FÖRVALTNINGSRÄTTEN I UPPSALA SÖKANDE DOM 2013-05-17 Meddelad i Uppsala Mål nr 951-13 E Enhet 2 Sida 1 (6) PS Elektriska AB, 556714-2426 Vallhallavägen 132 114 41 Stockholm Ombud: Jur.kand. Per Karlsson JP Advokatfirma i Göteborg AB Götabergsgatan 20 411 34 Göteborg MOTPART Bo i Väsby AB, 556887-4399 Upplands Väsby kommun 194 80 Upplands Väsby SAKEN KONKURRENSVERKET 2013 -05- 2 0 Avd Dnr KSnr Ansökan om överprövning enligt lag (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår ansökan om överprövning. ·•-i .J- Aktbit'" '". , Dok.Id 90504 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 018-16 73 00 018-16 73 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 951-13 2013-05-17 I UPPSALA BAKGRUND Bo i Väsby AB (nedan BOVAB) har genom ett förenklat förfarande ge- 1nomfört en upphandling av ramavtal byggarbeten med diarienummer t '·;/1\iv':·i,(IJ':\•'.'.';'.2'.ÖY,2/005.Genomtilldelningsbeslutden11februari2013harBOVAB \\ •, , 1:;J.- �ygg & transport i Nykvarn AB. ·u;2; fS Elektriska AB. . . ·- ·11�;�: �eving & Hägglund AB. ,...·,,.,... --�--·' ..�•r-'' YRKANDEN PS Elektriska AB (nedan PS) ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att upphandlingen inte ska få avslutas förrän BOVAB vidtagit rättelse på sätt att ny anbudsutvärdering sker varvid anbudet från Bygg & Transport i Nykvarn AB (nedan Nykvarn bygg) förkastas. BOVAB bestrider bifall till ansökan om överprövning. GRUNDER PS Nykvarn byggs anbud ska förkastas då det inte uppfyller skall-krav i AFB.31. I anbudet har inte angetts vilken utbildning en angiven person har. PS ifrågasätter vidare uppgiften "arbetat en anan företag" uppfyller kravet på vad som relevant yrkeserfarenhet, då det inte anges vilken yrkesmässig erfarenhet personen i fråga har. Vidare har angetts en tidigare uppdragsgi­ vare "Sölsetra Byggtjenst", en firma som vid en slagning i firmanamnsre­ gistret inte existerar. Någon beskrivning av uppdraget har heller inte an­ getts. Vidare uppfyller Nykvarn byggs anbud inte heller förfrågningsunderlagets krav på anbudsgivaren vad avser miljö- och kvalitetssäkring, AFB.52. Ny­ kvarn bygg har ingett ett dokument benämnt "Miljöpolicy". PS menar att ,' , /.\ ::-::-•.,:�ntag\t anbud i följande rangordning: Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 951-13 2013-05-17 Nykvarn bygg inte har ett dokumenterat miljöledningsarbete. En beskriv­ ning av att företaget "återvinner sopor och arbetar med miljövänligt material" visar inte på att miljöledningsarbetet är dokumenterat. Vidare uppfyller inte heller Nykvarn byggs anbud kravet på miljöledningsarbete. Vad som anges synes enklast kunna uttryckas vara den provning och in­ justering som allmänt följer av ABT 06:s krav på att entreprenaden ska uppfylla funktionslaaven. Den anges ingenting om vad för typ av kontroll som ska utföras eller om mätningar sker enligt författningar eller andra normer. I förfrågningsunderlag angivna skall-laav ska upprätthållas av upphand­ lande enhet. Anbud som inte uppfyller uppställda skall-krav är orena anbud och ska alltid förkastas även om bristerna är hänförliga till rent administra­ tiva förhållanden eller av formell natur. At ändå anta Nykvarn byggs anbud till utvärdering strider mot likabehandlingsprincipen. Då PS rangordnats som tvåa har PS kunnat lida skada av att Nykvarn byggs anbud godtogs. BOVAB Anbudsgivaren ska ha tillgång till personal med kompetens och utbildning för att kunna utföra tjänsten professionellt. En bedömning utgår ifrån vad som ska levereras, dvs. byggtjänster. Det finns inga formella krav för att arbeta som snickare utan tradition är att man går som snickarlärling inom det företag man arbetar på. Har man arbetat som snickare i nästan 20 år så uppfyller man dessa krav. Krav på skolutbildning finns ej. När det gäller yrkeserfarenhet så har Nykvarn byggs personal angett ett företag som visserligen är felstavat men som utan svårigheter kan utläsas vara Solsätra byggtjänst. Slår man på en felstavning får man naturligtvis inga träffar. Man kan inte diskriminera någon på grund av att denne kom­ mer från ett annat land och har svårt med å, ä och ö. Referenser kontrolle­ ras inte om det inte finns något skäl till det. I anbudsformuläret, som är en I UPPSALA Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 951-13 2013-05-17 checklista för leverantören, är en uppgift att redovisa tillgång till personal med kompetens och utbildning. Det finns inget skall-krav om att varje ruta måste fyllas i