklams talan avse Invite Europe AB (wrapmŠrkning i stŠllet fšr fairtrademŠrkning), vilken inte antagits som leverantšr i den aktuella upphandlingen. Skaderekvisitet kan dŠrmed inte anses uppfyllt i detta avseende. NŠr det hŠrefter gŠller leveranstid har Frontlinereklam gjort gŠllande att vinnande anbudsgivare inte kan leverera inom denna dŒ flera produkter inte skulle finnas i lager. Anbudsgivaren har accepterat leveransvillkoren och kommunerna har inte funnit skŠl att ifrŒgasŠtta detta. Att Frontline- reklam har en annan uppfattning om huruvida leveranstiderna kan hŒllas innebŠr inte att det Šr visat kommunerna i detta avseende brutit mot LOU. DŒ det inte heller i švrigt Šr visat att kommunerna brutit mot de grundlŠg- gande principerna i LOU saknas grund fšr ingripande enligt LOU. Front- linereklams ansškan ska dŠrfšr avslŒs. HUR MAN …VERKLAGAR Denna dom kan šverklagas. Hur man šverklagar, se bilaga (DV 3109/1B, LOU). Olle Sundberg rŒdman Fšredragande: Lars …verstršm 7 Den som vill šverklaga fšrvaltningsrŠttens beslut ska skriva till KammarrŠtten i Gšteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lŠmnas till fšrvaltningsrŠtten. …verklagandet ska ha kommit in till fšrvaltningsrŠtten inom tre veckor frŒn den dag dŒ klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig fšrhandling, eller det vid en sŒdan fšrhandling har angetts nŠr beslutet kommer att meddelas, ska dock šverklagandet ha kommit in inom tre veckor frŒn den dag domstolens beslut meddelades. Tiden fšr šverklagandet fšr offentlig part rŠknas frŒn den dag beslutet meddelades. Om sista dagen fšr šverklagandet infaller pŒ lšrdag, sšndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyŒrsafton rŠcker det att skrivelsen kommer in nŠsta vardag. Fšr att ett šverklagande ska kunna tas upp i kammarrŠtten fordras att pršvningstillstŒnd meddelas. KammarrŠtten lŠmnar pršvningstillstŒnd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 2. det inte utan att sŒdant tillstŒnd meddelas gŒr att bedšma riktigheten av det slut som fšrvaltningsrŠtten har kommit till, 3. det Šr av vikt fšr ledning av rŠttstillŠmpningen att šverklagandet pršvas av hšgre rŠtt, eller 4. det annars finns synnerliga skŠl att pršva šverklagandet. Om pršvningstillstŒnd inte meddelas stŒr fšrvaltningsrŠttens beslut fast. Det Šr dŠrfšr viktigt att det klart och tydligt framgŒr av šverklagandet till kammarrŠtten varfšr man anser att pršvningstillstŒnd bšr meddelas. Skrivelsen med šverklagande ska innehŒlla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska ocksŒ anges samt eventuell annan adress dŠr klaganden kan nŒs fšr delgivning. Om dessa uppgifter har lŠmnats tidigare i mŒlet Ð och om de fortfarande Šr aktuella Ð behšver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e- postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om nŒgon person- eller adressuppgift Šndras, ska Šndringen utan dršjsmŒl anmŠlas till kammarrŠtten. 2. den dom/beslut som šverklagas med uppgift om fšrvaltningsrŠttens namn, mŒlnummer samt dagen fšr beslutet, 3. de skŠl som klaganden anger till stšd fšr en begŠran om pršvningstillstŒnd, 4. den Šndring av fšrvaltningsrŠttens dom/beslut som klaganden vill fŒ till stŒnd, 5. de bevis som klaganden vill Œberopa och vad han/hon vill styrka med varje sŠrskilt bevis. Adressen till fšrvaltningsrŠtten framgŒr av domen/beslutet. I mŒl om šverpršvning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom omrŒdena vatten, energi, transporter och posttjŠnster fŒr avtal slutas innan tiden fšr šverklagande av rŠttens dom eller beslut har lšpt ut. I de flesta fall fŒr avtal slutas nŠr tio dagar har gŒtt frŒn det att rŠtten avgjort mŒlet eller upphŠvt ett interimistiskt beslut. I vissa fall fŒr avtal slutas omedelbart. Ett šverklagande av rŠttens avgšrande fŒr inte pršvas sedan avtal har slutits. FullstŠndig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behšver Ni fler upplysningar om hur man šverklagar kan Ni vŠnda Er till fšrvaltningsrŠtten. www .domstol.se Bilaga 1 HUR MAN …VERKLAGAR - PR…VNINGSTILLSTND DV 3109/1B ¥LOU 2013-06 ¥ Producerat av Domstolsverket