FÖRVALTNINGSRÄTTEN I LINKÖPING SÖKANDE Jokarjo AB, 556064-450 l c/o Jokarjo AB Box 286 532 36 Skara Ombud: Advokat Lars Schmidt Advokaterna Schmidt & Wermelin KB Järnvägsgatan 12 532 30 Skara MOTPART Migrationsverket, Huvudkontoret 601 70 Norrköping SAKEN Avvisning av ansökan om överprövning FÖRVALTNINGSRÄTTENSBESLUT Förvaltningsrätten avvisar ansökan. BESLUT 2014-03-12 Meddelat i Linköping Mål nr 1101-14 Enhet 2 KONKURRENSVERKET 20!4 -03- 1 2 Dok.Id 155282 Postadress Box406 581 04 Linköping Besöksadress Brigadgatan 3 Telefon 013-25 ll 40 forvaltningsrattenilinkoping@dom.se Avd Dnr KSnr Aktbil 013-25 ll 00 Telefax Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 E-post: 2 FÖRVALTNINGS RÄTTEN BESLUT l 101-14 I LINKÖPING BAKGRUND Jokarjo AB (nedan bolaget) har den 18 februari 2014 i mål nr 6122-13 gäl­ lande överprövning av en upphandling som Migrationsverket genomfört kommit in med en skrivelse som uppges avse otillåten direktupphandling som Migrationsverket genomfört efter det att överprövning begärts, där bolaget yrkar att förvaltningsrätten ska överpröva även denna direktupp­ handling. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET Det följer av 4 § förvaltningsprocesslagen ( l 971 :291), FPL, att en ansökan eller överklagande ska innehålla vad som yrkas samt de omständigheter som åberopas till stöd för yrkandet. Domstolen ska grunda sitt avgörande på vad handlingarna innehåller och vad som i övrigt har förekommit i må­ let (30 § FPL). Domstolen ska se till att målet blir så utrett som dess be­ skaffenhet kräver, och vid behov ska domstolen anvisa hur utredningen bör kompletteras (8 § FPL). I 5 § FPL anges att om ansöknings- eller besvärshandling är så ofullständig att den inte kan läggas till grund för prövning i sak, ska rätten förelägga sökanden eller klaganden att inom viss tid avhjälpa bristen vid påföljd att hans talan annars inte tas upp till prövning. Bestämmelsen om domstolarnas utredningsansvar ger uttryck för den s.k. officialprincipen. Motsatsen till officialprincipen är förhandlingsprincipen. Enligt förhandlingsprincipen i dess renodlade form ligger ansvaret för ut­ redningen helt på parterna. Av RÅ 2009 ref. 69 följer att i mål om överprövning enligt lagen om of­ fentlig upphandling (2007:1091), LOU, gäller som huvudprincip att den 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 1101-14 part som gör gällande att en upphandling är felaktig på ett klart sätt ska ange på vilka omständigheter talan grundas på. Högsta förvaltningsdom­ stolen uttalade som skäl för sitt ställningstagande att mål om offentlig upp­ handling i princip gäller ekonomiska förhållanden mellan enskilda nä­ ringsidkare, varför de har en större likhet med sådana mål där man inom den allmänna processrätten tillämpar förhandlingsprincipen än med mål som är typiska för förvaltningsdomstolarna och för vilka FPL har konstrue­ rats. Detta leder till slutsatsen att officialprincipen måste tillämpas på ett försiktigt sätt i mål om offentlig upphandling. Den prövning som förvaltningsrätten huvudsakligen kan göra i mål som avser ansökan om överprövning av offentlig upphandling regleras i 16 kap. 4 § LOU. Där anges att efter ansökan av en leverantör som anser sig ha lidit eller kunna komma att lida skada får allmän förvaltningsdomstol överpröva en upphandling (punkten 1) och giltigheten av ett avtal som har slutits mellan en upphandlande myndighet och en leverantör (punkten 2). Bolaget har kommit in med skrivelse som anges avse otillåten direktupp­ handling. Förvaltningsrätten har med anledning av den inkomna skrivelsen registrerat ett nytt mål och vid två tillfällen förelagt bolaget att komma in med en precisering av vad bolaget vill att förvaltningsrätten ska pröva vid äventyr att målet annars kommer att avvisas. Detta då skrivelsen enligt förvaltningsrättens mening är oprecis i fråga om vilken upphandling som ska överprövas alternativt vilket avtals giltighet som bolaget vill att för­ valtningsrätten ska överpröva enligt LOU. Bolaget har inte kommit in med någon komplettering. Bolagets skrivelse är därför så pass bristfällig att den inte kan läggas till grund för prövning i sak. Då förvaltningsdomstolens egen utredningsskyldighet är begränsad i mål som gäller offentlig upp­ handling kan något ytterligare utredningsansvar inte läggas på domstolen. Eftersom bolaget har beretts tillfälle att avhjälpa bristerna och bristerna inte har läkts, ska ansökan avvisas. I LINKÖPING FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 1101-14 I LINKÖPING HUR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1D LOU). Sofia Blomkvist Föredragande har varit Stefka Bokmark. Iftl.t SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR- PRÖVNINGSTILLSTÅND .. ,,.� ::J Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Jönköping. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, 4. den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. Q anser att prövningstillstånd bör meddelas. Cl Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer www.domstol.se 2.