LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDSLÄN Handläggare: Sara Falk KLAGANDE DOM 2009-12-03 Meddelad i Nyköping Mål nr 2581-09 Enhet 2 Sida 1 (6) Dok.Id 73038 Postadress Box 194 611 25 Nyköping Besöksadress Folkungavägen 4 Telefon Telefax 0155-20 04 50 0155-20 04 90 E-post: lansrattenisodermanland@dom.se Expeditionstid måndag fredag 09:00 - 12:00 13:00 - 15:00 Sensum Lås & Larm AB, 556438--3858 Djulögatan 35 641 30 Katrineholm Ombud: Advokat Torbjörn Borg Öberg & Heijne Advokatbyrå Fristadstorget 4 632 20 Eskilstuna MOTPA RT Nyköpings kommun 611 83 Nyköping SAKEN Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (LOU) DOMSLUT Länsrätten bifaller ansökan och förordnar att Nyköpings kommuns upp­ handling "Lås, larm och passersystem vid fastighetsunderhåll och repara­ tioner av fastigheter samt ombyggnader och tillbyggnader som inte utföres av egen personal" ska göras om. Länsrätten förordnar att länsrättens interimistiska beslut av den 25 septem­ ber 2009 inte längre ska bestå. Sida 2 LÄNSRÄTTEN I DOM 2581-09 SÖDERMANLANDSLÄN YRKANDEN M.M. Nyköpings kommun (kommunen) inbjöd genom förfrågningsunderlag da­ terat den 9 juni 2009 leverantörer att lämna anbud avseende upphandling av "Lås, larm och passersystem vid fastighetsunderhåll och reparationer av fastigheter samt ombyggnader och tillbyggnader som inte utföres av egen personal" (diarienr. KK09/258). Sensum Lås och Larm AB (Sensum) har ansökt om överprövning av upphandlingen. Länsrätten har den 25 september 2009 förordnat att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Sensum har yrkat att upphandlingen skall göras om. Till stöd för ansökan anför Sensum bl.a. följande. Kommunen anger i förfrågningsunderlaget i bilaga 2 sid. 11 under rubriken "Förteckning över begärda upplysningar som skall lämnas med anbudet" att "Pris skall anges i anbudsformuläret". De priser som kommunen begär få redovisade av anbudsgivarna är enligt sid. 7 under rubriken "Kommersiella villkor" följande: "Pris på arbetskost­ nad. Pris per timme skall anges i anbudsfonnuläret. Pris på material. Leve­ rantörens verifierade inköpspris + 10 % påslag, utöver det får inga övriga kostnader faktureras". Av kommunens förfrågningsunderlag framgår att anbudsformulärets underlag kommer att vara det enda avgörande för hur utvärderingen av de offererade priserna kommer att ske. "Pris på arbets­ kostnad" kommer att utvärderas genom att "Timpris per timme exklusive mervärdesskatt" värderas mot principen lägsta pris. Däremot kommer "Pris på material" inte att beaktas i utvärderingen av anbuden enligt villkoren i anbudsinbjudan. Kommunen ställer som ett absolut krav att anbudsgivarna skall redovisa sina inköpspriser avseende materiel som krävs för uppdra­ gets genomförande. Detta trots att inköpspriserna inte kommer att utvärde­ ras i upphandlingen. Sensum menar att en leverantör aldrig kan tvingas att redovisa inköpspriser och vinstpålägg för en upphandlande myndighet. LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDSLÄN DOM Under rubriken "Typ av kontrakt, upphandlingsperiod" anges att upphand­ lingskontraktet "avses att fastställa samtliga villkor för avrop som sker under hela avtalsperioden". Av de kommersiella villkoren i bilaga 2 sid. 7 under rnbriken "Upphandlingskontrakt" framgår att "ramavtal upprättas gemensamt mellan leverantören och Nyköpings kommun. Ramavtal base­ ras på innehållet i detta förfrågningsunderlag och antaget anbud." Dem1a del av texten visar att endast en anbudsgivare kommer att antas, d.v.s. frå­ gan regleras i 5 kap. 4 § LOU. Emellertid anger kommunen även att "Av­ rop kmmner att ske enligt rangordning av antagna leverantörer upp till och med 15 prisbasbelopp. Leverantören kommer att ange ett takpris för varje enskilt avrop. Inom intervallet 15 prisbasbelopp till 50 prisbasbelopp kormner en ny konkurrensutsättning att ske mellan de antagna leverantö­ rerna utan rangordning". Denna formulering tyder på att flera leverantörer kommer att antas av kommunen, d v s regleras på ett sätt som anges i 5 kap. 5 och 6 §§ LOU. Om kommunen avser att även konkurrensutsätta ramavtalsleverantörerna så regleras denna fråga i 5 kap. 7 § LOU. Det framgår inte av anbudsinbjudan om en eller flera leverantörer kommer att antas, om kommunen avser att lägga fast alla villkor i ramavtalet samt hurnvida en framtida konkurrensutsättning kommer att genomföras. Kom­ munen har inte förklarat vilken typ av ramavtal som avses bli tecknat utan valt att blanda saimnan samtliga ramavtal som omfattas av 5 kap. LOU. De grnndläggande kraven om konkurrensneutralitet, transparens och likabe­ handling i 1 kap. 9 § LOU har kommunen inte iakttagit. Kommunen bestrider Sensums ansökan och anför i yttrande bl.a. följande. Det huvudsakliga syftet med upphandlingen är inköp av tjänst och i ai1- budsformuläret anges att anbudsgivaren skall ange "Timpris per tirmne exklusive mervärdesskatt" samt övriga uppgifter om leverantören. Priset är i förväg fastslaget och därmed inte något som kommer att konkurrensutsät­ tas bland anbudsgivama. Kravet på förntsebarhet för leverantörerna är därmed också uppfyllt. Kommunen efterfrågar i upphandlingen inte några Sida 3 2581-09 Sida 4 LÄNSRÄTTEN I DOM 2581-09 inköpspriser eller vinstpålägg såsom Sensum menar. Det är endast anbuds­ givare som deltagit i upphandlingen och kvalificerat sig som leverantör och således tilldelats kontrakt som skall