DOM Sida 1 (5) LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 Sune Wennerberg SÖKANDE Sommarsol Rehab & Rekreation, 839400-2391 260 83 Vejbystrand MOTPART Landskrona kommun 261 80 Landskrona SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten bifaller Sommarsol Rehab & Rekreations ansökan om över­ prövning på så sätt att Landskrona kommuns upphandling avseende konfe­ rensservice får avslutas först sedan rättelse vidtagits genom ny utvärdering med Sommarsol Rehab & Relaeations deltagande. 2009 -01- 2 1 Mål nr 12815-08E Meddelad i Malmö Jåä===�� . 2009 -01- 2 7 Dok.Id 208357 Postadress Box 4522 203 20 Malmö Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon Telefax 040-35 35 00 040-97 24 90 E-post: lansratteniskane@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 LÄNSRÄTTEN I 2009 -01- 2 1 SKÅNE LÄN Avdelning 1 DOM Sida 2 12815-08E YRKANDEN M.M. Landskrona kommun upphandlar konferensservice, konferenslokal, kost och logi gällande ledarutvecklingsprogram 2009-2010, med tillämpning av reglerna för förenklat förfarande för upphandling under tröskelvärdena enligt LOU. Kommunen har efter utvärdering beslutat att anta anbud från Frostavallen Hotell & Konferens AB. Sommarsol Rehab & Rekreation (nedan Sommarsol) begär överprövning av upphandlingen och anför följande. Sommarsols anbud har felaktigt ute­ slutits från kommunens utvärdering. Sommarsol uppfyller alla skall-krav vilket även har angivits i anbudet. Kommunen har underkänt anbudet då det i anbudet angivits följande. "Avslutningsvis är det vår önskan och för­ hoppning att Landskrona kommun snabbt återkommer om avtal önskas, så att våra möjligheter att genomföra konferensprogrammet är lika goda som nu, dvs. att nu lediga rum inte hunnit bokas." Med denna mening uttrycks en önskan och förhoppning om något som är självklart för alla konferens­ arrangörer nämligen att det underlättar för arrangören att kunna boka upp lokaler och rum så tidigt som möjligt. Kommunens tolkning att Sommarsol inte skulle klara av att uppfylla anbudet framstår som mycket svår att förstå och i vart fall inte i överensstämmelse med vad Sommarsol faktiskt skriver. Sommarsol har inte heller med denna skrivning avsett att framföra en re­ servation. Genom att bejaka alla skall-krav och lämna in anbudet som ex­ plicit avser av kommunen preciserat antal deltagare och predicerade kurstillfällen så har Sommarsol åtagit sig att genomföra detta. Vaije an­ läggning som är i drift för konferenser måste naturligtvis ha större bok­ ningar med viss framförhållning. För övrigt har Sommarsol 125 hotellrum inom anläggningen. Kommunens upphandling avser som mest 20 samtidi­ ga kursdeltagare. Vidare har Sommarsols anbud 289 000 kr lägre pris än vinnande anbudsgivares. LÄNSRÄTTEN I 2009 -01- 2 1 SKÅNE LÄN Avdelning 1 DOM Sida 3 12815-08E Landskrona kommun yrkar att Sommarsols begäran om överprövning ska avslås och anför fö,jande. Av förfrågningsunderlaget framgår tydligt att alla former av reservationer i förhållande till ställda krav kommer att med­ föra att anbudsgivaren inte går vidare till utvärderingsfasen och inte kan komma att antas som leverantör. Det faktum att Sommarsol i en generell skrivning angett att man godkänner samtliga skall-krav i förfrågningsun­ derlaget, däribland anbudets giltighet, kan inte "ta över" den uppgift som sökanden särskilt lämnat beträffande önskan om snabbt svar för att möjlig­ heten att genomföra konferensprogrammet ska vara lika goda som nu, d.v.s. att nu lediga rum inte hunnit bokas. Det som framför allt legat till grund för kommunens bedömning att utesluta Sommarsol som leverantör är den reservation som framgår av andra delen av texten, "så att våra möj­ ligheter att genomföra konferensprogrammet är lika goda som nu, d.v.s. att nu lediga rum inte hunnit bokas." Det är kommunens bestämda uppfattning att en anbudsgivare förpliktar sig att kunna leverera i enlighet med anbudet under hela giltighetstiden. Kommunens bedömning är att de rum som Sommarsol vid anbudslämnandet uppgett vara lediga, och således reserve­ rats åt kommunen, inte kan garanteras kommunen utan kan vid förfrågan även under anbudstidens giltighetstid komma att bokas av andra, om kommunen inte återkommer snabbt med besked om eventuellt avtal. Detta måste tolkas så att Sommarsol reserverar sig mot bundenhet under hela giltighetstiden, dvs. till