Sida1 (6) .. :I 21237 Malmö FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I LINKÖPING 2010-06-29 Målm 5838-10 Rotel6 SÖKANDE Preagera AB,556710-3360 Jägersrovägen 160 212 37 Malmö . 2010 -07- o 1 I Meddelat i Linköping Ombud: BolagsjuristRobertÅgren c/o Preagera AB Jägersrovägen 160 � MOTPARTER 1. SKLKommentusAB 117 99 Stockholm 2 . Boxholms kommun, 212000-0407 Box79 590 10 Boxholm 3 . Eskilstuna kommun, 212000 -0357 631 86 Eskilstuna 4. KommunalförbundetITSAM,222000-2584 Box 1 590 40 Kisa 5. LandstingetiSörmland,232100-0032 Division Länssjukvård 611 88 Nyköping 6. Linköpings kommun, 212000-0449 581 81 Linköping 7 . Mjölby kommun, 212000-0480 595 80 IV!jölby 8 . Motala kommun, 212000-2817 591 86 Motala 9 . Oxelösunds k01mnun, 212000-03 24 613 81 Oxelösund 10. Strängnäskommun,212000-0365 645 80 Strängnäs 11 . Sörmland Landstingsservice AB, 556778- 9879 Dok.Id 14582 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon Telefax 013-2511 40 f o r v a l t n i n g s r a t t e n i l i n k o p i n g @ d o m . s e Expeditionstid måndag - fredag 09:00-12:00 1 3 : 0 0 - 1 5: 0 0 013-2510 00 E-post: r-•iiiiJ FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LIN KÖPING Landstinget Sörmland 611 88 Nyköping BESLUT 2010-06-29 Sida 2 5838-10 12 . Västerviks kommun, 212000-0779 59380 Västervik 1 3. Ydre kommun, 212000-0 381 570 60 Österbymo 14. Östergötlands läns landsting, 232100-0040 Upphandlingscentrum 581 91 Linköping Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen om offentlig upphand­ ling (2007 :1091) , LOU; nu fråga om interimistiskt yrkande FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten beslutar att ovan angivna kommuner, kommunala bolag och landstingskommuners upphandling "Ramavtal för inköp av Av­ produkter2010, projektnummer10030, område5, intefåravslutas. Beslutet gäller omedelbart och till dess förvaltningsrätten förordnar annat. SAKEN FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING YRKANDEN M M. BESLUT 2010-06-29 Sida 3 5838-10 SKL Kommentus AB (kommentus) genomför en samordnad upphandling rörande ramavtal för AV-produkter på uppdrag av de upphandlande myn­ digheter, som anges i Bil 1. Upphandlingen är uppdelad i sex delområden, samt fem geografiska områden. Kommentus sände den 19 juni 2010, å de ingående enheternas vägnar, ut ett tilldelningsbeslut. Rörande 01måde fem antogs DAV-partner AB som ensam leverantör. I överklagande yrkar Preagera AB (Preagera)att upphandlingen ska rättas i de delar som avser avdelning fem i förfrågningsunderlaget, så till vida, att DAV Partner AB och AV-syd ABs anbud ska förkastas rörande det aktuel­ la avtalsområdet. Vidare yrkas att rätten omgående fattar ett interimistiskt beslut i upphandlingsärendet, vilket innebär att upphandlingen inte får av­ slutas innan något annat har beslutats. - Upplysningsvis anförs att Preagera denna dag lämnat in ansökan om överprövning gällande saimna upphand­ lingsförfaranden och på saimna grunder även till förvaltningsrätterna i Växjö, Uppsala, Umeå, Stockholm, Malmö, Luleå, Karlstad, Jönköping, Härnösand, Göteborg och Falun. Preagera åberopar som huvudsakliga grunder följai1de. De upphandlande enheterna har brutit mot principen om likabehandling, genom att inte förkasta de anbud som inte uppfyller alla specificerade skall-krav. I förfrågningsunderlaget ai1gavs som skall krav att offererad mediaspelare skulle ha stöd för formatet DivX. Vinnande an­ budsgivare lärnnade anbud på produkten QNAP NMP-1000. Enligt speci­ fikationerna som gjorts allmänt tillgängliga av tillverkarna är QNAP NMP- 1000 inte kompatibel med DivX. DAV-partner har i sitt anbud lämnat en egenhändigt formulerad bekräftelse på att mediaspelaren är kompatibel med DivX. Denna bekräftelse kan dock inte godtas, eftersom anbudsgiva­ ren inte är i en position att denna rimligtvis kan utfärda en sådan bekräftel- FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING BESLUT 2010-06 -29 Sida 4 58 38-10 se. Andra företaget i rangordning rörande avtalsområde fem är AV-Syd. Dessa har för samma område offererat Popcorn Hour C-2000 . Inte heller denna produkt stödjer DivX enligt de av tillverkarna tillgängligjorda speci­ fikationerna. Preagera har, trots uppmaning, inte heller fått ta del eventuel­ la bevis inlämnade av anbudsgivaren rörande kravuppfyllnad i detta avse­ ende. - DAV-partner och AV-SYD har läimiat anbud som inte uppfyller i upphandlingen ställda skall-krav. Genom att acceptera ovan näinnda anbud har har Preagera lidit skada. Om utvärderingen hade genomförts på ett kor­ rekt sätt, skulle Preagera ha tilldelats avtalsområdet. Direkt ekonomisk