5. FEB. 2009 16: 16 LANSRATTEI� LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 SÖKANDE NR. 7436 Mål nr 8216"08 E Rotel 24 S. 2 Wilhelmsen Callenberg AB, 556204"4940 Box 306 45118 Uddevalla MOTPART Sotenäs kommun 456 80 Kungshamn SAKEN DOM 2009-02-05 Meddelad i Göteborg Sida 1 (6) . 2009-02-05 l Överprövning enligt lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU DOMSLUT Länsrätten avslår ansökan. Llinsrättens interimistiska beslut från den 27 november 2008 upphör här­ med att gälla, Dok.Id 151378 '.Postadress Box 53197 400 15 Göteborg Besöksadress Sten Sturegatan 14 Telefon Telefax 031-732 70 00 031-711 78 59 E-post: lansrattenigoteborg@dom.se Expeditionstid måndag - fredag 09:00-15:00 IE 5.FEB.2009 16:16 LANS RATTEl� LÄ.i�SRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 NR. 7436 S. 3 BAKGRUND OCH YRKANDEN M.M. DOM Sida2 8216-08 E Sotenäs kommun (kommunen) genomförde en förenklad upphandling av armaturbyten. Av tilldelningsbeslutet, daterat den 20 november 2008, framgår att kommunen avser teckna avtal med Fyrstads El AB och att Wil­ helmsen Callenberg AB:s anbud inte har antagits, Wilhelmsen Callenberg AB (bolaget) har begärt överprövning och yrkat att upphandlingen ska göras om samt att länsrätten interimistiskt ska förordna att upphandlingen inte far avslutas innan något annat har beslutats. Bolaget har anfört i huvudsak följande. Kommunen har begärt in anbud på totalent­ reprenad för armaturbyten.. Enligt kommunens förfrågningsunderlag ska följande gälla. I AFA. 21 står att 1 578 annaturer ska bytas. I AFB. 312 står att sidoanbud är väl.komna men att de lätt ska kunna jä:t.nföras mot hu­ vudanbuden. I AFB, 52 står att den anbudsgivare som har det lägsta priset kommer att väljas och i AFD. 1 står att i vissa fall kommer även kapning av belysningsstolpe att behövas. Enligt LOU ska en upphandling genomfö­ ras affärsmässigt med utnyttjande av de konkurrensmöjligheter som finns. Det innebär bl.a. att det av förfrågningsunderlaget ska framgå hur anbuds­ utvärderingen ska göras och att särbehandling av anbudsgivare inte får ske. Ett visst godtycke har använts som grund när totalentreprenör i det aktuella fallet utsetts. När det gäller värderingsgrunder vid prövning av anbud gäl­ lande lägsta pris har inte alla de priser som angetts på de poster som funnits i förfrågningsunderlaget använts. Endast den fasta summan har använts vid utvärderingen och det ger inte en totalsumma av den fardiga entreprenaden. Ett antal av de begärda reglerin.gspriserna borde ha legat till grund för vär­ deringen av anbuden. Kommunen har inte heller tagit upp deras sidoanbud i utvärderingen. Upphandlingen har sammanfattningsvis inte genomförts på ett affärsmässigt sätt och därmed har upphandlande enhet brutit mot LOU på ett sätt som kan leda till skada för dem, 5.FEB.2009 16:17 LANSRATTEI� LÄNSRÄTTEN NR. 7436 S. 4 I GÖTEBORG Avdelning2 DOM Sida3 8216-08 E Kommunen har beretts tillfälle att yttra sig över bolagets överklagande och anför bl.a. följande. Det vidhålls att aktuell upphandling skett på ett korrekt sätt. I AFA2. 1 står att 1 578 annaturer ska bytas, Beträffande AFB.312har de gjort ett misstag. Bolagets sidoanbud på 1 960 000 kr har varit med i utvärderingen men inte blivit protokollfört. Skillnaden till lägsta anbud är emellertid 172 000 kr, vilket gör att ingenting förändras. I AFB.52 står att vid anhudsvärderingen kommer den anbudsgivare som har det lägsta priset att väljas. Det anbudsformulär som ingick i förfrågningsunderlaget förtyd­ ligar det hela ytterligare. Prisuppgifterna som frågas efter i samma fomm­ lär under rubriken ''Pris för eventuellt tillkommande montage inkl. materi­ al" är enbart a-pris. De gjorde bedömningen att mängden tilläggsarbeten sannolikt är av så ringa omfattning att de inte skulle ingå i utvärderingen. Om de skulle ha haft med dem i utvärderingen så skulle de ha mängdsatt dem och informerat om att de skulle ingå i förfrågningsunderlaget. De be­ traktar