LÄNSRÄTTEN I JÖNKÖPINGS LÄN Johan Nordström SÖKANDE Bumling AB Nockebyvägen 39 167 71 Bromma MOTPART DOM 2009-02-13 Meddelad i Jönköping Målm 2434-08 E Rotel 7 Sida 1 (7) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan. Länsrätten upphäver det interimistiska beslutet. YRKANDEN M.M. Jordbruksverket infordrade genom anbudsförfrågan (förenklat förfarande), som annonserades den 21 oktober 2008, anbud avseende ny grafisk profil. Uppdraget omfattar att ta fram ett förslag till en grafisk profil enligt krav­ specifikationen och att i samarbete med Jordbruksverket utforma förslaget till en slutlig produkt. Avtal teclmas med en leverantör. I förfrågningsun­ derlaget anges bl.a. följande. Tidsplan. Arbetet med en ny grafisk profil är nära sammankopplat med utvecklingen av Jordbruksverkets nya kundan­ passade webbplats. Lanseringen av webbplatsen är planerad till april 2009. Enligt tidsplanen ska framtagning och fastställande av en ny grafisk form för webbplatsen ske under december 2008. Med anledning av den pressade tidsplanen är Jordbruksverket mycket angeläget om att anbudsgivaren snabbt kan ta sig an och prioritera de delar som krävs för att delmoment tre ska vara klart kring årsskiftet. Pris. Priset ska vara angivet som fast pris för KONIClllENSWi 2009 -02- 1 7 Statens jordbruksverk (Jordbruksverket) 551 82 Jönköping SAKEN Dok.Id 50361 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Ö Storgatan 33 A Telefon Telefax 036-15 65 00 036-15 66 55 E-post: lansratten�jonkoping@dom.se www. lansratten�j onkoping. domstoL se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 LÄNSRÄTTENI DOM JÖNKÖPINGS LÄN 2009-02-13 samtliga delmoment; Jordbruk:sverket godtar inte några tillägg, avgifter, resekostnader eller dylik..i utöver det pris som angivits i anbudet. Kravspe­ cifzkationfor anbudsgivare. Anbudsgivaren ska klara av uppdraget enligt angiven tidsplan samt ha dokumenterad erfarenhet av något likvärdigt uppdrag. Utvärderingskriterier. Jordbruksverket kommer att anta det an­ bud som är ekonomisk1 mest fördelaktigt med hänsyn till följande priori­ tetsordnade utvärderingslaiterier. 1) Allmän kvalitet och laeativ höjd på föreslagen grafisk profil; 40 procent, 2) Föreslagen grafisk profils associa­ tion till Jordbruksverkets vision om att stärka den gröna sektorn; 25 pro­ cent, 3) Värdering av de två inlämnade arbetsproven; 10 procent, 4) Refe­ renser; 10 procent och 5) Pris; 15 procent. För de tre anbudsgivare som . erhållit högst poäng kommer referenser att inhämtas. Den anbudsgivare som därefter erhållit sammanlagt högst poäng kormner att tilldelas kontrak­ tet. Referenserna kommer att tillställas två frågor. Referenserna kommer att poängsättas enligt följande: Mycket nöjd; 20 poäng, Nöjd; 15 poäng, Medel; 10 poäng, Mindre nöjd; 5 poäng och Missnöjd; 0 poäng. Erhållen poäng kon11"1ler därefter att multipliceras med l O procent. Priset korrimer att bedömas enligt följande. Priset ska lämnas enligt anvisat prisformulär och inkludera samtliga kostnader. Jordbruksverket kommer att göra en sam­ manräkning av de anbudspriser som begärts i detta förfrågningsunderlag. Anbudsgivare med lägsta pris erhåller maxpoäng; 20 poäng. Övriga an­ budsgivare erhåller poäng i relation till det lägsta priset. Jordbruk:sverket antog i tilldelningsbeslut den 23 december 2008 Helikop­ ter Reklambyrå AB:s anbud. Bumling AB (Bumling) yrkar, såsom bolaget slutligt bestämt sin talan, i första hand att upphandlingen ska göras om. I andra hand yrkar bolaget att länsrätten förordnar om rättelse på så sätt att bolaget tillåts korrigera sitt anbud vad gäller pris samt att utvärderingen görs om avseende poängsätt­ ningen av referenser. Bumling anför bl.a. följande. Skada. Bumling har