FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING Enhet2 Ida Jerdmyr SÖKANDE DOM 2012-09-25 Meddelad i Jönköping Mål nr 4542-12 E Domare2:4 2012 -09- 2 6 Avd Sida1 (5 ) ---j _D_o_s_s __..;:.:;A!� Icecon Affärssystem AB,556476-0584 Drakegatan6 412 50 Göteborg MOTPART Nässjö Affärsverk AB,556038-7044 Tullgatan2 571 80 Nässjö SAKEN Dnr . Överprövning enligt lagen (2007:1091 ) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslårIcecon Affärssystem AB:s ansökan om överpröv­ mng. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Nässjö Affärsverk AB (NAV) genomför en upphandling av nytt affärssy­ stem. Upphandlingen har bedrivits enligt formen konkurrenspräglad dia­ log. Enligt tilldelningsbeslut, daterat den28 augusti2012 , tilldeladeNAV KR System AB kontraktet. Icecon Affärssystem AB (Icecon) yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen inte får avslutas förrän en ny utvärdering har gjorts. Icecon anför i huvudsak följande.NAV har enligt utvärderingsrapporten dragit felaktiga slutsatser på en rad punkter. En korrekt utvärdering hade gettIcecon en annan utvärderingssumma och därmed ett annat utfall i till­ delningsbeslutet. De punkter som har utvärderats felaktigt är tillkommande licenser Jet Reports, all text är på svenska samt adressuppgifter hämtas från externt register. Dok.Id 79305 Postadress Box2201 550 02 Jönköping Telefax 036-15 66 55 forvaltningsrattenijonkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Besöksadress Hamngatan 15 Telefon 036-15 66 00 E-post: ,(Ol\l�{URRfNSVIER�IET _,�f Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4542-12 E\. I JÖNKÖPING Enhet2 NAV anser att ansökan ska lämnas utan bifall och anför följande. Upp­ handlingen har bedrivits enligt formen konkurrenspräglad dialog. Upp­ handlingsformen har inneburit att NAV har givits goda möjligheter till att studera affärssystem. Efter genomförda dialogmöten upprättade NAV en kravspecifikation. Specifikationen innehöll ett antal obligatoriska krav samt ett antal utvärderingskriterier. Icecons anbud var synnerligen kortfat­ tat och förutom svaren på utvärderingskriterierna innehöll anbudet endast en prissammanställning. NAV behövde därför ställa drygt20 frågor till företaget. Angående tillkommande licenser Jet Reports har NAV i förut­ sättningarna för anbudet och i begärda klarlägganden och preciseringar, angivit att20 st användare har behov av att skapa rapporter i en rapportge­ nerator. Icecon har i sitt anbud offererat rapportgeneratorn Jet Reports. NAV uppmärksammande att Icecon endast tagit upp kostnader för en li­ cens i sitt ursprungliga anbud. NAV ställde därför en fråga till Icecon huruvida den i anbudet upptagna licensen täcker NAV:s behov eller om det tillkommer licensavgifter. NAV tolkade Icecons svar som att anbudssum­ man skulle räknas upp med 8260 kr x 19 användare. Vad gäller utvärde­ ringskriteriet att all text i offererat system ska vara på svenska så kan leve­ rantören tillgodoräknas ett belopp om 12 500 kr. Icecon har i sitt anbud uppgett att all text i Jet Reports är på svenska. NAV:s minnesbild från fö­ regående dialoger var dock att all text ej var på svenska och frågade därför Icecon om det verkligen stämde att all text både i affärssystemet och i Jet Reports visas på svenska. Icecon svarade att text i affärsystemet Dynamics NAV är på svenska. NAV har tolkat svaret som att det är enbart texten i huvudsystemet Dynamics NAV som är på svenska. Vidare har ett utvärde­ ringskriterium varit att adressuppgifter ska kunna hämtas från ett externt register via direktlänkar. Icecon har svarat jakande på detta kriterium vilket inte stämmer med minnesbilden från genomförda dialogmöten. NAV har därför begärt att lcecon beskriver hur denna funktion fungerar. NAV har tolkat Icecons svar som att det är tekniskt möjligt att uppfylla funktionen Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4542-12 E I JÖNKÖPING Enhet2 men att det krävs en anpassning av systemet vilket innebär tillkommande kostnader som ej har specificerats. Icecon har därefter anfört följande. Slutsatsen kring licensprissättningen är felaktig. Företag av NAV:s storlek brukar ha max en person som designar rapporter av helt ny karaktär. Det vore oekonomiskt att utbilda alla använ­ dare till detta. All text i de offererade systemen är på svenska. Vad gäller adressuppgifter är anpassningen kostnadsmässigt inkluderad i priset. På marknaden finns en rad gratistjänster av system som kan ge information till en dylik integration. NAV har därefter anfört följande. NAV har tydligt klargjort att20 använ­ dare har behov av att kunna skapa rapporter i en rapportgenerator. Det an­ kommer inte på Icecon att bedöma NAV:s behov. Icecon har inte tydligt angett att all text i Jet Reports är på svenska. Vad gäller adressuppgifter har så är det inte styrkt att den funktion som efterfrågas fanns vid tidpunkten för anbudslämnande. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Enligt 1 kap.9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upp­ handlingen på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap.4 § LOU får en allmän förvaltningsdomstol efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada över­ pröva en upphandling. Enligt 16 kap.6 § LOU ska om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap.9 § eller Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4542-12 E I JÖNKÖPING Enhet2 någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantö­ ren har lidit eller kan komma att lida skada, rätten besluta att upphandling­ en ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. I mål om ingripande enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter han grundar sin talan och att domstolens prövning är begränsad till de grunder som parten har åberopat (se RÅ2009 ref.69). Förvaltningsrättens bedömning Icecon har gjort gällande att utvärderingen av aktuell upphandling ska gö­ ras om eftersom deras anbud har värderats fel vad gäller tre punkter. Angå­ ende tillkommande licenser har NAV räknat upp Icecons anbudssumma eftersom NAV har tolkat Icecons anbud som att det endast avser en licens. Icecon har anfört att det är felaktigt att räkna upp anbudssumman eftersom det är orealistiskt att fler än en person kommer att behöva den funktionen i företaget. Förvaltningsrätten finner att det framgår av förfrågningsunderla­ get att NAV efterfrågar en rapportgenerator med20 st användare, därav20 licenser. NAV har därför haft fog för att räkna upp Icecons anbudsumma. För att ingripande med stöd av LOU ska kunna ske krävs att sökanden kan anses lida eller kunna komma att lida skada. Enligt förvaltningsrättens me­ ning innebär detta att sökanden i vart fall ska haft möjlighet att tilldelas kontrakt i upphandlingen försåvitt ett lagstridigt agerande inte skett. Med hänsyn till att NAV rätteligen har räknat upp Icecons anbudssumma vad gäller tillkommande licenser har Icecon således inte haft möjlighet att till­ delas kontraktet i upphandlingen, oavsett huruvida de resterande två punk­ terna har utvärderats korrekt eller inte. Eftersom Icecon inte haft möjlighet att tilldelas kontraktet i upphandlingen har Icecon inte heller lidit skada och kan inte heller komina att göra det i LOU:s mening. Förvaltningsrätten Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 4542-12 E I JÖNKÖPING Enhet 2 finner vid en samlad bedömning att det saknas skäl för ingripande med stöd av LOU. Icecons ansökan ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1D LOU)