FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM I STOCKHOLM 2015-07-31 Avdelning 32 Meddelad i Stockholm SÖKANDE Fartygskonstrnktioner Aktiebolag, 556088-1889 Gustav Mattson väg 2 451 50 Uddevalla MOTPART Försvarets materielverk 115 88 Stockholm SAKEN Upphandling på försvars- och säkerhetsområdet FÖRVALTNINGSRÄTTENSAVGÖRANDE Mål nr 8062-15 Sida 1 (5) 2015 -07- 3 1 .,. Avd Dnr KSnr Aktbil Förvaltningsrätten avslår Fartygskonstruktioner Aktiebolags ansökan om överprövning. Dok.Id 627575 Postadress Besöksadress Telefax 08-561 680 01 Expeditionstld måndag- :fredag 08:00-16:30 115 76 Stockholm Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se KONKURRENSVERKET Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8062"15 I STOCKHOLM YRKANDEN M.M. Försvarets materielverk (FMV) genomfor en upphandling avseende teknikstöd inom Amfibiesystemet. Upphandlingen sker genom ett förhandlat förfarande enligt lagen (20111: 029) om upphandlingpä ilirsvars" och säkerhetsområdet (LUFS). Av tilldelningsbeslut framgår att FMV avser att teckna ramavtal med en annan anbudsgivare än Fartygskonstruktioner Aktiebolag (FKAB). FKAB ansöker om överprövning av upphandlingen och yrkar att förvaltningsrätten prövar riktigheten i de skäl som ligger till grund för diskvalificeringen. Till stöd för sin talan anför FKAB bl.a. följande. FKAB:s anbud har inte utvärderats trots att det uppfyller samtliga relevanta krav. Anbudet diskvalificerades av formaliaskäl som saknar relevans. F.KAB fick inte möjlighet att komma in med synpunkter och myndigheten har inte utnyttjat möjligheten till klargörande under anbudsförfrågan. FMV har inte valt det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet med lägsta pris som uppfyller relevanta krav i förfrågningsunderlaget. Bolaget har använt en standardmall för anbudet som innehåller en referens till ABK 96. Standat·dmallen och ABK 96 innehåller allmänna kvalitetsnormer som syftar till att uppnå ett fullgott uppdragsresultat mellan beställare och konsult. I ett uppdrng där kontraktshandlingar strider mot varandra gäller kontraktshandlingar överordnat ABK 96, enligt punkten 2.3 i ABK 96. Enligt förfrågningsunderlaget ät· det ett krav att anbudsgivare har ett kvalitetssystem. Den omständigheten att bolaget har reserverat sig för mellanliggande order kan inte heller utgöra skäl för diskvalificering. Detta eftersom en part inte är skyldig att ingå ett kontrakt efter tilldelningsbeslut. Tilldelningsbeslutet saknar också överklagandehänvisning. FMV bestrider bifall till FKAB:s ansökan om överprövning och anilir till stöd härför bl.a. ililjande. Sida3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 8062-15 I STOCKHOLM FKAB har inte accepterat samtliga ställda krav i förfrågningsunderlaget. I sitt anbud har bolaget angett att villkoren i ABK 96, med undantag for § 5.6, ska gälla som villkor för anbudet. Bolaget har således inte i sin helhet accepterat myndighetens utkast till kontrakt, i synnerhet inte vissa leveransvillkor. Dessutom har bolaget gjort en reservation som innebär att anbudet endast är giltigt med reservation for mellanliggande order. Detta kan inte tolkas som att bolaget oreserverat accepternr samtliga krav i förfrågningsunderlaget. Det finns ingen skyldighet för FMV att på eget initiativ :llirhöra sig om FKAB:s uppfattning innan ett tilldelningsbeslut fattas. Myndigheten har därmed haft skäl för att inte utvärdera bolagets anbud eller i övrigt teckna kontrakt med bolaget. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Utgångspunkter för prövningen Förvaltningsrättens prövning utgör en kontroll av om det på grund av vad bolaget anfö1t finns grund för att ingripa mot upphandlingen enligt 16 kap. 6 § LUFS. Överprövningen tar inte sikte på upphandlingens materiella resultat utan endast på om myndigheten förfarit fonnellt ko11'ekt och iakttagit de upphandlingsprinciper och förfaranderegler som anges i LUFS Gfr HFD 2013 ref. 5). Som huvudprincip krävs att den part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klatt sätt anger vilka omständigheter denne grundar sin talan på Gfr RÅ 2009 ref. 69). För att ett ingripande ska bli aktuellt krävs vidare att sökanden kan visa att denne har lidit skada eller kan komma att lida skada på grund av att den upphandlande enheten brutit mot LUFS. Det är inte tillräckligt att sökanden anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada, utan sökanden måste visa att han har lidit eller kan komma att lida skada av den eller de brister som påtalas Gfr HFD 2013 ref. 53). Sida 4 FÖRVALTNINGSRÅTTEN DOM 8062-15 Flirvaltningsrättens bedömning Av förfrågningsunderlaget framgår att samtliga klausuler i det utkast till kontrakt som finns inkluderat i förfrågningsunderlaget är skallkrav och måste i sin detaljerade helhet accepteras av leverantören (se punkten 16.1). FKAB har i sin offert angett att ABK 96 (med undantag för § 5.6) gäller som allmänna villkor för offerten samt att offerten är giltig med reservation för mellanliggande order. Detta innebär enligt FMV bl.a. att vissa leveransvillkor inte har accepterats av bolaget. Förvaltningsrätten instämmer i denna bedömning och _finner att bolaget inte kan anses uppfylla kravet i punkten 16.1 i förfrågningsunderlaget. Vad bolaget har anfört medfor inte att det aktuella kravet kan anses vara uppfyllt. En myndighet är vidare inte skyldig att utnyttja sin möjlighet till rättelse, förtydligande och komplettering av anbud enligt 10 kap. 8 § LUFS. Den omständigheten att bolaget inte fick tillfitlle att komma med synpunkter eller att myndigheten underlät att kontakta bolaget för ett klargörande medför därmed inte, enligt förvaltningsrättens mening, att det finns skäl till ingripande. Inte heller finns det skäl att bifalla ansökan på den grunden att tilldelningsbeslutet enligt FKAB har saknat tillräcklig hänvisning om hur bolaget ansöker om överprövning. Sammanfattningsvis finner :llirvaltnings­ rätten att det, mot bakgrund av vad bolaget anfö1t, saknas skäl till ingripande enligt LUFS. FKAB:s ansökan om överprövning ska därllir avslås. I STOCKHOLM Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 8062-15 HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Infonnation om hur man överklagar finns i bifogad bilaga (DV3109/lA LOU). ,.,,,.-_7 /. / ./;' /,/., [, PeterAndren Rådman Lizette Harletun Ilkhani har föredragit målet. I STOCKHOLM / ·�/�! /L�__: _I4Ji•1⁄2,s_, !i!Jfs HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockhohn. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in t ill fö1valtningsrätten inom tre veckor ftln den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista_ dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker_ det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om Skrivelsen med överklagande ska Innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmäl anmälas till kammarrätten. 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnumnicr samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring avförvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om öve1prövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överkl�ga�de av rättens avgörande fär inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna l_agarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. 1. 2. 3. 4. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av -det slut som förvaltningsrätten har kommit till, det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten vari.ur man anser att prövningstillstånd bör meddelas. www.domstol.se