Sida 2 2434-08 E LÄNSRÄTTENI DOM JÖNKÖPINGS LÄN 2009-02-13 lidit skada eftersom bolaget inte vunnit upphandlingen trots att det erhållit högsta poäng på det som i första hand skulle tillmätas betydelse. Det krea­ tiva arbetet skulle värderas med 65 procent av utvärderingens resultat och Bumling hade högst poäng i detta avseende. Pris. Det är svårt att uppfylla kravet på att lämna ett fast pris för hela uppdraget inklusive eventuella tillägg, avgifter, reskostnader och dylikt. Bumling har vid sin prissättning utgått från de tidskrav som angetts i förfrågningsunderlaget. Tidsåtgången har beräknats med hänsyn till korta leveranstider och en ökad närvaro för att säkerställa genomförandet av uppdraget. På grund härav har ett onödigt Sida 3 2434-08 E högt anbudspris lämnats. Bumling erhöll därför låga poäng och förlorade upphandlingen. Tidsplan. Enligt förfrågningsunderlaget ska delmoment 1 vara genomfört under december 2008. Om den angivna tidsplanen inte följs finns inte någon transparens i upphandlingen. Jordbruksverket har genom de uppställda tidskraven skapat en omöjlig situation och därvid inte hunnit genomföra utvärderingen inom utsatt tid. Alltför många parametrar i förfrågningsunderlaget har blivit orealistiskt respektive felaktigt utforma- de. Jordbruksverket anser att länsrätten ska avslå ansökan och anför bl.a. följande. Tidsplan. Jordbruksverket hade ett pressat schema och avsåg att genomföra upphandlingen så fort som möjligt. Verket upprättade därför en tidsplan; en planering som i så hög utsträckning som möjligt skulle följas. Framtagandet och fastställandet av en ny grafisk form planerades ske under december 2008. Delmoment 3 planerades vara klart kring årsskiftet och arbetet med implementeringen av en ny grafisk form för webbplatsen skul­ le påbörjas under januari 2009; lansering planerades till april 2009. Upp­ handlingen fick ett större intresse än väntat varvid utvärderingen medförde en högre arbetsbelastning än berälmat. Begäran om överprövning med på­ följande beslut om inhibition försvårade möjligheten att hålla tidsplanen. Det ställdes inte upp något skall-krav avseende när de olika delmomenten skulle vara klara. Inte heller uppställdes några sådana krav i avtalsformulä- LÄNSRÄTTENI JÖNKÖPINGS LÄN DOM 2009-02-13 Sida 4 2434-08 E ret. Referenser. Jordbruksverket har felaktigt tilldelat maximalt 80 poäng. Varje kriterium ska dock tilldelas maximalt 20 poäng, som ska viktas med angiven procentsats. Det anbud som uppnått högsta poäng på samtliga fem kriterier kommer därför att erhålla totalt 20 poäng. Poängberäkningen bor­ de ha skett i enlighet härmed. Pris. Bumling har inte blivit särbehandlat på något sätt avseende prissättningen. Samtliga anbudsgivare hade att göra en planerad kostnadsbedömning med hänsyn till tidsplanen. Vid anbudstidens utgång var det inte heller känt för Bumling hur lång tid utvärderingen skul­ le ta. Skada. Bumling har gjort gällande att bolaget vunnit upphandlingen eftersom bolaget i en viss fas av utvärderingen hade fått högst poäng. Av förfrågningsunderlaget framgår att samtliga utvärderingskriterier ska be­ dömas. Om utvärderingen skett med bortseende av kriteriet referenser skul­ le Bumling ändå inte ha vunnit upphandlingen. Bumling har således inte lidit någon skada. Bumling har därefter anfört bl.a. följande. Referenser. Bolagets referenser har lfuTinat bästa vitsord på genomfört arbete både vad gäller att hålla angi- ven tidsplan respektive bolagets kompetens. Poängsättningen av referen­ serna har uppenbarligen blivit felaktig, varför en ny kontakt bör tas med referenserna. Pris. I den kreativa processen finns det två sorters kostnader, dels kostnader som kan relateras till ideer, dels kostnader