Sida1 (6) IMALMÖ 2017-03-07 12730-16-12761-16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Mål nr Avdelnin g 1 SÖKANDE Meddelad i Malmö 1314 2 :16 - 13146 -16 13363-16 - 13370-16 ( Quresh Estate Investment AB (tidi gare Hem Klippan HVB AB), 556901-4359 Uttergatan2 21567Malmö . MOTPARTER Se bilaga1 Ombud för samtliga motparter: advokaten Maria Lidbom Advokatfirman LA Part ners Aktiebola g Box487 20124Malmö SAKEN Ö v e r p r ö v n i n g e n l i g t l a g e n (2 0 0 7 :1 0 91 ) o m o ff e n t l i g u p p h an d l i ng ( L O U ) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltnin gsrätten avslår Quresh Estate Investment AB:s ansökan om in gri­ pande enligt LOU. KONKURRENSVERKET_, 2ai7 -o3- o a Avd Dnr KSnr Aktbll Dok.Id 359693 Postadress Box4522 203 20Malmö Telefax 040-97 24 90 E-post: forvaltningsrattenimalmo@dom.se www.forvaltningsrattenimalmo.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 Besöksadress Kalendegatan 6 Telefon 040-35 35 00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avdelning 1 BAKGRUND Sida 2 12730-16 - 12761-16 13142-16-13146-16 Kommunförbundet Skåne genomför på uppdrag av 32 kommuner i Skåne län, 5 kommuner i Hallands län och 8 kommuner i Kronobergs län (nedan de upphandlande myndigheterna) upphandling benämnd "Verksamhet med rekrytering av och stöd/handledning/utbildning till familjehem och jourhem för barn och unga 0-17 år. Skåne, Kronoberg och Halland 2016 - IFO, dnr 15/25". Upphandlingen genomförs enligt reglerna om förenklat förfarande i LOU. Tilldelningsbeslut i upphandlingen har fattats den 29 november 2016. YRKANDE OCH INSTÄLLNING Quresh Estate InvestmentAB (Quresh Estate) ansöker om överprövning av upphandlingen. Till grund för ansökan anförs i huvudsak följande. De upp­ handlande myndigheterna har anfört att Quresh Estate inte har rätt kompe­ tens, men har inte givit bolaget möjlighet att visa att rätt kompetens verklig­ en finns. Bolaget ingår i en grupp av företag, i vilken två har fungerande HVB-hem och tillstånd för dylik verksamhet. Quresh Estate arbetar under namnet ''Familjehem Skåne" och har familjehemsplaceringar sedan tidigare. ( 13363-16 - 13370-16 ( De upphandlande myndigheterna bestrider bifall till ansökan och anför i huvudsak följande. Upphandlingen står inte i strid med likabehandlingsprin­ cipen eller någon annan grundläggande princip i LOU på det vis som Quresh Estate gör gällande. Skäl för ingripande mot upphandlingen saknas därmed. Quresh Estate har inte uppfyllt samtliga obligatoriska krav i upp­ handlingen. Anbudet har därför rätteligen förkastats. Quresh Estate har i sitt anbud inte visat att man uppfyller det obligatoriska kravet i punkten 5.1.14 i förfrågningsunderlaget att alla konsulenter i verk­ samheten ska ha minst 180 högskolepoäng i lämplig utbildning. Quresh Estate har sitt anbud angett under punkten 5.1.16 att bolaget har tio anställda FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM IMALMÖ Avdelning 1 Sida3 12730-16 - 12761-16 13142-16-13146-16 13363-16 - 13370-16 ( varav fyra är konsulenter. En förteckning över tio personers utbildning bila­ des anbudet. Det går inte att utläsa av bilagan att utbildningskravet är upp­ fyllt. I den av Quresh Estate begärda "Förtydligande av utbildningar" angavs utbildningsnivån för sju konsulenter. Inte någon av dessa konsulen­ ter har redovisats ha 180 högskolepoäng i lämplig utbildning. Fyra av sju utbildningar bedömdes ej uppfylla kravet. En utbildning, civilekonom, be­ dömdes ej lämplig och övriga tre uppfyllde ej kravet på 180 högskolepoäng. Quresh Estate har alltså endast redovisat utbildningsnivå som motsvarar kravet för tre av sju konsulenter. Quresh Estate har också ändrat uppgifterna om antalet konsulenter i anbudet från ursprungliga sju till fyra, vilket inte är tillåtet varken enligt förfrågningsunderlaget eller enligt LOU. Det är anbudsgivaren som har bevisbördan för att skall-kraven är uppfyllda om en sådan fråga uppkommer. Quresh Estate har inte förmått visa att samt­ liga krav i upphandlingen uppfylls. Anbud som inte uppfyller ställda krav f'ar inte antas. Eftersom Quresh Estates anbud har förkastats på grund av brister i det egna anbudet är skaderekvisitet inte uppfyllt. