FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Avdelning 32 SÖKANDE Mål nr 27307-16 Total Arkitektur och Urbanism AB, 556485-7315 Fyrverkarbacken 21 112 60 Stockholm MOTPART Huddinge kommun 141 85 Huddinge SAKEN Överprövning av offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. DOM 2017-01-24 Meddelad i Stockholm Avd Dnr KSnr Aktbll 2017 --01- 2 4 1 Dok.Id 812162 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Telefax 08-561 680 00 08-561 680 01 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se www.domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:30 KONKURRENSVERKEr FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27307-16 I STOCKHOLM BAKGRUND Huddinge kommun (kommunen) genomför en upphandling av tekniska konsulttjänster avseende fysisk planering och arkitektur (2016-016). Upphandlingen genomförs som ett öppet förfarande enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Tilldelningsbeslut fattades den 12 december 2016. Kommunen bedömde vid anbudsutvärderingen att Total Arkitektur och Urbanism AB:s (bolaget) anbud inte uppfyllde kraven i upphandlingen och diskvalificerade därför deras anbud. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingens delområde 2, tidiga skeden, och yrkar i första hand att anbudsutvärderingen görs om och i andra hand att upphandlingen görs om. Till stöd för talan anför bolaget bl.a. följande. Kommunen har ansett att deras referensuppdrag i Bro är för gammalt. Projektet i Bro var på detaljplanesamråd under 2015. Efter plan­ programmet fortsatte arbetet med ideskisser och analyser fram till 2014. Deras beskrivning av referensuppdraget är möjligen otydlig avseende tidsperioden som avser tidigt skede, men av texten kan inte uteslutas att projektet befann sig i tidigt skede fram till 2014 som var fallet. I projekt­ beskrivningen har hela projektperioden angivits: 2008-2016. Vidare har kommunen ansett att deras referensuppdrag på Söderby Huvudgård inte avser tidiga skeden. Projektet på Söderby Huvudgård är i ett mycket tidigt skede, före planuppdrag. Formuleringen "tidigt skede i detaljplaneringen" är otydlig men utesluter inte att projektet befinner sig i tidigt skede enligt kommunens beskrivning av vad tidiga skeden ska avse. Det framgår inte tydligt av förfrågningsunderlaget att tidigt skede inte kan ingå i detalj­ planeringen. 2 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27307-16 I STOCKHOLM Kommunen bestrider ansökan och anför bl.a. följande. Bolagets anbud gick inte vidare till utvärdering eftersom deras referensuppdrag inte uppfyllde kraven i förfrågningsunderlaget. Den del som avser tidiga skeden i referens­ uppdraget i Bro avslutades 2010 och uppfyller därmed inte kraven för hur gammalt referensuppdraget får vara. Referensuppdraget på Söderby Huvudgård avser detaljplanering vilket ligger utanför delområdet tidiga skeden. Vid anbudsprövningen har kommunen att bedöma de uppgifter som anbudsgivarna lämnar in. Att godkänna referensuppdrag som inte tydligt :. uppfyller de ställda kraven skulle strida mot likabehandlingsprincipen. Vidare har kommunen mycket begränsade möjligheter att ta hänsyn till förtydliganden och kompletteringar. De nya uppgifterna om referens­ uppdragen som bolaget gett in i sin ansökan om överprövning måste därför lämnas utan avseende. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Lagen (2007:1091) om offentlig upphandling upphävdes den 1 januari 2017 och ersattes med lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. Den upphävda lagen gäller dock fortfarande för upphandlingar som påbörjades före ikraftträdandet. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt och genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vidare ska principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot dessa grundläggande principer eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27307-16 I STOCKHOLM Frågan i målet är om kommunen felaktigt uteslutit bolaget i samband med anbudsutvärderingen. I förfrågningsunderlaget anges att lämnade anbud ska omfatta tre olika referensuppdrag från liknande uppdrag för varje del­ område. Kommunen har som skäl för att utesluta bolagets anbud uppgett att två av de tre referensuppdrag som bolaget lämnat avseende tidiga skeden inte uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget. I bolagets anbud anges bl.a. följande avseende referensuppdraget i Bro, Tegelhagen, Upplands Bro. "På uppdrag av KF Fastigheter och tillsammans med Upplands-Bro kommun arbetades 2008-2010 ett planprogram fram för området. I efterföljande detaljplanearbete formas kvarter för sammanlagt cirka 2100 bostäder." Kommunen har invänt att det aktuella referensupp­ draget är för gammalt i den del som avser tidiga skeden. I förfrågnings­ underlaget anges att referensuppdragen inte får ha avslutats tidigare än tre år före sista anbudsdag. För att kunna bedöma om referensuppdraget är för gammalt har förvalt­ ningsrätten först att bedöma vad som utgör tidiga skeden enligt förfråg­ ningsunderlaget. Av beskrivningen av upphandlingens delområde 1, planeringsskedet, framgår bl.a. att detta skede omfattar planläggning enligt plan- och bygglagens regler, d.v.s. upprättande av och samråd över plan­ program samt upprättande, samråd och granskning av detaljplan. Förvalt­ ningsrätten anser mot bakgrund av denna beskrivning att detaljplanearbete omfattas av delområdet planeringsskedet och kan därmed inte anses omfattas av delområdet tidiga skeden. Förvaltningsrätten finner vidare att såsom informationen i bolagets anbud är formulerad måste det uppfattas som att detaljplanearbete påbörjades efter 2010. Detta innebär att referensuppdragets tidiga skede avslutades 2010 och att uppdraget således är mer än tre år gammalt i denna del. Referensupp­ draget uppfyller alltså inte kraven i förfrågningsunderlaget. 4 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 27307-16 I STOCKHOLM I bolagets anbud avseende referensuppdraget i Söderby Huvudgård, Haninge anges att "projektet avser tidigt skede i detaljplanering." Kommunen har invänt att detta referensuppdrag helt ligger utanför upphand­ lingens delområde tidiga skeden. Mot bakgrund av den bedömning som förvaltningsrättens har gjort ovan kan inte detaljplanering anses ingå i tidiga skeden. Förvaltningsätten instämmer därmed i kommunens bedömning att inte heller detta referensuppdrag uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget. .Eftersom bolaget inte lämnat tre referensuppdrag som uppfyller kraven i förfrågningsunderlaget avseende delområdet tidiga skeden var det riktigt av kommunen att diskvalificera bolagets anbud i denna del. Det finns vidare begränsade möjligheter enligt LOU att godta förtydliganden av ett anbud i efterhand utan att det strider mot likabehandlingsprincipen. De nya uppgifter som bolaget har lämnat i samband med överklagandet medför således inte en annan bedömning från förvaltningsrättens sida. Detta innebär att det saknas skäl för förvaltningsrätten att ingripa mot upphandlingen. Ansökan ska därför avslås. HURMANÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/IA LOU). Eva Pedersen Rådman Elisabet Salas har föredragit målet. �.,-, S iI. � Bilaga 'i RIGES DOMSTOLAR . HUifMAt�f ÖVpRKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND co0 0.... N Den som vill ö�erkl�ga förvaltningsrättens beslut , ska__skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skri- . v�lsen ska dock:�lpckas eller lämnas till för­ valtningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. 2. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. I vissa mål får avtal slutas innan tiden för över­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. '·I ' Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se 4.