4Jll\i "1\·• 7 2" I' :ö NR. 8812 Mål nr S. 2/11 FÖRVALTNINGSRÄTTEN IGÖTEBORG SÖKANDE DOM 2010-06�04 Meddelad i Göteborg :s1aa 1 (9) M wil-�.11.��Wi��<" ·,t�•· Ekefors Skrothandel AB, 556268-8217 514 94 Sjötofta Ombud: Nada Savic, Gratisjuristerna AB) Badhusgatan 4 252 21 Helsingborg MOTPART Falkenbergs Bostads AB, 556095-1245 Rörbecksgatan 6 311 80 Falkenberg SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Förvaltningsrätten avslår Ekefors Skt:othandel AB:s ansökan. Förva11ningsrättens interimistiska beslut den 7 maj 2010 upphör därmed att . 11330-10- 2010 -06- 0 4 Box 53197 Telefon Telefax Sten Sturegatan 14 031 - 732 70 00 031 -?ll 78S9 måndag-fredag , ,,L;\J gälla. Dök.Id 19708 Avdelning2 Postadress LAl�SRATTEN Besöksadress 400 15 Göteborg Expcditionstid E-plaa 5 11330-10 set. Fabo ansåg vid utvärdering att det bolag som lämnat vinnande anbud har förmåga att leverera till offererat pris. Ekefors anför i yttrande bl.a. roljande. Enligt ordalydelsen i 9 kap. 8 § LOU föreligger det inte någon förpliktelse för den upphandlande myndig­ heten att begära förtydligande, rättelse m.m. Utformningen av bestämmel� sen är dock endast skenbart fakultativ. Enligt direktivet förutsätts att upp­ handlingar ska genomföras i konkurrens. I kombination med direktivets laav på att konkurrensen ska upprätthållas och att det förmodligen inte krävts mer än ett telefonsamtal från den upphandlande myndigheten, för att klargöra att man med "Annat" inte avsåg en del av en byggnad utan blott enskilt material, har ett förtydligande hru:om varit särskilt motiverat. Utan ett förtydligande i denna sak är det magstarkt att påstå att kravet på förut­ sägbarhet och likabehandling ru: uppfyllt. Med >'Annat" kan enligt Ekefors mening avses oändligt mycket däribland en gymnastiksal, Vad gäller orim­ ligheten i det vinnande anbudet kan följande anföras. Det ät en klar sak för var och en, att de pengar som återvinnandet av semigamla fönster m.m. inbringar vida understiger kostnaden för att vördsamt montera ned sådana, Detsamma får gälla gamla takpannor som till forsumbar kostnad kan köpas nya, Att Wlder dessa faktiska betingelser argumentera för att det skulle finnas en uppsida med det mycket tidskonsumerande arbetet som bl.a. föl� jer av att lyfta ner takpannor från taket och paketera dessa i pa1lkragar för vidare transport till någon för återvinning låter sig inte göras, Dylik åter­ vinning är givetvis et mycket dyrare alternativ än att kasta pannorna rakt i en container. Fabos argumentation saknar verklighetsanknytning. 4. .JLN. 2c·e LAr�SR.ATTEf� FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I GÖTEBORG Avdelning 2 DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser m.m. Den aktuella upphandlingen utfc;rs som en förenklad upphandling enligt LOU, Vid angivet förhållande gäller bestämmelserna i 15 kap. LOU. En­ ligt 1 5 kap , 2 § tillämpas vid offentlig upphandling enligt detta kapitel även 1 kap., 2 kap., 5 kap., 11 kap. 6 §, 13 kap, och 16 kap.. I 1 kap, 9 § LOU anges. Upphandlande myndigheter skall behandla leve­ rantörer på ert likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Enligt 15 kap. 17 § LOU får den upphandlande myndigheten förkasta ett anbud om den finner att priset är ononnalt lågt. Anbudet får dock förkastas först sedan myndigheten skriftligen begärt en förklaring till det låga anbu­ det och inte fått tillfredsställande svar. Enligt 16 kap. 1 § LOU får en leverantör, som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 §, i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Enligt 16 kap. 2 § första stycket LOU skall, om den upphandlande myn­ digheten har brutit mot de grundläggande principe'rlla i 1 kap. 9 § eller nå­ gon annan bestämmelse i denna lag och detta har medfört att leverantören liditellerkankommaattlidaskada,rättenbesfo.taattupphandlingenskall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. I förarbetena till ändring av LOU, prop. 2001/02:142, s._21, anges bl.a. följande.Enupphandlandeenhetharfrihetattsjälvspecificerakravpådet �IR.8812 S. 7/11 .'