FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SÖKANDE DOM 2012-02-29 Meddelad i Stockholm Mål nr 23700-11 Enhet 17 Sida 1 (8) Provins Fem AB, 556592-6085 Drottninggatan 59 111 21 Stockholm MOTPART Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen Box 22049 104 22 Stockholm Ombud: Stadsadvokat Eva Ahlholm Stadsledningskontoret, Juridiska avdelningen 105 35 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling - LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Provins Fem AB:s ansökan om ingripande enligt LOU. Dok.Id 203800 Postadress 115 76 Stockholm Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND DOM Sida 2 23700-11 Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad (utbildningsförvaltningen) genomför en upphandling avseende ramavtal för utbildningsinsatser som syftar till skolutveckling genom kompetensutveckling av chefer och ledare i Stockholms stads pedagogiska verksamheter. Upphandlingen genomförs enligt ett förenklat förfarande. Enligt anbudsinbjudan kommer ramavtal med avrop baserat på kravspecifikation och utvärdering för varje enskilt uppdrag att tecknas med högst åtta leverantörer. I tilldelningsbeslut av den 21 september 2011 har �ju leverantörer tilldelats upphandlingskontrakt i fom1 av ramavtal. Provins Fem AB (Provins Fem) är inte en av dessa leve­ rantörer. Utbildningsförvaltningen har den 3 oktober 2011 fattat ett nytt tilldelningsbeslut, i vilket Provins Fem ingår som en av åtta leverantörer som tilldelats kontrakt. Den 16 november 2011 har utbildningsförvaltning­ en återigen fattat ett nytt tilldelningsbeslut, varvid sju leverantörer har till­ delats kontrakt och Provins Fem är inte en av dessa leverantörer. Provins Fem ansöker om överprövning och yrkar att förvaltningsrätten ska förordna om rättelse på så sätt att upphandlingen får avslutas först sedan utbildningsförvaltningen har fattat ett nytt tilldelningsbeslut med innebörd att Provins Fems anbud antas och att avtal tecknas med Provins Fem. Till stöd för sin ansökan anför Provins Fem i huvudsak följande. Enligt utvär­ deringsrapport av den 21 september 2011 gick Provins Fems anbud inte vidare till anbudsutvärdering på grund av att det inte innehöll en komplett prislista i enlighet med förfrågningsunderlaget. Efter tilldelningsbeslutet av den 21 september 2011 påtalade Provins Fem för utbildningsförvaltningen att dess anbud uppfyllde i förfrågningsunderlaget ställda krav på prisupp­ gifter och krävde en ny utvärdering av anbudet. Utbildningsförvaltningen fattade ett nytt tilldelningsbeslut den 3 oktober 2011, enligt vilket Provins Fem tilldelades kontrakt i upphandlingen. Utbildningsförvaltningen har därefter återigen ändrat uppfattning, och fattade den 16 november 2011 ett Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23700-11 Allmänna avdelningen tredje tilldelningsbeslut utan att dessförinnan kommunicera med Provins Fem och utan att något nytt hade tillkommit i ärendet. Provins Fem har i lämnat anbud gett en komplett prislista i enlighet med förfrågningsunderlaget punlct 3.7 a-c (redovisning av pris). Provins Fem har således lämnat ett komplett anbud i enlighet med förfrågningsunderla­ get. En rättelse ska därför göras innan upphandlingen avslutas. Utbildningsförvaltningen bestrider ansökan och yrkar att förvaltningsrät­ ten ska avslå Provins Fems yrkande om rättelse. Som skäl härför anför ut­ bildningsförvaltningen i huvudsak följande. En av de kompetensutveck­ lingsinsatser som enligt förfrågningsunderlaget kan komma att avropas är en rekryteringsutbildning för 25 - 30 deltagare som genomgått gruppledar­ utbildningen (punkt 3.4.3). I förfrågningsunderlaget anges bl.a. att anbudet ska innehålla en beskrivning av hur beskrivet upplägg för respektive kurs svarar mot kraven under rubriken uppdraget (punkt 3.3) där det bl.a. anges att en av utgångspunkterna för uppdraget är utbildningsförvaltningens chefs- och ledarprogram, vilket, enligt punkt 13 i