FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT Mål nr 7498-14 7502-14 7 5 04- 1 4 7530-14 7554-14 7568-14 7569- 14 7570-14 I LINKÖPING Enhet2 2014-12-05 Meddelat i Linköping Dok.Id 190165 Postadress Box 406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon SÖKANDE KONKURRENSVERKET 201, -12- 0 5 1. 2. VTV Transport och Taxi AB, 556869-3963 c/o Ombud: Advokat David Sommestad Advokat David Sommestad AB Östra Storgatan 3 611 34 Nyköping 3 . Tuwa Specialtransport AB, 556628- 8568 Vingåkersvägen 71 641 39 Katrineholm Ombud: Advokat Torbjörn Borg Öberg & Heijne Advokatbyrå Kungsgatan 16 632 20 Eskilstuna 4. 5. AB Trendtaxi, 556846-7145 Hejargatan2 B 632 29 Eskilstuna Ombud: Advokaterna Kaisa Adlercreutz och Christian Martinsson MAQS Law Firm Advokatbyrå AB Box 11918 404 39 Göteborg Telefax 013-25 11 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 013-25 11 00 E-post: Avd Onr Aktbil \ KSnr 1 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 7498-14 m.fl. I LINKÖPING Enhet 2 6 . A. Wahlen Intressenter AB, 556744-9938 Rausvägen 6 87 253 51 Påarp 7. TaxiNyköping-Oxelösund AB, 556296-4683 Blommenhofsvägen22 B 611 39 Nyköping Ombud: Advokaterna Pernilla Carlsson Rasiwala och Fredrik Elmer Nord & Co. Advokatbyrå KB Box 1435 111 84 Stockholm 8. Tunabergs Taxi AB, 556489-4177 c/o Keolis Sverige AB Box 22052 104 22 Stockholm Ombud: Advokat Sylvia Linden och Jur. kand. Sofia Falkner Baker & McKenzie Advokatbyrå Box 180 101 23 Stockholm MOTPART Kommunalförbundet Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet Box 591 611 10 Nyköping SAKEN Överprövning enligt lagen (2007 :1091 ) om offentlig upphandling, nu fråga om upphävande av förlängd avtalsspärr FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten, som senare kommer att avgöra målen slutligt, upphäver den förlängda avtalsspärren såvitt avser Område skolskjuts Nyköpings kommun. 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 7498-14 m.fl. I LINKÖPING Enhet 2 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Kommunalförbundet Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet (SKTM) ge­ nomför en upphandling avseende "Serviceresor och annan anropsstyrd trafik i Sörmlands län", DU13-182 (upphandlingen). Upphandlingen är indelad i tio anbudsområden, dels nio stationeringsom­ råden (Eskilstuna, Flen, Gnesta, Katrineholm, Nyköping, Oxelösund, Strängnäs, Trosa och Vingåker), dels Område skolskjuts Nyköpings kom­ mun. SKTM har den 24 oktober 2014 meddelat tilldelningsbeslut i upp­ handlingen, där anbud från Taxi Nyköping- Oxelösund AB har antagits för Område skolskjuts Nyköpings kommun. (Tre kronor Taxi), VTV Transport och Taxi AB, Tuwa Specialtransport AB, (Samariten Färdtjänst och Omsorg) , AB Trendtaxi, A. Wahlen Intressenter AB, Taxi Nyköping­ Oxelösund AB och Tunabergs Taxi AB har ansökt om överprövning av upphandlingen och framför olika yrkanden om att upphandlingen får avslu­ tas först sedan rättelse skett och att upphandlingen ska göras om. SKTM yrkar, såvitt nu är aktuellt, att förvaltningsrätten ska besluta att någon förlängd avtalsspärr inte ska gälla för Område skolskjuts Nyköpings kommun. Till stöd för yrkandet anförs bl.a. följande. Upphandlingen rör en samhällskritisk verksamhet, vilken avser transporter som är helt nödvän­ diga för brukarnas vardag. Område skolskjuts Nyköpings kommun är ett eget anbudsområde med en transportör för hela transportuppdraget. Samt­ liga ansökningar om överprövning gäller de nio stationeringsområdena. Beträffande Område skolskjuts Nyköpings kommun inkom endast anbud från en transportör, vilken sedermera även tilldelades delområdet enligt tilldelningsbeslutet. Följaktligen föreligger ingen risk för att annan trans- 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 7498-14 m.fl. I LINKÖPING Enhet 2 portör skulle kunna, eller komma att, lida skada till följd av ett beslut om att någon förlängd avtalsspärr inte ska gälla för området. Sökandena har beretts tillfälle att yttra sig över SKTM:s yrkande i denna del. Tuwa Specialtransport AB (Tuwa) har motsatt sig att den förlängda avtalsspärren upphävs för Område skolskjuts Nyköpings kommun. Taxi Nyköping-Oxelösund AB och Tunabergs Taxi AB har inte haft något att erinra mot att den förlängda avtalsspärren upphävs för detta område. Öv­ riga sökanden har inte yttrat sig i frågan. Tuwa har anfört i huvudsak följande i denna del. De felaktigheter som Tu­ wa påpekat och som omfattar prövningen i kvalificerings- och utvärde­ ringsfaserna omfattar även detta särskilda delområde. Om domstolen skulle släppa avtalsspärren avseende delområdet skulle det innebära ett godkän­ nande av de allvarliga brister som vidlåter hela upphandlingen. Ett hävande av avtalsspärren skulle även innebära ett godkännande av att upphandling­ en i denna del skulle vara korrekt genomförd. Felaktigheterna i denna upp­ handling omfattar också delområdet, även om någon begäran om över­ prövning inte skett. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Tillämpliga bestämmelser m.m. I16 kap. 1 § första och andra styckena LOU anges följande. Om en upp­ handlande myndighet är skyldig att skicka en underrättelse om tilldel­ ningsbeslut enligt9 kap.9 § första stycket eller15 kap.19 § och underrät­ telsen har skickats med ett elektroniskt medel, får den upphandlande myn­ digheten inte ingå avtal (avtalsspärr) förrän tio dagar har gått från det att underrättelsen skickades. Om underrättelsen har skickats på annat sätt än 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 7498-14 m.fl. I LINKÖPING Enhet 2 med ett elektroniskt medel till en eller flera anbudssökande eller anbudsgi­ vare, får avtal inte ingås förrän15 dagar har gått från utskickandet. Enligt 16 kap. 8 § LOU fortsätter avtalsspärr enligt 1 § att gälla under handläggningen i förvaltningsrätten (förlängd avtalsspärr) om en ansökan om överprövning av en upphandling har gjorts. Rätten får dock besluta att någon förlängd avtalsspärr inte ska gälla. Av förarbetena (prop. 2009 /10 :180 s. 355 ) framgår bl.a. följande. Ett beslut om upphävande av en förlängd avtalsspärr innebär att avtal om upphand­ ling omedelbart får ingås. Upphävande av den förlängda avtalsspärren ris­ kerar alltså att leda till att en ansökan om överprövning inte kommer att tas upp till prövning i sak. Upphävande bör endast komma i fråga i rena un­ dantagsfall. Förvaltningsrätten görföljande bedömning. Förvaltningsrätten, som senare kommer att ta upp målen till slutligt avgö­ rande, prövar genom detta beslut SKTM:s yrkande om att den förlängda avtalsspärren ska upphävas vad avser Område skolskjuts Nyköpings kom­ mun. Förvaltningsrätten konstaterar inledningsvis att omfattningen av en ansö­ kan om överprövning av en upphandling har betydelse för omfattningen av avtalsspärren Gfr Kammarrätten i Stockholms dom den 6 mars 2013 i mål 8953-12 ) . I förevarande mål bedöms sökandenas yrkanden inte vara så tydligt avgränsade att det aktuella området helt skulle ha undantagits i an­ sökningarna om överprövning. Förlängd avtalsspärr får därmed även anses gälla för Område skolskjuts Nyköpings kommun. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 7498-14 m.fl. I LINKÖPING Enhet2 In.gen av sökandena har invänt mot SKTM:s uppgift om att endast ett an­ bud, vilket sedermera antogs, inkom för Område skolskjuts Nyköpings kommun. Tuwa tycks dela SKTM:s bedömning att någon ansökan om överprövning inte har gjorts beträffande det aktuella delområdet men häv­ dar att ett upphävande av den förlängda avtalsspärren för detta område ändå skulle kunna leda till skada för Tuwa. Ingen av sökandena har emel­ lertid gjort gällande att de skulle ha lidit skada av att inte tilldelas kontrakt för det aktuella området. Ett upphävande av den förlängda avtalsspärren för det aktuella området innebär endast att avtal om upphandling får ingås för detta delområde och att någon ansökan om överprövning av detta delområde, om så sker, inte kan prövas. Mot denna bakgrund finner förvaltningsrätten att det, i avvak­ tan på rättens sakprövning i målen, saknas skäl att hindra SKTM från att avsluta upphandlingen avseende Område skolskjuts Nyköpings kommun. Rätten finner således att SKTM:s yrkande, om att den förlängda avtalsspär­ ren ska upphävas beträffande Område skolskjuts Nyköpings kommun, bör bifallas. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/lD). Kristina Andre Lilja 6 1tlIÄ� SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 'l Bilaga Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping, Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. För att kammarrätten ska kunna ta upp Ert över­ klagande måste Er skrivelse ha kommit in till för valtningsrätten inom tre veckor från den dag då Ni fick del av domen/beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domsto­ lens beslut meddelades, Om sista dagen för över klagande infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att besvärshandlingen kommer in nästa vardag, Om klaganden är en part som företräder det all männa, ska överklagandet alltid ha kommit in inom tre veckor från den dag beslut meddelades, För att ett överklagande ska kunna tas upp i kam­ marrätten fordras att prövningstillstånd medde­ las. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämp ningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvalt­ ningsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstill stånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. I