( ( FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I KARLSTAD 2015-03-12 Mål nr 497-15 Sida 1 (7) Föredragande: M. Ek Lindqvist SÖKANDE Meddelad i Karlstad VL Bygg Invest UK filial, 516409-3857 Box 177 952 22 Kalix MOTPART Kristinehamns kommun 681 84 Kristinehamn SAKEN Offentlig upphandling A VGÖRANDE KONKURRENSVERKET 20i5 -03- 1 7-. Avd Dnr KSnr AktbH Dok.Id 127271 Postadress Box 568 651 12 Karlstad Besöksadress Rådhuset, Stora torget Telefon Telefax 054-14 85 00 054-14 85 30 E-post: forvaltningsrattenikarlstad@dom.se www.förvaltningsrattenikarlstad.domstol.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Förvaltningsrätten avslår VL Bygg Invest UK filial:s ansökan. ( ( Kristinehamns kommun (kommunen) har genomfört en upphandling avse­ ende ny båtuppställningsyta ("Kapurja"). Upphandlingen genomfördes som ett förenklat förfarande. VL Bygg Invest UK filial (bolaget) gick inte vidare från utvärderingsfasen. PARTERNAS TALAN Bolaget ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten under­ känner kommunens skäl för uteslutning, förhindrar kontrak.tsskrivningen med tidigare utsedd vinnare samt förelägger kommunen att utse bolaget till vinnare. Bolaget anför i sin ansökan bl.a. följande. Bolaget har uteslutits från upphandlingen därför att det vid kontroll hos Creditsafe inte fanns någon uppgift om rating för bolaget. Anledningen till att ratinguppgifter inte finns registrerade är att det är nystartat. I<...re­ ditupplysningsbolagen baserar sina uppgifter på företagens senaste de­ klaration. Någon sådan är ännu inte upprättad för bolaget. Att det är nystartat innebär även att ingen verksamhet som kan generera kapital förekommit varför kontroll hos bank eller revisor inte kan visa något av den ekonomiska ställningen. Det enda sättet för ett nystartat företag att visa sina förutsättningar för att genomföra entreprenaden är att lämna säkerhet för entreprenadens genomförande via en kreditförsäkringsgaranti. Garantin utfärdas då ett tilldelningsbeslut föreligger och i samband med kontraktsskrivning. Kommunen anser att bolagets ansökan om överprövning ska avslås. Kommunen anför bl.a. följande. Vid kontroll hos Creditsafe fanns inte någon uppgift om rating för bola­ get. Bolaget är inget eget bolag utan en filial till ett utländskt moderbo­ lag. Någon uppgift i form av intyg från revisor, bank, moderbolaget el­ ler annan garant som klarlägger att anbudsgivaren har motsvarande ekonomiska stabilitet har inte heller lämnats i anbudet. Vad bolaget anfört om att det är nystartat, enbart kan styrka sina förnt­ sättningar genom kreditförsäkringsgaranti m.m. är inget som framkom- Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 497-15 2015-03-12 I.KARLSTAD BAKGRUND ( ( Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 497-15 I KARLSTAD 2015-03-12 mit i dess anbud, utan är uppgifter som förts fram först i överprövnings­ skrivelsen. Det är upp till upphandlande myndighet att bedöma om nå­ gon förtydligande fråga ska ställas till anbudsgivaren eller inte. Endast uppgifter och dokument som lämnats i anbudet får förtydligas om upp­ handlande myndighet finner det möjligt utan risk för särbehandling eller konkurrensbegränsning. Det är inte heller tillåtet för anbudsgivaren att lämna in någon ny kompletterande handling i efterhand som inte läm­ nats i anbudet. Creditsafes uppgifter uppdateras kontinuerligt. Det stämmer alltså inte att kreditupplysningsbolagen baserar sina uppgifter på företagets senaste deklaration. Utöver kravet på ekonomisk ställning har bolaget inte heller klarat kva­ lificeringskraven beträffande kvalitetsledning, miljöledning och egen­ kontroll. Bolaget tillägger bl.a. följande. Kommunen har underlåtit att hos utomstående part kontrollera ekono­ misk stabilitet och uteslutit bolaget endabart på grund av Creditsafes upplysning om att det inte fanns någon uppgift om rating. Om kommu­ nen efterfrågat kompletterande uppgifter angående ekonomisk ställning hade bolaget kunnat lämna sådana. Bolaget har inte lämnat några upp­ gifter om bolagets ekonomiska ställning i sitt anbud eftersom dessa inte efterfrågats och fick, då rating underkändes, inte tillfälle att erbjuda an­ nan kreditvärdighet. Bolaget åberopar en handling från Soliditet rörande beviljad garanti om 10 mkr, och anför motargument rörande det som kommunen anfört om kvalitetsledning, miljöledning och egenkontroll. SKÄL FÖR AVGÖRANDET Bestämmelser Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas, se 1 kap. 9 § lagen (2007:1091) om offentlig upp­ handling, LOU. ( Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 497-15 2015-03-12 En upphandlande myndighet får begära att en anbudsansökan eller ett an­ bud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk för särbehand­ ling eller konkurrensbegränsning. Myndigheten får också begära att en leverantör förtydligar eller kompletterar vissa handlingar, se 9 kap. 8 § LOU. Om en upphandlande myndighet har brutit mot de grundläggande princi­ perna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag, och detta har medfört att en leverantör lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten enligt 16 kap. 6 § LOU besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Upphandlingsbestämmelser I upphandlingsföreskriftema under rubriken Kvalificering av anbud, AFB. 52, anges följande: Anbudsgivaren