FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM Målm ILULEÅ 2016-06-30 1250-16 Sida 1 (5) Enhet 1 SÖKANDE Meddelad i Luleå Svensk Mark & Schakt AB, 556852-0711 Postvägen 20 957 39 Pello MOTPART Luleå Energi Elnät AB, 556139-8255 Box 50 100 973 23 Luleå SAK EN I KONKURRENSVERKET 2016 -07- 0 4 ._ Avd Dnr KSnr Aktbil - I Ansökan om överprövning enligt lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, LUF FÖRVALTNINGSRÄTTENS AVGÖRANDE Förvaltningsrätten avslår avvisningsyrkandet. Förvaltningsrätten bifaller ansökan om överprövning och förordnar att Luleå Energi Elnät AB:s upphandling av Ramavtal entreprenader, ny- och ombyggnadsarbeten inom eldistribution ska göras om. Dok.Id 77327 Postadress Besöksadress Skeppsbrogatan 43 Telefon Telefax 0920-29 54 90 0920-22 04 59 E-post: forvaltningsrattenilulea@dom.se www .domstol.se/forvaltningsratt Expeditionstid måndag - fredag 08:00-16:00 Box 849 971 26 Luleå Sida2 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1250- 16 ILULEÅ 2016-06-30 BA KGRUND Luleå Energi Elnät AB (Luleå Energi) har genomfört upphandling av Ram­ avtal entreprenader, ny- och ombyggnadsarbeten inom eldistribution (fören­ klat förfarande). Fyra anbud kom in, varav ett från Svensk Mark & Schakt AB (SMSAB). Enligt beslut den 3 juni2016 tilldelades kontrakt till två andra anbudsgivare. PARTERNASINSTÄLLNING SMSAB ansöker om överprövning och yrkar att upphandlingen ska rättas på så sätt att arbeten på mark respektive öar viktas lika vid utvärderingen. Luleå Energi Elnät AB anser i första hand att ansökan ska avvisas och i andra hand avslås. SKÄLEN FÖRA VGÖRANDET Yrkandet om avvisning Luleå Energi anser att ansökan ska avvisas eftersom den är riktad mot fel part. Som motpart i ansökan om överprövning har angetts Luleå Energi AB, trots att det är Luleå Energi Elnät AB som gjort upphandlingen. Det stämmer visserligen att SMSAB felaktigt angett Luleå Energi AB som motpart. Det framgår dock av övriga av SMSAB ingivna handlingar att det åsyf'.t�c!_e l,_oJl!g�t äi- L_uleå �neJgi El11ät AB. Mot denna bakgrund, och då SMSAB kompletterat ansökan med rätt motpart och avtal inte tecknats, sak­ nas skäl för att avvisa/avslå ansökan på denna grund. Sida 3 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1250-16 I LULEÅ 2016-06-30 Ansökan SMSAB har gjort gällande att förfrågningsunderlaget måste uppfattas så att faktorerna för fastland och öar ska viktas lika, samt att så inte har skett i utvärderingen där land viktats till 92 procent och öar till åtta procent. SMSAB har vidare gjort gällande att detta strider mot principen om transpa­ rens och att SMSAB hade vunnit upphandlingen om utvärderingen skett på rätt sätt. Luleå Energi har anfört att det tyvärr inte framgår av förfrågningsunderlaget hur faktorerna för land och öar ska viktas, att SMSAB:s tolkning inte har företräde framför Luleå Energis, samt att det mest fördelaktiga anbudet, dvs. inte SMSAB:s, ska antas. Förvaltningsrättens bedömning Enligt 15 kap. 16 § LUF ska en upphandlande enhet anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande enheten, eller det anbud som har lägst pris. Bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga ska göras enligt 12 kap. 1 § andra stycket. Den upphandlande enheten ska antingen ange hur de olika kriterierna som avses i 12 kap. 1 § andra stycket viktas vid bedömningen av vilket anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga eller ange kriterierna i fallande prioritetsordning. Kriterieviktningen eller prioritetsordningen ska anges i annonsen om upphandling, i ansökningsinbjudan eller i förfrågningsun­ derlaget I förfrågningsunderlaget AFB.53, Prövning av anbud, anges följande. Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer att antas med beaktande av följande kriterier. 1. Faktor enligt EBR KLG 1 P2 för projekt på fastlandet. Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1250-16 ILULEÅ 2016-06-30 Faktor enligt EBR KLG 1P2 för projekt på öar. 2. 