FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 Handläggare: Johanna Edner DOM 2011-04-26 Meddelad i Falun Mål nr 1000-11 Sida 1 (4) KONKURRENSVERKET I SÖKANDE Swered Shipping AB, 556788-0579 Box 12 801 02 Gävle MOTPART Kommunalförbundet Inköp Gävleborg, 222000-2311 826 80 Söderhamn SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling Avd 2011 -04- 2 7 Dass Aktbil j j Dnr FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Swered Shipping AB: s ansökan om överpröv­ nmg. Dok.Id 30496 Postadress Box 45 S-791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-383 00 00 023-383 00 80 E-post: forvaltningsrat1enifalun@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1000-11 IFALUN Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Kommunalförbundet Inköp Gävleborg (Inköp Gävleborg) genomför en upphandling avseende "Skärgårdstrafik - Gävle kommun" (upphandling­ en). Av Inköp Gävleborgs utvärderingsprotokoll/beslut den 25 febrnari 2011 framgår att Swered Shipping AB (nedan kallat Swered Shipping eller bolaget) inte bedöms uppfylla ska-kravet avseende att passagerarfartyget ska ha kapacitet att trafikera fartområde E. Bolagets anbud har därför inte utvärderats i steg 3. Swered Shipping ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrät­ ten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Till stöd för talan anför bolaget bl.a. följande. Upphandlingen har genom­ förts i strid med lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) efter­ som Inköp Gävleborg genom att kräva att anbudsgivama använder ett far­ tyg kvalificerat för att trafikera farto1måde D ställer krav på anbudsgivaren som inte är relevanta eller proportionella för tjänsten som är föremål för upphandlingen. Om Inköp Gävleborg hade efterfrågat ett fartyg kvalifice­ rat för ati trafikera fartområde E, hade bolaget som har ett sådant fartyg kunnat lämna ett konkurrenskraftigt anbud. Inköp Gävleborg bestrider bolagets ansökan. Till stöd för sin inställning anför Inköp Gävleborg bl.a. följande. Det ifrågavarande ska-kravet har sin grund i att Gävle kommun under avtalstiden ska ha möjlighet att bedriva beställningsturer till Gävle skärgård och Furuvik. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE För att förvaltningsrätten ska kunna besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts, måste Swered Shipping visa att Inköp Gävleborg brutit mot någon av de grundläggande principerna eller någon annan bestänunelse i LOU och att detta medfört att Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1000-11 Enhet 2 IFALUN Swered Shipping lidit eller kan komma att lida skada (16 kap. 5 § LOU). De grundläggande principerna i LOU innebär att upphandlande myndighe­ ter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt, genomföra upphandlingar på ett öppet sätt samt iaktta principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet (1 kap. 9 § LOU). När en upphandlande myndighet bestämmer föremålet för en upphandling har den förhållandevis stor frihet inom ramen för de EU-rättsliga princi­ perna att utfonna de tekniska kraven. Den upphandlande myndigheten får dock inte ställa större krav på leverantören eller leveransen än som behövs och är ändamålsenligt för den aktuella upphandlingen. Kraven ska alltså ha ett naturligt samband och stå i proportion till det behov som ska täckas. En uppgift som diskvalificerar en leverantör måste vara relevant för den aktu­ ella upphandlingen och rimligen vara av inte oväsentlig betydelse. Frågan i målet är om det aktuella ska-kravet på att passagerarfartyget ska vara kvali­ ficerat för att trafikera fartområde lägst D står i proportion till det syfte som Inköp Gävleborg önskar uppnå med detta krav. Swered Shipping har gj01i gällande att den båttrafik som upphandlingen avser inte kräver ett passagerarfartyg som är kvalificerat för att trafikera fartområde lägst D. Till stöd för denna uppfattning anför bolaget att den upphandlade �jänsten gäller turlistebunden trafik under en viss bestämd period mellan Gävle och Limön. Eftersom Gävle och Limön ligger i fart­ område E menar bolaget att fartyget endast kommer att trafikera sådant farvatten. Swered Shipping har vidare anfört att Furuvik, som ligger inom fartområde D, inte är eller kommer att bli ett resmål som kan angöras. Till stöd för att Furuvik inte kommer att bli ett resmål anför Swered Shipping att Furuvik saknar en brygga eller kaj och att det inte finns något beslut om att någon sådan ska byggas. Swered Shipping har även gjort gällande att den tidtabell som fim1s i förfrågningsunderlaget punkten 1.5 Turlista inte är anpassad efter Furuviksparkens öppettider. Inköp Gävleborg har invänt FÖRVALTNINGSRÄTTEN I FALUN Enhet 2 DOM Sida 4 1000-11 att kvalificeringskravet avseende passagerarfartyget är en direkt följd av att kommunen i samarbete med övriga kustkommuner i länet arbetar för att utveckla kuststräckan och göra den mer tillgänglig. Eftersom Furuvikspar­ ken är ett prioriterat utvecklingsområde har Telmiska nämnden i Gävle kommun beslutat att det ska finnas mqjlighet att bedriva beställningsturer till Gävle skärgård och Furuvik. Inköp Gävleborg menar att kraven på den upphandlande tjänsten i upphandlingen måste korrespondera med nämn­ dens beslut och att det därför under avtalets löptid ska finnas möjlighet att transportera invånare, besökare och turister till Furuviksparken. Därtill har Inköp Gävleborg anfört att avsikten är att samarbetet med Furuvik ska ut­ ökas i syfte att kunna påverka förekomsten av en kaj samt parkens öppetti­ der. Vid en samlad bedömning av vad som kommit fram i målet anser för­ valtningsrätten att det saknas skäl att ifrågasätta Inköp Gävleborgs avsikt att under avtalstiden utvidga båttrafiken till att omfatta Furuvik. Eftersom Furuvik ligger inom fartområde D är det förvaltningsrättens uppfattning att ska-kravet avseende att passagerarfartyget ska vara kvalificerat för att tra­ fikera fartområde lägst D står i proportion till det syfte som Inköp Gävle­ borg önskar uppnå med kravet. Det salmas därmed skäl att bifalla bolagets ansökan på denna grund. ��'0VE(R:1(, ;;,/R, /1 se bilaga (DV 3109/lc LOU). ct�tv I( Karin Forslund Johansson rådman SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, 2. det beslut som överklagas med uppgift .3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, .5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lCLOU