AFD.1 som en kortfattad sammanfattning av vad entreprenaden handlar om. Länsrätten beslutade den 27 november 2008 att upphandlingen inte fick avslutas innan länsrätten slutligen prövat upphandlingen eller beslutar nå­ got annat. TILLÄMPLIGA BESTÄMMELSER Enligt 15 kap, 16 § första stycket LOU ska en upphandlande myndighet anta antingen det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga för den upphandlande myndigheten, eller det anbud som har lägst pris. Länsrätten har enligt 16 kap.2 § första stycket LOU att pröva om den upp­ handlande myndigheten har brutit mot de grundläggande principerna i 1 kap. 9 § eller någon annan bestämmelse i lagen, Om så är fallet och detta har medfört att leverantören lidit eller kan komma att lida skada, ska rätten 5.FEB.2009 16:17 LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning2 LANSRATTEI� NR. 7436 S. 5 DOM. Sida4 8216-08 E besluta att upphandlingen ska göras om eller att den får avslutas först sedan rättelse gjorts. Enligt 1 kap. 9 § LOU ska upphandlande myndigheter behandla leverantö­ rer på ett likvärdigt och ickediskriminerande sätt samt genomföra upphand­ lingar på ett öppet sätt. Vid upphandlingar ska enligt samma paragraf prin­ ciperna om ömsesidigt erkännande och proportionalitet iakttas. HANDLINGARNA I MÅLET Av förfrågningsunderlaget kan utläsas bl.a. följande. Under "AFB, 12 Er� sättningsfonn'' står att priset är fast utan index- eller valutareglering. Re­ glering sker för eventuellt tillkommande eller avgående armaturer. Under "AFB. 31 Anbuds fonn och innehäll" står att anbud ska vara avfattat enligt bifogat formulär till anbud. För kvalificering av anbudsgivare och utvärde� ring av anbud ska anbudet innehålla l, Anbud, fäst pris utan indexre­ glering. (Reglering sker för eventuellt tillkommande/avgående armaturer). Under"AFB. 312 Sidoanbud" står att eventuella avvikelser frän uppdraget i form av egna förslag ska anges särskilt och för att tas upp till prövning, vara prissatta. Jämförelse ska kunna göras med huvudanbudet. Följdkost­ nader med anledning av egna förslag ska ingå i anbudet. Under "AFB, 52 Värderingsgrunder vid prövning av anbud'� står att vid anbudsutvärdering kommer den anbudsgivare som har det lägsta priset i sitt anbud att väljas. Slutligen står under "AFD.l Omfattning" att entreprenaden omfattar full­ ständiga arbeten för utbyte av kvicksilverarmaturer till högtrycksnatrium" armaturer för väg- och gatubelysning inom Sotenäs kommun. I arbetet in­ går också förändring av armaturvinkel på stolpar med >15 graders armvin­ kel, samt i vissa fall även kapning av belysningsstolpe. Det av kommunen anvisade anbudsfonnuläret är utformat enligt följande. Först ska anbudsgivaren ange det fasta pris för vilket de erbjuder sig att 5.FEB.2009 16:18 LANSRATTEI� LÄNSRÄTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 NR.7436 S. 6 DOM Sida s 821 6-08 E utföra entreprenaden. Under rubriken "Reglerpris för tillkomman­ de/avgående armaturer inkl. ljuskiilla och montage" ska anbudsgivaren sedan fylla i kostnad per styck för två olika sorters annaturer. Under rubri­ ken ;'Pris för eventuellt tillkommande montage inkl. materiel" ska anbuds­ givaren fylla i kostnad per styck för bl.a. byte av stolpcentral, byte av stolpkabel ochjordning av stolpe. LÄNSRÄTTENS BEDÖMN1NG Länsriittens prövning utgör en kontroll av om det på grundval av de grun­ der sökanden framfört finns anledning att vidta sådana åtgärder som avses i 1 6 kap, 2 § LOU. LOU anger två utvärderingsgrunder. Antingen ska den upphandlande enheM ten anta det anbud som har det lägsta anbudspriset eller det anbud som är det ekonomiskt mest fördelaktiga med hänsyn till olika utvärderingskriteri­ er som anges i förfrågningsunderlaget. Utvärderingsgrunden lägsta pris innebär att den upphandlande enheten ska anta det anbud som har lägst anbudspris och som uppfyller de i förfrågningsunderlaget angivna kraven på föremålet för upphandlingen. Om enheten väljer det lägsta