FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE Cavella AB, 556736-7312 Kåsatorpsvägen 4 541 34 Skövde MOTPART Arbetsförmedlingen 113 99 Stockholm SAKEN DOM 2012-04-02 Meddelad i Stockholm Mål nr 5667-12 Enhet 17 .� - �,� Sida 1 (6) Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Cavella AB:s ansökan om överprövning. ,-, tj) ., J Dok.Id 227017 Postadress Besöksadress 115 76 Stockholm Telefon 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Tegeluddsvägen 1 08--561 680 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 09:00-1.5:00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida2 5667-12 BAKGRUND OCH YRKANDEN Arbetsförmedlingen har genomfört en upphandling avseende insatser för personer med ADHD/ADD. Upphandlingen har genomförts i form av ett förenklat förfarande enligt 15 kap. LOU. I meddelande om tilldelnings­ beslut, som skickades ut till leverantörerna elektroniskt den 8 mars2012, anges att Arbetsförmedlingen avser att teckna avtal med annan leverantör än Cavella AB (Cavella). Cavella ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska be­ sluta att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts genom att en ny anbudsprövning genomförs varvid Cavellas anbud tas upp till utvärde­ ring. Till stöd för sin talan anför Cavella i huvudsak följande. Arbetsför­ medlingens upphandling strider mot principerna om likabehandling, pro­ portionalitet och transparens. Arbetsförmedlingen har anfört att bolagets referensuppdrag inte har haft likartad inriktning. Cavella har tydligt redovi­ sat ett liknande uppdrag och dessutom refererat till en person som genom­ fört efterfrågad insats. Att Arbetsförmedlingen förkastar bolagets anbud för att referensuppdraget förefaller ha en medicinsk inriktning är anmärk­ ningsvärt. Då Cavella i referensuppdraget refererat till Cavellas psykiatri­ ker är det naturligt att även redovisa psykiatrikerns erfarenhet. Det framgår av anbudet att Cavella klarar skall-kraven för genomförandet. Alla krav som ställs i en upphandling ska vara proportionerliga och man kan inte ställa högre krav än vad som är befogat med hänsyn till det som upphand­ las. Arbetsförmedlingens krav är konkurrensbegränsande. Dessutom har Arbetsförmedlingen utformat och byggt förfrågningsunderlaget helt efter bolaget som senare vunnit upphandlingen. Anbudsförfrågan får inte formu­ leras så att definitionen för upphandlingen försätter anbudsgivaren i en ojämlik ställning. Cavella har till följd av överträdelsen lidit eller riskerar i vart fall att lida skada, genom att ha gått miste om möjligheten att tilldelas avtal i upphandlingen. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5667-12 Allmänna avdelningen Arbetsförmedlingen bestrider bifall till ansökan och anför att beslutet att inte sluta avtal med Cavella inte strider mot reglerna i LOU. Om förvalt­ ningsrätten skulle anse att ett ingripande ska göras, anser Arbetsför­ medlingen att det vore ett för stort ingrepp med alltför omfattande skade­ verkningar att förordna om att upphandlingen ska göras om. Vid sådant förhållande yrkar Arbetsförmedlingen att ingripande i första hand ska ske genom rättelse. Till stöd för sin talan anför Arbetsförmedlingen vidare i huvudsak följande. Cavella har inte lämnat ett referensuppdrag med lik­ artad inriktning och uppfyller därmed inte i förfrågningsunderlaget ställda skall-krav. Av förfrågningsunderlaget framgår klart och tydligt att anbudet ska innehålla dels en beskrivning av ett referensuppdrag med likartad in­ riktning och dels att det ska ha varit riktat till personer med ADHD. Med likartad inriktning avses insatser som är inriktade på att deltagarna ska kunna få ett arbete genom arbetsförberedande- och arbetslivsinriktade in­ satser. Förenklat uttryckt ska det röra sig om arbetsträning och arbetsprak.­ tik.. Av Cavellas beskrivning av sitt referensuppdrag kan utläsas att mål­ gruppen varit den rätta men att inriktningen varit en annan än den efterfrå­ gade. Kravet på tillgång till psykiatrisk kompetens anges separat i förfråg­ ningsunderlaget. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Av 1 kap. 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet beaktas. I 16 kap.6 § LOU anges följande. Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principer som återfinns i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den f'ar avslutas först sedan rättelse gjorts. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Utredningen i målet DOM Sida4 5667-12 Förfrågningsunderlagetsavsnitt2.1 harföljandelydelse: 2. Uppdraget som upphandlas 2.1. Uppdragets innehåll och upplägg riänsten består av tre delar: 1. Kartläggning och analys som alla deltagare går igenom, 2. en arbetsförberedande del och 3. en arbetslivsinriktad del. Samtliga individer genomgår kartläggning och analys av sina resurser och begränsningar. Utifrån dessa bedöms huruvida individen ska gå vidare till den arbetslivsinriktade delen med praktikplatsrekrytering med arbetsprövning/-praktik eller om förberedande arbetsträ­ ning erfordras. De som behöver förberedande arbetsträning inom den arbetsförberedande delen ska kunna erbjudas praktikplats med prövning/praktik efter avslutad arbetsträning. Den viktigaste framgångsfaktom för att nå målet med insatsen är att tjänsten anpassas individuellt och flexibelt för varje individ. Uppdragets längd anpassas individuellt, maximalt upp till 40 veckor totalt. Förfrågningsunderlagets avsnitt 35. har följande lydelse: 3.5. Referensuppdrag För att styrka sin förmåga att genomföra efterfrågat uppdrag krävs att anbudslämnaren i anbudet visar att denne har erfarenhet av att arbete med uppdrag liknande det som efter­ frågas dvs. uppdrag som har haft likartad inriktning för personer med ADHD. Anbudet skall innehålla en kortfattad beskrivning av ett liknande uppdrag. Av beskrivningen skall framgå - uppdragets innehåll och upplägg samt - uppdragets målgrupp och omfattning. Med omfattning avses uppdragets volym och längd. Anbudslämnaren skall även lämna namn och telefonnummer till en person som represen­ terar uppdragsgivaren för referensuppdraget. Det förutsätts att kontaktpersonen är vidta­ lad. Referensuppdraget skall vara utfört inom den senaste 3-årsperioden räknat från sista an­ budsdagen. Även pågående uppdrag som pågått minst sex (6) månader godtas. Vid behov, om företaget inte utfört något likartat uppdrag, kan som alternativ lämnas ett likartat referensuppdrag som genomförts av företagets företrädare eller person som avses vara huvudansvarig för utbildningen. