LÄNSRÄTTEN DOM 2009-01-29 Meddelad i Falun Målm 3400-08 E Rotel 3 Sida 1 (5) I DALARNAS LÄN SÖKANDE , ��"-� f Claes Keisu Medi� Storskogsvägen 8 141 39 Huddinge MOTPART Banverket 781 85 Borlänge Ombud: Advokat Anders Lindström och advokat Lars Nerbrand Advokatfirman Lindahl KB Studentgatan 4 211 38 Malmö SAKEN Överprövning av offentlig upphandling enligt lagen (2007:1092) om upp­ handling inom områdena vatten, energi, transport och posttjänster (LUFS) LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Länsrätten avslår CJaes K.eisu Medias ansökan. Länsrättens interimistiska beslut den 22 december 2008 upphör därmed att gälla Länsrätten erinrar om den tiodagarsfrist som föreskrivs i 16 kap. 1 § LUFS. YRKANDE M.M. Banverket har genomfört en upphandling avseende ramavtal för massme­ dieutbildning inom Banverket (dnr J08-0083/PE20). Tilldelningsbeslut fattades den 20 december 2008. Claes K.eisu Media begär överprövning av Banverkets upphandling och yrkar inhibition av Banverkets beslut. Claes Keisu Media motsätter sig att Mediagruppen värderats högre eller lika högt på punkterna erfarenhet, pris Dok.Id 5836.5 Postadress Box45 791 21 Falun Besöksadress Kullen 4 Telefon Telefax 023-484 00 023-484 80 E-post: lansrattenidalama@dom.se Expeditionstid måndag -fredag 08:00-12:00 13:00-16:00 IS2009 -0� 2 1 LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-01-29 och kmsupplägg och anför bl.a. föUande. Förutom anbudsgivamas kompe­ tens och erfarenhet är det deras förmåga att genomföra kurserna på det sätt som Banverket önskar samt priset som utvärderats. Vi har två utbildare med sammanlagt 17 års erfarenhet Det finns skäl för att de ska få högre poäng än Mediegruppen när det gäller kompetens och erfarenhet. Om Ban­ verket hade begärt in fler än två utbildare hade Claes Keisu Media tagit med det i sitt anbud och skillnaden hade då blivit mer markant. När det gäller kursupplägg hävdas att skillnaden i lärartäthet innebär en tydlig kva­ litetsskillnad och att det borde avspegla sig i poängsättningen. Denna skill­ nad borde väga till Claes Keisu Medias fördel. I Banverkets kompetens­ krav i uppdragsbeskrivningen framgår att de lärare som arbetar i uppdraget ska ha dokumenterad flerårig erfarenhet som TV- eller radiojoumalist. I upphandlingsföreskriftema begär Banverket CV och referenser för de lära­ re och resurspersoner anbudsgivama avser att använda. Mediegruppen har inte på något sätt beskrivit den TV-fotograf de tänker använda, inte ens med namn. I vårt nätverk finns webbdesigners, fotografer, TV-fotografer, skribenter och grafiker m.m. Om och när Banverket frågar efter massme­ dieutbildningen med imiktning mot TV-mediet kommer de inom ramavta­ let att kunna erbjuda det. Det motsätts att Banverket vid utvärderingen konsekvent räknat med deras högsta pris utan att ta hänsyn till vilken kom­ petens de får för pengarna. Deras anbud är flexibelt genom att det finns en valmöjlighet att välja kostnad beroende på antalet deltagare. Länsrätten har den 22 december 2008 fattat beslut om att Banverket tills vidare inte får avsluta upphandlingen. Banverket bestrider bifall till ansökan och anför bl.a. följande. Claes Keisu Media har i allt väsentligt haft invändningar mot Banverkets poängsättning i den genomförda utvärderingen. Det bör framhållas att det inte ankommer på en domstol att göra en ny utvärdering. Anbudsutvärderingen har genom­ förts helt i enlighet med förfrågningsunderlaget samt på ett objektivt och Sida 2 3400-08 E LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-01-29 icke-diskriminerande sätt. Faktum är att Banverket kan sägas ha gått längre än vad lagen kräver för att säkerställa en o�jektiv och icke-diskriminerande upphandling. Banverket hade nämligen med hänsyn till upphandlingsföre­ målets ringa värde haft möjlighet att direktupphandla tjänsten men valt att genomföra en förenklad upphandling i enlighet med de nationella reglerna i 15 kap. LUFS. I uppdragsbeskrivningen (UB1.1) efterfrågas endast en anbudssumma för respektive kurs med ett angivet maximalt antal deltaga­ re. Banverket har inte efterfrågat differentierade priser. Banverket har där­ för inte haft möjlighet att basera utvärderingen av Claes Keisu Media an­ bud på något