FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT I STOCKHOLM 2014-07-02 Målnr 14288-14 KONKURRENSVERKET Sida 1 (4) Allmänna avdelningen Meddelat i Stockholm Enhet 15 SÖKANDE Retriever Sverige AB, 556586-1571 Ombud: Jur.kand. Charlotte Nothnagel Advokatfirman Westermark Anjou Box 16030 103 21 Stockholm - MOTPART l .Skatteverket 171 94.Stockholm 2. Krnnofogdemyndigheten 106 65 Stockholm SAKEN Avd Dnr KSnr 20!4 -07- 0 2 aua Aktbil O�fentlig upphandling; nu fråga om hävande av förlängd avtalsspäll' FÖRVALTNINGSRÅTTENSAVGÖRANDE Fö1valtningsrätten, som senare kommer att avgöra målet slutligt, avvis�r Skatteverkets och Kronofogdemyndighetens yrkande om att fö1valtningsrätten ska upphäva den förlängda avtalsspärren avseende upphandlingens delområde 2 Social media. Dok.Id 502270 Postadress Besöksadress Tegeluddsvägen 1 Telefon 08-561 680 00 E-post: forvaltningsrattenistockholm@dom.se Expeditioustid måndag- fredag 08:00-16:30 Telefax 115 76 Stockholm 08-561 680 01 Sida 2 FÖRVALTNINGSRÅTTEN BESLUT 14288-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen YRKANDE M.M. Skatteverket och.Kronofogdemyndigheten genomför en upphandling av mediabevakning enligt lagen om offentlig upphandling (2007: 1091), LOU (dnr 131 116310-14/21. Upphandlingen avser två delområden och anbud har kunnat lämnas för ett eller båda delområdena. Avsikten är att teckna avtal med en leverantör per delområde. Av tilldelningsbeslut den 13 juni 2014 framgår att Skatteverket och Kronofogdemyndigheten har beslutat att teckna avtal med Opoint AB i upphandlingens delområde 1 Traditionella media och MediaPilot i delområde 2 Social media. Den 23 juni 2014 ansökte Retriever_ Sverige AB (bolaget) öve1prövning av upphandlingens delområde 1. Skatteverket och Kronofogdemyndigheten yrkar att förvaltningsrätten beslutar att avtal för delområde 2 kan tecknas i enlighet med meddelat tilldelningsbeslut. Som stöd för sin talan anför Skatteverket och Kronofogdemyndigheten att överprövningen inte rör delområde 2. SKÄL FÖRAVGÖRANDET Skatteverkets och Kronofogdemyndighetens yrkande prövas som ett yrkande om att förvaltningsrätten ska besluta att förlängd avtalsspärr inte ska gälla för delområde 2. I bestämmelsen om förlängd avtalsspän i 16 kap. 8 § LOU anges att om en ansökan om överprövning av en upphandling har gjorts, fortsätter avtalsspän enligt 1 § att gälla under handläggningen i förvaltningsrätten (förlängd avtalsspän-). Rätten får besluta att någon förlängd avtalsspän inte ska gälla. Av förarbetena till bestämmelsen (prop. 2009/10: 180 s. 124 och s, 355) Sida 3 FÖRVALTNINGSRÅTTEN BESLUT 14288-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen framgår bl.a. följande. En förlängd avtalsspärr har i princip samma syfte som ett interimistiskt beslut, dvs. att hindra att avtal om upphandling ingås för att möjliggöra en överprövning av tilldelningsbeslutet. För att undvika orimliga konsekvenser finns det möjlighet för rätten att omedelbart upphäva en förlängd avtalsspärr. Ett beslut om upphävande av en förlängd avtalsspärr innebär att avtal om upphandling omedelbart :far ingås. Upphävande av den förlängda avtalsspärren riskerar alltså att leda till att en ansökan om överprövning av beslut om upphandling inte kommer att tas upp till prövning i sak. Denna omständighet bör nogsamt vägas in vid bedömningen av om ett beslut i fråga om upphävande av en förlängd avtalsspäIT ska fattas. Upphävande bör endast komma i fråga i rena undantagsfall. Rätten torde vanligtvis besluta om upphävande av den förlängda avtalsspä11'en på yrkande av part. Frågan i målet är om den förlängda avtalsspän·en enligt 16 kap. 8 § LOU gäller för hela upphandlingen trots att ansökan om överprövning är begränsad till viss del av upphandlingen. Syftet med bestämmelsen om förlängd avtalsspärr är att tillförsäkra att domstolen får tid att överpröva upphandlingen innan avtal ingås (se ovanangivna prop. s. 335). Avtalsspärren avser a11tså att tillgodose rätten till överprövning, vilket talar för att omfattningen av en ansökan om överprövning av en upphandling har betydelse för omfattningen av avtalsspärren. För det fall en upphandling kan delas in i avgränsade delar kan avtalsspän:en inte anses gälla för de delar som inte berörs av en ansökan om överprövning (se Kammanatten i Stockholms dom den 6 mars 2013 i mål 8593-12). Sökanden i mål om offentlig upphandling har ett särskilt ansvar för att på ett klart sätt ange vilka omständigheter som talan grundas på (se RÅ 2009 ref. 69 och Högsta förvaltningsdomstolens dom den IS februari 2013 i mål nr 351-12). Sida 4 FÖRVALTNINGSRÄTTEN BESLUT 14288-14 I STOCKHOLM Allmänna avdelningen Förvaltningsrätten anser att uppdelningen av upphandlingen i två delområden är en naturlig uppdelning eftersom avtal ska tecknas med en