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5667-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens bedömning De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphand­ ling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grnndval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. En av huvudprinciperna enligt LOU är att anbud som inte uppfyller samt­ liga i för:frågningsunderlaget obligatoriska krav inte ska beaktas vid utvär­ deringen. De så kallade skall-kraven som anges i förfrågningsunderlaget måste således vara uppfyllda för att den upphandlande myndigheten ska kunna utvärdera anbudet. Så länge bestämmelserna i LOU och tillämpliga grundläggande principer beaktas, är en upphandlande myndighet normalt oförhindrad att själv bestämma om och hur anbudsgivaren i sitt anbud ska visa att aktuella skall-krav är uppfyllda. Cavella har gjort gällande att kvalificeringen av anbuden inte skett i enlig­ het med kraven i för:frågningsunderlaget samt att Cavella lämnat anbud i enlighet med de krav som uppställts. Förvaltningsrätten har tagit del av förfrågningsunderlaget, tilldelningsbeslutet och Cavellas anbud. Cavella har i enlighet med för:frågningsunderlaget som referens lämnat den person som ska vara huvudansvarig för utbildningen. Förvaltningsrätten finner att det av för:frågningsunderlaget tydligt framgår att referensuppdraget, oavsett om det är företaget eller den huvudansvariga personen som genomfört det, ska avse ett uppdrag med liknande inriktning som det uppdrag som upp­ handlas. Det referensuppdrag Cavella angett i sitt anbud kan enligt förvalt­ ningsrättens mening inte ses som ett uppdrag med likartad inriktning. Ca­ vella har således inte uppfyllt det ställda skall-kravet avseende referens­ uppdrag. Vad Cavella anfört om att målgruppen funnits med i andra insat- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida6 5667-12 ser Cavella utfört förändrar inte denna bedömning. Det är inte heller visat att förfrågningsunderlagets skall-krav är konkurrensbegränsande. Förvalt­ ningsrätten anser sammanfattningsvis att det inte framkommit att Arbets­ förmedlingen har agerat i strid rned förfrågningsunderlaget, LOU eller de gernenskapsrättsliga principerna vid kvalificeringen av anbuden. Skäl för ingripande rned stöd av LOU föreligger därför inte. Cavellas ansökan ska således avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 31 09/lA LOU) Rådrnan Föredragande har varit förvaltningsrättsnotarien Klas Granlund. .I "" SVERIGES DoMsroLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltni:o.gsrättens beslut ska skriva till. I0mm�rritten i Stockholm. Skrivelsen. ska dock s.kickas eller iämnas till förval:tningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltniogsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet :infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton ell.er nyårsafton räcker det att skrivelsen ko:tn:!Iler .in nästa vardag. För att ett överkhgande ska k:u.nrui. tas upp i kamrmr6itten fordras att prövn.ingstillstånd meddelas. Kammarrätten llitnnar prövningstillsclnd om det ät av vikt för ledning av rättstillii.mpn.ingen. att överklagandet prövas, anledning förekommer till änd:ting i det slut vartill förvaltn.ings:tii:tten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överkhga:o.det Om prövn.ingstillstånd .inte :tne. ddelas sclr förvaltn.ingsrättens beslut fast Det ät därför viktigt att det klart och tydJigt framgår av överklagandet till kammatt�tten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som överklagas med uppgift 1. den klagandes ruun:o., personn:umtner, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnu:tntner till. arbetsplatsen och · eventuell annan plats där klaganden kan nås för delg±vning lämnas om dessa uppgifter :inte tidigare uppgetts i målet Om någon person- eller adressuppgift ändras ät det viktigt ått antnälan snarast 3. om förvaltn:ingsrätte:o.s målnummer samt dagen :för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran. om prövningstillstånd, 5. den änd:ting av förvaltningsrätte:o.s beslut som klaganden vill fa till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvalt:o.:ingsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitat ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adtessuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål a:omäla änd:tingen till kammarrätten. I :t:nål om öve1prövn.ing enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster f'ar avtal slutas :innan tiden för överklagan.de av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas :nät tio dagar har gått från det att rätten. avgjort målet eller upphävt ett interin:ristiskt beslut I vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande får .inte prövas sedan. avtal hår slutits. Fullst.ändig :information finns i 16 kapitlet i de ovan angi:vnå laga:tna. Behöver Ni fler uppl ningar om hur man överklagar kan Ni vända Er til l förvalt:o.:ingsrätte:o.. DV3109/1A.LOU namn, ys görs till kammarrätten,