FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 2015-05-13 Meddelad i Falun Målm 1517-15 KONKURRENSVERKET IFALUN Enhet 2 Förvaltningsrättsnotarien Christian Bengtsson SÖKANDE Fore Its AB, 556907-8438 Lillforsvägen 60 688 31 Storfors MOTPART 2015 -·05-· 1 3 _. 1 Kommunalförbundet Inköp Gävleborg 826 80 Söderhamn SAKEN Offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Avd Dnr KSnr AktbH Förvaltningsrätten avslår Fore Its AB:s ansökan om överprövning. Dok.Id 137587 Postadress Box45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrattenifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1517-15 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDE M.M. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) genomför ge­ nom öppet förfarande en upphandling av parkeringsautomater (ärende nr 5314) enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU). Tilldel­ ningsbeslut meddelades den 8 april 2015 varvid annan leverantör än Fore lts AB (bolaget) tilldelades kontrakt. Bolaget ansöker om överprövning enligt LOU. Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Förfrågningsunderlaget saknar en modell för att beräkna lägsta pris och detta är en omständighet som innebär att upp­ handlingen inte uppfyller de krav som kan ställas på en offentlig upphand­ ling. De i upphandlingen deltagande leverantörerna har inte informerats om beräkningsmodellen i upphandlingsunderlaget vilket innebär att de inte kan vara säkra på att en rättvis och opartisk värdering gjorts. I beslutsunderla­ get har två modeller beskrivits, en enkel (endast mynt) och en avancerad (mynt och kort). Bolaget erbjöd lägsta pris avseende den avancerade mo­ dellen. Vid beräkning av lägsta pris har genomsnittspriset av de båda mo­ dellerna använts. Vid en sådan beräkning borde hänsyn tagits till hur många av varje slag som kan tänkas behövas samt till kostnader för kom­ munikation och "BackOffice system". Mot denna bakgrund har Inköp Gäv­ leborg inte säkerställt att anbudet med bäst pris valts. Inköp Gävleborg motsätter sig bifall till ansökan om överprövning och anför i huvudsak följande. Det är riktigt att genomsnittspris inte omnämns i förfrågningsunderlaget men om de två alternativen för parkeringsautomater hade sammanräknats och en totalsumma erhållits hade rangordningen av anbudsgivarna blivit densamma. De två efterfrågade modellerna, där ingen avser endast mynt, har viktats lika eftersom ingen viktning eller inbördes rangordning angetts i förfrågningsunderlaget. Driftskostnader har inte ut­ värderats eftersom det av förfrågningsunderlaget inte framgår att så ska 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1517-15 IFALUN Enhet 2 ske. Utvärderingen är inte godtycklig eftersom det angetts i förfrågnings­ underlaget att kostnaden för de två automaterna ska anges. SKÄLENFÖRFÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE I mål om överprövning enligt LOU gäller som huvudprincip att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart och tydligt sätt anger vilka omständigheter den grundar sin talan på (RÅ 2009 ref. 69). Förvaltningsrätten har således att pröva om det på grundval av vad bolaget anfört är visat att Inköp Gävleborg har brutit mot någon av de grundläg­ gande principerna i LOU och detta har medfört att bolaget lidit skada eller kan komma att lida skada (16 kap. 6 § LOU). De grundläggande principer­ na innebär att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proport­ ionalitet (1 kap. 9 § LOU). Det står en upphandlande myndighet fritt att själv bestämma hur förfråg­ ningsunderlaget i en upphandling ska utformas och myndigheten väljer själv vad som ska tillmätas betydelse, så länge det sker inom ramen för offentliga upphandlingars grundläggande principer om likabehandling, icke-diskriminering, transparens och proportionalitet (RÅ 2002 ref. 50). Detta grundar sig i att det är den upphandlande myndigheten som faktiskt ska köpa de varor eller tjänster som är föremål för upphandling och därmed får anses bäst lämpad att utvärdera lämnade anbud utifrån de krav som har ställts i förfrågningsunderlaget. I förevarande fall har Inköp Gävleborg ställt krav på redovisning av kost­ nad för två typer av parkeringsautomater och angett att anbud med lägst pris kommer att antas (avsnitt 3.3 Utvärdering- steg 3). Bolaget har såvitt framgår avgett ett anbud som är högre än vinnande anbud. Bolaget har så- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1517-15 IFALUN Enhet 2 ledes inte visat att Inköp Gävleborg gjort utvärderingen i strid med för­ frågningsunderlaget. Bolaget har även fört fram att Inköp Gävleborg borde tagit hänsyn till fler parametrar vid utvärderingen av anbuden, däribland driftskostnader, samt att modellerna borde viktas olika. Inköp Gävleborg för fram att vad bolaget anger inte kan utvärderas eftersom det inte framgår av förfrågningsunderlaget. Vid angivna förhållanden finner förvaltningsrät­ ten att bolaget inte visat att det föreligger skäl för ingripande enligt LOU. Ansökan om överprövning ska därför avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/1C LOU). Essa Malmqvist rådman 4 iI�- HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND l, SVERIGES DOMSTOLAR Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. u till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I(lagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se