anbudsinbjudan, är en bilaga till denna. I chefs- och ledarprogrammet anges följande om rekryte­ ringsutbildning: Vår rekryteringsutbildning är ett led i chefsförsörjningen inom förvaltningen och ska förbereda deltagarna för chefstjänster. Utbild­ ningen är ett sätt att få inblick i och kunskap om vad chefs- och ledarskap innebär. Du som går kursen får möjlighet att identifiera din egen ledarför­ måga genom ökad självkännedom. Den kurs som Provins Fem beskriver under punkt 3.4.3 i dess anbud är en utbildning avseende rekrytering av personal, innefattande inslag som krav­ specifikation och intervjuer. Provins Fem erbjuder inte förberedande chefsutbildning syftande till ökad kunskap om chefs- och ledarskap utan utbildning för rekrytering av personal. P!ovins Fem erbjuder således en helt annan utbildning än den som efterfrågas i förfrågningsunderlaget. I I STOCKHOLM Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23700-11 Allmänna avdelningen förfrågningsunderlaget anges att anbudet ska innehålla beskrivning för åtagande att genomföra en rekryteringsutbildning. Trots detta har bolaget i sitt anbud inte gjort någon programbeskrivning utan istället erbjudit utbild­ ning avseende rekrytering av personal. Omständigheten att anbudet inte innehåller erbjudande om den aktuella utbildningsdelen har i utvärderings­ rapporten markerats som en brist i förhållande till prissättningskravet, punkt 3.7, eftersom det där särskilt efterfrågas pris på bl.a. rekryteringsut­ bildning. Det är uppenbart att anbudet inte har kunnat godkännas då det inte innehål-· ler efterfrågad beskrivning av en väsentlig tjänst i upphandlingen. Det kor­ rekta tilldelningsbeslutet av den 21 september 2011 har av misstag ändrats i tilldelningsbeslutet av den 3 oktober 2011. Misstaget har rättats genom tilldelningsbeslutet av den 16 november 2011. Detta beslut innehåller samma bedömning som det ursprungliga beslutet, nämligen att Provins Fems anbud inte har kunnat godkännas då det i en väsentlig del avviker från vad som efterfrågas i upphandlingen. Vad Provins Fem har anfört ska således inte föranleda att upphandlingen ska rättas. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser I 1 kap. 9 § LOU stadgas följande. Upphandlande myndigheter ska be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 16 kap. 5 § LOU (i dess lydelse 2010-07-15 - 2011-11-01 som är tillämplig enligt övergångsbestämmelser till SFS 2011:1030) ska rätten, om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande prin­ ciperna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämm.else i denna lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, beslu­ ta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rät­ telse har gjorts. I STOCKHOLM FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Utredningen i målet DOM Sida 5 23700-11 Av förfrågningsunderlaget i upphandlingen framgår bl.a. följande. 3.3 Uppdraget Insatserna ska syfta till: • • • • • ökad kompetens hos chefer och ledare i mål- och reultatstyrning öka chefer/ledares organisations- och ledarkompetens ökade kunskaper och möjligheter att utöva ett delegerat ledarskap att vara chef i en organisation som är konkurrensutsatt att bidra till organisationens chefsförsörjning Utgångspunkterna är: • • • • skolplan för Stockholms stad • utbildningsförvaltningens chefs-/ledarpolicy • den nationella läroplanen Lpf 94 den nationella läroplanen Lpo 94 den nya skollagen, rektors uppdrag utbildningsförvaltningens chefs-/ledarprogram 3A Kompetensutvecklingsinsatser Exempel på kompetensutvecklingsinsatser som kan komma att avropas. 