och med den 31 mars 2009. Sommarsol uppfyller därför inte samtliga skall-krav och har därigenom inte kvalificerat sig för utvärdering. För det fall länsrätten skulle bifalla ansökan och besluta att kommunen ska göra om utvärderingen kan konstateras att kommunen inte haft anledning att i enlighet med förfrågningsunderlaget inhämta vissa uppgifter om Sommarsol. Det kan medföra ett ifrågasättande av om lika­ behandlingsprincipen iakttages om de erforderliga uppgifterna om Som­ marsol inhämtas i efterhand för att kunna genomföra en ny utvärdering. LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 Länsrätten den 19 december 2008 interimistiskt förordnat att upphandling­ en inte får avslutas innan något annat har beslutats. DOMSKÄL Sida 4 1281.5-08E Enligt 16 kap. 1 och 2 §§ LOU kan länsrätten pröva om en upphandlande enhet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och på talan av en leveran­ tör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Därvid gäller att läns­ rätten endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Länsrätten gör följande bedömning. Frågan i nu föreliggande mål gäller om det i Sommarsols anbud föreligger en reservation vad gäller anbudets bindningstid, och om denna medför att det, såsom kommunen anfört, föreligger skäl att utesluta anbudet från ut­ värdering. Av förfrågningsunderlaget framgår att anbud ska vara bindande till och med den 31 mars 2009. Vidare anges att endast leverantörer som uppfyller samtliga krav, som inte reserverar sig eller har avvikelser i anbu­ den avseende upphandlingsföremålet, avtalsvillkoren eller upphandlingen i övrigt går vidare till utvärderingsfasen. Sommarsol har i anbudet angett att man godkänner samtliga skall-krav i förfrågningsunderlaget samt uppgett följande. "Avslutningsvis är det vår önskan och förhoppning att Landskro­ na kommun snabbt återkommer om avtal önskas, så att våra möjligheter att genomföra konferensprogrammet är lika goda som nu, dvs. att nu lediga rum inte hunnit bokas." Länsrätten delar kommunens uppfattning att an­ budsgivarna genom att godta den i förfrågningsunderlaget angivna bind­ ningstiden för anbuden förpliktar sig att kunna genomföra och leverera efterfrågade föremål eller tjänster under hela denna tid. Enligt länsrättens mening kan emellertid inte enbart den nu aktuella formuleringen anses visa, såsom kommunen tolkat den, att Sommarsol under bindningstiden inte skulle klara att leverera det som efterfrågas. Länsrätten kan således LÄNSRÄTTEN I SKÅNE LÄN Avdelning 1 DOM 2GJ9 -0·i- 2 'l Sida 5 12815-0SE inte finna att Sommarsol i sitt anbud reserverat sig vad gäller anbudens giltighetstid på ett sådant sätt att skäl föreligger att utesluta anbudet från utvärderingsfasen. Landslaona kommuns förfarande i detta avseende stri­ der således enligt länsrättens mening mot LOU och Sommarsol har därige­ nom riskerat att lida skada. Länsrätten finner därför att Sommarsols begä­ ran om överprövning ska bifallas och att den aktuella upphandlingen får avslutas först sedan rättelse vidtagits genom ny utvärdering med Sommar­ sols deltagande. Den omständigheten att Landskrona kommun behöver inhämta vissa uppgifter om Sommarsol innan ny utvärdering ändrar inte länsrättens bedömning. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1b) SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill övet:klaga länsriittens beslut skall skriva till kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten.. Överklagandet skall ha kommit :in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kotn.1ner :in nästa vardag. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivn:ing lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av länsrättens beslut som kla­ den vill få till stånd, tl -� j � i:. läm.pningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsriitten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövn:ingstillstånd inte meddelas står läns- rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövn:ings- tillstånd bör meddelas. 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända :in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. · meddelas. Kammarrätten lämnar prövn:in till­ , , gan kammarrätten fordras att prövn:ingstillstånd För att ett överkla de skall kunna tas upp i gs stånd om det är av vikt fö r ledning av rättstil­ gan www.domstol.se