utan det ska endast framgå i uppgiften om man är kompetens och har utbildning för att klara uppdraget. Nykvarn bygg har uppfyllt detta krav. När det gäller Miljö- och kvalitetsledning så finns inga skall-laav på att vara diplomerad, certifierad eller liknande, utan kraven är lågt ställda där anbudsgivaren ska visa att man har en dokumenterad miljö/kvalitetspolicy eller rutin/instruktion och därmed uppfyller kraven enligt AFB.52. Det spelar inte heller någon roll om det är mask.inskrivet eller inplastat eller liknande. Nykvarn bygg uppfyller upphandlingens laav och går därmed vidare till prövning. Om man använder samma bedömningsregel av alla företagen i upphand­ lingen som PS gjort av Nykvarn bygg skulle ingen anbudsgivare, inklusive PS, gå vidare till prövning. DOMSKÄL Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad PS anfört är visat att BOVAB har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestämmelse i LOU och att det medfört att PS lidit eller kunnat komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande princi­ perna innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-dislaiminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och pro­ portionalitet (1 kap. 9 § LOU). I förfrågningsunderlaget, AFB.31, anges att anbudsgivaren i anbudet ska lämna samtliga uppgifter och handlingar som ska bifogas i enlighet med det som anges i anbudsformuläret. I UPPSALA Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 951-13 2013-05-17 I förfrågningsunderlaget, AFB.52, uppställs bland andra krav på anbudsgi­ varens tekniska förmåga och kapacitet. Där anges bland annat att anbuds­ givare ska "ha tillgång till personal som är anställda hos anbudsgivaren och som har den kompetens och utbildning för att kunna utföra leverantörs­ tjänster på ett professionellt och fackmannamässigt utförande." Nykvarn bygg har i sitt anbud angivit att en anställd arbetat sedan 1995 vid ett annat företag och därvid angivit Solsätra byggtjänst, om än felstavat. Rutan för "beslaivning av uppdraget" har lämnats torn. Förvaltningsrätten finner att Nykvarn byggs anbud har innehållit tillräckligt med uppgifter för att det ska godtas enligt AFB 31. Vidare kan förvaltningsrätten konstatera att något krav på att personalen ska ha genomgått viss utbildning inte ställs i upphandlingen. Vad Nykvarn bygg uppgett i sitt anbud har därför enligt förvaltningsrätten inte inneburit att skall-kravet på anbudsgivarens tekniska förmåga och kapacitet i AFB.52 inte är uppfyllt. I förfrågningsunderlaget, AFB.52, anges utöver vad som tidigare re­ dogjorts för bland annat att anbudsgivare ska ha ett dokumenterat rniljö­ ledningsarbete där en miljöpolicy eller annan rutin/instruktion ska bifogas anbudet. Leverantören ska även bifoga dokumentation på företagets kvali­ tetspolicy eller annan rutin/instruktion som visar företagets kvalitetsled­ ningsarbete. Nykvarn bygg har till sitt anbud fogat en miljöpolicy och en rutin för före­ tagets kvalitetssäkringsarbete. Dessa är enkelt utfo1made och innehåller tämligen lite information. Med hänsyn till de låga krav som ställs i AFB.52 finner förvaltningsrätten ändå att det knappast skulle vara förenligt med LOU att ställa högre krav på handlingarnas form och innehåll. BOVAB har I UPPSALA Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 951-13 I UPPSALA 2013-05-17 således med rätta godtagit Nykvarn byggs inlämnade miljöpolicy och rutin för kvalitetsledningsarbete. PS har således inte visat att BOVAB har brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestäm­ melse i LOU. Ansökan om överprövning ska följaktligen avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/lA LOU) Per-Erik Nister rådman Målet har handlagts av Erik Edström I•'• ·.'f!:l\, HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fö1valtningsrätten. Överklagandet ska ha ko1nrnit in till fäivaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, :midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står fö1valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnuminer. Dessutom ska adress och telefonnuminer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift 3. om fö1valtningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den_ ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med vatie särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till fö1valtningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om övetprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU