FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM I STOCKHOLM 2013-01-02 Mål nr 21302-12 KONKURRENSVERKET 2013 -0� 0 3 Avd Dnr Allmänna avdelningen Meddelad i Enhet 16 Stockholm 1 SÖKANDE Ansvarsfull Omsorg i Sverige AB, 556441-3598 Ankdammsgatan 35, 2tr 171 67 Solna MOTPART Täby kommun 183 80 Täby SAKEN Doss Aktbil Ansökan om rättelse enligt lagen om valfrihetssystem FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Dok.Id 305546 Postadress 115 76 Stockholm Besöksadress Tegeluddsvägen l Telefon Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 Förvaltningsrätten avslår Ansvarsfull Omsorg AB:s ansökan om rättelse. Telefax 08-561 680 01 forvaltningsrattenistockholm@dom.se 08-561 680 00 E-post: FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21302-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen BAKGRUND Täby kommun upphandlar hemtjänst genom tillämpning av lagen om val­ frihetssystem, LOV, 184/2011-75. I beslut den 8 oktober 2012 godkändes inte Ansvarsfull Omsorg AB, med Hojatollah Jariani som ansvarig för den dagliga ledningen, som leverantör. Som skäl till detta angavs att erfaren­ heten bedöms vara otillräcklig, ansvarig för den dagliga ledningen lever inte upp till kommunens kompetenskrav, beskrivningen av det systema­ tiska kvalitetsarbetet är bristfällig och beskrivningen av handlingsplan för kris och extraordinär händelse saknas. Kommunen redovisar vad som bris­ ter i anbudet utifrån förfrågningsunderlagets punkter 3.5, 3.7, 3.10 och 3.12. YRKANDEN Ansvarsfull Omsorg AB ansöker om rättelse och yrkar att beslutet ska om­ prövas. Till stöd för sin talan uppger bolaget följande. Beslut har fattats utan begärd komplettering. Ansvarsfull Omsorg har idag tillstånd att bed­ riva hemtjänstinstatser i flera andra kommuner. Bolaget har ett komplett ledningssystem för att säkra kvaliteten i den vård som bedrivs. Handlings­ plan för kris och extraordinär händelse finns dokumenterad men det fram­ gick inte i förfrågningsunderlaget att dokumentation erfordrades. Den an­ svarige har inte ens blivit kallad till intervju för att presentera företaget ledningssystem. Ledningen är kompetent för denna uppgift. I företags led­ ning sitter idag läkare, sjuksköterska och mentalskötare, alla med lång er­ farenhet av att arbeta med äldre och personer med funktionshinder. Kom­ munens kompetenskrav, "högskoleutbildning med social inriktning" är inte rimligt i förhållande till att bedriva hemtjänst. En legitimerad sjukskö­ terska med erfarenhet av äldrevård borde uppfylla kompetenskravet för att bedriva hemtjänstinsatser i ett ordinärt hem. Hur ska en socionom som saknar medicinsk utbildning/kompetens bedöma en avvikelse av vikt som ska rapporteras till Socialstyrelsen? Hur ska en socionom bedöma vikten 2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21302-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen av en olyckshändelse i hemmet för att kunna tillkalla hjälp? Hur ska un­ dernäring upptäckas eller förebyggas när kunskap om nutrition saknas. Täby kommun vidhåller beslutet att avslå Ansvarsfull omsorg AB:s ansö­ kan och anför bl.a. följande. LOV medför ingen skyldighet att ge anbuds­ givare möjlighet att komplettera ett anbud. Kommunen ger som regel ing­ en möjlighet att komplettera i de fall den som anges som ansvarig för den dagliga verksamheten inte har den kompetens som krävs enligt förfråg­ ningsunderlaget. Det är ett av de mest grundläggande kraven och innebär att ansvarig för den dagliga ledningen måste bytas ut om företaget som söker ska leva upp till de krav som ställs och det bedöms vara en så om­ fattande förändring att det inte endast är fråga om en komplettering. När det gäller kraven under punkt 3.5 i förfrågningsunderlaget saknar Hojatollah Jariani enligt sitt CV erfarenhet av ledning inom omsorg, om­ vårdnad och service samt den utbildning som krävs och kommunen har gjort bedömningen att företaget inte lever upp till de krav som ställs på erfarenhet. Det anges inte heller här hur länge företaget varit verksamt eller om det är verksamt i några andra kommuner. Avseende uppfyllandet av kraven i punkt 3. 