FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2014-04-07 Sida 1 (4) t_ 201' -04- 0 7 Onr KSnr Aktbll Allmänna avdelningen Enhet 16 SÖKANDE Meddelad i Stockholm Mål nr 1937-14 Avd Dok.Id471451 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm E-post: Tre Rosor Pensionat & Konferens AB, 556765-4552 Tre Rosors väg 131 195 95 Rosersberg MOTPART Kammarkollegiet Statens inköpscentral Box2218 103 15 Stockholm SAKEN Överprövning enligt lagen om offentlig upphandling FÖRVALTNINGSRÅTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår Tre Rosor Pensionat & Konferens AB:s ansökan om överprövning. ------,-----------·--·- .- .. ---- ------·---·---- Telefax 08-561 680 01 fon1altningsrattenistockholm@dom.se j. 08-561 680 00 KONKURRENSVERKET FÖRVALTNINGSRÄTTEN I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDEN M.M. DOM Sida 2 1937-14 Statens inköpscentral vid Kammarkollegiet (Statens inköpscentral) genomför en upphandling gällande ramavtal för Konferenstjänster Arlanda, m 96-6- 2014. Upphandlingen avser endast det geografiska området Arlanda. Upphandlingen genomförs som en förenklad upphandling i enlighet med LOU. Tre Rosor Pensionat & Konferens AB (bolaget) yrkar att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen ska göras om. Till stöd för sin talan anför de bl.a. följande. Angivet geografiskt området är alldeles för begränsat med hänsyn till antalet möjliga leverantörer som kan lämna in anbud. Detta strider mot proportionalitetsprincipen. Det finns inte något särskilt eller tungt vägande motiv eller syfte till att Statens inköpscentral väljer detta mycket begränsade geografiska område. Det är konkurrensbegränsande och möjligheten för staten att få förmånliga priser på efterfrågade tjänster reduceras . Statens inköpscentral bestrider bolagets yrkande och a.nfår bl.a. följande till stöd för sin talan. Statens inköpscentral genomfor upphandlingen enligt beskrivningen i förfrågningsunderlaget och bestämmelserna i LOU. Grund för ingripande enligt LOU saknas. Den upphandlande myndigheten bestämmer föremålet för upphandlingen och vilka krav som ska ställas på upphandlingsföremålet. Upphandlingen riktar sig till statliga myndigheter och är anpassade efter deras behov. Upphandlingens geografiska område är därför logiskt och lämpligt. ::.:.T . ·• · .-.•: ··.:.:..•.•:. t FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM Allmänna avdelningen SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för bedömningen De grundläggande principer som ska efterlevas vid all offentlig upp­ handling är principerna om icke-diskriminering, likabehandling, transparens (öppenhet och förutsebarhet), proportionalitet och ömsesidigt erkännande. Prövningen i förvaltningsrätten utgör en kontroll av om det på grundval av vad sökanden har framfört i målet finns anledning att vidta sådana åtgärder som anges i 16 kap. 6 § LOU. För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att han har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LOU. Frågorna i målet är om Statens inköpscentrals upphandling strider mot proportionalitetsprincipen. Förvaltningsrättens bedömning En upphandlande myndighet har frihet att själv specificera krav på det som ska upphandlas under förutsättning att dessa krav inte på ett otillbörligt sätt styr mot en viss leverantör eller viss produkt. Kvalifikationskriterier är de kriterier som visar att en leverantör är en lämplig anbudsgivare. Kriterierna ska hänföra sig till leverantörens tekniska förmåga och kapacitet eller finansiella och ekonomiska ställning (prop. 2001/02:142 s. 21 f.). Av den EU-rättsliga proportionalitetsprincipen följer att den upphandlande enheten inte f'ar ställa högre krav på en leverantör än som erfordras for den enskilda upphandlingen (prop. 2006/07:128 s. 132). ....... .. I; Sida 3 1937-14 ·� Sida4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1937-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Som ovan nämnts har bolaget anfört att det geografiska området i upphandlingen är alldeles för begränsat och konkurrenshämmande. Statens inköpscentral har motiverat den geografiska indelningen med bl.a. att upphandlingen riktar sig till statliga myndigheter och är anpassad efter deras behov. Förvaltningsrätten bedömer att den geografiska indelningen i upphandlingen är kopplat till föremålet för upphandlingen samt att det har varit tydligt och lika för alla anbudsgivare. De krav som Statens inköpscentral ställt upp har en objektiv utformning och diskriminerar ingen leverantör. Kravet :framstår inte heller som godtyckligt eller uppenbart osakligt utan den geografiska indelningen har gjorts med hänsyn till upphandlingsföremålet och de avropande myndigheternas behov. Kravet kan därför inte anses strida mot proportionalitetsprincipen i LOU. Det som bolaget har anfört i övrigt utgör inte heller skäl för ingripande enligt LOU. Bolagets ansökan om överprövning ska därför avslås. HURMAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns j- i bilaga'(DV 3109/lA LOU). 7 l�·'· t� ��LG�\j� Kirsi Laakso Utvik Råd.man Sofie Larson har föredragit målet. SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock slåckas eller lämnas till fcirvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räck.er det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövoingstillstånd om Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/orgaoisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i mål e t - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltnings rätten framgår av. domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena ,ratten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. j_. 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av . det slut som förvaltoingsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. www.domstol.se 1···· ······ r