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser I målet är lagen (2007:1091) om offentlig upphandling tillämplig, se p. 4 i övergångsbestämmelserna till lagen (2016:1145) om offentlig upphandling. En upphandlande myndighet ska enligt 1 kap. 9 § LOU behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 4 och 6 §§ LOU framgår att förvaltningsrätten kan pröva om en FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning1 DOM Sida4 12730-16 -12761-16 13142-16-13146-16 upphandlande myndighet har brutit mot någon bestämmelse i lagen och, på talan av en leverantör som lidit eller kan komma att lida skada, besluta att en upphandling ska göras om eller får avslutas först sedan rättelse gjorts. Förvaltningsrättens bedömning Vid överprövningar enligt LOU gäller att förvaltningsrätten i princip endast prövar de särskilt angivna frågor som sökanden tar upp. Quresh Estate gör så gällande att de upphandlande myndigheterna har brutit mot LOU genom att felaktigt förkasta bolagets anbud. Enligt förvaltnings­ rättens mening visar dock inte vad Quresh Estate anfört att de upphandlande myndigheterna vid prövningen av bolagets anbud och förkastandet av det­ samma avvikit från förfrågningsunderlaget, brutit mot likabehandlingsprin­ cipen eller på annat sätt agerat i strid mot LOU. Grund för ingripande mot upphandlingen har därmed inte visats föreligga. Ansökan om överprövning ska därför avslås. ( ( 13363-16-13370-16 HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga1 (DV3109/lB LOU) � ( II Li Lena :ralmer har föredragit målet. Kerstin Har/ en ----�--___,, FÖRVALTNINGSRÄTTEN IMALMÖ Avdelning1 Bilaga 1 DOM Sida5 12730-16 - 12761-16 13142-16-13146-16 13363-16-13370-16 MOTPARTER 1. Bjuvs kommun mål nr12730-16 2. Bromölla kommun mål nr12731-16 3. Burlövs kommun mål nr12732-16 4. Båstads kommun mål nr12733-16 5. Eslövs kommun mål nr12734-16 6. Helsingborgs stad mål nr12735-16 7. Hässleholms kommun mål nr12736-16 8. Höganäs kommun mål nr12737-16 9. Hörby kommun mål nr12738-16 10. Höörs kommun mål nr12739-16 11. Klippans kommun mål nr12740-16 12. Kristianstads kommun mål nr12741-16 13. Kävlinge kommun mål nr12742-16 14. Landskrona stad mål nr12743-16 15. Lomma kommun mål nr12744-16 16. Lunds kommun mål nr12745-16 17. Malmö stad mål nr12746-16 18. Osby kommun mål nr12747-16 19. Perstorps kommun mål nr12748-16 20. Simrishamns kommun mål nr12749-16 21. Skurups kommun mål nr12750-16 22. Staffanstorps kommun mål nr12751-16 23. Svalövs kommun mål nr12752-16 24. Svedala kommun mål nr12753-16 25. Tomelilla kommun mål nr12754-16 26 . Trelleborgs kommun mål nr12755-16 27. Vellinge kommun mål nr12756-16 28. Ystads kommun mål nr12757-16 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM !MALMÖ Avdelning1 29. Åstorps kommunmål nr12758�16 30. Ängelholms kommun mål nr12759-16 31. Örkelljunga kommunmål nr12760-16 32. ÖstraGöinge kommunmålnr12761-16 33. Falkenbergs kommunmål nr13142-16 34. Varbergs kommunmål nr13143-16 35. Hylte kommunmål nr13144-16 36. Laholms kommunmål nr13145-16 37. Halmstads kommun mål nr13146-16 38. Markaryds kommunmål nr13363-16 39. Tingsryds kommunmål nr13364-16 40. Lessebo kommunmål nr13365-16 41. Uppvidinge kommunmål nr13366-16 42. Älmhults kommunmål nr13367-16 43. Växjö kommunmål nr 13368-16 44. Alvesta kommunmål nr13369-16 45. Ljungby kommunmål nr13370-16 Sida6 12730-16 -12761-16 13142-16 - 13146 -16 13363-16 - 13370-16 ( ( (