skada föreligger därmed. Att anbud ska uppfylla samtliga ställda skall- krav framgår av fast rättspraxis. - Rörande DivX standarden kräver denna en viss förklaring. DivX är en s. k. codec för video och ljudströmmar. En co­ dec kodar en dataström i syfte att underlätta överföring och lagring av t. ex. en video. Codec: en ansvarar sedan för att tolka den sparade eller ström­ mande datan på ett sådant sätt att den kan spelas upp på t. ex. en TV­ apparat. Det finns en rad olika codecs tillgäi1gliga, alla med olika egenska­ per. En codec består av olika delar. En del består vanligtvis av en metod för komprimering av data. I DivX fallet används komprimeringsstandar­ derna MPEG-4 ASP, H.264 , samt Windows Media Video. En del består av en eller flera s.k. file containers. Dessa innehåller information om den komprimerade datan, dvs. vilken komprimeringsalgoritm som har använts samt hur denna är implementerad av den aktuella codecs:en. Dessutom finns en annan information i containern, t.ex. textremsor, hur många bilder per sekund varje videoavsnitt innehåller samt andra typer av metadata. Allt beroende på vilket containerformat som används. Utöver detta använder codecs en s.k. encodig profil. Vilka profiler som är tillgängliga för respek­ tive codecs varierar i stor utsträckning. Profilen anger vilken uppsättning av olika funktioner inom MPEG-4 standarden som används. I DivX- fallet är dessa inte överensstämmande med de profiler som anges i den interna­ tionella ISO/IEC MPEG-4 standarden. Att en produkt är kompatibel med MEPEG-4 standarden innebär sålunda inte automatiskt att den är kompati- Sida5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 5838-10 ILINKÖPING 2010-06-29 bel med DivX. Eftersom båda standarderna bygger på samma komprime­ ringsalgoritm finns det tillfällen, beroende på vilken profil som aktuell DivX video är kodad med, där en MPEG kompatibel spelare producerar acceptabel video på TV-apparaten. Dock fim1s det fall där samma spelare skulle kunna producera oanvändbara resultat. - Mot dem1a bakgrund kan DAVs bevis enligt ovan inte accepteras och den video som är bifogad i den elektroniska versionen av den aktuella bilagan måste därmed lämnas utan avseende. Det är helt enkelt möjligt att DAV har använt en videofil där profilerna överensstämmer. Anbudet måste därmed förkastas med avseen"· de på område fem. Oaktat detta kan en leverantör inte rimligtvis med en sådan säkerhet som skulle krävas för att uppfylla kraven på likabehandling garantera kravuppfyllnad en när inte tillverkarna själva specificerar pro­ dukten som kompatibel. Med hänsyn till det ovan nänmda måste även AVS-syds anbud förkastas, då denna inte explicit har stöd för DivX. Pro­ dukten uppfyller därmed inte skall-krav, som har definierats för den aktuel­ la produkten. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE I1 kap. 9 § LOU anges att upphandlande myndigheter ska behandla leve­ rantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 2 § LOU, ska rätten, om den upphandlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestäm­ melse i denna lag och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. - Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den ska­ da eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING BESLUT 2010-06-29 Sida 6 5838-10 Förvaltningsrätten görföljande bedömning Allmänna krav för att omedelbaii besluta att en upphandling inte får avslu­ tas är att sökanden kan visa dels legal och faktiskt grund för sin begäran om överprövning, dels omständigheter som ger anledning till brådska. Så­ dant beslut bör dock inte fattas om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Vad som hittills framkommit i målet utgör skäl för att omedelbaii besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109 /1 D). Föredragande har varit Richard Rydberg SVERIGES DOMSTOLAR Bilaga HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens be­ slut ska skriva till K.ammarrätten i Jön.köping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kommer in nästa vardag. För att ett överkla nde ska kunna tas upp i Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändra� är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, .3. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrät­ ten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. .8 ga kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil- 1.ämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför vik­ tigt att det klart och tydligt framgår av överkla­ gandet till .kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. t. u :::, -0 0'-< S'80N www.domstol.se