FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enhet 15 SÖKANDE DOM 2014-09-24 Meddelad i Stockholm Mål nr 20338-14 Sida 1 (6) D-Lift Sverige AB, 556842-8816 Åkerivägen 6 152 42 Södertälje MOTPART Storstockholms Brandförsvar, 222000-0356 Box 1328 .111 83 Stockholm SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE KONKURRENSVERKET 2014 -09- 2 5 Förvaltningsrätten avslår D-Lift Sverige AB:s ansökan om överprövning. Förvaltningsrätten avslår Storstockholms brandförsvars yrkande om att någon tiodagarsfrist inte ska gälla. Avd, Onr KSnr Aktbil Dok.Id 527880 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 115 76 Stockholm 08-561 680 00 Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 E-post: Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20338-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. Storstockholms brandförsvar (SSBF) genomför en upphandling avseende leverans av brandbilar med maskinstege s.k. stegbilar, Dm 231-121/2014, enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU. Upphandlingen genomförs som ett öppet °förfarande och grund för tilldelning av kontrakt är lägsta pris. Enligt tilldelningsbeslut den 27 augusti 2014 har SSBF antagit ett annat anbud än det som D-Lift Sverige AB (D-Lift) har lämnat i upphandlingen. D-Lifts anbud ansågs inte uppfylla samtliga kvalificerande skallkrav, eftersom D-Lift inte har lämnat en beskrivning av rutiner för hantering av kundklagomål och avvikelsehantering, på det sätt som närmare beskrivs i punkt 1.3.5 c) Kvalitetssäkringssystem i för:frågnings­ underlaget. D-Lift ansöker om överprövning av upphandlingen och anför bl.a. följande. SSBF har gjort en felaktig bedömning av D-Lifts anbud eftersom D�Lift ansågs uppfylla det aktuella skallkravet med samma beskrivning och formulering år 2013. Svaret har inte ändrats, varför skallkravet borde anses uppfyllt även i denna upphandling. D-Lift anser att deras redogörelse uppfyller det aktuella skallkravet genom punkterna 1, 3, 4 och 7 i sin kvalitetspolicy. SSBF bestrider bifall till ansökan och yrkar att förvaltningsrätten jämlikt 16 kap. 10 § :fjärde stycket LOU ska förordna att någon tiodagarsfrist inte ska gälla efter förvaltningsrättens dom. SSBF anför bl.a. följande. D-lift har inte lämnat in något intyg om giltig certifiering, utan i stället hänvisat till en beskrivning av den egna kvalitetspolicyn. Denna saknar dock en redogörelse för rutiner vid hantering av kundklagomål och -�vvikelse­ hantering. D-Lifts anbud uppfyller därför inte skallkravet i förfrågnings­ underlaget, varför SSBF rätteligen har underlåtit att beakta D-Lifts anbud i den fortsatta utvärderingen. Stegbilar är en typ av räddningsfordon som har FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen DOM Sida 3 20338-14 en central roll vid bl.a. livräddning i samband med eldsvådor i bebyggelse.' För att kunna utföra sitt uppdrag och stå allmänheten till tjänst vid dessa och andra nödsituationer är SSBF i behov av att säkra leveranserna av stegbilar enligt plan. Det finns därför särskilda skäl för förvaltningsrätten att förordna att någon tiodagarsfrist inte ska gälla efter förvaltningsrättens avgörande. D-Lift motsätter sig yrkandet att någon tiodagarsfrist inte ska gälla, och anför att förvaltningsrättens dom kan komma att överklagas. SKÄLEN FÖRAVGÖRANDET Utgångspunkter för bedömningen av upphandlingen Enligt 1 kap. 9 § LOU, ska upphandlande myndigheter behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap. 6 § LOU första stycket framgår att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Av likabehandlingsprincipen följer att den upphandlande myndigheten inte får efterge eller bortse från förfrågningsunderlagets obligatoriska krav, s.k. skallkrav. I det aktuella förfrågningsunderlaget punkt 1.1.9 anges således att inkomna anbud först kontrolleras utifrån att de kvalificeringskrav som ställs på anbudsgivaren enligt punkt 1.3 är uppfyllda och att därefter övriga Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20338-14 Allmänna avdelningen skallkrav prövas. Det anges vidare att samtliga skallkrav ska vara uppfyllda för att anbudet ska utvärderas. Punkt 1.3.5 i för:frågningsunderlaget föreskriver att anbudsgivaren ska arbeta efter ett kvalitetssystem antingen i form av ett oberoende organs certifiering som bygger på relevanta europeiska standarder på området och som uppfyller europeiska standarder för certifiering, eller i form av en egen dokumenterad kvalitetspolicy. Anbudsgivaren ska till anbudet bifoga antingen ett intyg över giltig certifiering eller en redovisning av den egna kvalitetspolicyn för verksamheten. I det senare fallet ska redovisningen minst uppta och beskriva: a) omfattningen av kvalitetspolicy och ansvarig person, b) de metoder som används för att säkerställa avtalad kvalitet och c) anbudsgivarens rutiner för hantering av kundklagomål och avvikelsehantering. Förvaltningsrättens bedömning av upphandlingen Det är i målet ostridigt att D-Lift inte har lämnat in något intyg över giltig certifiering. Frågan blir därför om D-Lifts redovisning av den egna kvalitetspolicyn uppfyller de i förfrågningsunderlaget uppställda kraven på kvalitetssäkringssystem. SSBF har funnit att D-Lift har brustit i