3. "Rekryteringsutbildning" för 25-30 deltagare som genomgått gruppledarutbildningen. Anbudsgivaren skall redovisa ett planerat innehåll, upplägg och tidplan för ovan angivna utbildningsinsatser. Nedan angivna områden skall redovisas: Programide Programmets mål • Programmets innehåll och utformning • • • • • Anbudet skall innehålla: • • Programmets omfattning avseende tid och antal deltagare Eventuell litteratur som ingår i programmet • Tidplan för genomförandet Form för utvärdering Medverkande personer (namn och kvalifikationer) Övrigt av intresse för bedömningen Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23700..11 Allmänna avdelningen a) Beskrivning av ovan 8 angivna punkter b) en beskrivning över hur detta upplägg svarar upp mot kraven under rubriken "Upp­ draget" ovan. I utbildningsförvaltningens chefs- och ledarprogram anges bl.a. följande. Vår rekryteringsutbildning är ett led i chefsförsörjningen inom förvaltningen och ska förbereda deltagarna för chefstjänster. Utbildningen är ett sätt att få inblick i och kunskap om vad chefs- och ledarskapet innebär. Du som går kursen får möjlighet att identifiera din egen ledarförmåga genom ökad �jälvkännedom. Av bilaga 6 till Provins Fems anbud, kompetensutvecklingsinsats enligt punkt 3, "relayteringsutbildning", framgår bl.a. följande. Block 1. Organisationen, befattningen och mentala kartor 2 dagar Syftet med block 1 är att ge deltagarna kunskaper och färdigheter inom föUande områden: I STOCKHOLM Planera och genomföra en organisationsanalys inför rekrytering • • Ta fram en kravspecifikation, rekryteringsstrategi och erbjudandebeskrivning ba­ serad på organisationsanalysen • Lära känna sina mentala kartor Analysera och välja kanal för att hitta rätt kandidater Block 2. Intervjumetodik och praktisk träning med rollspel Förvaltningsrättens bedömning Överprövning enligt LOU utgör en kontroll av om det, utifrån de omstän­ digheter sökanden anfört, finns grund att ingripa mot upphandlingen enligt 16 kap. 5 § LOU. De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upphandling är principerna om icke-diskriminering, likabehand­ ling, transparens, proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Likabehandlingsprincipen innebär att alla leverantörer ska behandlas lika och ges så lika förntsättningar som möjligt i alla skeden av anbudsförfa­ randet. Detta innebär att en upphandlande myndighet inte får anta anbud som inte uppfyller laaven enligt förfrågningsunderlaget och inte heller • Sida 7 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23700-11 Allmänna avdelningen göra prövningen mot andra kriterier än de som funnits med i förfrågnings­ underlaget. Transparensprincipen innebär att upphandlingsprocessen ska kännetecknas av öppenhet och förutsebarhet. I detta ligger att förfråg­ ningsunderlag ska vara klart och tydligt utformade och att det av förfråg­ ningsunderlaget ska framgå hur den upphandlande myndigheten ska gå till väga vid anbudsprövningen. I förevarande mål har Provins Fem dock inte :framfört några invändningar mot utformningen av utbildningsförvaltning­ ens förfrågningsunderlag. Provins Fem har som grund för sin ansökan anfört att bolaget lämnat en komplett prislista och ett komplett anbud i enlighet med förfrågningsunder­ laget. Utbildningsförvaltningen har i förfrågningsunderlaget efterfrågat exempel på en rekryteringsutbildning. Anbudsgivamas beskrivning av denna utbild­ ning ska, enligt punkt 3.4, visa hur anbudsgivarens upplägg av utbildning­ en svarar mot kraven under rubriken uppdraget i punlct 3.3. I punkt 3.3. anges utbildningsförvaltningens chefs- och ledarprogram som en av ut­ gångspunkterna för insatserna. Utbildningsförvaltningens chefs- och ledar­ program har enligt anbudsinbjudan punkt 13 fogats som en bilaga till den­ na. I Utbildningsförvaltningens chefs- och ledarprogram anges att rekryte­ ringsutbildningen ska förbereda deltagarna för chefstjänster och att den är ett sätt att få inblick i och kunskap om vad chefs- och ledarskapet innebär. Den utbildning Provins Fem i sitt anbud beskriver som rekryteringsutbild­ ning syftar till att ge deltagarna kunskaper i rekrytering av personal och motsvarar enligt förvaltningsrättens bedömning inte de krav som har upp­ ställts i förfrågningsunderlaget. Utbildningsförvaltningen