7 så anges Hojatollah Jariani som ansvarig för den dagliga ledningen och är legitimerad sjuksköterska. Han har inte någon utbildning mot social omsorg, som exempelvis socionom. Han redovisar heller ingen erfarenhet av arbetsledning med personal- och ekonomiansvar inom social omsorg. Kommun räknar inte sjuksköterskeutbildningen som en utbildning med social inriktning kommun har gjort bedömningen att det är helt rimligt att kräva att den som leder en verksamhet som styrs av socialtjänstlagen skall ha en utbildning med inriktning mot social omsorg, inte med inriktning mot hälso- och sjukvård. Det strider på intet sätt mot proportionalitetsprincipen. När det gäller systematiskt kvalitetsarbete un­ der punkt 3.10 beskrivs inte gällande rutiner för samverkan på ett full­ ständigt sätt, i mallen som avser riskanalys saknas en beskrivning av själva rutinen och hur den bifogade mallen ska användas och i vilket syfte, 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21302-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen komplett beskrivning av företagets egenkontroll saknas och beskrivning av hur ledningssystemet ser ut saknas. När kommunen tittar på det som redovisats i ansökan gällande den här punkten och jämför det med social­ styrelsens föreskrift och allmänna råd på området så gör kommunen be­ dömningen att det som redovisats inte överensstämmer med de krav kommunen ställer. Vad avser Kris och extraordinär händelse under punkt 3.12 så står det i förfrågningsunderlaget att handlingsplanen skall redovi­ sas. Svaret från bolaget är några rader långt och kommunen gör bedöm­ ningen att denna redovisning inte är tillräcklig för att leva upp till de krav som ställs. I anbudet redovisas inget om bolagets förmåga att förebygga, motstå och hantera en kris eller extraordinär händelse. Ansvarsfull Omsorg AB har kompletterat sin ansökan med uppdaterad CV (punkt 3.5), företagets ledningssystem, Egenkontroll och Kvalitetssäkring reviderad B 2012-10-15 - dokument som inte fanns bland de bifogade i TendSign - (punkt 3.10) och Policy Krishantering punkt 3.12). Bolaget är idag godkänt och verksamt som utförare i Stockholms Stad och Järfälla kommun och besked från Sundbyberg kommun väntas senast den 28 no­ vember 2012. Täby kommun är ensam om att inte se en leg. sjuksköterska som tillräcklig kompetent. Bolaget har nu sett till att kollektivavtal har träffats mellan företaget och Kommunal. Hojatollah Jariani är väl bevand­ rad vad det gäller lagar, förordningar, föreskrifter och Socialstyrelsens riktlinjer. Täby kommun svarar att de handlingar som Ansvarsfull Omsorg AB nu gett in till förvaltningsrätten har kommunen inte tidigare tagit del av. Be­ slutet att avslå Ansvarsfull Omsorg AB:s ansökan grundas på de handling­ ar som kommunen fick tillgång till i anbudet som inkom den 18 september 2012. För att kommunen ska ta ställning till de nya handlingar som till­ kommit hänvisas Ansvarsfull Omsorg AB att komma in med ett nytt an­ bud. Det aktuella beslutet avser inte de nu tillkomna handlingarna. 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21302-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Enligt kommunens bedömning av de dokument som fanns i anbudet lever Hojatollah Jariani inte upp till kompetenskraven på den dagliga ledningen när det gäller utbildning och kravet på sex månaders erfarenhet av arbets­ ledning med ekonomi- och personalansvar inom social omsorg eller det alternativa kravet på två års erfarenhet av arbetsledning inom social om­ sorg. SKÄLEN FÖR AVGÖRANDET I 6 kap. 2 § LOV anges att den upphandlande myndigheten får begära att en ansökan förtydligas eller kompletteras. I förfrågningsunderlaget anges att ansökan ska lämnas elektroniskt via TendSign, vilka uppgifter som ska lämnas och att uppgifterna ska vara aktuella och om de ändras under an­ sökningstiden ska de nya uppgifterna omgående meddelas kommunen via TendSign. Vidare anges att ansökan är bindande i fyra månader, social­ nämnden handlägger och godkänner ansökningar löpande, att handlägg­ ningstiden är normalt åtta veckor och avtalstiden är två år från det datum när avtal tecknas. Det anges också att leverantören kan komma att kallas till ett personligt möte med kommunen. Att Täby kommun inte gett Ansvarsfull Omsorg AB möjlighet att komplet­ tera ansökan eller kallat till ett personligt möte med kommunen är inte skäl för rättelse. Kommunen själva avgör om de är lämpliga åtgärder. Kommu­ nen har därmed inte frångått förfrågningsunderlaget eller brutit mot LOV. Bolagets ansökan har avgjorts utan att de kompletterande dokument och uppgifter som nu åberopas i ansökan om rättelse har meddelats kommunen via TendSign, som förfrågningsunderlaget föreskriver. Förvaltningsrätten kan inte beakta nya uppgifter som rätteligen skulle ha meddelats Täby kommun på ett visst sätt för att kunna beaktas vid handläggningen av an­ sökan. 