annat sätt än det offererade priset vid maximalt deltagande. Allt annat hade stridit mot likabehandlingsprincipen. Erfarenhet av mass­ medieutbildning utgör enligt förfrågningsunderlaget endast en av flera fak­ torer som ska beaktas vid utvärderingen. Även praktisk erfarenhet av massmedia ska beaktas. Därtill kommer att erfarenhet inte bara är en fråga om tid. Givetvis måste även hänsyn tas till typen av tidigare genomförda uppdrag. Banverket har sammantaget gjort bedömningen att Mediegruppen har stön-e erfarenhet än Claes Keisu Media.. Claes Keisu Media har avsett anpassa antalet kursledare utifrån antalet deltagare. Av upphandlingsföre­ skriftema (UFU 4.3) framgår att Banverket valt att inte ta med lärartäthet som ett bedömningskriterium i utvärderingen. Det finns ingen grund för invändningen i denna del. SKÄLEN FÖR LÄNSRÄTTENS AVGÖRANDE Enligt 16 kap. 1 § LUFS får en leverantör som anser sig ha lidit eller kan komma att lida skada enligt 2 § i en framställning till allmän förvaltnings­ domstol ansöka om åtgärder enligt den paragrafen. Av 2 § samma kapitel framgår att rätten ska besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjmts om den upp­ handlande enheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. Sida 3 3400-08 E LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2.009-01-29 24 § eller någon annan bestämmelse i lagen och detta har medfört att leve­ rantören lidit eller kan komma att lida skada. En upphandlande enhet ska enligt 1 kap. 24 § LUFS behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om öm­ sesidigt erkännande och om proportionalitet iakttas. Länsrätten gör fö�jande bedömning. I förfrågningsunderlaget har Banverket angett vilka faktorer som kommer att tillmätas betydelse vid utvärderingen (UFU4.3). Av detta framgår bl.a. följande. Det ekonomiska mest fördelaktiga anbudet kommer att antas. Följande omständigheter kommer att tillmätas betydelse vid anbudspröv­ ningen: Utvärderingslaiterier 1) Anbudssumman fördelas enligt UFU3.1 punkt 1-5, max värde 35 %, 2) Erfarenhet av att genomföra utbildning inom området massmediakunskap m.m., max värde 35 %, 3) Kursupp­ lägg/metodik inklusive hur intervjuträning ska genomföras, max värde 30 %. Vidare framgår att vid utvärderingen av Erfarenhet kommer följande att tillmätas betydelse: praktisk erfarenhet av massmedia, där radio- och TV­ erfarenhet värderas högt samt erfarenhet i undervisning i massamediekun­ skap. Claes Keisu Media har invänt bl.a. mot beräkningen vid utvärderingen av Erfarenhet och Kursupplägg. Av Banverkets utvärdering framgår bl.a. föl­ jande. Claes Keisu Media fått 4,00 avseende Erfarenhet och 5,00 avseende Kursupplägg och metodik. Vinnande anbud har fått ett värde om totalt 467 och Claes Keisu Medias värde har uppgått till 415. Enligt länsrätten be­ dömning har det inte genom vad Claes Keisu Media har anfört i denna del avseende utvärderingen framkommit att Banverket härvid har agerat i strid Sida 4 3400-08 E LÄNSRÄTTEN DOM I DALARNAS LÄN 2009-01-29 med LUFS på sådant sätt att Claes Keisu Media har lidit eller kunnat komma att lida skada. Claes Keisu Media har vidare anfört att Banverket räknat med deras högsta pris utan hänsyn tagen till kompetens. Banverket har framhållit att det i förfrågningsunderlaget efterfrågas en anbudssumma för respektive kurs med ett angivet maximalt antal deltagare och att utvärderingen därigenom ska baseras på det offererade priset vid maximalt deltagande. Enligt läns­ rättens bedömning har Banverket agerat i enlighet med vad som framgår av förfrågningsunderlaget. Mot bakgrund härav och med beaktande av vad som i övrigt har frarnkommit i målet är länsrättens bedömning att Banver­ ket inte kan anses ha agerat i strid med bestämmelserna i LUFS. Inte heller har det genom vad Claes Keisu Media i övrigt anfört och åbero­ pat framkommit att Claes Keisu Media har lidit eller kunnat komma att lida skada på grund av något brott mot de grundläggande principerna i 1 kap. 24 § LUFS eller annan bestämmelse i lagen. Sammantaget finner länsrätten därmed att det inte föreligger grund för ingripande enligt 16 kap. 2 § LUFS. Hur man överklagar, se bilaga (DV3109/1c). Sida 5 3400-08 E /}[;1:h//1;11 1(Jl) f_/{!:-J';/f;_a�� Helghe