Dok.Id 181199 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksaclress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.förvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr 1395-17 KONKURRENSVERKET z,o/t-oG·- 01 Avd Dnr KSnr Aktbil SÖKANDE Strands Grafiska i Norden AB, 556031-4329 Bandygatan 2 711 35 Lindesberg MOTPART Karlstads kommun 651 84 Karlstad SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE 1 I KARLSTAD 2017-05-11 Meddelad i Karlstad Förvaltningsrätten avslår Strands Grafiska i Norden AB:s ansökan om över­ prövning. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1395-17 I KARLSTAD BAKGRUND Karlstads kommun har inlett en upphandling av tryckeritjänster, dnr 0143- 17. Upphandlingen, som avser två områden (A och B), har inletts genom att en inbjudan att lämna intresseanmälan har publicerats. Strands Grafiska i Norden AB (Strands) inkom till kommunen med en intresseanmälan men valdes inte ut. PARTERNAS TALAN Strands ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att den görs om. Strands anför följande. Ett förfrågningsunderlag ska vara förutsebart och innehålla samtliga krav som ställs. En upphandling får inte utformas för att begränsa konkurrensen så att vissa leverantörer gynnas eller missgynnas på ett otillbörligt vis. Karlstad kommun valde selektivt förfarande med fyra selekteringskriterier med bedömningen 1-5 poäng av varje kriterium. I upp­ handlingsunderlaget finns ingen bedömningsgrund till kriterierna (vad som bedöms och hur). Strands ställer sig frågande till vad grunden är för att varje kriterium ska få betyg 1, 2, 3, 4 eller 5. Exempelvis ser Strands det som omöjligt att visuellt bedöma och jämföra en trycksaks kvalitet utan mätin­ strument och med samma tryckform för samtliga anbudsgivare. Kommunen använder inga mätinstrument utan trycksaksproverna bedöms visuellt (god­ tyckligt). Anbudsgivarna skickar in helt olika prover, inga är lika. För an­ budsområde B finns exempelvis ingen leverantör med certifiering för gra­ fiskproduktion. Enselektivupphandlingäropassandegällandetrycksaker till skillnad mot ett byggprojekt där omfattningen inte alltid är bestämd från början. Om selektiv upphandling ändå ska genomföras bör den första gall­ ringen bestå av godkänd eller icke godkänd och inte en "godtycklig" poäng­ sättning som i denna upphandling. Av förfrågningsunderlaget framgår inte vad som händer i nästföljande steg. Det framgår en total inköpsvolym, men inte med vilken uppdelning på respektive upphandlingsområde. Inte heller 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1395 -17 framgår förväntad volym på produktnivå vilket omöjliggör att förutse om respektive anbudsgivare har korrekt produktionsutrustning. Exempelvis ef­ terfrågas en broschyr på 200 ex. krävs en relativt billig digitaltryckpress. Efterfrågas en kommuntidning på 20 000 exemplar kommer leverantören med digitaltryckpressen att bli många gånger dyrare än tryckeriet med en 70 x l00 cm press. Upphandlingsunderlaget är inte förutsebart och innehåller inte samtliga krav som ställs. Karlstads kommun motsätter sig bifall till ansökan och anför följande. Varken LOU eller de underliggande EU-rättsliga direktiven innehåller be­ stämmelser om hur ett förfrågningsunderlag ska utformas i detalj. Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har i målet RÅ 2002 ref. 50 konstaterat att "de skiftande förhållanden som förekommer i det ekonomiska livet gör att även förfrågningsunderlag och utvärderingsmodeller som inte är optimalt utfor­ made får godtas under förutsättning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och gemenskapsrätten inte träds för när". Enligt kommunens uppfattning är de uttalanden som HFD gjorde då allt jämt aktu­ ella. Av praxis framgår att ett förfrågningsunderlag ska vara så klart och tydligt utformat att en leverantör på grundval av detta kan avgöra vad den upphandlande myndigheten tillmäter betydelse vid upphandlingen. Princi­ perna om förutsebarhet och transparens innebär dock inte att anbudsgivare i förväg ska kunna förutse exakt vilken poäng dennes intresseanmälan kom­ mer att erhålla i en selektering. Vidare ska en utvärdering vid offentlig upp­ handling göras objektivt i den meningen att inga ovidkommande hänsyn får tas. Ett selektivt förfarande är inte något undantagsförfarande utan är ett förfarande som en upphandlande myndighet har att välja på vid genomfö­ randet av en offentlig upphandling. Av LOU framgår att vid ett selektivt förfarande får alla leverantörer efter en anbudsinfordran ansöka om att få delta genom att lämna de uppgifter som den upphandlande myndigheten begärt för urvalet. De anbudssökande som myndigheten bjuder in får lämna anbud. Inbjudan att lämna intresseanmälan uppfyller samtliga krav som I KARLSTAD FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1395-17 I KARLSTAD framgår av LOU. Inbjudan är utformad på ett sådant sätt att en normalt om­ sorgsfull anbudsgivare har kunnat förstå vad som kommer att värderas vid selekteringen av de intressenter som skulle erbjudas möjligheten att lämna anbud. Bedömningen har genomförts av en expertgrupp inom kommunen med omfattande erfarenhet av trycksaker och dess kvalitet. Under avsnittet "förutsättningar" har det tydligt angetts vilka krav som kommer att ställas på leverantören och vilka tjänster som denne ska kunna tillhandahålla. Vidare är det tydligt angett under avsnittet "selekteringskriterier" vilka kriterier som kommer att värderas vid selekteringen. Det finns inget krav i LOU på att ange exakt vilken omständighet som renderar en viss poäng. Upphand­ lingens beräknade värde är angett på det sätt som föreskrivs i LOU. Det måste här noteras att alla sådana värden som anges vid offentlig upphand­ ling är uppskattningar och till intet sätt förpliktigande. Kommunen förbinder sig aldrig vid en ramavtalsupphandling att köpa till ett visst värde eftersom den summa pengar som finns tillgänglig för köp på ramavtalet alltid är be­ roende av politiska beslut om budget. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Den 1 januari 2017 trädde lagen (2016: 1145) om offentlig upphandling i kraft och lagen (2007:1091) om offentlig upphandling upphävdes. Enligt övergångsbestämmelserna till den nya lagen ska emellertid den upphävda lagen fortfarande gälla för upphandlingar som har påbörjats före ikraftträ­ dandet. Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande principer­ na i 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leveran­ tör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1395-17 I KARLSTAD Enligt nämnda bestämmelse i 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndig­ heter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vi­ dare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Förvaltningsrättens bedömning Det är den upphandlande myndigheten som bestämmer vad som ska upp­ handlas och därmed har förhållandevis stor frihet att ställa de krav den anser nödvändiga för att syftet med upphandlingen ska tillgodoses, så länge dess krav inte strider mot LOU och dess principer. Kommunen har i inbjudan ställt som krav att anbudssökanden ska ha erfa­ renhet av liknande uppdrag, resurser och kompetens, bilagda prover för re­ spektive område A och/eller B och certifieringar för grafisk produktion, tryckkvalitetscertifikat eller likvärdig dokumentation avseende produktions­ processen. I inbjudan anges vidare att dessa selekteringskriterier kommer att utvärderas av en projektgrupp med personer från Karlstad kommun, Karl­ stads El & Stadsnät AB, KBAB, Region Värmland och Forshaga kommun och att selekteringskriterierna kommer att poängsättas i en skala från 1 till 5. De 4 respektive 3 intressenter som får högst totalpoäng går vidare till att få lämna anbud. Det framgår således av inbjudan vilka kriterier som tillmäts betydelse vid poängsättningen. LOU uppställer inget krav på att ange exakt vilken omständighet som renderar en viss poäng. Det kan inte heller krävas att det i inbjudan ska anges inköpsvolymer eftersom behovet vid en ramav­ talsupphandling kan variera över tiden. Inbjudan är enligt förvaltningsrät­ tens mening tillräckligt tydlig i dessa avseenden. Det föreligger därför inte grund för ingripande enligt LOU. Strands har därmed inte visat att det lidit eller riskerar att lida skada varför ansökan ska avslås. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1395-17 I KARLSTAD HUR MAN ÖVERKLAGAR Denna dom kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bi­ laga till denna dom (DV 3109/1B, LOU). Hans-Erik Jonasson f.d. lagman Föredragande: Lars Överström i.Illi SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND 1/)..-<0N Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skri­ velsen ska dock skickas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se