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21302-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrättens prövning av ansökan om rättelse utgår därmed från det material som Täby kommun hade tillgång till via TendSign vid beslutstill­ fället den 8 oktober 2012. Täby kommun, som ansvarig för hemtjänsten, ställer genom förfrågnings­ underlaget upp de krav som bedöms befogade för att hemtjänst ska kunna utföras på det sätt som kommunen önskar. Kommunen och Hojatollah Jariani, som ansvarig för den dagliga ledningen av Ansvarsfull Omsorg AB, har olika uppfattning om vilken erfarenhet och kompetens som kan anses vara nödvändig för att utföra aktuellt uppdrag inom ramen för hem­ tjänst. Kommunen har sakligt motiverat sin ståndpunkt och har som upp­ handlande myndighet vad som kan rubriceras som tolkningsföreträde. An­ svarsfull Omsorg AB har inte visat inte att det finns skäl för rättelse av beslutet när det gäller kommunens krav avseende erfarenhet och kompe­ tens. Kommunen har också sakligt motiverat sina ståndpunkter när det gäller bolagets i ansökan redovisade uppgifter avseende systematiskt kvalitetsar­ bete och handlingsplan för kris och extraordinär händelse, utifrån de krav som ställs i förfrågningsunderlaget. Även i dessa avseenden är det Täby kommuns privilegium att avgöra om uppgifterna i ansökan är tillfredsstäl­ lande nog för att kommunen ska vara övertygade om att bolaget kan er­ bjuda den hemtjänst man önskar kunna ge sina kommuninvånare. Sammanfattningsvis finner förvaltningsrätten att vad Ansvarsfull Omsorg AB anfört inte visar att Täby kommuns beslut att inte godkänna bolagets ansökan om att få delta i ett valfrihetssystem avviker från förfrågningsun­ derlagets krav eller står i strid med LOV. Det finns därför inte skäl för rät­ telse. Bolagets ansökan ska avslås. 6 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 21302-12 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga (Dv 3109/la) Kaija Hultquist Rådman Kerstin Sandin har föredragit målet. 7 I.. ,r��":.ec_ tt:!!1 SVERIGES DOMSTOLAR HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvaltningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstillstånd om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas, anledning förekommer till ändring i det slut vartill förvaltningsrätten kommit eller det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står förvaltningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att prövningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 1. den klagandes namn, personnummer, yrke, postadress och telefonnummer. Dessutom ska adress och telefonnummer till arbetsplatsen och eventuell annan plats där klaganden kan nås för delgivning lämnas om dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i målet. Om någon person- eller adressuppgift ändras är det viktigt att anmälan snarast görs till kammarrätten, det beslut som överklagas med uppgift 3. om förvaltningsrättens namn, målnummer samt dagen för beslutet, 4. de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillstånd, 5. den ändring av förvaltningsrättens beslut som klaganden vill få till stånd, 6. de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. Skrivelsen ska vara undertecknad av klaganden eller hans ombud. Adressen till förvaltningsrätten framgår av beslutet. Om klaganden anlitar ombud ska denne sända in fullmakt i original samt uppge sitt namn, adress och telefonnummer. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska Ni utan dröjsmål anmäla ändringen till kammarrätten. I mål om överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innan tiden för överklagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upphävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man överklagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. DV 3109/lA LOU 2.