• FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 17 SÖKANDE DOM 2013-09-20 Meddelad i Stockholm Mål nr 11058-13 Karlstads Tolkcentral, 212000-1850 Karlstads kommun 651 84 Karlstad MOTPART Kammarkollegiet Statens Inköpscentral Box 2218 103 15 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd Dnr Förvaltningsrätten avslår ansökan. Dok.Id 376748 Postadress Besöksadress Telefon 08-561 680 00 E-post: Telefax 08-561 680 0 I Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 KONKURRENSVERKET 2013 -09- 2 0 KSnr Aktbil 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen l forvaltningsrattenistockholm@dom.se FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11058-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Kammarkollegiet, Statens lnköpscentral genomför en ramavtalsupp- . '· ha1 ndling avseende Tolkförmedlingstjänster, dnr 96-7-2012. Upphandling- ;, en genomförs genom ett förenklat förfarande enligt lagen om offentlig upphandling (2007:1091) LOU. Ramavtalet består av 21 ramavtalsområ­ den vilka föijer länsindelningen. Statens Inköpscentral har utvärderat re­ spektive område separat och antagit de anbud som är ekonomiskt mest för­ delaktiga. Statens Inköpscentral har antagit tre leverantörer för respektive ramavtalsområde. Enligt tilldelningsbeslut meddelat den 3 maj 2013 har Kammarkollegiet beslutat att för anbudsområde Värmlands län teckna av­ tal med andra leverantörer än Karlstads Tolkcentral. Karlstads Tolkcentral ansöker om överprövning av upphandlingen och anför till stöd för sin talan i huvudsak följande. De uppgifter som lämnats av Linguacom AB respektive Semantix Språkjour AB som svar på punkt 5.1.6 Kvalitetssäkring av tjänst Punkt B Tolkrekrytering är felaktiga och en ny granskning begärs av bolagens förmåga att rekrytera tolkar lokaliserade inom Värmland. Statens lnköpscentral bestrider bifall till ansökan och uppger i huvudsak följande. Statens Inköpscentral har genomfört upphandlingen enligt be­ stämmelserna i LOU samt i övrigt agerat korrekt i enlighet med de unions­ rättsliga grundläggande principerna. Statens Inköpscentral har vid bedöm­ ningen av samtliga anbud utgått från att lämnade uppgifter är sanningsen­ liga. Även om förvaltningsrätten skulle besluta om rättelse kommer inte Karlstads Tolkcentral erbjudas ramavtal då det även krävs att ytterligare en anbudsgivare faller bott. Kommunen lider härmed inte skada. Grund för ingripande saknas således och förvaltningsrätten ska därför avslå ansökan om överprövning. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11058-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), propo11ionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upp­ handlande myndigheten brutit mot någon grundläggande princip eller be­ stämmelse i LOU. Karlstads Tolkcentral har anfö11 att anbuden från Linguacom AB och Se­ mantix Språkjour AB, som enligt det aktuella tilldelningsbeslutet rangord­ nats som nummer ett och två för anbudsområde Värmlands län, innehåller felaktigheter. Förvaltningsrätten konstaterar dock att Karlstads Tolkcen­ trals anbud rangordnats som nummer sex för anbudsområde Värmlands län samt att endast tre anbud kommer att antas. Karlstads Tolkcentral kan där­ med inte komma att lida skada även om Statens Inköpscentral skulle ha brutit mot någon grundläggande princip enligt LOU genom att utvärdera och anta anbuden från Linguacom AB och Semantix Språkjour AB. För­ valtningsrätten finner således att det saknas skäl att besluta att upphand­ lingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Ansökan om överprövning ska därmed avslås. 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 11058-13 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga l (DV 3109/lA LOU). Magnus Åhammar Rådman Johannes Dahlman har föredragit målet. 4 If!ll SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. "'0 ""ö Om prövningstillstånd inte meddelas står C'I förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför 0::i viktigt att det klart och tydligt framgår av .....l överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. www.domstol.se