priset som grund för anbudsutvärderingen, som angetts i förevarande mål) blir enbart priset avgörande för valet mellan de leverantörer som uppfyller de ställda kraven. Bolaget har gjort gällande att totalsumman av den fardiga entreprenaden inte har legat till grund för tilldelningsbeslutet eftersom alla begärda priser inte har beaktats. Utifrån den infonnation som finns i förfrågningsunderla­ get, som kompletteras av anbudsformuläret, kan emellertid inte någon an­ nan slutsats dras än att de reglerpriser som efterfrågades inte skulle beaktas vid utvärderingen. De efterfrågade prisuppgiftema f'ar snarast ses som en förebyggande åtgärd för att inte behöva begära in sådana uppgifter vid 5.FEB.2009 16:18 LANSRATTEN NR.7436 S.7 Sida 6 DOM 8216-08 E LÄNSRÅTTEN I GÖTEBORG Avdelning 2 eventuellt behov av tilläggsarbete. Anbudsgivaren måste även ha kunnat utgå ifrån att sådana tilläggsarbeten inte skulle bli aktuella i någon större utsträckning, eftersom kommunen för att få lägsta pris då borde ha. angett omfattningen. Kommunen kan således inte anses ha frångått det för utvär­ deringen uppställda kriteriet att anta. det anbud som innebar lägst pris. Vad gäller bolagets sidoanbud har kommunen vidgått att de gjort ett miss­ tag eftersom detta har varit med i utvärderingen men inte blivit protokoll­ fört. Även bolagets sidoanbud är dock högre än det antagna anbudet. Sammanfattningsvis har bolaget inte visat att upphandlingen har sådana brister som medför att de lidit skada och det finns därför inte skäl att ingri­ pa mot denna. Bolagets ansökan om överprövning ska således avslås. 5. FEBI. 2009 16: 18 LANSRATTEN HUR MAN ÖVERKLAGAR � PRÖVNINGSTILLSTÅND NR. 7436 S. 8 �. SVERIGES DOMSTOLAR Den som vill öveiklaga länsrättens beslut skall skriva till Kamman:ätten i Göteborg. Skrivelsen skall dock skickas eller lämnas till län.sriitten. överklagandet skaJI ha komtnit in till lä.nsrätten i:o.o:tn tre veckor från den dag da klaganden fick del av beslutet. Tiden för överklagandet för offentligpart :räknas emellertid från den dag beslutet meddelades. Om sista dagen för öve.tldagandet ttifalle.r på lördag, sö:o.dag eller helgdag, n:iidsotnmarafton, julafton eller nyårsafton räcker det att sktlvel­ sen kotrllner tti nästa vru;-dag. För att ett överklagande skall kunna ta.s upp i kam.ttl.a.ttätten fordras att ptövrtlngstlllstånd meddelas. Katntnarrätten lät:n.n:u: prövningstill­ stånd om det fu; av vikt: för ledning av :ciittstil­ lämpningen att Ö'V'etlclagandet pröV'as, anled­ ning fötekornmer till ä.ndtio.g i det slut vartill läns:rätte:a ko:tnmit elle.t det anna:i:s finns syn­ uerliga skal att pröva överklagandet. Skrivelsen med överklagande skall innehålla 1 . den klagandes namn, pe.tsonnummer, y.tke, postadress och telefonnumme.i:. Dessutom skall ad:t;e$s och telefonnuto:tnet till arbets­ platsen och eventuell annan plats dät kla­ ganden. kan nås för delgivning lä.m.:nAs 01:t1. dessa uppgifter inte tidigare uppgetts i må­ let Om uågon pe:i:son� eller adressuppgift ändras ät det viktigt att anmälan sna:i:ast görs till kamro.attätten, det beslut som ö�e,,;khgas med uppgift om lä.nsriitte.ns namn> måln'!.llJ;UD.e.t samt dagen de skäl som klaganden anger till stöd för begäran om prövningstillsclnd, den ändring av länstättens beslut som kl.a­ g-anden 'Vill .fa till stånd, de bevis soi:n klagan.den vill åberopa och vad han/hon vill stytka med varje sfu:skilt bevis. Bilaga -- - -- 3. 4. 5. t Oro. p.tövningstillstånd inte meddelas ståt läns­ rättens beslut fast. Det är därför viktigt att det kla.rt och tydligt fratngå.t av överklagandet till kammar.rätten varfor ro.an anser att prövnings- tillstånd bör meddelas. Skrivelsen skill vara undertecknad av klagan­ den eiler hans ombud. Adressen till länsriitten framgår av beslutet. O.to. klaganden anlit:a:t om­ bud skall denne sända in fu.lkuakt i original samt uppge sitt na'Illl¼ adress och tclefon­ nutnmet. ·� ] i . � .....- "" 0T'"'<"Ib www.domstol.se 2. för beslutet,