3. Den anbudsgivare som efter poängbedömning, viktning och summering har den högsta poängen kommer att väljas. Vid lika resultat räknas faktorn för fastlandet högre än för öar och timprislista. Förvaltningsrätten konstater att förfrågningsunderlaget anger att en viktning kommer att ske, men inte hur. Möjligen talar det förhållandet att vid lika resultat ska faktorn för fastlandet räknas högre, för den tolkning som SMSAB gjort. Formuleringen är dock alltför luddig för att man ska kunna dra några säkra slutsatser. Av tilldelningsbeslutet framgår att Luleå Energi fastställts viktningen på grundval av mängden arbete enligt budget, närmare bestämt 92 procent för land och åtta för öar. Att så skulle ske framgår inte av förfrågningsunderla­ get. Det är sedan länge klarlagt att upphandlande myndigheter/enheter i veder­ börlig ordning ska informera om de kriterier och villkor som aktualiseras i samband med varje upphandling, samt att det inte är förenligt med de EU­ rättsliga principerna om transparens och likabehandling att i efterhand ange viktningskoefficienter för tilldelningskriterierna (se bestämmelsen ovan och ex. målm C-532/06, Lianakis). Luleå Energi har således brutit mot 1 kap. och 24 § och 15 kap. 16 § LUF genom att förfara på det sätt som skett. SMSAB får anses ha lidit eller kan koJ?llla_att lida �kadapå gl1111d av felet. Skäl för ingripand� enligt 16 k_ap. 6 § LUF föreligger därför. Eftersom felet är hänförligt till det konkurrensuppsökande skedet ska upp­ handlingen göras om. Timprislista enligt prisformulär. Sida 5 FÖRVALTNINGSRÄTTEN DOM 1250-16 2016-06-30 HUR MAN ÖV ERKLAGAR D e t t a a v g J ö r a n rtld e k a n ö v e r k l a g a s . Inf o rm a t i o n o m h u r m a n ö v e r k l a g ar fi n n s i 1 ILULEÅ rmulär DV 3109/1 C LOU (se bilaga). fo4 Eva Beselin ( Om Ni vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska Ni skriva till Kammarrätten i Sundsvall. Skrivelsen ska dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. Överklagandet ska ha kommit in till förvalt­ ningsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller det vid en sådan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock överklagandet ha kommit in inom tre veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för över­ klagandet för offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för överklagandet infaller på lördag, söndag eller helgdag, midsommarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag. För att ett överklagande ska kunna tas upp i kammarrätten fordras att prövningstillstånd meddelas. Kammarrätten lämnar prövningstill­ stånd om 1. detfinnsanledningattbetvivlariktighetenav det slut som förvaltningsrätten har kommit till, 2. detinteutanattsådanttillståndmeddelasgår att bedöma riktigheten av det slut som för­ valtningsrätten har kommit till, 3. detäravviktförledningavrättstillämpning­ en att överklagandet prövas av högre rätt, el­ ler 4. detannarsfinnssynnerligaskälattpröva överklagandet. Om prövningstillstånd inte meddelas står för­ valtningsrättens beslut fast. Det är därför viktigt att det klart och tydligt framgår av överklagandet till kammarrätten varför man anser att pröv­ ningstillstånd bör meddelas. Skrivelsen med överklagande ska innehålla 2. 3. 4. 5. där klaganden kan nås för delgivning. Om dessa uppgifter har lämnats tidigare i målet - och om de fortfarande är aktuella - behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer till arbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska änd­ ringen utan dröjsmål anmälas till kammarrät­ ten. den dom/beslut som överklagas med upp­ gift om förvaltningsrättens namn, målnum­ mer samt dagen för beslutet, de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran om prövningstillstånd, den ändring av förvaltningsrättens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som klaganden vill åberopa och vad han/hon vill styrka med varje särskilt bevis. ..... I) . ··.....·,.... . .. .... ·.. HUR MAN ÖVERKLAGAR - PRÖVNINGSTILLSTÅND 1 S. .. ...., . .... ..... .. ( Q� u - - ""' Q Adressen till förvaltningsrätten framgår av do­ men/beslutet. Ivissamålfåravtalslutasinnantidenföröver­ klagande av rättens dom eller beslut har löpt ut. Detta gäller mål om överprövning enligt: • lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, • lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster, eller • lagen (2011:1029) om upphandling på för- svars- och säkerhetsområdet. I de flesta fall får avtal slutas när tio dagar har gått från det att rätten avgjort målet eller upp­ hävt ett interimistiskt beslut. I vissa fall får avtal slutas omedelbart. Ett överklagande av rättens avgörande får inte prövas seaan avtal har -slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man över­ klagar kan Ni vända Er till förvaltningsrätten. - . 1. Klagandens person-/organisationsnummer, postadress, e-postadress och telefonnummer till bostaden och mobiltelefon. Adress och telefonnummer till klagandens arbetsplats ska också anges samt eventuell annan adress www.domstol.se ...... . VER.lGES OMSTOLAil