FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 2019-02-27 Mål nr 5591-18 Sida 1 (10) SÖKANDE Caperio AB, 556583-4875 Box 11105 161 11 Bromma Ombud: Advokat Göran Antonsson och Jur.kand. Sara Yng Sandart & Partners Advokatbyrå KB Box 7131 103 87 Stockholm MOTPARTER 1. Lidköpings kommun 531 88 Lidköping 2. Skara kommun 532 88 Skara 3. Götene kommun 533 80 Götene 4. Essunga kommun 465 82 Nossebro 5. Grästorps kommun 467 80 Grästorp 6. Vara kommun 534 81 Vara m1-�J �,t,r Avd Onr KSnr Meddelad i Jönköping 7. Götene Vatten & Värme AB, 556383-3143 533 80 Götene 8. AB Götenebostäder, 556089-4197 -5-3-3-80-Götene------------------------ Aktbil Dok.Id 281149 Postadress Box 2201 550 02 Jönköping Besöksadress Hamngatan 15 Telefon Telefax 036-15 66 00 E-post: forvaltningsrattenijonkoping@dom.se wVvw.forvaltningsrattenijonkoping.domstol.se Expeditionstid måndag-fredag 08:00-16:00 9. AB Bostäder i Lidköping, 556040-9848 Box 2204 531 02 Lidköping 10. Centrumbostäder i Skara AB, 556445-9237 532 88 Skara KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5591-18 11. Lidköpings Näringslivsfastigheter AB, 556097-0120 Skaragatan 8 531 32 Lidköping 12. Västergötlands museum, 556122-4519 Fabriksgatan 4 513 30 Lidköping 13. Formakademin, 556122-4519 Fabriksgatan 4 531 30 Lidköping 14. Destinationsbolaget Läckö Kinnekulle, 556440-4332 Nya Stadens Torg Gamla Rådhuset 531 31 Lidköping 15. Essunga Bostäder AB, 556526-4826 465 82 Nossebro 16. Näringsrådhuset Skara, 556093-2856 Stortorget 4 532 30 Skara 17. Vara Konserthus, 556872-7704 Allegatan 45 534 31 Vara 18. VaraNet AB, 556872-7696 Stora Torget 8 534 31 Vara 19. Lidköpings Energi AB, 556188-7125 Sjöhagsgatan 8 531 40 Lidköping 20. Vara Bostäder AB, 556440-4803 Badhusgatan 24 534 81 Vara 21. Vara Industrifastigheter AB, 556095-1443 Badhusgatan 24 534 50 Vara I JÖNKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I JÖNKÖPING 22. Göliska IT Fiskaregatan 4 531 30 Lidköping Ombud för 1 - 22: Henric Björkholm Lidköpings kommun 531 32 Lidköping SAKEN Överprövning av upphandling enligt lagen (2016:1145) om offentlig upphandling (LOU) FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Caperio AB:s ansökan. BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. Göliska IT (Göliska) är ett fristående kommunalförbund som ägs av de sex kommunerna Götene, Essinge, Lidköping, Skara, Grästorp och Vara. Göliska genomför en upphandling av datorer med produktnära tillbehör och tjänster, dnr. 2018-66. Upphandlingen genomförs med ett öppet förfarande och tilldelningsgrund är lägsta pris. Tilldelningsbeslut av den 19 oktober 2018 anger att Caperio AB (Caperio) inte kvalificerats till anbudsutvärde­ ring. Ett annat företag tilldelades kontrakt i upphandlingen. Caperio ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar i första hand att upphandlingen får avslutas först sedan rättelse gjorts på så sätt att en ny utvärdering med beaktande av Caperios anbud sker. I andra hand yrkar Ca­ perio att upphandlingen ska göras om. Göliska anser att ansökan ska avslås. Sida 3 5591-18 FÖRVALTNINGSRÄTTEN I JÖNKÖPING VAD PARTERNA ANFÖR Caperio DOM Sida 4 5591-18 Deras anbud uppfyller samtliga skakrav men har felaktigt uteslutits. Utvär­ deringen skulle rätteligen ha skett med beaktande av deras anbud och då de hade lägsta pris borde bolaget ha antagits som leverantör. Upphandlingen har genomförts så att den strider mot kraven på likabehandling, icke­ diskriminering och öppenhet, dvs. i strid med flera av de grundläggande principerna i 4 kap 1 § LOU. Caperio har lidit, eller kan komma att lida skada av förfarandet. I ett förtydligande av orsaken till att bolaget uteslutits svarar Göliska att den Apple TV som offererats inte är av senaste modell. Men så som förfråg­ ningsunderlaget är utformat träffas, enligt 1.3.1 i förfrågningsunderlaget endast bärbara datorer och surfplattor av kravet på senaste modell och inte övriga offererade produkter. En ändring av kravet till att omfatta även Apple TV hade krävt att anbudsgivarna tydligt informerats om ändringen. Det pub­ lika svaret i fråga 9 var inte tillräckligt tydligt i fråga om att ett skakrav kommit att ändras. Förfrågningsunderlaget brister därmed i transparens. Därmed bör kravet i 1.3.1 inte anses ha ändrats till att omfatta även Apple TV. Den andra av de totalt fyra anbudsgivarna som inte gick vidare till utvärde­ ringen uteslöts också på grund av att den inte heller uppfyllde kravet i 1.3.1 med den ändring som Göliska påstår har skett. För det fall förvaltningsrätten anser att skakravet har ändrats till att omfatta även Apple TV, uppfyller den Apple TV som offererats av Caperio även det ändrade kravet. Under alla omständigheter är alltså den Apple TV som offe­ rerats i upphandlingen både av "senaste aktuell modell från tillverkaren" och "av tillverkarens senaste release". Vad som efterfrågats i förfrågningsun- Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 5591-18