FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 Föredraganden AnnaBorgs SÖKANDE DOM 2014-03-27 Meddelad i Falun Mål nr 148-14 Sida 1 ( 3) KJ Bygg AB, 556375-9710 Box33 78321 Säter MOTPART Säters kommun Rådhuset 78327 Säter SAKEN Överprövning av offentlig upphandling KONKURRENSVERKET 2014 -03- 2 8 j,,,,�, Avd Dnr KSnr Aktbil FÖRVALTNINGSRÄTTENS AV GÖRANDE Förvaltningsrätten avslår KJBygg AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 107081 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 148-14 I FALUN Enhet2 BA K GRUND OCH YRKANDEN Säters kommun (Kommunen) genomför genom förenklat förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentligt upphandling (LOU) en upphandling av "Utförande entreprenad Skönvik, gata och va-utbyggnad" med projekt­ nummer 1116. Tilldelningsbeslut fattades den 18 december2013 varvid NCC Construction AB (NCC) tilldelades kontraktet. KJ Bygg AB ( Bolaget) ansöker om överprövning och yrkar att förvalt­ ningsrätten ska besluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse vidtagits innebärande att NCCs anbud ska förkastas och attBolagets anbud ska utvärderas. Till stöd för sin talan för Bolaget fram att Kommunen age­ ratistridmedlikabehandlingsprincipen. Omdetaktuellakravetskatolkas så somKommunen gjort är det så otydligt att det strider mot principen om transparens och förutsägbarhet. Bolaget har till följd av detta lidit skada. Kommunen motsätter sig Bolagets samtliga yrkanden. SKÄLENFÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Förvaltningsrätten har att pröva om det på grundval av vad Bolaget anfört är visat attKommunen har brutit mot någon av de grundläggande princi­ perna iLOU och detta har medfört att Bolaget lidit eller kan komma att lida skada. De grundläggande principerna innebär att upphandlande myn­ digheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke­ diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet ( 16 kap. 6 § och 1 kap. 9 §LOU jämförd med 15 kap.2 § samma lag). Bolaget har fört fram att utvärderingen av platschefernas erfarenheter inte har skett i enlighet med likabehandlingsprincipen. De erfarenheter som den platschef som Bolaget erbjuder har uppfyller de krav som ställs i förfråg­ ningsunderlaget. Vidare har de erfarenheter som NCCs och Peabs platsche­ fer har inte bedömts lika eftersom deras erfarenheter anses uppfylla det Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 148-14 I FALUN Enhet2 ställda kravet. Om kravet ska tolkas såsom Kommunen har gjort är för­ frågningsunderlaget otydligt. Kommunen står fast vid att av Bolagets anbud inte framgår att den er­ bjudna platschefen uppfyller det ställda kravet. Av utredningen i målet framgår att det i upphandlingen ställs ett krav att · den i anbudet erbjudna platschefen ska ha minst fem års erfarenhet som platschef inom liknande uppdrag och att detta ska verifieras genom att i anbud bifoga ev ( A FB.51 Prövning av anbudsgivare). Förvaltningsrätten anser inledningsvis att det av kravets utformning på ett tydligt sätt framgår att anbudsgivarna genom den ingivna ev:n ska visa att den erbjudna platschefen har den erfarenhet som efterfrågas. Den ev som Bolaget gett in avseende platschefens erfarenhet är allmänt hållen både avseende vad entreprenaderna omfattat för typ av arbeten och avseende hur länge de har pågått, varför Bolaget genom denna inte kan anses ha verifierat att det aktuella kravet är uppfyllt. Vad som framgår av Bolagets anbud angående dess erfarenhet medför ingen annan bedömning av platschefens ev. Vid dessa förhållanden har Kommunen har haft fog för att förkasta Bolagets anbud. En anbudsgivare vars anbud rätteligen har förkastats riskerar normalt sett inte att lida skada såvida inte samtliga anbud i upphandlingen även borde ha förkastats. DåBolaget inte fört fram invändningar mot samtliga anbud som bedömts uppfylla de obligatoriska kraven bör ansökan om överpröv­ ning vid dessa förhållanden lämnas utan bifall. Vid denna utgång har för­ valtningsrätten inte skäl att pröva de övriga invändningar som Bolaget :framställt mot upphandlingen. Vy;JU{LAGAR, se bilaga ( DV 3109/1C LOU). r}() t/f �n Forslund �on, rådman 1,-. . ·���.:Xi.- HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND , SVERIGES DOMSTOLAR Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller skäl att pröva till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska kammarrätten. 4. det annars finns synnerli 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. överklagandet. ga Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. � Skrivelsen med överklagande ska innehålla � 1. Klagandens person-/organisationsnun;uner, 6 postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt d en för beslutet, ag ändringen utan dröjsmål anmälas till 2. 1. . .j�i,"'fi1:1.. 2.