ska ha ekonomiska och finansiella förutsättningar att genomföra uppdraget. Kommunen kommer att kontrollera anbudsgiva­ rens ekonomiska och finansiella förutsättningar via Creditsafe. Anbuds­ givaren skall i riskintyg från Creditsafe ha lägst rating "kreditvärdig" el­ ler motsvarande hos annat ratinginstitut. För nystartade företag eller anbudsgivare från annat land än Sverige gäl­ ler motsvarande krav i tillämplig omfattning. Om anbudsgivaren har en lägre rating än "kreditvärdig" kan kravet ändå anses uppfyllt om det vid kontroll hos utomstående part, tex. bank eller revisor, kan påvisas att det enligt kommunens uppfattning är klarlagt att anbudsgivaren innehar motsvarande ekonomiska stabilitet. I de fall en anbudsgivares ekonomiska ställning garanteras av moderbo­ lag eller annan garant skall intyg om detta bifogas anbudet och vara un­ de1iecknad av moderbolagets eller garantens firmatecknare. Efterfrågad rating skall i dessa fall uppfyllas av moderbolag/garant. I KARLSTAD Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 497-1 5 I KARLSTAD 2015-03-12 Bedömning och slutsats Av upphandlingsföreskrifterna framgår alltså att anbudsgivaren skall ha ekonomiska och finansiella förutsättningar att genomföra uppdraget. Det är fråga om s.k. skall-krav, som måste vara uppfyllda för att en anbudsgivare ska kunna gå vidare från kvalificeringsfasen till utvärderingsfasen. I målet är klarlagt att det inte fanns någon uppgift om rating för bolaget vid kommunens kontroll hos Creditsafe. Bolaget menar att det inte haft möj­ lighet att ha någon sådan rating. Vad bolaget anfört om alternativa möjlig­ heter att styrka sina förutsättningar verkar något motstridigt. I ansökan om överprövning verkar bolaget mena att det inte haft några sådana alternativa möjligheter (förrän det fått kontrakt), men i en kompletterande skrivelse anför bolaget att det hade kunnat uppfylla det aktuella kravet på annat sätt om det getts möjlighet att göra detta. Förvaltningsrätten anser att kommu­ nen givit rimliga möjligheter för anbudsgivare att styrka sina förutsättning­ ar på annat sätt, såsom framgår av ovan redovisade avsnitt av upphand­ lingsföreskrifterna. Bolaget har dock inte heller på annat sätt i sitt anbud lämnat någon uppgift som skulle kunna klarlägga att bolaget har motsva­ rande ekonomiska stabilitet. Bolaget anför alltså att det inte fått tillfälle att erbjuda am1an kreditvärdig­ het (än uppgifter från Creditsafe). Man måste emellertid utgå från att an­ budsgivare noggrant läser upphandlingsföreskrifterna. Någon ytterligare information i detta avseende kan man enligt förvaltningsrättens mening inte kräva att kommunen ger, innan man går till beslut. budsgivaren ska ge in med anbudet, contra vad kommunen sedan kommer att komplettera ärendet med genom egna kontroller. Klart är dock att even­ tuella intyg från moderbolag ska bifogas anbudet. Beträffande kontroller med banker eller andra ligger det i sakens natur att kommunen inte kan ( ( Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 497-15 2015-03-12 utföra sina kontroller i blindo, utan behöver någon uppgift från bolaget om vilka kontakter man vill åberopa för att styrka sina ekonomiska och finan­ siella förutsättningar. Detta bör bolaget ha kunnat utläsa och förstå genom bestämmelserna i upphandlingsföreskriftema. Förvaltningsrätten finner därmed att bolaget i sitt anbud inte uppfyllt kra­ ven på att ha ekonomiska och finansiella förutsättningar att genomföra uppdraget. Kommunen har inte haft någon skyldighet att begära in kom­ pletteringar av det slag som bolaget angett. En upphandlande enhet får be­ gära att ett anbud förtydligas eller kompletteras om det kan ske utan risk for särbehandling eller konkurrensbegränsningar. Med förtydligande eller kom­ plettering menas att tidigare lämnade uppgifter konkretiseras. Då bolaget inte lämnat någon uppgift i sitt anbud som visade att bolagets ekonomiska och finansiella förutsättningar att genomföra uppdraget fanns det inte utrymme för kompletteringar eller fö11ydliganden på sådant sätt som kan godtas enligt LOU. De uppgifter bolaget fört fram i nu aktuellt mål kan inte heller utgöra någon form av godtagbar komplettering. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att bolaget inte visat att kommunen har brutit mot likabehandlingsprincipen eller någon annan princip i LOU och inte heller att detta har medfört att bolaget lidit eller kan komma att lida skada. Då det inte heller i övrigt har framkommit skäl som utgör grund för att rätta eller göra om upphandlingen ska bolagets ansökan avslås. Därmed saknar förvaltningsrätten skäl att pröva vad parterna anfört om huruvida bolaget, utöver kravet på ekonomisk ställning, har klarat kvalifi­ ceringskraven beträffande kvalitetsledning, miljöledning och egenkontroll. I KARLSTAD Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 497-15 IKARLSTAD 2015-03-12 ÖVERKLAGANDE ( ( ( (Iilit SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND ( Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räk..nas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehål!a 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten frarngår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett över1-dagande a\r rättens avgörande får i...11te prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. ,v,vw domstol.,;;e