som är direkt relaterade till produktion och därmed arbetad tid. För arbetad tid är det svårt att beräkna kostnaden eftersom denna är beroende av uppdragsgiva­ ren och dennes arbete. Att sätta pris är dessutom svårt med många okända parametrar i fråga om hur arbetet ska utveckla sig. Förfrågningsunderlaget är otydligt utformad vilket spridningen på anbudspriserna visar. Den stora skillnaden från lägsta till högst pris kan inte bero på skillnad i timpris utan på att anbudsgivarna inte har förstått Jordbruksverkets behov och krav. Förfrågningsunderlaget uppfyller därför inte kravet på att vara transparent. Tidsplan. Bumling har med utgångspunkt i förfrågningsunderlaget uppfat­ tat att det var ett krav att en viss del av leveransen skulle ske under decem- LÄNSRÄTTEN I DOM JÖNKÖPINGS LÄN 2009-02-13 ber 2008. Om Jordbruksverket haft andra planer och tankar kring genomfö­ randet av uppdraget är okänt för Bumling. Begäran om överprövning kan inte ha påverkat Jordbruksverkets tidsplan. Bumling har aldrig reflekterat över hur lång tid utvärderingen av anbuden skulle komma att ta utan enbart följt förfrågningsunderlagets krav för att skapa ett så bra förslag som möj­ ligt. Länsrätten har förordnat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. DOMSKÄL I 1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Sida 5 2434-08 E I 16 kap. 1 § LOU anges att en leverantör som anser sig ha lidit skada eller kan komma att lida skada enligt 2 § får i en framställning till allmän för­ valtningsdomstol ansöka om åtgärder enligt paragrafen. I nämnda 2 § an­ ges att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggan­ de principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. En förutsättning för ingripande enligt 16 kap. 2 § LOU är att det fel som den upphandlande enheten begått har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada. Det ankommer därvid på leverantören att visa att hans möjligheter att erhålla kontraktet påverkats menligt av felet Gmf Kammarrättens i Sundsvall dom den 3 mars 2005 i mål nr 1595-04). LÄNSRÄTTENI DOM JÖNKÖPINGS LÄN 2009-02-13 Länsrätten, som anmärker att enligt förfrågningsunderlaget den anbudsgi­ vare som sammanlagt erhållit högst poäng kommer att tilldelas kontraktet, gör följande bedömning. Bumling har gjort gällande att Jordbruksverket brutit mot LOU, dels ge­ nom att poängsättningen avseende referenser inte skett i enlighet med för­ frågningsunderlaget, dels genom att tidsplanen som angetts i förfrågnings­ underlaget inte följts och att bolaget på grund härav lämnat ett för högt pris i sitt anbud. Referenser I förfrågningsunderlaget anges att kriteriet referenser som högst kan ge 20 poäng; Jordbruksverket har som högsta poäng i sin utvärdering använt 80 poäng. Visserligen har Jordbruksverket felaktigt tilldelat högre poäng i denna del men resultatet av upphandlingen förblir oförändrat oavsett felak­ tigheten. Med hänsyn härtill kan bolaget inte anses ha lidit skada eller komma att lida skada till följd av felaktigheten. Detta förhållande medför därmed inte att rättelse ska ske eller att upphandlingen ska göras om. Pris och tidsplan Vad som i förfrågningsunderlaget angetts i fråga om tidsplan respektive anbudspriset strider inte mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i den lagen. Den omständigheten att tidsplanen inte kunnat hållas medför inte annan bedömning. Jordbruksver­ ket kan därför i denna del inte anses ha brutit mot LOU. Det fim1s därför inte grund för att förordna om rättelse eller att upphandlingen ska göras om. Ansökan om överprövning ska därför avslås. Sida 6 2434-08 E DOM Sida 7 LÄNSRÄTTENI 2434-08 E JÖNKÖPINGS LÄN HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/lD) 2009-02-13