detta avseende då de inte har redogjort för sina rutiner för hantering av kundklagomål och avvikelsehantering. D-Lift har invänt att de använt exakt samma skrivning i en tidigare upphandling och då av SSBF befunnits uppfylla det aktuella skallkravet. Förvaltningsrätten konstaterar att det varken av de av D-Lift särskilt framhållna punkterna 1, 3, 4 och 7 i kvalitetspolicyn eller på annat ställe redogörs för vilka rutiner D-Lift tillämpar vid kundklagomål och avvikelser. Förvaltningsrätten anser därför att det aktuella skallkravet inte är uppfyllt och att det inte föreligger skäl för ingripande enligt LOU. Att D-Lift har använt samma formulering i en tidigare upphandling, och då av SSBF befunnits uppfylla skallkraven, I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 20338-14 Allmänna avdelningen ändrar inte denna bedömning. En prövning av om en anbudsgivare upp­ fyller skallkraven är unik för varje upphanq.ling och den upphandlande myndigheten är inte bunden av bedömningar som gjorts i tidigare upphandlingar. D-Lifts ansökan om överprövning ska därför avslås. Bestämmelsen om tiodagarsfrist SSBF har poängterat att kontraktet avser en typ av räddningsfordon som spelar en central roll vid livräddning och att SSBF därför är i behov av att säkra leveranserna av stegbilar enligt plan. I 16 kap. 8 § LOU anges att om en ansökan om överprövning av en upphandling har gjorts, fortsätter avtalsspärr enligt 1 § att gälla under handläggningen i förvaltningsrätten (förlängd avtalsspärr). Vidare anges i 16 kap. 10 § att när en förlängd avtalsspärr löper, får den upphandlande myndigheten inte ingå avtal förrän tio dagar har förflutit från förvaltnings­ rättens avgörande (tiodagarsfrist). Rätten får dock besluta att någon tiodagarsfrist inte ska gälla. Ett beslut att någon tiodagarsfrist inte ska gälla innebär att avtal om upphandling omedelbart får ingås och riskerar alltså att leda till att en ansökan om överprövning av beslut om upphandling inte kommer att tas upp till prövning i sak vid ett eventuellt överklagande till kammarrätten. Möjligheten att förordna att tiodagarsfristen inte ska gälla är därför enligt förarbetena (prop. 2009/10:180 s. 127 och 357) avsedd att användas i undantagsfall och med stor försiktighet. Förvaltningsrätten anser att det inte har framkommit tillräckliga skäl att besluta om att någon tiodagarsfrist inte ska gälla. SSBF:s yrkande härom ska därför avslås. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allm�a avdelningen DOM Sida 6 20338-14 HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar-finns i bilaga (DV 3109/lA LOU). Karl Lundberg Rådman Förvaltningsrättsnotarien Anders Karlsson har handlagt målet. -- 0\ 0 .....6<'"l HUR MAN ÖVERKLAGAR -- PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut Skrivelsen med överklagande ska innehålla ska skri.va till Kammatrlitteni Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas tili. 1. Klagandens person-/o:i:ganisationsnumnier, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska. 9ckså anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås f�r delgivning. Om dessa uppgift� har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitat ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till· arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adtessuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till förvaltningsrätten. · Överklagandet ska ha kommit in till förval�gsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en s�dan förhandling har angetts nät beslutet kommer att meddelas, ska dock ö:verk4gandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för · offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. kammarriitten. · Om si_sta dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag.. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om fö.tvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, För att ett överklagande ska. kunna tas upp i 3. kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarriitten lämnar 4. prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla 5. riktigheten av det slut som de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran oni prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon v.ill styrka med varje särskilt bevis. förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte_utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommittill, 3. detäravv:iktförledningav rättstillämpningen·att överklagandet prövas av 1).ögre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Oi:n prövningstillstånd inte meddelas ståt förvaltningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överkhi.gandet till kamroardi.ttell varför man anser att prövningstillstånd bö.i: meddelas. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet I mål om överprövning enligt lagen (J.007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas l.D.Ilaif tiden för överklagande av rättens dom eller · beslut har löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort ·målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart Ett överklagande av rättens avgörande'f•arinte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man_ . överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se