.!Il® 6 11330�10 7:30 4.JUN.2010 7:30 FÖRVALTNINGSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 N�..8812 S. 8/11 DOM som skall upphandlas under fömtsättning att dessa krav inte på ett otillbör­ i:'.'!lOa 7 11330-10 ligt sätt styr mot en "iss leverantör eller viss produkt. Regeringsrätten har i RÅ 2002 ref. 50 anfört bl.a. följande om förfråg­ ningsunderlag och utvärderingsmodeller. Lagen om offentlig upphandling, som bygger på EG-direktiv, ger inte närmare besked om hur ett förfråg­ ningsunderlag skall vara utformat eller hur en utvärderingsmodell skall vara konstruerad utöver vad som kan sägas komma till uttryck i de allmänt hållna bestämmelserna i bl.a. 1 kap. 4 § . I det uppställda kravet på affärs­ mässighet får anses ligga att ett förfrågningsunderlag skall vara så klart och tydligtutfonnatattenleveranförpågrundvalavdettakanavgöravadden upphandlande enheten tillmäter betydelse vid upphandlingen och att en utvärderingsmodell skall vara så utfonnad att den är ägnad att leda till ett rättvisande resultat, dvs. att det anbud som är ekonomiskt mest fördelaktigt antas. Detta följer också av gemenskapsrättens krav på likabehandling� förutsebarhet och transparens. - De skiftande förhållanden som förekom­ mer i det ekonomiska livet gör att även förfrägningsunderlag och utvärde­ ringsmodeller som inte är optimalt utfonnade :får godtas under förutsätt-­ ning att de principer som bär upp lagen om offentlig upphandling och ge� menskapsrätten inte träds for när. - Regeringsrättens hänvisning till l kap. 4 § avser en numera upphävd lagregel, som dock motsvaras av l kap. 9 § i nu gällande LOU. Utredningen I förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande. AFB.S2 Vatderingsgrunder vid prövning av anbud. Anbud prövas efter lägst anbudspris samt redovisning i rivningsfraktionsmall. I bilaga 1 till förfrågningsunderlaget anges bl.a. följande, Rivningsfraktioner delas upp i 4 kategorier. 4. Återbruk (Ex. trätaksstol återbrukas i ny byggnad) 3.Produktåtervhming (Ex.tratakstolplocka$ne pexsonnwn:tner., yrke, postadtess och telefonnumtner. Dessutom ska ad:cess och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där lda­ g:mden kan n1⁄4s fö:i: delgivning Jämnas o:m. des$a uppgifter inte tidiga:te uppgetts i må­ let. Om någon person- eller ad:cessuppglft ändras ät det viktigt att ,;inmälan snat-:ast gö:ts till ka.mmattätten, det beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnutnmex satnt da.gen för beslutet, de skfil som klaganden anget till stöd för begäran om p:t:croningstillstånd, den ändtlng a'Q" fö:t:Valtnings::ättens beslut ..., J! ning fö.tikommer till ändtlng i det slut vartill föi:valtningsriitten koromit eller det annars finns symierliga skäl att ptöva öve.tlcl.agandet. Om prövningstill.sclod inte meddelas står fö:t:-· valtnings:tättens beslut fu.st. Det är därför vik- tigt att det klart och tydligt fxamgar av överk.la- gandet till kammat.tiitten varför man rui.Set att p.t:övningstillstånd böt tneddebs. 5. debe:v:issomklagandenvillabe.topaoch vad han/hon vill styrka med vatje särskilt bevis. Skrivelsen ska vg;r,a. undertecknad az; klaganden eller hans ombud. Adressen till f6rvaltn.ings.rät­ ten :fratngu av beslutet. Om klaganden anlitat ombud ska denne sända in fulh:o.akt i original samt uppge sitt ruuo.n, ad:t:ess och telefon­ nummer. � ] � 0� 1�., � u