har således haft fog för sitt beslut att diskvalificera Provins Fems anbud. I STOCKHOLM Sida 8 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 23700-11 Omständigheten att utbildningsförvaltningen i utvärderingsrapporten av den 21 september 2011 har presenterat anledningen till diskvalificeringen av anbudet på ett för Provins Fem oklart sätt, vilket även föranlett utbild­ ningsförvaltningen att fatta ett nytt tilldelningsbeslμt där Provins Fem har angetts som en av de parter utbildningsförvaltningen avser att teckna ram­ avtal med, och förhållandet att utbildningsförvaltningen därefter har fattat ett tredje tilldelningsbeslut där Provins Fems anbud återigen inte anses uppfylla ställda krav i upphandlingen föranleder inte någon annan bedöm­ mng. Förvaltningsrätten finner således inte att det är visat att någon av bestäm­ melserna i LOU eller de gemenskapsrättsliga principerna har åsidosatts. Skäl för ingripande mot upphandlingen enligt 16 kap. LOU saknas därmed, varför ansökan om överprövning ska avslås. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga (DV 3109/laLOU) JLCwiu�cv Kaisa Söderberg Rådman Föredragande har varit Cecilia Larsson. I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Karoro�tr�tten .i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller iämnas till fö:rvalt:ningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till fö:tvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet Tiden för öve:tklagaudet för offentligpart räknas emellertid från. den dag beslutet :rneddeh.des. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommet in nästa vardag. För att ett överklagande ska ko:o:oa tas upp i kamroatti:i.tten fotdras att prövningstillstånd meddelas. Kammarritten lämnar prövningstillstå:nd om det är av- vikt för ledning av- rättstillämpningen att öv-er.klagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut -vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva öv-e:tklagaudet Om p:tövningstillstå:nd inte meddelas stå:t förvaltningsrättens beslut fast Det är därlör viktigt att det klart och tyclligt framgår av överklagandet till karoro-arri:itten va:tför tllil1l anser att prövningstillstå:nd bör meddeh.s. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. det beslut som öve:tklagas med uppgift namn, l. den klagandes namn, personnu:rnrner, yrke, postam:ess och telefonnummer. Dessutom ska am:ess och telefonm:immer till arbetsplatsen och ·· eventuell a:onan pla.ts där klaganden kan. nås för delgivning :läm:nas om dessa uppgifter io.te ticliga:te uppgetts i .målet Om cigon person- eller ad:tessuppgift ändras är det viktigt att anm2lau snarast görs till kammarritten, 3. om förvaltningsrättens målnum:roer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstå:nd, S. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de be-vis som klaganden vill. åberopa och vad han/hon vill styrka ro.ed varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Ad:tessen till fö:rvaltningsrätten. framgår av beslutet Om klaganden anlitar ombud ska denne sän.da in :fuJ1makt i original samt uppge sitt namn, ad:tess och telefon.nummer. Om någon person- el1er adressuppgift änd:tas, ska Ni utan dröjs:tI:lål anm2la änm:ingen till kammarrätten. I mål om överprö-vn:in.g enligt la.gen (2007:1091) om offentlig npphanclling eller la.gen (2007:1092) om upphandling inom områdena -vatten, energi, transporter och posttjän.ster f'ar avtal slutas io.n.an. tide.n för öv-erklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut I de flesta fa]1 får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort :tI:lål.et eller upphävt ett interimistiskt beslut. I -vissa fall f'ar avtal slutas omedelbart Ett prövas sedan avtal hat slutits. Fullständig .info:tm.ation :6:ons i 16 kapitlet i de ov-an Behöve:t Ni fler upplysningar om hur .r:w.n öv-erklagar kan Ni vända Er. till fö:rvaltningsrätten. DV3109/1ALOU öv-erklagande av rättens avgörande får io.te angivnå�.