FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I UPPSALA 2015-05-26 Målm 261-15 E Sida 1 (5) Enhet 1 SÖKANDE Meddelad i Uppsala Handelshuset Viroderm AB, 556536-0590 Fabriksvägen 5 171 48 Solna MOTPART 1. Landstinget i Uppsala län, Varuförsörjningen Virdings Alle 32 B 754 50 Uppsala 2. Landstinget Dalarna Box 712 791 29 Falun 3. Landstinget Sörmland 611 88 Nyköping 4. LandstingetVästmanland 721 89 Västerås 5. Örebro läns landsting Box 1613 701 16 Örebro SAKEN KONKURRENSVERKET Offentlig upphandling enligt lagen (2007: 1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten bifaller ansökan och förordnar att upphandlingen inte får avslutas förrän en rättelse skett på så sätt att en ny prövning av anbuden såvitt gäller produktgrupp 50 position 1 genomförts. Avd Dnr KSnr 20!S -05- 2 8 -. - Aktbil Dok.Id 150005 Postadress Box 1853 751 48 Uppsala Besöksadress Kungsgatan 49 Telefon Telefax 018-431 63 00 018-431 63 43 E-post: forvaltningsratteniuppsala@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 261-15 I UPPSALA . I BAKGRUND Varu.försörjningen har för Landstinget Dalarna, Landstinget Sörmland, Landstinget i Uppsala län, Landstinget Västmanland och Örebro läns landsting (landstingen) gjort en upphandling benämnd "Antitrombosstrurn­ por och kompressionsmaterial", dnr VF2014-0055. Tilldelningsbeslut har fattats varvid anbud från andra än Handelshuset Viroderm AB (bolaget) antagits. YRKANDEN M.M. Bolaget ansöker om överprövning av upphandlingen. Bolaget yrkar såvitt avser produktgrupp 50 position 1 att rättelse ska ske genom ny utvärdering utan beaktande av anbudet från Swereco Group AB (Swereco). Till stöd för sin talan anför bolaget i huvudsak följande. Den produkt som Swereco offererat uppfyller inte skall-krav på att upp­ fylla standarden SS 872400:2012. Test har utförts som utvisar att produk­ ten inte uppfyller kravet. Skall-kravets innebörd är klar och tydlig. Enligt förfrågningsunderlagetskaanbudsgivaren'.bekräftaattvillkorenaccepteras (1.4.2.1.4). Det har verifierats via ett oberoende testinstitut att Swereco lämnat ett osant intygande till upphandlande enhet rörande uppfyllande av standard. I muntlig kontakt med Läkemedelsverket har verifierats att det är förbjudet att sälja en CE-märkt produkt som inte uppfyller CE- märkeskraven. Den offererade produkten har allvarliga brister och kan bl.a. försvåra blodcirku­ lationen. Produkten uppfyller inte europeisk, ISO eller svensk standard. Landstingen bestrider bifall till ansökan och yrkar att den avslås. Till stöd för sin talan anför landstingen i huvudsak följande. Sida3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 261-15 I UPPSALA Bolaget synes ha missuppfattat förfrågningsunderlaget. Det är inget skall­ krav i upphandlingen att uppfylla den specifika standarden. Däremot finns en information till anbudsgivarna om att indelningen av kompressionsldas­ ser baseras på denna standard samt i avtalsvillkoren där anbudsgivaren anger vilka gällande europeiska, ISO- och svenska standarder som följs. Swerecos offererade strumpor ligger inom efterfrågat kompressionstryck­ intervall, som baseras på standard SS 872400:2012. Standarden som bola­ get hänvisar till specificerar krav och metoder för medicinska kompress­ ionsstrumpor, däribland ligger en indelning i kompressionsklasser. Några dokumentationskrav gällande uppfyllelse av standarden finns inte. Det finns ingen anledning att misstänka att Swerecos offererade strumpor i produktgrupp 50 inte skulle ligga inom det efterfrågade intervallet (kom­ pressionsklass 1, 15-21 mmHg). De inkomna anbuden har utvärderats av en expertgrupp som är väl förtrogen med denna typ av produkter. Att anbudsgivaren ska fylla i vilka gällande standarder som uppfylls är inte likställt med att den specifika standarden SS 872400 ska uppfyllas. Även andra standarder kan komma ifråga vilket ska anges av anbudsgivaren i form av fritextsvar. Det bör även noteras att intyg att nämnda standard uppfylls har inkommit tillVaruförsörjningen. ISwerecosanbudbifogasdessutomaktuellaISO­ certifikat, anslutningsbrev och information om CE-märkning. Det är den upphandlande myndigheten som avgör vilka kvalitetsparametrar som ska tas upp i upphandlingen. Utifrån de kvalitetsparametrar som angi­ vits i upphandlingen har utvärdering gjorts. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 261-15 I UPPSALA DOMSKÄL Förvaltningsrätten ska ta ställning till om det finns skäl att enligt LOU in­ gripa mot Varuförsörjningens upphandling med anledning av de grunder bolaget har anfört till stöd för ett ingripande. Av 1 kap. 9 § LOU framgår att upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. I 16 kap. 6 § LOU anges att om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts. Inledningsvis kan följande konstateras. Enligt förfrågningsunderlaget (1.4.2.1.1) följs gällande europeiska, ISO- och svenska standarder följas. Det ska anges vilken standard som tillämpas. Det ska anges att samtliga villkor avseende kvalitet/produkt accepteras. Enligt komplettering till för­ frågningsunderlaget (1.4.4.2.1) indelas produkter i kompressionsklasser enligt svensk standard, SS 872400:2012. Swereco har i sitt anbud insänt försäkran om att kraven i nämnda standard uppfylls. Förvaltningsrätten finner mot denna bakgrund att bolaget har fog för sin uppfattning att Swerecos anbud ska förkastas för det fall att det skulle framgå att Swerecos offererade produkter inte uppfyller kraven i SS 872400:2012. Bolaget har gjort gällande att Swerecos anbud inte uppfyller kraven enligt SS 872400:2012 och anfört att den offererade produkten är skadlig. Bola­ get har därvid åberopat dels egna tester, dels tester utförda av ett oberoende testinstitut, Hohenstein. Av de angivna testresultaten följer att den offere­ rade produkten uppvisar kompressionstryck utanför det tillåtna intervallet i SS 872400:2012. Varuförsörjningen har inte åberopat annan matbevisning Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 261-15 I UPPSALA än att produkten godtagits av Varuförsörjningens expertisgrupp och att Swereco i sitt anbud bl.a. bifogat intyg om uppfyllelse av standard. Även om Varuförsörjningen vid utvärderingen inte hade anledning att förkasta Swerecos anbud anser förvaltningsrätten att det i målet framkommit nya omständigheter som skulle ha motiverat ett annat agerande Gfr Kammarrät­ ten i Göteborgs dom i mål nr 4904-09). Bolaget får anses ha gjort sannolikt att Swerecos offererade produkt inte uppfyller kraven på standard i för­ frågningsunderlaget. Av handlingarna i målet framgår att bolaget därmed lidit, eller riskerat att lida, skada. Ansökan om överprövning ska därför bifallas på så sätt att upphandlingen ska rättas och en ny prövning av anbu­ den genomföras. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV3109/IA LOU) Elisabet Andersson rådman · Målet har handlagts av Carl Martin Gölstam. (I-i; SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga 1 Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. (<)rl Om prövningstillstånd inte meddelas står 0N förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. www.domstol.se