leverantör per delområde. Av förfrågningsunderlaget framgår även tydligt att upphandlingen avser två delområden med olika innehåll och utvärderings.kriterier. I bolagets ansökan om överprövning yrkar bolaget att förvaltningsrätten ska fastställa att Opoint AB:s anbud inte uppfyller de obligatoriska kraven i förfrågningsunderlaget för delområde 1 och att förvaltningsrätten ska besluta att upphandlingen :far avslutas först sedan rättelse skett på så sätt att Opoint AB:s anbudförkastas och bolagets anbud istället antas. Förvaltningsrätten anser därför att det står klart att bolagets ansökan om överprövning begränsar sig till upphandlingens delområde 1. Vidare kan konstateras att tidsfristen enligt 16 kap. 11 § LOU för övriga leverantörer att ansöka om överprövning av upphandlingen har gått ut. Bolaget har beretts tillfälle att yttrat sig över Skatteverket och Kronofogde­ myndighetens yrkande, men inte yttrat sig i frågan. Utifrån vad som kommit fram i målet anser förvaltningsrätten att den förlängda avtalsspärren inte gäller delområde 2 i den aktuella upphandlingen. Eftersom en förlängd avtalsspärr inte gäller för delområde 2 ska Skatteverket och Kronofogdemyndighetens yrkande om upphävande av den förlängda avtalsspän·en avvisas avseende detta område. HUR MAN ÖVERKLAGAR Detta avgörande kan överklagas. Information om hur man överklagar finns i bilaga 1 (DV 3109/lA LOU). ��� Rådman Mia Svärd har varit föredragande. . -� Den som vill överklaga förvaltningsrättens beslut ska skriva till Kammarrätten i Stockholm. Skrivelsen skå dock skickas eller lämnas till förvaltningsrätten. överklagandet ska ha kommit in till förval�gsrätten inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om beslutet har meddelats vid en muntlig förhandling, eller detvid en s�dan förhandling har angetts när beslutet kommer att meddelas, ska dock ö:ve.rkl;tgandet ha kommit in.inom tre ,_I- HUR MAN ÖVERKLAGAR-· PRÖVNINGSTILLSTÅND ..f. . veckor från den dag domstolens beslut meddelades. Tiden för överklagandet för ·offentlig part räknas från den dag beslutet meddelades. Om si_sta dagen för överklagandet infaller på lördag, söndagellerhelgdag.midsommarafton, julafton eller .nyåtsafton räcker det att skrivelsen kommer in nästa vardag.. För att ett överklagande ska kun.oa tas upp i kammarrätten fordras att prövnittgstillstånd meddelas. Karoroarrlitten lämnar prövningstillstånd om 1. det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som förvaltoingsrätten har kommit till, 2. det inte_utan att sådant tillstånd .meddelas gåt att bedöma .cikcigheten av det slut som förvaltningsrätten har kommittill, 3. det ät av vilrt för ledning av rättstilliimpningen·att överk1agandet prövas av .4ögre rätt, eller 4. det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet Oi:n prövningstillstå.od Jnte meddelas ståt förvaltningsrättens beslut fast Det är därför kamroatr�tten. den dom/beslut som överklagas med uppgift om fötvaltningsrättens namn, mfilnummer samt dagen för beslutet., de skäl som klaganden anger till stöd för en begäran oni prövningstillst.ånd, den ändring av förvaltningsriittens dom/beslut som klaganden vill få till stånd, de bevis som k laganden vill åberopa och vad han/hon vill styLka med varje särskilt bevis. viktigt att det klart och tydiigt framgår av öv�det till kammarrätten varför man a.nset att pröv:aingstillstånd bör meddelas. . Adressen till förvaltningsrätten framgh av domen/beslutet. I mål om överprövning enligtlagen (2007:1091) om offentlig upphandling eller lagen (2007:1092) om upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster får avtal slutas innall tiden för överklagande av rättens dom eller · beslut har löpt ut I de flesm fall får avtal slums närtiodagar hargåttfråndetatt.rättenavgjort ·målet eller upphävt ett interimistiskt beslut I vissa fall fh avtal slutas omedelbart Ett överklagande av .rättens avgörande 'får inte prövas sedan avtal har slutits. Fullständig information finns i 16 kapitlet i de ovan angivna lagarna. Behöver Ni fler upplysningar om hur man. överklagar kan Ni vända Er till fö.rvaltningsrätteo. . SVERIGES. DOMSTOLAR www.domnol.se . Skrivelsen med överklagande ska innehålia 1. Klagandens pe.rson-/oi:ganisationsnumnier, posrn.dress, e-postadress och telefonnummer tillbostadenochmobiltelefon.Adressoch telefonnummer till klagandens arbetsplats ska Qckså anges samteventuell annan adress där klaganden kan nås �or delgivning. Om dessa uppgifte.i; har lämnats ticligare i målet - och om de fortfarande är aktuella- behöver de inte uppges igen. Om klaganden anlitar ombud, ska ombudets namn, postadress, e­ postadress, telefonnummer tillarbetsplatsen och mobiltelefonnummer anges. Om någon person- eller adressuppgift ändras, ska ändringen utan dröjsmål anmälas till 2. 3. 4. 5. ·