ha ett påslag om 10 % på sina inköps­ priser avseende eventuellt tillkommande material. Leverantörerna konkur­ rerar endast genom att ange pris per timme i ovan nämnda anbudsfonnulär. Under rubriken "Upphandlingskontrakt", sid. 7, anbudsinbjudan, framgår att kommunen har för avsikt att sluta ramavtal med leverantör och att ram­ avtalet baseras på innehållet i förfrågningsunderlaget och antaget anbud. Syftet med skrivelsen är inte att ange hur många leverantörer som ska antas utan tjänar endast som information till läsaren om att avtal kommer att slu­ tas och att innehållet i förfrågningsunderlaget ligger till grund för upphand­ lingen. Skrivelsen "leverantören" syftar endast till att det är leverantören som sådan som kommer att vara avtalspart i förhållandet upphandlande myndighet och leverantör. Kommunen definierar begreppet ramavtal så­ som 2 kap. 15 § LOU, där ett ramavtal kan slutas med en eller flera leve­ rantörer. Syftet med upphandlingen är att anta flera leverantörer och det framgår indirekt av anbudsförfrågan. Vidare har leverantören haft möjlig­ het att ställa frågor med anledning av oklarheter i anbudsinbjudan före an­ budstidens utgång, vilket framgår av anbudsinbjudan sid. 2. DOMSKÄL Tillämpliga bestämmelser Av 1 kap 9 § LOU framgår följande. Upphandlande myndigheter skall be­ handla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar skall vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. Av 16 kap 2 § LOU följer att om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap 9 § eller någon annan bestäm­ melse i LOU och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma SÖDE RMANLANDSLÄN LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDSLÄN DOM att lida skada, skall rätten besluta att upphandlingen skall göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Rätten får omedelbart besluta att upphandlingen inte får avslutas innan något annat har beslutats. Rätten får dock låta bli att fatta ett sådant interimistiskt beslut, om den skada eller olägenhet som åtgärden skulle medföra kan bedömas vara större än skadan för leverantören. Krav på redovisning av anbudsgivarnas inköpspriser Av kommunens anbudsinbjudan framgår att pris ska anges i anbudsformu­ läret samt att posten "pris på material" avser "leverantörens verifierade inköpspris + 10 % påslag". Anbudsprövningen kommer att ske genom att det anbud med det lägsta priset per timme kommer att antas. Genom denna formulering får det antas att kommunen kräver att inför anbudsprövningen få ta del av samtliga leverantörers verifierade inköpspriser, trots att in­ köpsprisema inte kommer att utvärderas i upphandlingen. En leverantör kan genom ett sådant krav tvingas att röja affärshemligheter till men för dennes verksamhet. Kravet på redovisning av inköpspriser är således kon­ kurrensbegränsande och inte förenligt med bestämmelserna i 1 kap. 9 § LOU. Frågan om ramavtal Kommunen använder sig av motstridiga fonnuleringar som gör att det inte kan anses framgå av anbudsformuläret om en eller flera leverantörer kom­ mer att antas och därför inte heller vilken typ av ramavtal som gäller. Det framgår inte heller om kommunen avser att lägga fast alla villkor i ramav­ talet samt om en framtida konkurrensutsättning kommer att genomföras. Eftersom anbudens utformning styrs av vald form för ramavtal brister kommunens anbudsinbjudan beträffande kraven på förutsebarhet och transparens. Sida 5 2581-09 LÄNSRÄTTEN I SÖDERMANLANDSLÄN DOM Sida 6 2581-09 Länsrätten finner mot bakgrund av det anförda att Nyköpings kommun agerat i strid med LOU på ett sådant sätt att Sensum Lås & Larm AB kan komma att lida skada. Grund för ingripande mot upphandlingen föreligger således. Med hänsyn till att Nyköpings kommuns utfonnning av anbuds­ förfrågan på ovan angivna punkter inte överensstämmer med lagens inten­ tioner om bl.a. konkurrensneutralitet, affärsmässighet, förutsebarhet och transparens ska upphandlingen göras om. HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (Dv 3109/la) .·, :!1b!'.�1 HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Bilaga Den som vill överklaga länsrättens beslut skall skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till länsrätten. Överklagandet skall ha kommit in till länsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivel­ sen kom.mer in nästa vardag. För att ett överklagande skall kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om det är av vikt för ledning av rättstil­ lämpningen att överklagandet prövas, anled­ ning förekommer till ändring i det slut vartill länsrätten kommit eller det annars finns syn­ nerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövnings­ tillstånd bör meddelas. r­o 0 C"I Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1. 2. 3. 4. 5. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom skall adress och telefonnummer till arbets­ platsen och eventuell annan plats där kla­ ganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift om länsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövrungstillstånd, den ändring av länsrättens beslut som kla­ ganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen skall vara undertecknad av klagan­ den eller hans ombud. Adressen till länsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar om­ bud skall denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefon­ nummer. www.domstoLse I SVERIGES DOMSTOLAR