FÖRVALTNINGSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 Enhet 21 SÖKANDE Sida 1 (6) 2Dlfi ·--08- 2 7 Avd Dnr KSnr Aktbll DAB Group AB, 556485-2159 Örlogsvägen 15 426 71 Västra Frölunda Ombud: Advokaten Johan Rappmann Advokatfirman Glimstedt AB Box 2259 403 14 Göteborg MOTPART Vänersborgs kommun, 212000-1538 Samhällsbyggnadsnämnden, gatuenheten 462 85 Vänersborg SAKEN ' ' DOM 2015-08-26 Meddelad i Göteborg Mål nr 6760-15 Dok.Id 356498 Posl11d1'ess Box 53197 400 15 Göteborg 8c"8öks11d1'ess Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031 - 732 70 00 031 - 711 78 59 E-post: forvaltningsrattenigoteborg@dom.se Expeditionslid måndag - fredag 08:00-16:00 Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår ansökan. KONKURRENSVERKET Sida 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6760-15 I GÖTEBORG BAKGRUND Vänersborgs kommun (kommunen) genomför en upphandling av Byte av kranbalk och räcke på del av Dalbobron, dm 2015/137. Av tilldelningsbeslut meddelat elen 18 juni 2015 framgår att kommunen valt att teckna avtal med Skanska Sverige AB (Skanska). YRKANDEN M.M. DAB Gro11p AB (DAB) ansöker om överprövning och yrkar att upphand­ lingen inte får avslutas fönän rättelse skett genom en ny utvärdering vid vilken Skanska Sverige AB:s anbud inte ska beaktas. Till stöd för ansökan anför DAB bl.a. följande. Skanskas anbud uppfyller inte samtliga angivna skallkrav i förfrågnings­ underlaget, såvitt avser att Skanska inte uppfyller kravet på dokumentation av att offererad ansvarig arbetsledare har erfarenhet av arbeten som ingår i entreprenaden. Skanskas anbud skulle därmed inte ha utvärderats. DAB har placerats på andra plats vid utvärderingen. Eftersom Skanskas anbud inte skulle ha utvärderats kommer DAB att lida skada om ett ingri­ pande enligt LOU inte sker. Vänersborgs kommun har i förfrågningsunderlaget som skallkrav angett att offererad ansvarig arbetsledare ska ha dokumenterad erfarenhet av arbeten som ingår i entreprenaden. Detta krav följs upp genom att den ansvarige arbetsledaren inte får bytas ut av leverantören/entreprenören utan beställa­ rens medgivande. Skallkravet är ett av få obligatoriska krav för entrepre­ naden som utgör kvalificeringskrav vid prövning av anbudet. I förfråg- Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6760�15 I GÖTEBORG ningsundedagets punkt AFB.51 ställs bl.a. krav på att alla uppgifter som efterfrågas ska lämnas. Genom förtydligandet i Frågor & Svar har detta krav preciserats till att "alla skallkraven enligt förfrågningsunderlaget upp­ fylls samt att alla uppgifter som har efterfrågats lämnats.". Kravet i för­ frågningsunderlagets punkt AFC.34 kan - inte minst med hänsyn till för­ tydligandet i Frågor & Svar - inte förstås på annat sätt än att inte endast namnet på ansvarig arbetsledare ska anges i anbudet, utan även att kraven att denna ska ha erfarenhet av arbeten som ingår i entreprenaden och att denna erfarenhet ska vara dokumenterad, ska anges i anbudet, dvs. är obli­ gatoriska krav på anbudet. Sådan tolkning vinner stöd även i elen upphancl­ lingsrättsliga huvudregeln att krav måste vara uppfyllda redan vid anbuds­ tidens utgång, om inget annat anges i eller framgår av förfrågningsunderla­ get. Det är ostridigt att Skanska aldrig intygat att eller ens angett att ansvarig arbetsledare uppfyller ovan nämnda krav vad gäller specifika erfarenheter. Kommunen har således aldrig med fog kunnat utgå ifrån att nämnda skallkrav uppfyllts av Skanska, utan hat· haft skyldighet att konsta­ tera att Skanska inte uppfyllt kravet på att redovisa att arbetsledaren hade dokumenterad erfarenhet. Skanskas anbud saknar all dokumentation avseende offererad ansvarig arbetsledares erfarenheter av reparationsarbeten av betongbro. Kommunen skulle därmed rätteligen ha diskvalificerat Skanskas anbud och slutfört utvärderingen med bortseende från Skanskas anbud. Vänersborgs kommun (kommunen) yrkar att ansökan ska avslås och anför bl.a. följande. Kommunen har i förfrågningsunderlaget efterfrågat att "Namn på ansvarig arbetsledare anges i anbudet" samt att "Arbetsledaren skall ha dokumenterad erfarenhet av arbeten som ingår i entreprenaden." Skanska har i sitt anbud angett arbetsledare med ställda kvalifikationer. Något krav på att anbudsgivaren ska lämna in någon skriftlig dokumentat­ ion på arbetsledarens erfarenhet ställs inte. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6760-15 I GÖTEBORG Skallkravet i förfrågningsunderlaget avser att ange namn på en arbetsledare som uppfyller kravet att personen har dokumenterad erfarenhet av arbeten som ingår i entreprenaden. Själva dokumentationen efterfrågades inte i form av något obligatoriskt krav. En upphandlande myndighet har ingen skyldighet att under utvärderingsprocessen kontrollera alt samtliga läm­ nade uppgifter i anbuden är riktiga. Skanskas uppgift om arbetsledaren får enligt kommunens mening anses uppfylla kravet i förfrågningsunderlaget på efterfrågad uppgift som ska anges i anbudet. Det är dätför inte motiverat att undanta Skanskas anbud från utvärdering på denna grund. Kommunen har inte agerat i strid med vare sig 1 kap. 9 § LOU eller någon annan bestämmelse i LOU. Kommu­ nens agerande kan därmed inte ha medfört att DAB har lidit skada eller riskerat att lida skada. SKÄLEN FÖR FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Tillämpliga bestämmelser m.m. Upphandlande myndigheter ska behandla leverantörer på ett likvärdigt och icke-diskriminerande sätt samt genomföra upphandlingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska vidare principerna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas (1 kap. 9 § LOU). Om den upphandlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon atuian bestämmelse i demia lag och detta har medfört att leverantören har lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse har gjorts (16 kap. 6 § LOU). Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6760-15 I GÖTEBORG Förvaltningsrättens bedömning DAB gör gällande att Vänersborgs kommun har brutit mot LOU genom att utvärdera och anta ett anbud som inte uppfyller samtliga ställda skallkrav eftersom offererad namngiven ansvarig arbetsledares erfarenhet inte har redovisats i anbudet. För att konkurrens.ska kunna ske på lika villkor krävs ett klart och tydligt förfrågningsunderlag. Samtliga krav som ställs på det som ska upphandlas ska finnas med i förfrågningsunderlaget och det ska framgå vilka krav som måste uppfyllas för att anbudet ska kunna antas. Sådana krav måste upp­ rätthållas och ett anbud som inte uppfyller dessa måste läggas åt sidan. I förfrågningsunderlaget framgår under punkten AFC.34 Arbetsledning att namn på ansvarig arbetsledare ska anges och att denne ska ha dokumente­ rad erfarenhet av arbeten som ingår i entreprenaden. Något krav utöver att namnge offererad ansvarig arbetsledare i anbudet anges sålunda inte. Det som DAB uppger ger inte stöd för någon annan uppfattning. Skanska har i sitt anbud angett namn på ansvarig arbetsledare och uppfyller därmed ställt skallkrav. Kommunen har därför saknat skäl för att utesluta Skanskas anbud på av DAB angiven grund. Sammanfallningsvis har DAB inte visat att kommunen har genomfört upp­ handlingen i strid med LOU. Grund för ingripande mot upphandlingen saknas därför, varför ansökan ska avslås. Sida 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 6760-15 I GÖTEBORG UR MAN ÖVERKLAGAR, se bilaga 1 (DV 3109/1 B LOU) �son Rådman Föredragande i målet har varit föredragande juristen Michael Koch. Bilaga 1 ..§f't-"&, •mll'.!1 HUR MAN ÖVERKLAGAR .. PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Katnmarrätten i Göteborg. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till fdtvaltuingstätten. Övetlclagandet ska ha kommit in till förvaltningsrättea. inom tre veckor från den dag då klaganden fick del JI.V beslutet Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling bar angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrli.tteti fordras att ptöv.ningstillståtld meddelas. Kammarrätten .lätnnar prövniogst:illstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 3. det ät av vikt för ledning av tättst:illlimpningen att överklagandet prövas av högre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltnlngsrättens beslut fast Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas, Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. Klagandens person-/organisationsnumrnet, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltdefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande ät aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, sb ombudets natn.Q, postadress, e­ postadtess, tdefonnumtner till arbetsplatsen och mobiltdefonnutnmer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändtlngen utan dröjsmål anmälas till kammarrätten, 2. den dom/beslut som överklagas med uppgift om förvaltnings rättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 3. de skäl som klaganden anger till stöd för ea begäran om prövningstillstånd, 4. den ändtlng av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, 5. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Adressen till förvaltningsrätten framgår av domen/beslutet I mål om överprövning e� �gen (2007:1091) om offen,tlig upphandling eller lagen (2.007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energ-i, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut bar löpt ut I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett .interimistiskt beslut I vissafallf'a.tavtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgötande f"ar inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig infotmation finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. m,wdorm:tol.,c I SVERIGES DOMSTOLAR 11 ;·-·.. �·->,;.....-..:.-&,:...,;�,�s!(i;•.�·�:.-1,·: .,., '!